Garagedeur motor doet raar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 01:21
Vraag me af of hier ervaringsdeskundigen zijn... wie weet...

Ik heb een electrisch aangedreven sectionaaldeur. De aandrijving had laatst kuren, want bij het sluiten schoot ie steeds in de beveiliging (alsof er iets tussen zit) en dan stopt ie. Eerst de deur ontkoppeld, maar de deur zelf loopt soepel door de rails. Toen de motor eraf, maar ook de riem lijkt goed te lopen, al gaat dat wel stroever maar dat leek me logisch. In elk geval gaat "open" absoluut niet zwaarder of lichter dan "dicht", en het probleem treedt alleen op bij "Dicht". Aangezien de motor ook een raar geluid maakte bij het sluiten, was mijn aanname, motor is stuk.
Dus de hele motor eens uit elkaar gehaald, er zit een wormwiel in, maar tot mijn verbazing zag dat wormwiel er helemaal niet versleten uit, alles keurig, geen vies vet of zo. Toen de motor zelf bekeken, en hoewel de koolborstels wel wat versleten waren, zag ook daar alles er ok uit. Dus alles onverrichterzake weer in elkaar, gelukkig functioneerde de motor nog wel. :P Maar na monteren, was het probleem zeker niet weg.
De garagedeur is ca 20 jaar oud, de motor weet ik niet.
Ik weet even niet meer zo goed waar ik moet kijken, de zaak waar het spul vandaan komt wil een monteur sturen maar gaf al aan dat er dan mogelijk een nieuwe motor, rails, zenders en de hele mikmak moet komen, want ja, dat spul is natuurlijk oud. Ben ik zo 500 euro lichter. En een tweaker kan alles zelf toch :X
Kortom, zou dit probleem dan ergens in de riem kunnen zitten toch? Ik weet ff niet goed wat ik over het hoofd zie...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:08

Onbekend

...

En wanneer schiet hij precies in de beveiliging? Zijn dat op willekeurige posities? Of steevast op 1 bepaalde positie?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Onbekend schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:23:
En wanneer schiet hij precies in de beveiliging? Zijn dat op willekeurige posities? Of steevast op 1 bepaalde positie?
Nee bij het neergaan hoor ik hem de hele gang al moeilijk doen. Beetje wisselend. Laatste paar keren ging ie wel tot het eind, maar ik kon horen dat het niet ok was.
Aan het einde gaat het wel wat zwaarder, maar ook dat is volgens mij logisch door de veren van de deur zelf, en het bochtje dat de bovenste sectie dan maakt. (loopt altijd in een eigen railsje) Ik kan hem bij de neergang heel makkelijk in beveiliging krijgen met de hand. Opgaand gaat veel moeilijker. Als de deur is losgekoppeld blijft hij overigens niet eens goed open (hoort eigenlijk wel), dus feitelijk zijn de veren niet eens strak genoeg afgesteld, maar als ik hem goed afstel, zou het nog iets moeilijker gaan voor de motor. Ik denk dus dat er frictie is, maar waar? En waarom alleen 1 richting?

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 21-11-2020 23:29 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb mijn sectionaal deur zelf geplaatst.
En bij de eerste afstelling heb ik ervoor gekozen om de panelen redelijk stevig in de rubbers van de profielen aan de muur te laten drukken.

Paar jaar later waren de rubbers harder geworden (uitgedroogd) waardoor er teveel wrijving ontstond. Vervolgens iets minder strak afgesteld. M.a.w. in de gesloten stand de deur iets verder naar binnen geplaatst en mss wat silicone spray gebruikt.
Sindsdien werkt deze weer een jaar of 6 probleemloos.

Mss dat je daar eens naar kan kijken... probleem was toen bij mij ook bij het sluiten. Maar wel als de deur bijna helemaal dicht was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Je geeft in de startpost aan dat de deur bij openen niet echt zwaarder of lichter gaat dan bij het sluiten.
Het lijkt dus in de motor(sturing) te zitten.

Wat voor motor is het? Kan je eens een foto van het typeplaatje posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Onbekend schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:36:
Je geeft in de startpost aan dat de deur bij openen niet echt zwaarder of lichter gaat dan bij het sluiten.
Het lijkt dus in de motor(sturing) te zitten.

Wat voor motor is het? Kan je eens een foto van het typeplaatje posten?
nidec 405.065.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/6TkAAOSwnXReoAUh/s-l225.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/nTMAAOSw339eoAUk/s-l400.jpg
Ik heb hem op Ebay al wel gevonden, maar ik betwijfel of de motor het probleem wel is. Want een slecht loopwerk had zichtbaar moeten zijn aan vies vet, of brakke tandwielen. En de koolborstels zijn ook ok, ik heb de motor compleet uit elkaar gehad. Enige wat misschien zou kunnen is het achterste lager in die motor. Want bij het openen cq. sluiten drukt het wormwiel natuurlijk naar voor of achter. Ik durf alleen niet te zeggen welke kant bij sluiten van de deur. Het voorste lager van de motor is in elk geval prima. Bij het dichtmaken heb ik nog wel een beetje vet op de achterkant van de as gedaan. Maar dat deed blijkbaar niks.
Ik kan wel 65 euro stukslaan op een nieuwe motor, maar ik ben een beetje bang dat daar het probleem niet zit. Hoe makkelijk moet zo'n motor met de hand rond te draaien zijn als het wormwiel vrij zit?

