Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-04 10:16
Hoi Tweakers,

Nu blijkt dat de memory controller van de Ryzen 5000 series toch wel erg gevoelig is, en dat die optimaal presenteert als er 4 ranks aan memory zijn geïnstalleerd in het systeem.

Dus vroeg ik me af of iemand weet hoeveel ranks de volgende kit heeft:
"F4-3600C16Q-64GTZN"

Ik hoor het graag, bedankt!

Met vriendelijke groet,

FPS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
quad , je krijgt 4 dual rank modules.
Ben benieuwd of je ook daadwerkelijk 3600C16 gaat halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
bierschuit schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:59:
quad , je krijgt 4 dual rank modules.
Ben benieuwd of je ook daadwerkelijk 3600C16 gaat halen....
Bedankt voor je antwoord. Na wat uurtjes zoekwerk ben ik inderdaad ook bang dat dit dual rank reepjes zijn, dat gaat hem dus echt niet worden.

Nu heb ik een alternatief gevonden van Crucial met Micron dies in plaats van Samsung B-dies, zie s.v.p. hier de listing op Tweakers: pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL

Weet je toevallig of dit single rank reepjes zijn? Dan zouden 2 setjes namelijk perfect 128GB @ 4 ranks maken. Hoor het graag, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Hackus en @White Feather weten er véél meer van dan ik.

Ik denk dat zo goed als alle RAM dual rank zijn bij 16GB sticks en groter.

Naar mijn weten kan jij het beste 3200MT/s halen, want ik denk dat zelfs de geheugencontroller op de 5000-serie niet zo sterk is dat hij 4 gevulde sloten in quad rank kan aansturen met een snelheid van 3600MT/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk op QVL lijst van je toekomstige moederbordje

Veel kijkplezier

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ryzen 5000 DDR4 Memory Performance, XMP vs Manual Timings, Single vs Dual Rank

[ Voor 60% gewijzigd door Hackus op 22-11-2020 19:21 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-06 11:11
Ik heb een Gigabyte X570 aorus pro (3700x) en 2x F4-3600C16-16GTNC modules erin zitten sinds het begin draaien ze met het XMP profiel op 1800mhz (3600mhz) en cas 16. Gaat prima.
32GB is voor mij ruim voldoende dus nooit behoefte gehad om daar 4 sticks voor te gebruiken. Ik heb vlak voor de aanschaf ook heel erg veel onderzoek naar gedaan of 4 of 2 het beste was.
Maar toen was de conclusie om toch gewoon voor 2x te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9q8UMuowdesbUPq4zlu3duAryFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NNwFiztxn3ik0fGnv1Z2SEgU.jpg?f=user_large

PS zoals je ziet was mijn conclusie meer gebasseerd op de zen2. Met zen3 (5000 series) kan het natuurlijk weer compleet anders zijn. Ik ga mijn 3700x wel hopelijk binnenkort vervangen door een 5600x... Hij is besteld, maar levering zal nog wel even duren ben ik bang.

[ Voor 39% gewijzigd door Tmaster op 22-11-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Slim om ook op de QVL van de Gigabyte site te kijken, helaas zou dat betekenen dat 64GB met 4 ranks überhaupt niet mogelijk is, dat lijkt me toch een beetje raar? 8)7

En dit soort filmpjes zijn de reden dat ik me in eerste instantie al zorgen maak over die "rank" verhaal, ben toch benieuwd hoe ik dit moet oplossen nu haha
Tmaster schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:29:
Ik heb een Gigabyte X570 aorus pro (3700x) en 2x F4-3600C16-16GTNC modules erin zitten sinds het begin draaien ze met het XMP profiel op 1800mhz (3600mhz) en cas 16. Gaat prima.
32GB is voor mij ruim voldoende dus nooit behoefte gehad om daar 4 sticks voor te gebruiken. Ik heb vlak voor de aanschaf ook heel erg veel onderzoek naar gedaan of 4 of 2 het beste was.
Maar toen was de conclusie om toch gewoon voor 2x te gaan.

