Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toekomstbestendig development en light gaming systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:38

Dido

heforshe

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hobbymatig software ontwikkelen op deze nieuwe bak, en wegwijs worden in de wereld van VMs en Docker.
Daarnaast ben ik een (zeer) casual gamer. De enige "echte" spellen die ik ooit leuk vond en heb geprobeerd te spelen waren Rome Total War en Civilization. Op mijn huidige laptop (een 1st gen passief gekoelde Core-M :X) draait Civilization echter dusdanig traag dat ik ermee gestopt ben.
Ik zou graag weer Civ kunnen spelen zonder 10 minuten op een beurt te wachten, en wellicht wat andere spellen in deze categorie willen proberen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn (niet heel harde) maximum is zo'n 1800 euro, maar liever wat eronder. Daarvoor wil ik een pc die ik niet over twee jaar al weer volledig moet / wil vervangen, maar die ik de komende jaren kan uitbreiden en eventueel in delen upgraden.Er voor die prijs ook Windows 10 Pro op staan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, tobo en muis heb ik, voor de rest gaat er niets mee naar de nieuwe PC.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een flinke processor die nog even meekan, een mobo waar ik de komende jaren nog mee kan uitbreiden, een "middle-of-the-road" videokaart waarmee ik in ieder geval Civilization vloeiend kan spelen.
Genoeg geheugen om VM's te kunnen inrichten en met containers te spelen.
Een betrouwbare voeding en een kast waar alles in past, maar waar ook nog ruimte is voor wat extra schijven in de toekomst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, hoewel ik me ondertussen wel heb laten overtuigen om in ieder geval maar weer eens voor een AMD processor te gaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zolang de bak op mijn bureau past ben ik al blij. Het hoeft zeker niet te compact. Ik wil hem zelf in elkaar zetten, en de ervaring leert dat ik niet van het minimalistische priegelwerk hou.
Wat geluid betreft het liefst zo stil mogelijk - maar absolute stilte is me niet heel veel werk en geld waard. Dus passief gekoelde voedingen of waterkoeling gaat hem niet worden.
Ik hoef geen lampjes en kleurtjes - vandaar ook een dichte kast.

Ga je overklokken?
Nee. Hoewel het systeem dat ik bij elkaar geklikt heb daar (op sommige punten) misschien wel geschikt voor is heb ik absoluut geen ambitie om wat extra procentjes performance uit de componenten te melken.

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk vooral een sanity check. Ik denk dat het samengestelde systeem op zich aan al mijn eisen voldoet, maar wellicht is het op bepaalde punten absurd over- of ondergedimensioneerd.
Volgens mij zijn er geen compatibility-issues (volgens pc-builder ook niet) maar misschien spelen sommige componenten liever samen met een alternatief.
Met name de GPU is een half-blinde gok. Ik hoef en wil niet de nieuwste high-end kaart, maar ik hoop dat de gekozen kaart niet over 6 maanden vervangen hoeft te worden als ik een nieuw spelletje probeer.

De laatste keer dat ik een desktop pc samenstelde was ik zo slim om geen advies te vragen op tweakers zodat ik pas na aankoop de opmerking kreeg dat mijn moederbord bagger was :P

Ik hoop dus dat mijn lieve medetweakers me deze keer kunnen behoeden voor al te domme keuzes!

Dan dus het systeem zoals ik het bij elkaar geklikt heb, met een beknopte toelichting van mijn keuze.

Processor: het zal al gauw sneller zijn dan mijn huidige Core-M... volgens mij kan deze wel even mee.

Mobo: overkill, maar goede kwaliteit, toekomstbestendig, uitbreidbaar en, niet onbelangrijk, wifi-6 on-board. Ik heb geen LAN op mijn bureau, dus goede wifi is wel fijn.

GPU: de RX5600 XT wordt op veel plekken genoemd als goede middenmoter. MSI gekozen omdat het mobo ook van hun is O-)

Kast: groot genoeg, ruimte over, geen raam gewenst.

OS: nee, ik ga niet naar Linux. Ik overweeg eventueel om het systeem te laten assembleren, dan kan ik de retail nog vervangen door een OEM. Maar zelf bouwen is leuker...

Geheugen: is 64 GB te veel? Ik denk niet dat ik het meteen allemaal nodig heb, maar kwaad kan het ook niet. En liever mee verlegen dan om verlegen.

Voeding: 650W is volgens mij meer dan genoeg. Deze voeding krijgt goede reviews (maar ja, dat geldt voor veel voedingen) en is efficient.

SSD: Volgens mij ongeveer de meest gangbare M2 van het moment. De PRO gekozen omdat ie nog wat sneller is, wat voor mijn systeemschijf wel fijn is. Verder opslag kan ik later naar wens toevoegen (mobo biedt meer dan genoeg ruimte).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 315,05€ 315,05
1MoederbordenMSI MAG X570 Tomahawk WiFi€ 208,52€ 208,52
1VideokaartenMSI Radeon RX 5600 XT MECH OC€ 300,05€ 300,05
1BehuizingenFractal Design Meshify S2€ 119,90€ 119,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 32/64bit, USB€ 209,95€ 209,95
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW64GX4M4C3200C16€ 288,-€ 288,-
1VoedingenSeasonic Focus PX-650€ 123,49€ 123,49
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 162,99€ 162,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.727,95

Wat betekent mijn avatar?

Beste antwoord (via Dido op 22-11-2020 13:51)

• lodu
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-11 10:36
Zou persoonlijk voor andere RAM gaan. Corsair schijnt niet zo goed te werken met Ryzen (die 3200mhz ga je waarschijnlijk niet halen. Onder andere Crucial schijnt goed te werken. Maar ik zou gewoon even kijken op de compabiliteitslijst van je mobo en ram als die er zijn.