De deur is nu geheel ontkoppeld en we sluiten hem dus met de hand, het oorspronkelijke slot is tijdelijk in gebruik genomen. Ook de kids kunnen de deur prima dicht krijgen, het laatste stuk valt ie eigenlijk al bijna dicht, dus de frictie zit zeker niet in de deurrubbers of de rollen van de secties zelf.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mistraller schreef op zondag 22 november 2020 @ 01:23:
[...]
Hoe makkelijk moet zo'n motor met de hand rond te draaien zijn als het wormwiel vrij zit?
Niet. Zo'n wormwiel overbrenging werkt maar in 1 richting, in de zin dat als je aan de worm draait het wiel gaat draaien, maar als je aan het wiel draait... de worm de boel blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Als je de motor los laat draaien (zonder deur eraan vast), dan hoor je ook geen gekke geluiden?

Waarschijnlijk zit het dan in de aansturing van de motor. Kan je eens foto's posten van de gelijkrichter en aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
kabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 02:59:
[...]

Niet. Zo'n wormwiel overbrenging werkt maar in 1 richting, in de zin dat als je aan de worm draait het wiel gaat draaien, maar als je aan het wiel draait... de worm de boel blokkeert.
Duh, als de worm vrij is. Ik heb genoeg met lego gespeeld vroeger 8)

Is feitelijk ook de enige beveiliging van heel zo'n deur trouwens.

Het hele motorhuis heb ik opengewerkt, en ik kan het deksel alsnog sluiten doordat er loze gaatjes zaten, waar zelftappertjes in kunnen. (Zie foto 1, normaal klinken ze de deksel dicht met uitstekende pennen uit het motorhuis)

Ik bedoel dus, een vrijlopende motor, hoeveel weerstand heeft het anker als deze tussen de magneten zit. Ik heb nooit zo'n motor vastgehad eerder, ik weet alleen van modelbouw motortjes. Hoor je die eenvoudig met je vingers te kunnen ronddraaien?

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 22-11-2020 14:16 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Onbekend schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:04:
Als je de motor los laat draaien (zonder deur eraan vast), dan hoor je ook geen gekke geluiden?

Waarschijnlijk zit het dan in de aansturing van de motor. Kan je eens foto's posten van de gelijkrichter en aansturing?
Nee. Dan helemaal niks. Dan klinkt alles als een zonnetje. Ik zal het zaakje nog wel eens opnieuw monteren, en een filmpje posten. (Voordat ik de hele rails verwijder voor inspectie)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mistraller schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:12:
[...]

Duh, als de worm vrij is. Ik heb genoeg met lego gespeeld vroeger 8)

Is feitelijk ook de enige beveiliging van heel zo'n deur trouwens.

Het hele motorhuis heb ik opengewerkt, en ik kan het deksel alsnog sluiten doordat er loze gaatjes zaten, waar zelftappertjes in kunnen.

Ik bedoel dus, een vrijlopende motor, hoeveel weerstand heeft het anker als deze tussen de magneten zit. Ik heb nooit zo'n motor vastgehad eerder, ik weet alleen van modelbouw motortjes. Hoor je die eenvoudig met je vingers te kunnen ronddraaien?
Verschilt helemaal hoe vet je vingers zijn, hoe dik de as is en wat de exacte opbouw van de motor is. Zelfs een fiets naafdynamo is al moeilijk rond te draaien als je de losse naaf hebt, maar ingebouwd met het wel als hefboom geen enkel probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
kabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:16:
[...]

Verschilt helemaal hoe vet je vingers zijn, hoe dik de as is en wat de exacte opbouw van de motor is. Zelfs een fiets naafdynamo is al moeilijk rond te draaien als je de losse naaf hebt, maar ingebouwd met het wel als hefboom geen enkel probleem :P
Ja best vet dus haha, hele tandwielhuis zit vol vet. En op dat wormpje heb ik amper grip. Maar een fietsdynamo is idd wel een idee, dan klopt het denk ik wel dat ik hem niet zo makkelijk rondkrijg, want dit is wel een slagje zwaarder natuurlijk.
Filmpje volgt!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Juist ja, ik moest mijn deur nog fiksen, klaagden de kids.

Eindelijk het filmpje maar eens online slingeren. Hier kan je het horen, de deur zelf (buiten beeld) gaat hier naar beneden.

[YouTube: Garagedeur probleem]

---------------

Pagina: 1