Rechten verschillen bij een nieuwe aangemakte map.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ova
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik wil een kleine fileserver opzetten op een Mam mini 2014 met Big Sur.
Allemaal niet zo'n drama, paar mappen aangemaakt, paar gebruikers en go dacht ik.

Ik heb bijvoorbeeld 2 gebruikers, Leo en Jana en die zitten in groep Studio.
De map Opdrachten heb ik groep Studio toegevoegd en op lezen+schrijven gezet.
Everyone heb ik op alleen lezen gezet en Wheel was er niet toen ik de map had aangemaakt.
Gebruiker Fileserver staat er automatisch bij want die heeft de map aangemaakt, ook deze is lezen+schrijven.

Leo en Jana kunnen beiden in de map Opdrachten, een map aanmaken/hernoemen en verwijderen.
Maar als Jana een map aanmaakt, dan kan Leo deze map niet hernoemen of een map aanmaken in die map, verwijderen kan wel. Een beetje apart dat verwijderen dan wel kan.

Als ik kijkt naar de rechten van de map die door Jana is aangemaakt dan kan Jana lezen+schrijven
Studio kan dan alleen lezen en Everyone staat dan op alleen lezen. Gebruiker Fileserver staat er dan niet tussen.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ik heb met Google gezocht op Samba, maar ik kwam er achter dat de Samba binnen OSX anders is dan de normale Samba. OSX heeft een aangepaste versie, hier kom ik niet mee verder.

Ook heb ik gezocht op de gebruiker Wheel, maar deze heeft daar niet mee te maken begrijp ik.