50+ APK

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badhuis
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 12:14
Ik heb een 50+ auto waarvan de APK net is verlopen (begin november). Nu lees ik overal dat ik dan 2 maanden heb om alsnog een APK te krijgen, RDW beboet dan niet.

Twee maanden na begin november betekent begin januari.
Per 1 januari vervalt de APK plicht voor 50+ auto's.
Auto staat gestald, niet openbare weg. Ik ben niet van plan er de komende maanden mee te gaan rijden.

Wat gebeurt er als ik niks doe?
Ik zou denken dat de RDW begin januari uit gewoonte / geautomatiseerd mij een boete stuurt vanwege het niet APK hebben. Of zouden ze zo slim zijn om te beseffen dat dan mijn auto niet meer APK plichtig is en een boete niet meer van toepassing is?

Ik twijfel of ik die gok moet nemen, heb geen zin in een boete van €160 (dacht ik).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 10:57
Goede vraag, stel 'm direct aan RDW zelf, zou ik zeggen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij worden de verlopen APK boetes nogal random verstuurd?

verder wat kost de APK ? en evt verplichte reparaties vs de boete vs hem nu gewoon direct online schorsen ? :)

[ Voor 46% gewijzigd door SMSfreakie op 21-11-2020 15:49 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 20:06
ff schorsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een eventuele boete kun je dan toch aanvechten en motiveren waarom de RDW er naast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 13:04
Dan zou de boete onterecht zijn, dus kan je inderdaad gewoon in beroep.

Maar ik denk eigenlijk dat je gewoon geen boete krijgt, omdat de auto niet meer apk plichtig is.

En zoals iemand anders ook al zei, als je echt zeker wil zijn dat je geen boete krijgt, gewoon even schorsen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Als je er mee door wil rijden, fix de boel gewoon. Want de APK gaat ook over veiligheid.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:26

Rmg

https://www.rdw.nl/partic...er-en-hoe-vaak-apk-keuren
Twee maanden stil staan op openbare weg

Uw voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. U krijgt in die tijd dus geen boete. (artikel 11 Besluit Voertuigen)
De auto staat in stalling en zolang je er dus niet mee rijd is er geen probleem. Ik denk dat het systeem slim genoeg is, die zal altijd nog even een laatste check doen voor de boete verstuurd word. En anders kan je gewoon een bezwaar indienen, Je bent na 1 januari niet meer APK plichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 13:04
Waarom nemen zo veel mensen aan dat die auto ineens onveilig is, of dat er problemen zijn? Er is een reden dat het apk plicht er af gaat. Bij dat soort auto's is het keuren gewoon lastig. Als je naar een willekeurige garage gaat weten ze waarschijnlijk niet wat ze er mee aan moeten. En word hij waarschijnlijk afgekeurd op dingen die 50 jaar geleden gewoon normaal waren.

Het is vaak gewoon een ontzettend gedoe om dit soort auto's goedgekeurd te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:44
WEBGAMING schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:27:
Waarom nemen zo veel mensen aan dat die auto ineens onveilig is? Er is een reden dat het apk plicht er af gaat. Bij dat soort auto's is het keuren gewoon lastig. Als je naar een willekeurige garage gaat weten ze waarschijnlijk niet wat ze er mee aan moeten. En word hij waarschijnlijk afgekeurd op dingen die 50 jaar geleden gewoon normaal waren.

Het is vaak gewoon een ontzettend gedoe om dit soort auto's goedgekeurd te krijgen.
Dan moet je niet naar een willekeurige garage gaan.. Maar mijn ervaring is anders. (auto net geen 50 jaar)
Het enige waar ik 1 keer gedoe om gehad heb was de CO waardes. Tegenwoordig geef ik altijd meteen even aan dat ze prima mogen meten, maar van de stelschroeven af moeten blijven aangezien hij niet hoeft te voldoen aan een norm en ik anders weer een dag aan het hobbyen ben om 'm lekker te laten lopen.

De rest van de eisen zijn echt zo gek niet: je verlichting moet het correct doen, je toeter moet het doen...het moet geen flinstone auto zijn...en je remmen moeten correct werken. Veel meer is het niet. En een aantal van die zaken zijn ook wel fijn in een garage te checken (zoals de afstelling van je koplampen)

Ik zou 'm dan ook gewoon wel even naar een keuringstation/garage brengen. Als ie afgekeurd wordt, weet je in ieder geval wat je moet doen voor je weer de weg op wil.
Kun je dan alsnog beslissen of je vertrouwd op het systeem en geen gedoe krijgt, of dat je voor de zekerheid schorst voor die 2 maanden.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
WEBGAMING schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:27:
Waarom nemen zo veel mensen aan dat die auto ineens onveilig is, of dat er problemen zijn? Er is een reden dat het apk plicht er af gaat. Bij dat soort auto's is het keuren gewoon lastig. Als je naar een willekeurige garage gaat weten ze waarschijnlijk niet wat ze er mee aan moeten. En word hij waarschijnlijk afgekeurd op dingen die 50 jaar geleden gewoon normaal waren.

en dat was het jaar ervoor niet lastig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badhuis
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 12:14
Het is een wat grijs gebied. Aan de ene kant zegt de RDW dat ze niet binnen twee maanden na de APK datum opnieuw hun registers bekijken, aan de andere kant blijft staan dat je niet aan de APK plicht voldoet en dus beboet kan worden. Maar dus niet door de RDW ?!?!

Ik ga kijken wat er gebeurt als ik niets doe. Kan altijd nog bezwaar maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

APK kost 35 euro, moet je het daar echt voor laten?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
Je bent toch verplicht om de auto APK te laten keuren. Op de peildatum ergens begin november had de auto APK gekeurd moeten zijn. Dat was hij niet dus dan zou de boete terecht zijn. En volgens mij is een APK keuring een veiligheidskeuring. Daar wil je toch niet mee rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:08
Je auto heeft nu geen APK meer, dus als je nu een boete krijgt is dat gewoon terecht. Dat er vanaf 1 januari 2021 geen APK plicht meer is voor je auto maakt hier niet uit, want de oude regelgeving blijft van kracht tot 1 januari 2021

[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 23-11-2020 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

FastFred schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:25:
Je auto heeft nu geen APK meer, dus als je nu een boete krijgt is dat gewoon terecht. Dat er vanaf 1 januari 2021 geen APK plicht meer is voor je auto maakt hier niet uit, want de oude regelgeving blijft van kracht tot 1 januari 2021
lmno31 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:32:
Je bent toch verplicht om de auto APK te laten keuren. Op de peildatum ergens begin november had de auto APK gekeurd moeten zijn. Dat was hij niet dus dan zou de boete terecht zijn. En volgens mij is een APK keuring een veiligheidskeuring. Daar wil je toch niet mee rommelen.
Als hij er in rijd ja, dan is de boete terecht.

Maar hij mag 2 maanden stilstaan op de openbare weg na het verlopen van je APK. Dus een boete n.a.v registercontrole is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:08
Rmg schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:37:
Als hij er in rijd ja, dan is de boete terecht.

Maar hij mag 2 maanden stilstaan op de openbare weg na het verlopen van je APK. Dus een boete n.a.v registercontrole is dat niet.
Er in rijden en geparkeerd langs de weg laten staan (aka niet schorsen), dat onderscheid maakt de RDW niet, het is een computersysteem dat kijkt naar de verloopdatum van de APK. If 'APK verlopen' = 1 Then 'Boete'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

FastFred schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:47:
[...]

Er in rijden en geparkeerd langs de weg laten staan (aka niet schorsen), dat onderscheid maakt de RDW niet, het is een computersysteem dat kijkt naar de verlooptijd van de APK. If 'APK verlopen' = 1 Then 'Boete'
Je kan op 2 manieren een boete krijgen voor verlopen APK.

Een staandehouding door de politie, die kan je meteen krijgen na het verlopen, die is dan terecht/

Een registercontrole. Registercontrole boetes krijg je pas na 2 maanden.
Twee maanden stil staan op openbare weg

Uw voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. U krijgt in die tijd dus geen boete. (artikel 11 Besluit Voertuigen)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025554/2020-09-04 nog even Artikel 11 erbij voor de duidelijkheid.
Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

2 Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

[ Voor 30% gewijzigd door Rmg op 23-11-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Precies, na 2 maanden krijg je pas de automatische RDW boete. Tot die tijd mag hij nog ergens geparkeerd staan op de weg of rijden naar garage.

Maar wat is er nou mis met de auto?

Ik heb ook oude auto's, weliswaar geen 50 jaar, maar ik vind APK toch meestal wel redelijk eigenlijk, dan wil ik ook gewoon dat het werkt en veilig is.
Een van mijn auto's mag nu om de 2 jaar APK hebben ipv 1 jaar, wat ik eigenlijk een slecht idee vind want het risico wordt alleen maar groter (vooral rondom remmen en roest)

En volgens mij moet je rijdend op de weg sowieso aan APK eisen voldoen. Dus lijkt mij ook na 50 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 23-11-2020 13:40 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Is de auto precies op 1 januari op kenteken gezet? Anders telt de apk plicht toch gewoon tot datum eerste toelating + 50 jaar.
Je kan ook eerder een boete krijgen na de waarschuwingsbrief.. gewoon laten keuren, hij moet altijd aan de apk eisen voldoen omdat dat de minimale eisen zijn. Dus apk zou of niets voor moeten stellen of je kan er eigenlijk niet verantwoord mee op pad nadat die 50 is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 17:01
Mapro schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:47:
Is de auto precies op 1 januari op kenteken gezet? Anders telt de apk plicht toch gewoon tot datum eerste toelating + 50 jaar.
Als de auto al reeds 50 jaar oud is, dan vervalt de plicht dus op 1 januari ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Hahn schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:46:
Goede vraag, stel 'm direct aan RDW zelf, zou ik zeggen :)
Volgens mij enige juiste antwoord.
Zeker voor zulke grensgevallen
Pagina: 1