[Afbeelding]
Thanks dat je dat even deelt, vooral met de afbeelding erbij. Zo is ook te zien dat dit Dual Rank reepjes zijn, dus dan is 2 reepjes in totaal inderdaad de verstandige keuze. Wellicht dat ik 2 reepjes van 32GB per stuk kan regelen die Dual Rank zijn, dan zou ik toch aan m'n 64GB komen. Die staan echter nergens vermeld op de QVL van AMD of Gigabyte :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tmaster
Ik was wel een early adopter van het moederbord en geheugen en heb in het begin erg veel problemen gehad met het geheugen. Het werkte gewoon niet met 2 modules. Afzondelijk deden ze het goed, maar kreeg vaak vastlopers en kreeg ook verschillende resultaten als ik ze in verschillende sockets probeerde..
Uiteindelijk zijn mobo en geheugen teruggestuurd omdat ik het niet stabiel kreeg.. Echter met de nieuwe mobo en geheugen zelfde probleem gehad maar inmiddels was er een nieuwe bios uit die een stuk stabieler was en mijn geheugen probleem was ook opgelost. Tja dat is het nadeel van iets kopen wat nog nauwelijks getest was dus. Maar zoals gezegd daarna geen enkel issue meer gehad en ze lopen zelfs stabiel op 4000mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Tmaster schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:39:
Ik was wel een early adopter van het moederbord en geheugen en heb in het begin erg veel problemen gehad met het geheugen. Het werkte gewoon niet met 2 modules. Afzondelijk deden ze het goed, maar kreeg vaak vastlopers en kreeg ook verschillende resultaten als ik ze in verschillende sockets probeerde..
Uiteindelijk zijn mobo en geheugen teruggestuurd omdat ik het niet stabiel kreeg.. Echter met de nieuwe mobo en geheugen zelfde probleem gehad maar inmiddels was er een nieuwe bios uit die een stuk stabieler was en mijn geheugen probleem was ook opgelost. Tja dat is het nadeel van iets kopen wat nog nauwelijks getest was dus. Maar zoals gezegd daarna geen enkel issue meer gehad en ze lopen zelfs stabiel op 4000mhz.
Thanks dat je dit even deelde, jammer om te horen dat je zo veel problemen hebt gehad, believe me, ik heb met mijn Threadripper ook vanaf 1 dag complete ellende meegemaakt haha. Early adopter life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Als je ook kijkt naar de support van 4 dimms in de QVL lijst dan zie je gewoon een stuk minder vinkjes staan.. Dual dimm configuratie is op alle geteste modules gewoon gesupport maar bij de testen met vier modules is dat toch een stuk minder. De kans dat je dus problemen krijgt met 4 moduels is groter tenzij je net die modules te pakkken krijgt die ze ook getest hebben..

https://download.gigabyte...master_matisse_190812.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Tmaster op 22-11-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Tmaster schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:49:
Als je ook kijkt naar de support van 4 dimms in de QVL lijst dan zie je gewoon een stuk minder vinkjes staan.. Dual dimm configuratie is op alle geteste modules gewoon gesupport maar bij de testen met vier modules is dat toch een stuk minder. De kans dat je dus problemen krijgt met 4 moduels is groter tenzij je net die modules te pakkken krijgt die ze ook getest hebben..

https://download.gigabyte...master_matisse_190812.pdf
Ik kijk naar het lijstje van de Xtreme, maar goed: https://download.gigabyte...treme_pinnacle_191231.pdf

Nu ben ik echt even de weg kwijt. Dus even een samenvatting graag:

In eerste instantie begreep ik dat 4 of 2 sticks niet veel uitmaakt, als je maar 4 ranks hebt.
-Dus 4 sticks van ieder Single Rank zou goed zijn
-En 2 sticks van ieder Dual Rank zou ook goed zijn (maar met minder kans van overklokken)

Maar nu kijk ik nog een keer de review die @Hackus stuurt, en dan begrijp ik dat 4 sticks van ieder Dual Rank het beste presteerd? En dat nog wel op 3200Mhz...

