Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-04 13:04
Mijn vraag
Mijn zelfgebouwde PC registreert de Windows 10 USB stick niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD Ryzen 7 3700x CPU
Asus 5700 XT GPU
Intel 660p 1 TB SSD
MSI B450 motherboard
NZXT H510 case.
(Windows 10 Home NL)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alles in mijn case gebouwd en hij wil opstarten, ik kan toegang tot de BIOS etc krijgen. Nu wil ik graag Windows 10 erop installeren met een USB stick, maar mijn Monitor zegt
‘Reboot and Select proper Boot device
or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key.’
Toen adviseerde mijn vriend me om de booting priorities op mijn BIOS te veranderen, wat soort van werkte. Ik heb nu de USB UEFI key geprioritiseerd, waar de Windows 10 USB stick ook in zit. Als ik hem dan afsluit en weer opstart en dan F11 klik om het booting systeem aan te passen, zie ik dit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LokszeW3W2N3DQtEnO865TucFhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCAO4b5fK9iu6N4aM68HKKqp.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kies er dan voor om vanaf de aangeraden ‘UEFI: SMI USB DISK 1100, Partition 1’ te booten, maar als ik dan op ENTER druk, dan krijg ik een zwart scherm en dan reageert hij niet. Ik kan er ook voor kiezen om vanaf de SMI USB DISK 1100 te booten maar dan zegt mijn scherm
‘Disk error
Press any key to restart’.
Als ik dan dus op enige key klik dan gaat hij weer naar de ‘Reboot and select proper Boot device’ error.
Nu denk ik dus dat de eerste optie, de ‘UEFI: SMI USB DISK 1100, Partition 1’ de beste optie is, maar dan krijg ik dus alsnog zwart scherm. Ik heb geen idee wat ik nu moet doen, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Hoe heb je de usb key gemaakt ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
Gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:04
Media Creation tool? Of zelf lopen kloten?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
Bschnitz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:00:
[...]

Media Creation tool? Of zelf lopen kloten?
Ik heb gewoon deze gekocht: pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Dan zal er wel wat in je bios niet goed staan of je stik is niet goed, maak er zelf eens eentje met de media Creation tool.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou hem hoe dan ook zelf maken want bijgeleverd is hooguit 1903.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian95
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09 09:28
Hier download je de media creation tool dat moet zeker werken https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
Bedankt allemaal! Maar heb ik dan eigenlijk €100 voor niks uitgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 16:05
snellejelte schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:37:
opzich ja kon goedkoper ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:59
snellejelte schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:37:
Nee ik neem aan dat er een installatie key bij de stick zat?

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Laatst online: 26-09 14:41
Ik mag hopen dat er voor die 100,- ook een key geleverd wordt.. Al kan je die op zich ook goedkoper van het net plukken.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
Spasm schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:42:
[...]

Nee ik neem aan dat er een installatie key bij de stick zat?
Weet ik niet, hoe ziet zo’n ding er uit? Ik heb een kartonnen doosje met een USB stick er in waar Windows 10 op staat. Volgens mij zit er niks meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17
@NLMarcel194 Nee is het antwoord. Het kan goedkoper, maar dat is grijs of zelfs zwart te noemen. Een OEM licentie is die prijs. Niet lager dan dat.

@snellejelte Geen idee hoe dat tegenwoordig gaat, maar vroegah zat er een glinsterende stikker bij waar een lange code op stond. Dat is je registratie code. Maar of dat bij W10 anders is, geen idee.

Als je een usbstick van 8GB minimaal hebt, kun je op een andere computer de media creation tool downloaden van Microsoft. Daarmee kun je op de stick een recente installatie maken.
Tip wat bij mij werkt is om de exe van die media creation tool op de usb stick zelf te zetten en dan op te starten. Bij mij werkt het anders niet met maken van de stick.

Ander dingetje wat ik net bedenk. Heb je een andere USB poort wel eens geprobeerd? Wellicht dat dat beter gaat/wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
Arunia schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:50:
@NLMarcel194 Nee is het antwoord. Het kan goedkoper, maar dat is grijs of zelfs zwart te noemen. Een OEM licentie is die prijs. Niet lager dan dat.

@snellejelte Geen idee hoe dat tegenwoordig gaat, maar vroegah zat er een glinsterende stikker bij waar een lange code op stond. Dat is je registratie code. Maar of dat bij W10 anders is, geen idee.

Als je een usbstick van 8GB minimaal hebt, kun je op een andere computer de media creation tool downloaden van Microsoft. Daarmee kun je op de stick een recente installatie maken.
Tip wat bij mij werkt is om de exe van die media creation tool op de usb stick zelf te zetten en dan op te starten. Bij mij werkt het anders niet met maken van de stick.

