Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Medium Game Systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dielec
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 00:18
Na behoorlijk wat setups te hebben januari bestudeerd, avonden gelezen te hebben hier in de fora, reviews bekeken te hebben en prijzen vergeleken te hebben, denk ik dat ik eruit ben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn zoon (11jr) ben ik een nieuw systeem aan het samenstellen. Hij gaat voornamelijk Fortnite, ARK, Roblox en Team Fortress 2 spelen, maar ik wilde ook een systeem waarop hij Netflix in 4K kan kijken, videoformaten zoals H.264 en H.265 in hardware kan decoderen en coderen en Full-HD gamen.
Ik probeer het systeem enigszins toekomstvast te bouwen, zodat ook spellen de komende twee jaar nog kunnen werken die vanuit de PS5 of Xbox geport gaan worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het systeem exclusief toetsenbord, muis en monitor ca. 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb voorlopig nog een toetsenbord, muis en monitor liggen. Met zijn verjaardag kijken we dan weer verder.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, voeding, moederbord, processor incl koeler, geheugen, videokaart, SSD, monitor en toetsenbord.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem dient wat 'gaming-looks' te hebben. Niet te extreem, maar (a)RGB fans en een behuizing met window is gewenst. De plek waar het systeem komt te staan heeft geen bedrade ethernetverbinding. En dat is ook niet eenvoudig te trekken. Ik overweeg daarom 1GB/s Polymer Optical Fiber vanuit de meterkast via bestaande leidingen, bijvoorbeeld van www.homefiber.at, maar dat is een ander verhaal. Tips zijn natuurlijk welkom. Voorlopig even wifi. Vandaar een extra snelle inbouwkaart.

Ga je overklokken?
Nee, geen overklokken. Het systeem moet zo stabiel mogelijk draaien en niet warm worden.

Wat verwacht je van ons?
Om te voorkomen dat ik iets over het hoofd gezien heb, of simpelweg een onhandige keuze ergens in heb gemaakt, is alle feedback welkom!

Dit is de wensenlijst geworden:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 128,95€ 128,95
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 5500 XT 8G€ 214,25€ 214,25
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 94,82€ 94,82
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 28,95€ 28,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 44,70€ 44,70
2Geheugen internCrucial CT8G4DFS832A€ 35,35€ 70,70
1VoedingenSeasonic Core Gold GM 500€ 72,90€ 72,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,27

Mijn beweegredenen per onderdeel:

Processor: Gunstige prijs/prestatie, de Ryzen 5000 is me nog te duur, de Ryzen 4650G is helaas nauwelijks te koop. Dat had het idle verbruik met 10 W gedrukt.
Moederbord: De v1 had overal goede reviews. De v2 verschilt nauwelijks en werkt ook out-of-the-box met de Ryzen 3600, biedt PCI Express 4.0, BIOS-­Flashback en heeft headers ivm ARGB, zodat losse ARGB controller niet nodig is. Beschikt over USB-C op moederbord, ivm aansluiting op de kast voor.
Videokaart: Gunstige prijs/prestatie. Redelijk toekomstvast ivm 8GB geheugen
Behuizing: Nieuw model kast. Redelijk compact, met ARGB, window en relatief gunstige prijs. Stoffilters aan de voor- en onderkant zijn eenvoudig te verwijderen voor reiniging. Drie voorgemonteerde 14 cm fans zorgen voor een stille werking. De case heeft ARGB-verlichting met verschillende kleuren en modi aan de voor- en binnenkant van de case. Het I/O-panel biedt USB 3.2 Type C Gen. 2 en audioaansluitingen.
Geheugen: Snel DDR4 geheugen en volgens reviews goed werkende combinatie met Ryzen 5 3600
Voeding: Gunstige prijs/prestatie en voldoende vermogen voor Ryzen 3600 en de Radeon RX 5500 XT 8G. Werkt ook bij weinig belasting nog heel efficiënt.
SSD: Gunstige prijs/prestatie. Is inclusief een sleutel voor de OEM-versie van Acronis True Image.
Altijd handig.
Wifi / BT: er ligt geen Ethernet en dat is ook niet eenvoudig te trekken. Overweeg Polymer Optical Fiber vanuit meterkast, maar dat is een ander vooral. Dus WiFi it wil be.

Muis en toetsenbord ben ik nog niet helemaal uit. Dus advies voor een niet al te prijzige gaming-muis en ditto toetsenbord zijn welkom.