Wie helpt mij? Ik ben op zoek naar de beste performance en de beste stabiliteit. Mij maakt het niet uit hoeveel het kost of hoe de RAM eruit ziet, als het maar 64GB of 128GB is. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Als je op safe wil gaan, zou ik die QVL lijst bekijken en daar supported mems uitzoeken die dan ook daadwerkelijk leverbaar zijn. Wellicht is de keuze nu wat beter dan een jaar geleden, want vrijwel niets uit die lijst was te bestellen (geen vooraad, niet te vinden of peperduur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:21
Volgens mij kun je helemaal niet het bord tot het maximale geheugen vullen met maar 2 ranks
(dan heb je natuurlijk niet het maximum aantal geheugenchips dat het bord kan aansturen, dus had het bord meer aan moeten kunnen als er wel allemaal dual rank geheugen op had gezeten.)

Het maximum is namelijk gebaseerd op de maximale chipgrootte.

Dat is bij 128 GB dus 32 GB per dimm, 16 chips per Dimm, dus 2 GB per chip, dus 16 Gbit.

Dat is blijkbaar ook de maximum grootte volgens de DDR4 standaard, zonder in bijzondere terecht te komen, wat meestal alleen gebruikt wordt bij Registered/Server geheugen.

Zie: https://www.anandtech.com...s-32-gb-ddr4-memory-chips

De beste performance is dus de afweging 2x dual rank/4x single rank versus 4x dual rank.

Meer ranks is beter als de frequentie en timings gelijk zijn.

Maar met minder ranks kun je dus het geheugen waarschijnlijk hoger clocken.

Maar als je aan 64 GB echt niet genoeg hebt, dan is het verstandig voor 128 GB gaan. Swappen is natuurlijk vele malen langzamer dan echt geheugen, hoe traag het geheugen ook draait.

Ik heb het filmpje van 20 minuten niet uitgebreid bekeken, maar er doorheen gescrold.

Maar waar is 4 dual rank beter dan hoger geclockt 4x singel/2x dual? (Ik kon dat niet uit de plaatje opmaken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Dat helpt, thanks!

64GB zou in principe genoeg moeten zijn.

Volgens mij is in de benchmarks te zien dat 3200Mhz 4x Dual Rank net niet zo goed performed als een paar hoger geklokte, manual tuned opties. Ik bedoelde echter dat die relatief goed meedraait en dat vond ik toch wel opvallend, aangezien je dan uitkomt op 8 totale ranks (en dat is toch meer dan de maximaal 4 die je eigenlijk wil hebben?)

Er is ook een comment gepost op deze video die heel veel uitlegt, maar dat komt dus niet overeen met de voorgaande video: YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

Even van hoog naar laag selecteren bij comments en dan zoeken op: Mirsad Redzovic

Vandaar dat ik dus even de weg kwijt ben en niet weet welk setje nu beter zou zijn, een paar suggesties zouden zijn:
1 of 2 setjes van deze: pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL
1 of 2 setjes van deze: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-64GTZN
1 setje van deze: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16Q-64GTZN

Hoor graag jullie mening over welke de beste optie zou zijn, of dat wellicht een ander setje(s) beter zou zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Ik heb 4 modules F4-3600C16-16GTZNC, totaal 64GB, draaien op 1867Mhz, Cl16.
Dat op een Gigabyte X570 Master met een 3900X.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:27
Als je 64GB wil, houdt dan rekening met een plafond van 3600MT/s of, als je beetje geluk hebt, 3733MT/s. Met 128GB kun je hoge snelheden en lage latencies sowieso vergeten.

Met 128GB heb je altijd 8 ranks. Met 64GB heb je:
• 8 ranks: 4 x 16GB dual-rank
• 4 ranks: 2 x 32GB dual-rank of 4 x 16GB single-rank

2 x 32GB is er doorgaans alleen met erg losse timings, zoals het 2e setje waarnaar je linkt (16-22-22 en dan ook nog op 1.45v). Ik zou je in het geval van 32GB DIMM's deze aanbevelen: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K32G36C16U4B 3600 16-18-18 (en normaal 1.35v). Snel genoeg en biedt je de mogelijkheid tot 128GB uit te breiden.

