• KatWeasl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-12-2021
Goedemiddag medetweakers,

Ik heb recentelijk een EVGA X58 moederbord gekocht. Echter het blijkt niet het moederbord wat aangeboden was waardoor de ondersteuning van Xeon CPU's mist.

Nu wil ik graag de bios aanpassen om zo toch te gewenste microcodes in de bios te krijgen en wel gebruik te kunnen maken van de CPU die hier nu ligt niets te doen.

Echter ik loop tegen twee zaken aan.
  • Ten eerste, ik kan om een of andere reden de microcode van de CPU's niet vinden. Mogelijk zoek ik verkeerd, maar na een week speuren op het web zou ik toch verwachten dat ik wel een keer een wat kan vinden.
  • Ten tweede, is hier iemand met recente ervaring in het aanpassen van een AMI bios? Ik heb handleidingen gevonden online en ik verwacht dat ik hier wel uit ga komen. Maar aangezien dit bord geen dual bios heeft en ik echt super zou balen als ik het brick, zou een stukje ondersteuning hierin zeker niet onwenselijk zijn.
Vraag 1:
Waar kan ik de betreffende microcode vinden voor:
Intel Xeon X5676 - socket 1366
Intel Xeon X5680 - socket 1366

Vraag 2:
Wie wil mijn dubblecheck zijn zodra ik de modificatie op de biosrom ga maken?

Ik heb in het verleden wel eerder bios aanpassingen gedaan op oude socket 775 bordjes, dit is ook altijd goed gegaan. Echter via de handleiding die ik hiervoor had gevonden kwam ik ook meteen bij een complete lijst van alle microcodes uit voor socket 775/771 cpu's.

Wat gebruik ik verder aan hardware?
  • evga-x58-classified
  • Intel i7 920 - socket 1366
  • Intel Xeon X5675 - socket 1366
  • Intel Xeon X5680 - socket 1366
  • Kingston HyperX DDR3 4GB - 1600 Mhz

[Voor 3% gewijzigd door KatWeasl op 21-11-2020 16:20. Reden: Het juiste moederbord wat ik bezit heb is gelinkt in de post.]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Welke bios versie gebruik je nu? De ondersteuning voor de Westmere Xeons schijnt in de M83 biossen voor X58 van EVGA te zitten.

Je zou de microcode uit een ander bios kunnen halen. Ik heb daarvoor eerder https://github.com/platomav/MCExtractor gebruikt.

Toen ik op dit moederbord googlede zag ik ook dat bepaalde revisies ervan een mod voor westmere CPUs nodig hadden (https://forums.evga.com/X...ide-request-m2532618.aspx). Daar zou ik ook even naar kijken als ik jou was.
offtopic:
Heb ook wat met X58 gespeeld een paar jaar geleden, leuk om mee te spelen

• KatWeasl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-12-2021
Goedemorgen,

Bedankt voor je reactie :)

Ik heb op dit moment versie E76083 reeds draaien, dit is de bijgewerkte versie afkomstig van het forum van EVGA. Dit is de laatste versie van evga zelf waar nog wat modificaties aan zijn gedaan met het oog op spectre als ik het wel heb.

Afgaande op de post die je hebt gevonden lijkt het er inderdaad op dat ik een hardware matige aanpassing moet doen om hetgeen ik wil werkend te krijgen. Niet echt helemaal mijn ding om te gaan solderen, maar als het echt niet anders kan dan kan ik wel iemand vinden die dat voor mij kan doen.

Ik heb met gebruik van microcodelist v4 het .bin bestand uitgelezen en zie daarin het volgende:

Microcode is een simpele applicatie die .bin bestanden kan uitlezen en daar de microcodes uithaalt.
De CPUid signature voor de X5680 is 206C2 als mijn informatie correct is, deze zie ik ook in de list staan.

Ik ben overigens ook wel benieuwd MCextractor werkt, ik heb de github bestanden reeds binnen gehaald. Echter lijkt daar geen .exe file in te zitten, hoe kan ik deze applicatie gebruiken?
De handleiding op github heeft mij helaas nog niet veel geholpen.
Hoe heb jij dit stukje software aangeslingerd?

[Voor 4% gewijzigd door KatWeasl op 22-11-2020 09:44]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee