Computer boot niet na het toevoegen Samsung 970 EVO M.2 1TB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatadous
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-01-2024
Hallo,

Ik heb zojuist een Samsung 970 EVO M.2 1TB toegevoegd op mijn msi x99s sli plus (ms-7885) motherboard.

Na installeren start de pc, maar daar blijft het ook bij, de beeldscherm kan geen connectie vinden en muis en toetsenbord lichten ook niet meer op.

Als ik het kaartje er weer uit haal, dan werkt het weer naar behoren. Het kaartje zit goed in het slot, dus dat kan het niet zijn.

Moet ik allereerst de boot order in de BIOS wijzigen alvorens ik een nieuwe kaart kan toevoegen, of heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je in de BIOS aangegeven dat je moet opstarten van de EVO? Staat je oude schijf nog als opstartschijf? Heb je gekeken naar de volgorde van opstartmedia? Staat er al een besturingssysteem geïnstalleerd op die EVO? Is de EVO geformatteerd en geschikt gemaakt door/voor jouw systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:53
Sla even de handleiding na van je moederbord, het kan zijn dat het m.2 slot bepaalde lanes deelt met PCIe sloten of dat je een bepaalde configuratie in je bios goed moet zetten zodat dit allemaal samen kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatadous
Ik heb hem vandaag binnengekregen en er zal in nog niets op moeten staan.

Wel heb ik een Samsung 850 Evo 250G er naast, waar mijn windows installatie op staat en ook als opstartschijf staat ingesteld, in principe wil ik dat zo houden.

Moet ik de BIOS in, zonder dat ik de nieuwe SSD toevoeg? Anders kom er niet in, omdat hij geen beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:12

D4NG3R

kiwi

:)

Maak eens een foto van hoe deze is geinstalleerd.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatadous
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ldg1pMARbbd8lq6kRt_9PKRWuG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLlwJfg8V7eFhNVMPErfKui5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog even gekeken en zag dat de SATA poorten 5 en 6 uitgezet worden bij het toevoegen van dit type, kaart. Echter zijn deze poorten bij mij al leegt.

Kan iemand vertellen wat er bedoeld wordt met: Intel RST does not support PCIe M.2 SSD with a Legacy Rom. Wellicht dat hier het probleem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Staat CSM uit (legacy) en boot je systeem volledig UEFI? Dat is een vereiste. Daarnaast moet op dit bord je NVME de boot schijf worden en mag deze als enige disk bij Windows installatie aanwezig zijn. Meer info...

https://forums.tomshardwa...plus-motherboard.3403677/

Wel even de hele thread lezen. Maar waar het op neer komt is dat het systeem de NVME drive initialiseert tijdens boot. Wanneer je een andere disk als boot device hebt zal je NVME nooit herkend worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Wim-Bart op 21-11-2020 18:28 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatadous
Ik zag in BIOS inderdaad dat het systeem boot via een combinatie van legacy en UEFI.

Het gekke is alleen dat ik helemaal niet in de BIOS kan als ik de NVME kaart erin heb zitten. Het scherm blijft dan zwart en mijn muis en toetsenbord lijken dan ook niet te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whatadous
Het was uiteindelijk een simpel BIOS update. Ik hoef overigens niet de NVME drive als bootable in te stellen of Windows daarop draaien.

In iedergeval bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1