Volgens mij biedt alleen Crucial (Ballistix Max) 16GB single-ranks aan, daarmee zou je misschien nog wél op 3800MT/s uit kunnen komen, maar die dingen zijn erg prijzig (€700 voor 64GB :X ).

Als 64GB genoeg is kun je voor het laatste setje waarnaar je linkt gaan, dat zijn B-dies en daar betaal je voor (€530). Dat heeft alleen zin als je handmatig de boel gaat fine tunen. Anders kun je net zo goed voor een goedkopere 16-18-18 set gaan.

Over aantal ranks zou ik me niet te druk maken, met 64GB zit je altijd op minimaal 4. Met 8 ranks heb je nog meer open pages (vandaar dat meer ranks veelal iets sneller zijn) maar kun je minder ver klokken omdat de geheugenbus zwaarder belast wordt (ook elektrisch vanwege meer signalen voor adressering). Maar dat is niet zo relevant als je toch minimaal 64GB wil (lees: dan heb je altijd 8 ranks of 4 ranks in combinatie met grotere 16Gb chips die niet zover klokken als de betere 8Gb chips).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Anoniem: 23375 schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:01:
Thanks voor je input, dat klinkt niet verkeerd! Hoewel ik me een beetje afvraag hoe 1867Mhz werkt met je Infinity Fabric clock?
Abbadon schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:55:
Als je 64GB wil, houdt dan rekening met een plafond van 3600MT/s of, als je beetje geluk hebt, 3733MT/s. Met 128GB kun je hoge snelheden en lage latencies sowieso vergeten.

Met 128GB heb je altijd 8 ranks. Met 64GB heb je:
• 8 ranks: 4 x 16GB dual-rank
• 4 ranks: 2 x 32GB dual-rank of 4 x 16GB single-rank

2 x 32GB is er doorgaans alleen met erg losse timings, zoals het 2e setje waarnaar je linkt (16-22-22 en dan ook nog op 1.45v). Ik zou je in het geval van 32GB DIMM's deze aanbevelen: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K32G36C16U4B 3600 16-18-18 (en normaal 1.35v). Snel genoeg en biedt je de mogelijkheid tot 128GB uit te breiden.

Volgens mij biedt alleen Crucial (Ballistix Max) 16GB single-ranks aan, daarmee zou je misschien nog wél op 3800MT/s uit kunnen komen, maar die dingen zijn erg prijzig (€700 voor 64GB :X ).

Als 64GB genoeg is kun je voor het laatste setje waarnaar je linkt gaan, dat zijn B-dies en daar betaal je voor (€530). Dat heeft alleen zin als je handmatig de boel gaat fine tunen. Anders kun je net zo goed voor een goedkopere 16-18-18 set gaan.

Over aantal ranks zou ik me niet te druk maken, met 64GB zit je altijd op minimaal 4. Met 8 ranks heb je nog meer open pages (vandaar dat meer ranks veelal iets sneller zijn) maar kun je minder ver klokken omdat de geheugenbus zwaarder belast wordt (ook elektrisch vanwege meer signalen voor adressering). Maar dat is niet zo relevant als je toch minimaal 64GB wil (lees: dan heb je altijd 8 ranks of 4 ranks in combinatie met grotere 16Gb chips die niet zover klokken als de betere 8Gb chips).
toon volledige bericht
Dit is super info, thanks! Dan lijkt mij 4 modules van Crucial (Ballistix Max) 16GB Single Rank de beste optie. Prijs is geen probleem. Mag ik vragen waar ik deze zou kunnen kopen, en heb ik dan de mogelijkheid om deze op 3200 of 3600Mhz te klokken? Of is het slimmer om met de standaard XMP te werken? Handmatig tunen lijkt mij niet de beste optie voor mij, stabiliteit is te belangrijk daarvoor (en dan vertrouw ik mezelf niet helemaal haha).

