Hoe RPM met multimeter meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 674 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 17:33
Zie topic. omdat ik geen fanreadings krijg in bios en met MBM vermoed ik dat er ergens iets kapot is maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04
Als je er een Scoop aan hangt dan zie je uit die fan een blokgolf komen op het gele RPM draadje.

Als je die blokgolf dus niet hebt zit het in je MoBo.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:39
Ik denk dat het met een multimeter lastig wordt om te meten. Dat komt omdat dat ding een blokgolf afgeeft met een frequentie die gelijk is aan het toerental. Een oscilloscoop zou inderdaad het beste zijn hoewel het met een pulsenteller/frequentiemeter ook moet kunnen.

Als je geen van de bovenstaande apparaten hebt, zou ik het eens proberen met een multimeter op wisselspannings (AC) bereik. Je zou dan toch iets van een spanning moeten meten.

Succes

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_buster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:45

b_buster

Ojajoh?

Je kunt met een multimeter toch Hz meten? Misschien dat je daarmee iets kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 23:42

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Het beste is inderdaad een scoop om te bekijken wat voor blokjes er uit komen. Sommige fans geven een heel raar (dubbel) signaal af waar je bios niets van kan maken.
Zelfs als je een multimeter met frekwentiemeting hebt haal je dat er niet altijd uit.
Een simpel alternatief is om er even een ander fannetje aan te hangen waarvan je weet dat 'ie het doet.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!