Alvast bedankt!

Aanpassingen:
Processor: Gekozen voor de AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed. De keuze voor Ryzen 4650G heb ik laten varen.
Geheugen: 2X 8GB Crucial CT8G4DFS832A vervangen door een 32 GB kit Crucial CT2K16G4DFRA32A. Een kit geeft meer garantie op een fatsoenlijke werking. Timings en 1,2 V voltage zijn volgens JEDEC specificatie. 32 GB is iets meer future proof.
SSD: Kingston A2000 heb ik vervangen door de Samsung 970 EVO 1 GB.
Voeding: Seasonic Core Gold GM 500 vervangen door de be quiet! Pure Power 11 500W. Heb eerder een voeding van dit merk gehad, is me goed bevallen.

Qua prijs kwam ik hiermee wel boven de € 1.100 uit, maar dat kwam voor een deel ook omdat er ernstige tekorten zijn en de prijzen richting Black Friday eerder omhoog dan omlaag gingen.

@doebbalapoent11, @Djarune en @NightRaven88: Dank voor jullie feedback!

[ Voor 11% gewijzigd door dielec op 10-12-2020 14:46 . Reden: Aanpassingen in originele ontwerp toegevoegd en opmaak wat verbetert ]

Beste antwoord (via dielec op 12-12-2020 15:22)

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 08:32
dielec schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:11:
Ik zag o.a. op Reddit en andere sites behoorlijk wat klachten over de boxed cooler van de Ryzen 5 3600. Voorheen werd blijkbaar een Cooler Master gebruikt. Die is nu vervangen door een Foxconn fan die een stuk minder goed koelt. Vandaar dat ik had gekozen voor die Scythe. Ik wil écht een stille pc :P

Ik had gekozen voor de Kinston A2000 ssd op basis van de Tweakers/HWI test en de gunstige prijs/prestatie, maar ik zie in de comments veel mensen die al snel kampen met uitval. Dus ik ga deze vervangen door een Samsung EVO 970. Ook die heeft een prima performance. Dank voor de feedback :)

Qua voeding twijfel ik nog tussen die Corsair en de be quiet! Pure Power 11 500W. De Pure Power is niet modulair, maar ik heb zelf wel goede ervaringen met dit merk.

Privé raadde iemand me nog aan om voor een 16 GB memory kit te kiezen i.v.m. betere compatibiliteit in dual channel, dus dat ga ik ook nog even checken. Suggesties?
Voeding van Be Quiet! is prima, ik heb zelf een Straight Power 11 en het is een fantastisch stille/stabiele voeding. Bij jouw keuze voor RAM geheugen trok ik echter een wenkbrauw omhoog. Verder heb je een mooi lijstje met goede kwaliteit onderdelen en valt die keuze uit de toon.
Suggestie: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
Een prima kit en is slechts iets duurder dan je eigen keuze.

Alle reacties

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:49
Pc onderdelen heb ik niet heel veel op aan te merken, anders dan dat zonder losse koeler voor de cpu dat budget vrijgemaakt kan worden voor een betere videokaart. De standaard koeler van een 3600 is prima.

Muis en toetsenbord: ik gebruik een hermes brown switch mechanisch toetsenbord op werk (met de lampen uit) en deze was slechts 40 euro voor een mechanisch toetsenbord. Zot rgb op, niet aanpasbaar. Voor een muis zou ik kijken naar een logitech g203 of iets dergelijks.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
dielec schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:50:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem dient wat 'gaming-looks' te hebben. Niet te extreem, maar (a)RGB fans en een behuizing met window is gewenst.
Ik zie nog geen RGB fans in je setup.
Processor: Gunstige prijs/prestatie, de Ryzen 5000 is me nog te duur, de Ryzen 4650G is helaas nauwelijks te koop. Dat had het idle verbruik met 10 W gedrukt.
De 4650G is eigenlijk een downgrade. Die ondersteunt geen PCIe 4.0 en is ongeveer net zo snel als de 3600.
Voeding: Gunstige prijs/prestatie en voldoende vermogen voor Ryzen 3600 en de Radeon RX 5500 XT 8G. Werkt ook bij weinig belasting nog heel efficiënt.
Heb je dit van HWI? Het is namelijk een besmette voeding van het Focus platform. Voor de prijs zijn er betere in omloop: pricewatch: Corsair TX550M V2
SSD: Gunstige prijs/prestatie. Is inclusief een sleutel voor de OEM-versie van Acronis True Image.
Altijd handig.
Ik heb in maart een build gemaakt met Gigabyte moederbord en Kingston A2000 en kreeg te maken met een instabiel systeem. Nadat ik Gigabyte’s RGB Fusion software eraf had gehaald werkte alles vlekkeloos. Niet iedereen krijgt hier mee te maken, maar aangezien jij wel de ARGB wilt gaan gebruiken kan ik je beter een pricewatch: Samsung 970 EVO 1TB aanraden via Bol of Amazon.

