Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb een nieuwe rtx 2070 super gekocht en hoopte om te kunnen gamen met hogere fps. Maar met bijvoorbeeld COD Warzone kom ik niet hoog in fps uit en zak ik vaak genoeg tijdens de actie beneden 60 fps. dit is erg vervelend dus ging kijken naar de usage van mijn CPU en GPU. mijn GPU zit vaak niet boven de 30% terwijl mijn CPU op 100% draait, duidelijke signs van CPU bottle-necking. Maar ik heb zitten kijken naar bottleneck calculators en die zeggen dat mijn systeem prima moet lopen met deze componenten. Ik heb geen idee wat er nou aan de hand is. Ik zit nu te denken dat mijn moederbord het probleem is. Ik heb een Asrock A320M-HDV en dacht dat de games misschien de integrated graphics gebruiken van de CPU en daarom geen hoge scores halen. Toen ik in de BIOS wilde gaan kijken naar de GPU settings was er nergens een tabje met wat voor GPU ik draai en om settings aan te passen van de GPU.

Mijn vraag; wat is er nou aan de hand? Heb ik een nieuwe moederbord nodig, zo ja kan mijn ryzen 5 2400g dan nog goed draaien?

Iemand die een ideetje heeft waarom mijn performance zo laag is terwijl sites zeggen dat ze gewoon prima samen moeten kunnen werken.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:52
Je koopt een budget bord, met een cpu die niet gericht is op gaming. En daar hoop je een game kaart aan te hangen?

Sowieso is de cpu een bottleneck
Welke snelheid draait je ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 18:05
Om te verifiëren dat je gewoon op je 2070 draait en niet op een onboard GPU kun je het beste Windows Taakbeheer openen tijdens het gamen, dan naar het tabje 'Prestaties' gaan en links in de lijst de GPU aanklikken. Je ziet dan rechtsbovenaan de naam van je GPU staan en de bijbehorende belasting.

Maar ik ben er net als 99ruud99 van overtuigd dat hier gewoon sprake is van een enorme CPU bottleneck. Ik weet niet wat voor bottleneck calculators je hebt geraadpleegd, maar ik vrees dat die je van incorrect advies hebben voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Xyrr schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:27:
Om te verifiëren dat je gewoon op je 2070 draait en niet op een onboard GPU kun je het beste Windows Taakbeheer openen tijdens het gamen, dan naar het tabje 'Prestaties' gaan en links in de lijst de GPU aanklikken. Je ziet dan rechtsbovenaan de naam van je GPU staan en de bijbehorende belasting.

Maar ik ben er net als 99ruud99 van overtuigd dat hier gewoon sprake is van een enorme CPU bottleneck. Ik weet niet wat voor bottleneck calculators je hebt geraadpleegd, maar ik vrees dat die je van incorrect advies hebben voorzien.
Ik heb deze componenten over de jaren bij elkaar gesprokkelt, het moederbord en de CPU heb ik aan het begin gekocht zodat ik kon beginnen met gamen, daarom koos ik voor onboard graphics toen omdat ik het geld niet voor een GPU had, daarna een rx 580 gekocht en nu een 2070 super gehaalt. ik weet dat dit niet de beste combinatie is, maar wilde langzaam upgraden naar een goede pc.

RAM is ddr4 en draait 3066mhz

https://pc-builds.com/cal...070_SUPER/0Pl14o8A/16/100

deze bottlekneck calculator heb ik gebruikt.
hebben jullie suggesties wat ik het eerst moet upgraden? ik ga er van uit dat ik eerst een de moederboard upgrade en daarna het liefst een CPU van de nieuwe ryzen 5000 series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:39
Het systeem is totaal uit balans. 2400G is qua cpu een pricewatch: AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler. Eerste generatie Zen dus die singlecore vrij traag is. Daarbij krijgt de videokaart maar 8 pci-e lanes van de cpu. Niet dat dat heel veel zal schelen, maar toch.

Welk merk en type ram gebruik je en op welke snelheid loopt dat?

Ben bang dat de voeding en behuizing ook niet veel soeps is.