Edit 1: Even een algemene toevoeging, nu lijkt het alsof uit deze test blijkt dat 4x2R (4 Dual Rank modules) toch het beste is, desondanks je dan 8 ranks hebt, wat meer zou zijn dan de aanbevolen 4 ranks?

Bron: https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_ram_scaling_effect_in_games,5.html

Edit 2:Nog iets handigs om toe te voegen is blijkbaar de Typology van het moederbord. Zo is er iets als Daisy Chain en T-Topology. Het moederbord wat ik heb is de Gigabyte X570 Xtreme, dus die zou volgens het overzicht Daisy Chain zijn, en dan zouden 2 Dual Rank modules het beste werken, zelfs nog beter dan 4 Single Rank modules.

Bron: https://www.reddit.com/r/...sticks_vs_2_sticks_ranks/

Dan zit ik zelf te denken aan het volgende setje, ook rekening houdend met de timings (hoewel ik niet weet of dit 1T of 2T is, en of dat echt uitmaakt): pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL

Nu weet ik alleen niet zeker of de bovenstaande modules Single of Dual Rank zijn :?

[ Voor 18% gewijzigd door FramesPerSecond op 23-11-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FramesPerSecond schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:21:
[...]

Thanks voor je input, dat klinkt niet verkeerd! Hoewel ik me een beetje afvraag hoe 1867Mhz werkt met je Infinity Fabric clock?
Ik heb handmatig de IFC in het BIOS aangepast zodat die ook op 1867 draait (is de max voor mijn 3900X voor een 1:1 verhouding).
Dus RAM en IFC op dezelfde clockspeed :)
Een score van 7524 in Cinebench R20 met nog allerlei dingen draaiend op de achtergrond is voor mij dan ook meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Anoniem: 23375 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:20:
[...]

Ik heb handmatig de IFC in het BIOS aangepast zodat die ook op 1867 draait (is de max voor mijn 3900X voor een 1:1 verhouding).
Dus RAM en IFC op dezelfde clockspeed :)
Een score van 7524 in Cinebench R20 met nog allerlei dingen draaiend op de achtergrond is voor mij dan ook meer dan genoeg.
Dat heb je knap voor elkaar, heel netjes! Zoiets ga ik ook proberen te regelen. Thanks voor het delen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:27
[...]

Dit is super info, thanks! Dan lijkt mij 4 modules van Crucial (Ballistix Max) 16GB Single Rank de beste optie. Prijs is geen probleem. Mag ik vragen waar ik deze zou kunnen kopen, en heb ik dan de mogelijkheid om deze op 3200 of 3600Mhz te klokken? Of is het slimmer om met de standaard XMP te werken? Handmatig tunen lijkt mij niet de beste optie voor mij, stabiliteit is te belangrijk daarvoor (en dan vertrouw ik mezelf niet helemaal haha).

Edit 1: Even een algemene toevoeging, nu lijkt het alsof uit deze test blijkt dat 4x2R (4 Dual Rank modules) toch het beste is, desondanks je dan 8 ranks hebt, wat meer zou zijn dan de aanbevolen 4 ranks?

Bron: https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_ram_scaling_effect_in_games,5.html

Edit 2:Nog iets handigs om toe te voegen is blijkbaar de Typology van het moederbord. Zo is er iets als Daisy Chain en T-Topology. Het moederbord wat ik heb is de Gigabyte X570 Xtreme, dus die zou volgens het overzicht Daisy Chain zijn, en dan zouden 2 Dual Rank modules het beste werken, zelfs nog beter dan 4 Single Rank modules.

