Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KNX-rookmelders: hulp gevraagd bij productkeuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:01
Mijn vraag

Ik heb deze week de KNX-basiscursus afgerond en onze ruwbouw zijn ze deze maand aan het finaliseren. Binnenkort starten we met zelf met de technieken te voorzien in onze nieuwbouw. Initieel hadden we het idee om als rookmelders voor de Google Nest Protect te gaan, maar ik ben toch van dat idee afgestapt. Ik ben nu op zoek naar een rookmelder ZONDER batterij (dus op netstroom of voeding uit de KNX TP kabel) die kan communiceren met de KNX-bus. Als er een rookmelder afgaat, zou ik een event willen kunnen verwerken (bijv. e-mail verzenden) en andere rookmelders in het huis kunnen laten afgaan. Ik dacht ook gebruik te maken van openHAB op een Raspberry Pi (of ander geschikt computertje).

Relevante software en hardware die ik gebruik

Nog niet van toepassing: ik heb zelf een licentie voor ETS5 Professional, maar heb nog geen KNX-rookmelder getest.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb een aantal producten gevonden, maar ben niet zeker of daar echt iets geschikt tussen zit voor ons probleem.

Er is bijvoorbeeld de GIRA Dual Q: deze werkt op netstroom en er is ook een "KNX-module", maar ik weet niet precies hoe die laatste juist werkt? Moet die module dan mee op de rookmelder geklikt worden?

Dan kom ik ook de Elsner Salva KNX basic rookmelder tegen: die kan wel communiceren met de KNX-bus via kabel, maar werkt jammer genoeg op een batterij.

En dan kom ik ook nog een model (TG511A) tegen van Haeger. Die werkt ook op netstroom, maar communicatie werkt wel met KNX-RF en ik lees eigenlijk geen goede dingen over KNX-RF... Het product lijkt ook discontinued?

Als iemand raad heeft of ervaring met andere modellen dan de bovenstaande... alle tips zijn welkom!

Thanks in advance.

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Alle reacties

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-11 20:10
Ik heb ze van gira. Met kNx module.

Ik schakel het licht en rolluiken bij brand en stuur mezelf een mail etc.

Werkt goed.

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:01
kevin0101 schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:36:
Ik heb ze van gira. Met kNx module.

Ik schakel het licht en rolluiken bij brand en stuur mezelf een mail etc.

Werkt goed.
Hoe moet je die KNX-module dan juist inzetten? Wordt dat bij "geklikt" op de rookmelder zelf?

En welke kabels heb jij dan voorzien? Dan moet je eigenlijk een 3G1,5 of 3G2,5 leggen voor de voeding (230V) en nog een aparte KNX-kabel twisted pair?

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-11 20:10
Deze kun je er inderdaad inklikken.

Ik heb 3G1,5 en dan knx kabel inderdaad.

• philippe4
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-07 19:18
knipperdeknipspam

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 25-11-2020 22:23 ]