Wil je echt weten hoe het zit dan draai je tijdens het gamen MSI Afterburener. Je kunt dan zien welk onderdeel het meest wordt belast. Alhoewel van Warzone de laatste tijd veel problemen voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:36:
Het systeem is totaal uit balans. 2400G is qua cpu een pricewatch: AMD Ryzen 5 1500X Boxed Wraith Spire koeler. Eerste generatie Zen dus die singlecore vrij traag is. Daarbij krijgt de videokaart maar 8 pci-e lanes van de cpu. Niet dat dat heel veel zal schelen, maar toch.

Welk merk en type ram gebruik je en op welke snelheid loopt dat?

Ben bang dat de voeding en behuizing ook niet veel soeps is.

Wil je echt weten hoe het zit dan draai je tijdens het gamen MSI Afterburener. Je kunt dan zien welk onderdeel het meest wordt belast. Alhoewel van Warzone de laatste tijd veel problemen voorbij komen.
RAM is ddr4 van corsair, heb nod even gekeken in de bios en draait op 3066
power supply is ook van corsair en is 650 watt, voldoende volgendsmij.
case is van coolermaster, de masterbox lite 5, niet erg tevreden over vindt dat de fans erg luid er is klinken

[ Voor 5% gewijzigd door T.Overgaauw op 21-11-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hoeveel ram? 4GB, 8GB, 16GB, 32GB?

650w Corsair zegt niet zoveel. Kan een VS zijn, een CV, CX, CXM, TX, TXM, RM, RMX, RMi, HX.

Maar goed, begin eens met MSI Afterburner te kijken waar de knijp zit in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
T.Overgaauw schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:35:
[...]

Ik heb deze componenten over de jaren bij elkaar gesprokkelt, het moederbord en de CPU heb ik aan het begin gekocht zodat ik kon beginnen met gamen, daarom koos ik voor onboard graphics toen omdat ik het geld niet voor een GPU had, daarna een rx 580 gekocht en nu een 2070 super gehaalt. ik weet dat dit niet de beste combinatie is, maar wilde langzaam upgraden naar een goede pc.
Oh, ik neem je niks kwalijk hoor! Maar het probleem is in ieder geval duidelijk: eerst liep het systeem uit balans door de onboard GPU en nu weer door de 2070. Als je van plan was om de rest van je systeem te behouden was de 2070 dus niet het juiste advies. Je hebt nu drie opties: de 2070 vervangen door een beter passende videokaart, de 2070 behouden waarbij zijn capaciteit grotendeels onbenut blijft, of je hele systeem rondom de 2070 upgraden. Door de leeftijd van je andere componenten zal die laatste optie waarschijnlijk neerkomen op een geheel nieuw systeem, maar voordat we je daarmee concreet kunnen helpen moet je even een lijstje samenstellen van de precieze componenten die je hebt (cpu koeler/voeding/geheugen/behuizing/etc).

Voordat het zover is kan het inderdaad geen kwaad om, zoals de posters boven mij al noemen, de bottleneck even te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:46:
Hoeveel ram? 4GB, 8GB, 16GB, 32GB?

650w Corsair zegt niet zoveel. Kan een VS zijn, een CV, CX, CXM, TX, TXM, RM, RMX, RMi, HX.

Maar goed, begin eens met MSI Afterburner te kijken waar de knijp zit in je systeem.
sorry, het is 16GB ram. powersupply is VS inderdaad.
in MSI afterbunner als ik warozne opstart is mijn cpu usage gelijk 100% en GPU zit rond de 30%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Jammer. Alles beter dan een VS.
in MSI afterbunner als ik warozne opstart is mijn cpu usage gelijk 100% en GPU zit rond de 30%
Duidelijk een cpu bottlekneck. Zo ga je niet veel plezier beleven aan die videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Xyrr schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:52:
[...]