• dielec
@doebbalapoent11 Dank voor de opmerkingen over toetsenbord en muis. Daar ga ik zeker even naar kijken.

@Djarune Ik moet zeggen dat ik met ARGB weinig ervaring heb. Ik dacht dat de behuizing zelf al aardig wat verlichting bood. In combinatie met een verlicht toetsenbord, leek me dat voldoende. De kastverlichting kan met een fysieke knop op de voorkant bediend worden, dus je hoeft geen garbage software te gebruiken om de kastverlichting aan te sturen, die vaak slecht onderhouden wordt. Zie Case-verlichting op Youtube. Ze raden hierin aan om het gewoon bij de meegeleverde zwarte fans te houden, ook omdat het anders nogal een kermis wordt.

Dank voor je opmerking over de 4650G. Datt hele idee van de 4650G laat ik varen. Het zou zonde zijn om de voordelen van PCI 4.0 op voorhand weg te gooien.

Wat bedoel je bij die Seasonic voeding precies met 'besmette voeding'?

[ Voor 0% gewijzigd door dielec op 22-11-2020 13:34 . Reden: koelverlichting -> kastverlichting ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
dielec schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:57:
Wat bedoel je bij die Seasonic voeding precies met 'besmette voeding'?
Met je huidige gebruik is het geen punt om een Seasonic Focus te nemen. De Corsair is alleen beter. Bovendien maakt de Focus een brommend geluid. Wat betreft besmette voeding:

Linustechtips: why you SHOULDN'T buy a Seasonic Focus (Plus) (Gold/Platinum)
Voeding advies en informatie topic - Deel 34 met keyword "focus"

• dielec
Ik zag o.a. op Reddit en andere sites behoorlijk wat klachten over de boxed cooler van de Ryzen 5 3600. Voorheen werd blijkbaar een Cooler Master gebruikt. Die is nu vervangen door een Foxconn fan die een stuk minder goed koelt. Vandaar dat ik had gekozen voor die Scythe. Ik wil écht een stille pc :P

Ik had gekozen voor de Kinston A2000 ssd op basis van de Tweakers/HWI test en de gunstige prijs/prestatie, maar ik zie in de comments veel mensen die al snel kampen met uitval. Dus ik ga deze vervangen door een Samsung EVO 970. Ook die heeft een prima performance. Dank voor de feedback :)

Qua voeding twijfel ik nog tussen die Corsair en de be quiet! Pure Power 11 500W. De Pure Power is niet modulair, maar ik heb zelf wel goede ervaringen met dit merk.

Privé raadde iemand me nog aan om voor een 16 GB memory kit te kiezen i.v.m. betere compatibiliteit in dual channel, dus dat ga ik ook nog even checken. Suggesties?

[ Voor 3% gewijzigd door dielec op 23-11-2020 12:36 . Reden: typo's ]

Acties:
  • Beste antwoord

• NightRaven88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 08:32
dielec schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:11:

Voeding van Be Quiet! is prima, ik heb zelf een Straight Power 11 en het is een fantastisch stille/stabiele voeding. Bij jouw keuze voor RAM geheugen trok ik echter een wenkbrauw omhoog. Verder heb je een mooi lijstje met goede kwaliteit onderdelen en valt die keuze uit de toon.
Suggestie: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
Een prima kit en is slechts iets duurder dan je eigen keuze.

• dielec
De complete wishlist is inmiddels grotendeels binnen. We wachten alleen nog op het werkgeheugen en dan kunnen we gaan bouwen. Dank voor alle meedenkers!

• dielec
Ok, de build is compleet binnen en vlak voor kerst opgebouwd. Het is een heerlijk stil systeem geworden. Bij het plaatsen van het moederbord in de behuizing heb je wel weinig ruimte om de 12V aansluitingen en de processorventilatorstekker te bevestigen, maar na een beetje frummelen is het allemaal gelukt.
Pagina: 1