Ander dingetje wat ik net bedenk. Heb je een andere USB poort wel eens geprobeerd? Wellicht dat dat beter gaat/wel werkt.
Nu je het zegt, ik heb wel een code op mijn kartonnen papiertje waar de stick in zat, staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het zwarte scherm kan even duren. je hebt sowieso een activatie key gekregen, en OEM is niet voor verkoop, maar dat zijn keys voor bij een PC van een bepaalt merk, en niet samengesteld systeem.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
Hackus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:53:
Het zwarte scherm kan even duren. je hebt sowieso een activatie key gekregen, en OEM is niet voor verkoop, maar dat zijn keys voor bij een PC van een bepaalt merk, en niet samengesteld systeem.
Hij start na 20/30 minuten nog steeds niet op, duurt het zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

snellejelte schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:54:
[...]

Hij start na 20/30 minuten nog steeds niet op, duurt het zo lang?
nee

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:17
Maak gewoon een eigen usb stick met de laatste versie (wellicht is je pc te nieuw en is dat het hele probleem).
En installeer die met de code op dat kartonnetje.
Dan ben je meteen volledig geupgrade. Wellicht is er wat mis met de stick, maar dat mag de pret niet drukken zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Je kan Windows 10 zonder code installeren en later de code invullen die ergens bij je order moet zijn.

Verder probeer inderdaad nog een andere USB poort, ook al verwacht ik niet dat het helpt.

Zet in je bios booten van USB aan, ergens moet hier een setting voor zijn. Deze zou uit kunnen staan. Alleen omdat je de stick kan zien houd niet perse in dat je er vanaf mag opstarten zeg maar. Stond standaard op mijn nieuwe x570 ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
Bschnitz schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:37:
Je kan Windows 10 zonder code installeren en later de code invullen die ergens bij je order moet zijn.

Verder probeer inderdaad nog een andere USB poort, ook al verwacht ik niet dat het helpt.

Zet in je bios booten van USB aan, ergens moet hier een setting voor zijn. Deze zou uit kunnen staan. Alleen omdat je de stick kan zien houd niet perse in dat je er vanaf mag opstarten zeg maar. Stond standaard op mijn nieuwe x570 ook uit.
Ik heb de booting priorities al gewijzigd, de eerste is nu de USB aansluiting waar de stick ook in zit, de UEFI USB key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
Maar ik zal morgen dan even proberen om inderdaad vanaf een andere computer Windows te downloaden en kijken of hij het dan doet. Mijn vrienden die ik intussen ook weer heb geraadpleegd, die zeggen dat het het beste is om de stick die ik nu heb, te wipen en het daarop opnieuw te installeren. Want als ik een andere stick zou gebruiken zou Windows sowieso willen dat ik de informatie van de stick die ik heb gekocht zou wipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:20
Niet te veel naar die vrienden luisteren.
Het maakt niet uit of je de huidige USB wiped of niet. Maar probeer een nieuwe USB stick, gebruik de Windows media Creation tool en ik zou de USB poort gebruiken die ook aangegeven wordt voor de bios update, als dat erop staat.

Zelf heb ik vorige week ook 2 uur zitten klooien met een Windows installatie, en een andere USB stick werkte wel.

En nog even benadrukken, laat die code zitten tijdens de installatie, dat kan ook als je geïnstalleerd en wel in Windows zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
jopie schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:29:
Niet te veel naar die vrienden luisteren.
Het maakt niet uit of je de huidige USB wiped of niet. Maar probeer een nieuwe USB stick, gebruik de Windows media Creation tool en ik zou de USB poort gebruiken die ook aangegeven wordt voor de bios update, als dat erop staat.

Zelf heb ik vorige week ook 2 uur zitten klooien met een Windows installatie, en een andere USB stick werkte wel.

En nog even benadrukken, laat die code zitten tijdens de installatie, dat kan ook als je geïnstalleerd en wel in Windows zit.
Ja ik heb hem gisteren ook in de flash poort gedaan, toen bleef het scherm dus wel zwart, maar ik zal dat dus nog wel met een nieuwe USB stick proberen. Maar wat bedoel je met ‘code’ in die laatste zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-09 16:05
snellejelte schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:37:
[...]

Ja ik heb hem gisteren ook in de flash poort gedaan, toen bleef het scherm dus wel zwart, maar ik zal dat dus nog wel met een nieuwe USB stick proberen. Maar wat bedoel je met ‘code’ in die laatste zin?
dat je Windows kan installeren zonder code wanneer je gewoon geboot bent in Windows bij settings je cdkey in kan voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snellejelte
NLMarcel194 schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:14:
[...]

dat je Windows kan installeren zonder code wanneer je gewoon geboot bent in Windows bij settings je cdkey in kan voeren
Ah, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt nu niets, geen key invullen niets. Koop een 8GB stickje en zet daar de laatste W10 op. kies bij installeren voor de versie waar jij een key van hebt gekocht(zal op de verpakking staan). je kunt via een laptop of andere pc kiezen voor maak USB stick, kies dan niet voor huidige PC. daar bedoelen ze meer waar je mee download. Je kunt de activering gewoon overslaan aan het begin, dat kun je later doen als alles gereed is
(heb je 30-dagen de tijd voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Overigens is het bijna nooit nodig je boot volgorde aan te passen, soms kan dat zelfs leiden tot het niet kunnen installeren van windows. Mocht je een uefi boot menu hebben zou ik dat zeker eens proberen, die laat meestal de gedetecteerde boot media zien.

Pagina: 1