Oh, ik neem je niks kwalijk hoor! Maar het probleem is in ieder geval duidelijk: eerst liep het systeem uit balans door de onboard GPU en nu weer door de 2070. Als je van plan was om de rest van je systeem te behouden was de 2070 dus niet het juiste advies. Je hebt nu drie opties: de 2070 vervangen door een beter passende videokaart, de 2070 behouden waarbij zijn capaciteit grotendeels onbenut blijft, of je hele systeem rondom de 2070 upgraden. Door de leeftijd van je andere componenten zal die laatste optie waarschijnlijk neerkomen op een geheel nieuw systeem, maar voordat we je daarmee concreet kunnen helpen moet je even een lijstje samenstellen van de precieze componenten die je hebt (cpu koeler/voeding/geheugen/behuizing/etc).

Voordat het zover is kan het inderdaad geen kwaad om, zoals de posters boven mij al noemen, de bottleneck even te verifiëren.
ja de bedoeling is sowieso om rond de 2070 te gaan werken, het liefst rekening houden met een oog op de 3000 series

even om op te noemen:
ik heb een ryzen 5 2400G stock cooler
ddr4 16gb
VS650 watt power
ssd voor windows systeem en een HDD voor de zware bestanden en games.
budget moederbord asrock
ATX behuizing coolermaster masterbox lite 5

ik moet does sowieso de cpu en moederbord upgraden naar het liefts ZEN 5 ryzen cpu, en een moederbord die niet te duur is maar wel bij alles past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:56:
[...]

Jammer. Alles beter dan een VS.

[...]

Duidelijk een cpu bottlekneck. Zo ga je niet veel plezier beleven aan die videokaart.
oke wat raad je aan als powersupply?

nee de 2070 word niet goed gebruikt en heb er nog niet veel plezier van inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pricewatch: Corsair TX550M V2 als goedkoopste optie.

Denk dat de RX 580 ook al opgehouden werd door de cpu. Je had beter eerst cpu en mobo kunnen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:07:
pricewatch: Corsair TX550M V2 als goedkoopste optie.

Denk dat de RX 580 ook al opgehouden werd door de cpu. Je had beter eerst cpu en mobo kunnen upgraden.
dat denk ik inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
Je kunt het beste even rondkijken in het Desktop Aankoopadvies forum voor allerlei builds rondom het beoogde budget. Als je per se iets rond Ryzen Zen 3 zoekt dan past een 5600X aardig bij je 2070. Veel hoger zou ik in ieder geval niet gaan. Bij builds rondom die processor wordt dan wel allerlei advies gegeven over een bijpassend moederbord, geheugen, voeding, etc. Hou er wel rekening mee dat Zen 3 processoren op dit moment nauwelijks aan te slepen zijn.

Je zou ook voor Zen 2 kunnen gaan. Prijstechnisch is dat op dit moment in ieder geval nog de betere optie. De Best Buy Guide van september kan je van een dergelijke build een goede indruk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Xyrr schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:12:
Je kunt het beste even rondkijken in het Desktop Aankoopadvies forum voor allerlei builds rondom het beoogde budget. Als je per se iets rond Ryzen Zen 3 zoekt dan past een 5600X aardig bij je 2070. Veel hoger zou ik in ieder geval niet gaan. Bij builds rondom die processor wordt dan wel allerlei advies gegeven over een bijpassend moederbord, geheugen, voeding, etc. Hou er wel rekening mee dat Zen 3 processoren op dit moment nauwelijks aan te slepen zijn.

Je zou ook voor Zen 2 kunnen gaan. Prijstechnisch is dat op dit moment in ieder geval nog de betere optie. De Best Buy Guide van september kan je van een dergelijke build een goede indruk geven.
https://www.amazon.nl/dp/...N=B07F714FT7&linkCode=asn

https://www.amazon.nl/dp/...N=B089WC4VWF&linkCode=asn

Zou dit een goede combo zijn voor de 2070 super?
En hoe ziet het er uit als ik later misschien een 3070 wil toevoegen?

dank voor alle help tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
3600XT is de meerprijs niet waard tov de 3600.

Dat bord is ATX, je hebt nu mATX. Past dat in je behuizing? Welke behuizing heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:15:
3600XT is de meerprijs niet waard tov de 3600.

Dat bord is ATX, je hebt nu mATX. Past dat in je behuizing? Welke behuizing heb je eigenlijk?
ik heb een ATX tower als het goed is, de Coolermaster MasterBox Lite 5.