Dan zit ik zelf te denken aan het volgende setje, ook rekening houdend met de timings (hoewel ik niet weet of dit 1T of 2T is, en of dat echt uitmaakt): pricewatch: Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL

Nu weet ik alleen niet zeker of de bovenstaande modules Single of Dual Rank zijn :?
toon volledige bericht
Kijken naar jouw eis, zou ik zeker _niet_ die dure Ballistix MAX DIMM's (16GB single-rank) kopen. Koop gewoon 4 dual-rank 16GB DIMMs, stuk goedkoper. En 8 ranks zijn namelijk - bij dezelfde snelheid - veelal weer net iets beter dan 4 ranks, we hebben het overigens over onmerkbare percentages. Zoals ik al aangaf, meer ranks is meer open pages (en dus grotere kans op page hits).

De 32GB Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL DIMM's waar je op het eind naar verwijst zijn dual-rank. Is ook een goede optie voor als je ooit wilt uitbreiden naar 128GB. Ik denk dat het zelfs de beste 32GB unbuffered DIMM's zijn die je nu kunt krijgen. Vraag is alleen of je er vier van probleemloos met 3600MT/s kunt laten werken op jouw moederbord. Er blijft met dit soort out of spec geheugen (want 3600MT/s is overclocken) altijd een kans dat het niet helemaal lekker werkt met een Ryzen, in dat geval moet je de snelheid verlagen naar 3200MT/s (of zelfs nog lager).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:21
[...]

Ik vind het nogal een makkelijke conclusie:
So summary: Do your research on your motherboard.
Daisy Chain? Run two sticks Dual Rank.
T-Topology? Run four sticks Single Rank.
T-Topology heeft dezelfde lengte naar alle geheugenkanalen (in plaats van even lang per 2).
Daarmee voorkom je timing-issues als je meer dan 2 Dimmen gebruikt (want dan heb je verschillende lengtes en dus verschil in tijdsduur naar je Dimmen).

Maar eigenlijk is het dus dat je bij Daisy Chain geen 4 Dimmen moet gebruiken (als je maximaal wilt overclocken). Daar moet je alle 4 de ranks dus in 2 sloten proppen om geen timing-verschillen te krijgen. En dus maar 2 Dimmen gebruiken.

Maar dat zegt dus niets over dat bij T-Toplogy dus 4 sticks Single rank beter is dan 2x dual (qua timing maakt het dus geen bal verschil).

Ja, het zou uit kunnen maken als je meerdere sets koopt en iedere losse Dimm gaat cherry-picken op de maximale snelheid. (Want de kans dat een single rank Dimm met maar de helft van de chips van een dual rank Dimm een hogere maximale snelheid heeft is natuurlijk groter.)

Maar ook daar ga je weer naar de extreem situaties en extreem veel geld neerleggen en dan zit je in de praktijk al lang aan de max van je geheugencontroller. Want ook die is weer bij iedere cpu verschillend.

Dus 4 single rank Dimmen vs 2 dual zijn meer de vragen achter elkaar:

- Heb je een bord met Daisy-Chain?=> 2 dual (al is het de vraag in hoeverre de timing-verschillen ooit invloed gaan hebben)
- Wil je ooit nog kunnen uitbreiden=> 2 dual
- Heb je een T-Topology-bord, een zeer goede memorycontroller in je cpu en ga je tot het max met overclocken? => 4x single
- Wil je alle 4 de Dimm-sloten gevuld hebben (looks of whatever) => 4x single

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FramesPerSecond
Abbadon schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:56:
[...]

Kijken naar jouw eis, zou ik zeker _niet_ die dure Ballistix MAX DIMM's (16GB single-rank) kopen. Koop gewoon 4 dual-rank 16GB DIMMs, stuk goedkoper. En 8 ranks zijn namelijk - bij dezelfde snelheid - veelal weer net iets beter dan 4 ranks, we hebben het overigens over onmerkbare percentages. Zoals ik al aangaf, meer ranks is meer open pages (en dus grotere kans op page hits).