64GB is veel inderdaad. Je kan ook nu 32GB halen (2 sticks van 16), halen en kijken of je meer nodig hebt. Maar aangezien je VM's gaat bouwen is 64 ook n prima keuze imo. Mijn eigen desktop heeft ook 32GB en ik ben nog nooit tegen een RAM limiet aangelopen met bv Docker. VM's schijnen wel meer RAM te gebruiken maar heb hier zelf geen ervaring mee.

Aangezien je niet gaat overclocken, zou je kunnen overwegen een goedkoper moederbord, met bv een B550 chipset, te nemen. En dan een PCI-e wifi 6 kaart erin knallen.

PS. Zou geen 200 euro voor windows betalen, er zijn niet-nader-te-noemen zogenoemde grey-market-websites waar je (PRO) licentie voor een euro of 3 op de kop kan tikken.

[ Voor 10% gewijzigd door lodu op 21-11-2020 19:05 . Reden: 32GB "anekdote" ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• lodu
Zou persoonlijk voor andere RAM gaan. Corsair schijnt niet zo goed te werken met Ryzen (die 3200mhz ga je waarschijnlijk niet halen. Onder andere Crucial schijnt goed te werken. Maar ik zou gewoon even kijken op de compabiliteitslijst van je mobo en ram als die er zijn.

64GB is veel inderdaad. Je kan ook nu 32GB halen (2 sticks van 16), halen en kijken of je meer nodig hebt. Maar aangezien je VM's gaat bouwen is 64 ook n prima keuze imo. Mijn eigen desktop heeft ook 32GB en ik ben nog nooit tegen een RAM limiet aangelopen met bv Docker. VM's schijnen wel meer RAM te gebruiken maar heb hier zelf geen ervaring mee.

Aangezien je niet gaat overclocken, zou je kunnen overwegen een goedkoper moederbord, met bv een B550 chipset, te nemen. En dan een PCI-e wifi 6 kaart erin knallen.

PS. Zou geen 200 euro voor windows betalen, er zijn niet-nader-te-noemen zogenoemde grey-market-websites waar je (PRO) licentie voor een euro of 3 op de kop kan tikken.

[ Voor 10% gewijzigd door lodu op 21-11-2020 19:05 . Reden: 32GB "anekdote" ]

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:49
Leuk misschien om met de bespaarde euro’s op de goedkopere windowskey een goede koeler voor de processor te kopen en wellicht is een sterkere cpu dan ook nog wel een leuke optie (denk 5800/5950x)

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
Ludeau schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:04:
Alle Crucial Ballistix schijnt inderdaad prima te zijn.

Zit te kijken, maar een setje van 4x16 is lastig te vinden. Ik kan 2x32 doen, houd ik ruimte over om er nog eens 2x32 bij te gooien als ik dat later zou willen. Heeft dat veel impact op snelheid?
Heb ik aan gedacht, maar voor die paar tientjes extra (als ik vergelijk met de tomahawk B550)denk ik dat X570 iets toekomstbestendiger is, of overschat ik dat?
Ik heb er van gehoord, maar ik krijg daar toch een vreemd gevoel bij.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
je bord is stukje te duur, en niet meer toekomstbestendig dan b550, want de ryzen 6xxx gaat niet op am4 passen.

• lodu
Dido schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:02:
Zit te kijken, maar een setje van 4x16 is lastig te vinden. Ik kan 2x32 doen, houd ik ruimte over om er nog eens 2x32 bij te gooien als ik dat later zou willen. Heeft dat veel impact op snelheid?
Ik bedoelde dat je eerst 2x16 haalden, en als die 32GB te weinig is nog eens dezelfde 2x16 halen.

Afaik maakt het aantal niet echt uit zolang je maar dual channel gebruikt. Met 4 sticks zal je RAM natuurlijk wel wat meer stroom verbruiken (en dus meer hitte). Ook zal je misschien moeilijker hele hoge overclocks krijgen ivm belasting op memory controller maar dat is bij jou niet van toepassing volgens mij.

Denk trouwens wel dat 128GB echt overkill is, maar you do you ;) .
Heb ik aan gedacht, maar voor die paar tientjes extra (als ik vergelijk met de tomahawk B550)denk ik dat X570 iets toekomstbestendiger is, of overschat ik dat?
Toevallig heeft Tweakers een artikel over de verschillen..

[ Voor 0% gewijzigd door lodu op 22-11-2020 14:50 . Reden: omschrijving artikel ]

• Dido

Dido

heforshe

Topicstarter
Ludeau schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:49:
Ik bedoelde dat je eerst 2x16 haalden, en als die 32GB te weinig is nog eens dezelfde 2x16 halen.
Dat had ik begrepen :)
Maar ik heb besloten dat ik meteen 64 wil, en setjes van 4x16 lijken van Crucial niet veel te vinden. Vandaar dat ik voor 2x32 ga. Is het nodig om dat naar 64 uit te breiden? Waarschijnlijk niet, maar het kan :P
Afaik maakt het aantal niet echt uit zolang je maar dual channel gebruikt.
Ja, daar was ik met wat zoekwerk intussen ook achter. Als er al een verschil is, is het uitermate minimaal.
Toevallig heeft Tweakers een artikel over de verschillen..
Had hem gezien en gelezen, thanks :) Ik ga denk ik inderdaad voor een B550 en een losse ax200 chip.

Pagina: 1