Wat is het verschil precies tussen de 3600 en de X en XT als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Marginaal verschil in kloksnelheid. Niet zodanig dat je er iets van gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
en hoe zit het met de ryzen 7 2700x
ik zie dat die goedkoper is, iets hogere snelheden heeft dan de 3600 en 8 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De 3600 is sneller in games want hogere IPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyrr
T.Overgaauw schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:09:
[...]

https://www.amazon.nl/dp/...N=B07F714FT7&linkCode=asn

https://www.amazon.nl/dp/...N=B089WC4VWF&linkCode=asn

Zou dit een goede combo zijn voor de 2070 super?
En hoe ziet het er uit als ik later misschien een 3070 wil toevoegen?

dank voor alle help tot nu toe
Die 3600XT is het geld niet echt waard. Als je een stap hoger dan de 3600 wilt kun je nog voor een 3700X gaan, maar ik betwijfel of je het echt gaat merken. Dat moederbord lijkt me een prima keuze en wordt ook goed beoordeeld.

Wellicht is het geheugen dat je nu hebt nog bruikbaar in je nieuwe build. Kun je opzoeken welk merk, type en snelheid dat geheugen precies heeft? Bijv. met een tool als HWiNFO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als het geheugen maar geen Corsair is want anders is de kans reëel dat het niet stabiel werkt met Ryzen 3xxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Xyrr schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:25:
[...]

Die 3600XT is het geld niet echt waard. Als je een stap hoger dan de 3600 wilt kun je nog voor een 3700X gaan, maar ik betwijfel of je het echt gaat merken. Dat moederbord lijkt me een prima keuze en wordt ook goed beoordeeld.

Wellicht is het geheugen dat je nu hebt nog bruikbaar in je nieuwe build. Kun je opzoeken welk merk, type en snelheid dat geheugen precies heeft? Bijv. met een tool als HWiNFO
oke denk dat het dan dat moederbord word met een ryzen 5 3600
RAM is wel van corsair 16GB DDR4-3000
ik heb er geen problemen mee gehad dus zou niet weten waarom die ook verangen zouden moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
3000C15 of 3000C16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ryzen 3600 of X, net welke op moment van kopen goedkoper is. Volgende keer graag zvm info in OP.

3000C15 kan prima met Ryzen 3600. Lees je RAM even uit met Thaiphoon Burner, dan weet je exact welke chips/dies er gebruikt zijn. (waarschijnlijk heb je Corsair LPX ?)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:04:
Ryzen 3600 of X, net welke op moment van kopen goedkoper is. Volgende keer graag zvm info in OP.

3000C15 kan prima met Ryzen 3600. Lees je RAM even uit met Thaiphoon Burner, dan weet je exact welke chips/dies er gebruikt zijn. (waarschijnlijk heb je Corsair LPX ?)
ryzen 3600 op het moment 200, 30 euro meer voor een XT
https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=pdl

corsair vengeance lpx inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

T.Overgaauw schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:07:
[...]

ryzen 3600 op het moment 200, 30 euro meer voor een XT
https://www.bol.com/nl/p/...paign=CPS&utm_content=pdl

corsair vengeance lpx inderdaad
Graag link uit PW hier https://tweakers.net/pricewatch/
Zo zie je ook meer prijzen.

Maar doe maar eerst wat ik zei.
draait je ram nu al op 2933MT/s of 3000, of nog op 2133?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:11:
[...]

Graag link uit PW hier https://tweakers.net/pricewatch/
Zo zie je ook meer prijzen.

Maar doe maar eerst wat ik zei.
draait je ram nu al op 2933MT/s of 3000, of nog op 2133?
heb em inderdaad al in de bios gezet naar 3000 zag daarna ook wel een boost in performance, maarniet genoeg om games stabiel te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

T.Overgaauw schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:12:
[...]

heb em inderdaad al in de bios gezet naar 3000 zag daarna ook wel een boost in performance, maarniet genoeg om games stabiel te draaien
Nee, klopt. je performance wordt geknepen door de 2400G. Die is eigenlijk alleen geschikt voor iGPU gebruik.
(huis tuin en keuken PC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:13:
[...]