De 32GB Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL DIMM's waar je op het eind naar verwijst zijn dual-rank. Is ook een goede optie voor als je ooit wilt uitbreiden naar 128GB. Ik denk dat het zelfs de beste 32GB unbuffered DIMM's zijn die je nu kunt krijgen. Vraag is alleen of je er vier van probleemloos met 3600MT/s kunt laten werken op jouw moederbord. Er blijft met dit soort out of spec geheugen (want 3600MT/s is overclocken) altijd een kans dat het niet helemaal lekker werkt met een Ryzen, in dat geval moet je de snelheid verlagen naar 3200MT/s (of zelfs nog lager).
Duidelijk, super, bedankt voor je hulp! Ik ga de 32GB Crucial Ballistix RGB BL2K32G36C16U4BL bestellen en bestel direct 2 setjes. Mijn plan is dan om eerst te kijken of ik 1 setje werkend kan krijgen op 3600Mhz, werkt dat niet, dan ga ik terug naar 3200Mhz, en dan kan ik altijd nog een setje erbij zetten om dezelfde frequenties op 128GB te testen (hoewel ik betwijfel of dat echt gaat werken, maar dan heb ik ten minste de optie nog).

Worst case scenerio werkt geen een van deze setups, en dan kan ik altijd nog 4x Dual Rank proberen met een G.Skill setje (3200 of 3600Mhz met Samsung B-Die).
White Feather schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:08:
[...]

Ik vind het nogal een makkelijke conclusie:

[...]

T-Topology heeft dezelfde lengte naar alle geheugenkanalen (in plaats van even lang per 2).
Daarmee voorkom je timing-issues als je meer dan 2 Dimmen gebruikt (want dan heb je verschillende lengtes en dus verschil in tijdsduur naar je Dimmen).

Maar eigenlijk is het dus dat je bij Daisy Chain geen 4 Dimmen moet gebruiken (als je maximaal wilt overclocken). Daar moet je alle 4 de ranks dus in 2 sloten proppen om geen timing-verschillen te krijgen. En dus maar 2 Dimmen gebruiken.

Maar dat zegt dus niets over dat bij T-Toplogy dus 4 sticks Single rank beter is dan 2x dual (qua timing maakt het dus geen bal verschil).

Ja, het zou uit kunnen maken als je meerdere sets koopt en iedere losse Dimm gaat cherry-picken op de maximale snelheid. (Want de kans dat een single rank Dimm met maar de helft van de chips van een dual rank Dimm een hogere maximale snelheid heeft is natuurlijk groter.)

Maar ook daar ga je weer naar de extreem situaties en extreem veel geld neerleggen en dan zit je in de praktijk al lang aan de max van je geheugencontroller. Want ook die is weer bij iedere cpu verschillend.

Dus 4 single rank Dimmen vs 2 dual zijn meer de vragen achter elkaar:

- Heb je een bord met Daisy-Chain?=> 2 dual (al is het de vraag in hoeverre de timing-verschillen ooit invloed gaan hebben)
- Wil je ooit nog kunnen uitbreiden=> 2 dual
- Heb je een T-Topology-bord, een zeer goede memorycontroller in je cpu en ga je tot het max met overclocken? => 4x single
- Wil je alle 4 de Dimm-sloten gevuld hebben (looks of whatever) => 4x single
toon volledige bericht
Dat is een hele goeie, inderdaad, thanks! Het bord wat ik heb is inderdaad Daisy Chain, dus ik ga het in eerste instantie proberen met 2 Dual Rank modules (voor 64GB totaal). Ik wil inderdaad ooit nog wellicht uitbreiden naar 128GB totaal, dus dat is ook top om die mogelijkheid nog te hebben. Looks maken me helemaal niks uit, dus ook dat hoort bij het verhaal, super zo! Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisvanv
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-06 18:10
Anoniem: 23375 schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:01:
Is dat met XMP? Of handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chrisvanv schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:34:
[...]

Is dat met XMP? Of handmatig?
Ik heb XMP geactiveerd en daarna nog de frequentie handmatig op 1867 gezet. Wel met een voltage van 1,39.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisvanv
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-06 18:10
Ok, en dat is dus met dual rank memory. Pff... Zo lastig om te kiezen wat nu goed is :-)
Pagina: 1