Nee, klopt. je performance wordt geknepen door de 2400G. Die is eigenlijk alleen geschikt voor iGPU gebruik.
(huis tuin en keuken PC)
ja precies, het leek een goed plan om later een GPU toe te voegen maar de cpu is dus niet goed genoeg

dit is de RAM:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Allereerst; laat je niet ontmoedigen door sommmige reacties hier. Mensen kunnen nogal bot zijn, en helemaal als het aankomt op voedingen lijkt er een soort jarenlange hetze te zijn tegen alles wat geen Corsair RM, Be Quiet Pure/Dark/Straight, of bepaalde specifieke SeaSonic is. De rest zou zowat allemaal troep zijn wat dagelijks explodeert. Sommige Tweakers worden hier zelfs voor betaald om bepaalde merken aan te prijzen of krijgen bepaalde producten gratis, dus helaas is niet iedereen hier neutraal.

Je hebt een mooie videokaart, dat is het uitgangspunt om de rest te gaan verbeteren. Niet iedereen heeft een dik budget om meteen voor €800 spulletjes bij elkaar te sprokkelen, dus vervang je geheugen bijv. alleen als dat écht incompatibel blijkt te zijn en niet vooraf. Sommige hier willen altijd het liefst dat je direct alles maar vervangt en aanpast.

Wat CPU betreft zou ik BOL overslaan en kiezen voor bijv. Megekko, o.a. omdat de levertijd daar erg snel is: pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed

Moederbord kun je denken aan de redelijk geprijsde Tomahawk MAX: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

Die kun je allebei bij Megekko bestellen dan krijg je ze tegelijk binnen en van 1 shop. Of die ROG van Amazon, ook een prima keuze met ruimte voor toekomstige upgrades zoals een goede NVMe schijf (scheelt weer een sata/power cable en is future proof).

Je voeding kun je altijd later nog upgraden als je build verder prima werkt.

Je case staat er inderdaad bekend om zijn luide fans. Upgraden van enkel die fans zal relatief prijzig zijn als je stille fans wilt met RGB, maar als je een totaal andere kast wil en niet (meer) geeft om kleurtjes en gewoon een goede solide stille kast wil zou je deze kunnen nemen voor een relatief klein bedrag:

pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart

Zitten 2 Pure Wings 140mm fans in, behoren tot de absolute top qua stilte. Je hebt dan wel een gesloten kast en is wellicht minder fancy, maar de kwaliteit is vele male beter door het materiaal gebruik en de ingebouwde fans.

[ Voor 27% gewijzigd door Royeboi op 22-11-2020 12:25 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

T.Overgaauw schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:14:
[...]

ja precies, het leek een goed plan om later een GPU toe te voegen maar de cpu is dus niet goed genoeg

dit is de RAM:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Uitlezen zoals ik zei. dat kunnen we lezen welke chips er gebruikt zijn.
(niet alle werken goed met Ryzen3000) of er moet een sticker op de gele doos zitten van AMD aproved !
Kans is klein, omdat het goed werkt met 2400G

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 22-11-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Royeboi schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:17:
Allereerst; laat je niet ontmoedigen door sommmige reacties hier. Mensen kunnen nogal bot zijn, en helemaal als het aankomt op voedingen lijkt er een soort jarenlange hetze te zijn tegen alles wat geen Corsair RM, Be Quiet Pure/Dark/Straight, of bepaalde specifieke SeaSonic is. De rest zou zowat allemaal troep zijn wat dagelijks explodeert. Sommige Tweakers worden hier zelfs voor betaald om bepaalde merken aan te prijzen of krijgen bepaalde producten gratis, dus helaas is niet iedereen hier neutraal.

Je hebt een mooie videokaart, dat is het uitgangspunt om de rest te gaan verbeteren. Niet iedereen heeft een dik budget om meteen voor €800 spulletjes bij elkaar te sprokkelen, dus vervang je geheugen bijv. alleen als dat écht incompatibel blijkt te zijn en niet vooraf. Sommige hier willen altijd het liefst dat je direct alles maar vervangt en aanpast.

Wat CPU betreft zou ik BOL overslaan en kiezen voor bijv. Megekko, o.a. omdat de levertijd daar erg snel is: pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed

Moederbord kun je denken aan de redelijk geprijsde Tomahawk MAX: pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX

Die kun je allebei bij Megekko bestellen dan krijg je ze tegelijk binnen en van 1 shop. Of die ROG van Amazon, ook een prima keuze met ruimte voor toekomstige upgrades zoals een goede NVMe schijf (scheelt weer een sata/power cable en is future proof).

Je voeding kun je altijd later nog upgraden als je build verder prima werkt.

Je case staat er inderdaad bekend om zijn luide fans. Upgraden van enkel die fans zal relatief prijzig zijn als je stille fans wilt met RGB, maar als je een totaal andere kast wil en niet (meer) geeft om kleurtjes en gewoon een goede solide stille kast wil zou je deze kunnen nemen voor een relatief klein bedrag:

pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart

Zitten 2 Pure Wings 140mm fans in, behoren tot de absolute top qua stilte. Je hebt dan wel een gesloten kast en is wellicht minder fancy, maar de kwaliteit is vele male beter door het materiaal gebruik en de ingebouwde fans.
toon volledige bericht
thanks voor je comment, ik ga inderdaad alleen even kijken naar de 3600 en een nieuw moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

T.Overgaauw schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:29:
[...]

thanks voor je comment, ik ga inderdaad alleen even kijken naar de 3600 en een nieuw moederbord.
Je hebt geen nieuw moederbord nodig. met BIOS P5.90 werkt het ook op je huidige MB.
Dat een ander moederbord die beter geschikt is(meer aansluitingen, betere VRM) is iets anders.
pricewatch: ASRock B450M Pro4 75,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:33:
[...]

Je hebt geen nieuw moederbord nodig. met BIOS P5.90 werkt het ook op je huidige MB.
Dat een ander moederbord die beter geschikt is(meer aansluitingen, betere VRM) is iets anders.
pricewatch: ASRock B450M Pro4 75,-
pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming
k zat zelf aan deze te denken, dit kan gewoon met een 3600 en mijn huidige ram toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

T.Overgaauw schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:36:
[...]

pricewatch: Asus ROG Strix B450-F Gaming
k zat zelf aan deze te denken, dit kan gewoon met een 3600 en mijn huidige ram toch?
Is ook goed.

Goedkope voeding pricewatch: Cooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V
Het hoeft niet gelijk E80,- te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Overgaauw
Hackus schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:40:
[...]

Is ook goed.

Goedkope voeding pricewatch: Cooler Master MWE 550 Bronze - V2 230V
Het hoeft niet gelijk E80,- te kosten.
wat is eigenlijk het verschil?
is een V2 zuiniger dan een VS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

T.Overgaauw schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:42:
[...]

wat is eigenlijk het verschil?
is een V2 zuiniger dan een VS?
Dat heeft niets met elkaar te maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:40
Je hebt toch alleen een nieuwe processor nodig? Voeding, moederbord en ram lekker laten zitten.
Ja dat zijn budget modellen of wellicht niet perfect compatible, maar als je niet tegen problemen aanloopt gaan ze wel een paar jaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Ah, ik dacht te lezen dat dit mobo ook niet de volledige RAM snelheid kon benutten, maar als dat wel zo is, dan is het inderdaad ook niet nodig het moederbord te vervangen als alles gewoon werkt verder.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

Wellicht is de Ryzen 3500X ook interessant vergeleken met de 3600. Deze heeft alleen wel minder threads.
Hij is op het moment onder de €150 bij Amazon DE: https://www.amazon.de/gp/...=nl_NL&tag=peppercom09-21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:01
Ik zou hier alleen een andere processor in prikken en dan eens even kijken hoe het draait? Tweedehands 2700(x) of een 3600 en lekker sparen voor een complete overhaul?

Sowieso als het plan is om naar een 30x0 serie te gaan heb je geduld en geld nodig, mooi moment om lekker door te sparen en tegen die tijd een nieuwe build bestuderen met wat het dan allemaal kost.
Pagina: 1