Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• FramesPerSecond
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 21:13
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een prachtige Gigabyte Auros 3090 Xtreme ontvangen. Helaas krijg ik de volgende error code op mijn ASUS ROG Zenith Extreme X399 met AMD Threadripper 1950X:

Code B2 Load VGA Bios

Ik heb een Corsair AX860 voeding en de 3 8-pin PCI-e kabels hebben altijd mijn MSI 2080 Ti Lightning perfect van stroom voorzien. Ik heb ook beide BIOS geprobeerd van de Gigabyte kaart (er zit een kleine hardware switch op de kaart zelf).

Enige suggesties waarom dit prachtige spul niet wil posten? Hulp wordt ontzettend gewaardeerd, bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

FPS

• kerath
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 21:26
Ik ben geen expert als het op voedingen aan komt, maar je voeding is in 2012 uitgekomen en qua technologische ontwikkelingen niet meer de nieuwste. De 3090 is berucht qua stroomverbruik.
Ik zou zeggen dat je "oude" voeding de nieuwe GPU niet meer aan kan.

• FramesPerSecond
kerath schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:47:
Ik ben geen expert als het op voedingen aan komt, maar je voeding is in 2012 uitgekomen en qua technologische ontwikkelingen niet meer de nieuwste. De 3090 is berucht qua stroomverbruik.
Bedankt voor je input. Ik ben eveneens geen expert, toch lijkt het me sterk dat een 860W voeding met Platinum rating en slechts 3-4 jaar gebruik nu al afgeschreven zou zijn... En als deze niet voldoende zou zijn, zou het systeem dan niet alsnog op z'n minst posten en display output geven?

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23:15
Gebruik je echt 3 kabels of maak je gebruik van 1*2+1

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

kerath schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:47:
Dit is nog een High-End voeding en zoveel verbruikt een RTX3090 niet. dat gaat niet naar 500w

Hackus Goes 3x7 @80%

• kerath
Deze reactie is overbodig geworden derhalve aangepast.

[Voor 116% gewijzigd door kerath op 21-11-2020 16:03]

• kerath
Hackus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:54:
[...]

Dit is nog een High-End voeding en zoveel verbruikt een RTX3090 niet. dat gaat niet naar 500w
Ter lering, Wat maak jij van de foutcode/error die TS ervaart?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

kerath schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:02:
[...]

Ter lering, Wat maak jij van de foutcode/error die TS ervaart?
Reddit ;)

BIOS 0211 ?

CPu met beide 4+4 aangesloten ?

[Voor 32% gewijzigd door Hackus op 21-11-2020 16:24]

Hackus Goes 3x7 @80%

• FramesPerSecond
Wartopia schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:52:
Gebruik je echt 3 kabels of maak je gebruik van 1*2+1
Het zijn echt 3 losse 8-pin kabels, niet verlengd, niet 2+1 of wat dan ook.

Er gingen trouwens ook 3 witte lampjes aan op de Gigabyte kaart van elk van de 8-pin connectoren. Dat lijkt mij dat die alle werken?
Hackus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:12:
[...]

Reddit ;)

BIOS 0211 ?

CPu met beide 4+4 aangesloten ?
In het moederbord zit een 24 pin en 2x 8-pin, is dat wat je bedoeld met beide 4+4 aangesloten?

Inderdaad BIOS 0211, hoewel het lang geleden is dat ik die heb geïnstalleerd (ver voor de 30xx series werd aangekondigd geloof ik)

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 23:15
FramesPerSecond schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:51:
[...]

Het zijn echt 3 losse 8-pin kabels, niet verlengd, niet 2+1 of wat dan ook.

Er gingen trouwens ook 3 witte lampjes aan op de Gigabyte kaart van elk van de 8-pin connectoren. Dat lijkt mij dat die alle werken?

[...]

In het moederbord zit een 24 pin en 2x 8-pin, is dat wat je bedoeld met beide 4+4 aangesloten?

Inderdaad BIOS 0211, hoewel het lang geleden is dat ik die heb geïnstalleerd (ver voor de 30xx series werd aangekondigd geloof ik)
Mmm bijzonder. Dan kom ik helaas ook uit bij je voeding. Je zou je kaart in mijn build mogen testen, ik draai een 3090 strix. Dan weet je op zin minst dat je kaart werkt....

Bios update gedaan? PCI op 3 gezet IPV auto? Als je leds knipperen op je videokaart dan is er iets met je voeding dat zegt de website.

[Voor 5% gewijzigd door Wartopia op 21-11-2020 17:05]

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:50
BIOS updaten is het eerste wat er gedaan moet worden.
Voeding verwacht ik geen problemen mee.

Ik neem aan dat je er niet mee gaat gamen want dat gaat nog tegen vallen met zo'n trage Threadripper. Een Ryzen 5 1600 is al sneller.

• FramesPerSecond
Wartopia schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:01:
[...]

Mmm bijzonder. Dan kom ik helaas ook uit bij je voeding. Je zou je kaart in mijn build mogen testen, ik draai een 3090 strix. Dan weet je op zin minst dat je kaart werkt....

Bios update gedaan? PCI op 3 gezet IPV auto? Als je leds knipperen op je videokaart dan is er iets met je voeding dat zegt de website.
Klopt, inderdaad! Op de site zie ik dezelfde witte LEDjes die ik aan zag gaan tijdens het opstarten. Nu weet ik niet of dat normaal is tijdens opstarten, of dat er daadwerkelijk iets mis is met mijn voeding.

Ik zal nog een keer de BIOS upaten en PCI op 3 zetten in plaats van auto, thanks
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:25:
BIOS updaten is het eerste wat er gedaan moet worden.
Voeding verwacht ik geen problemen mee.

Ik neem aan dat je er niet mee gaat gamen want dat gaat nog tegen vallen met zo'n trage Threadripper. Een Ryzen 5 1600 is al sneller.
Er komt een AMD 5950X, maar dat duurt nog even ben ik bang... Thanks.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 01:12
FramesPerSecond schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:28:

Er komt een AMD 5950X, maar dat duurt nog even ben ik bang... Thanks.
Auch, dat is een beste afschrijving gezien het moederbord wat je hebt denk ik. Echt jammer dat AMD de X399 als een baksteen heeft laten vallen na de 2000 serie TR's :(

Wat ik zou doen is eens de standaard trouble shooting zaken proberen:

Uiteraard de laatste bios versie. Daarbij een volledige bios reset to default.
Haal alle hardware uit systeem dat er uit kan, Dus geen drivers aangesloten (ook geen NVME's), slechts 1 memory dimm geplaatst (geen Dimm.2 kaarten e.d. van Asus mocht je die hebben, die zijn ook problematisch in combinatie met sommige andere hardware).

En dan kijken of het systeem wil posten met enkel de CPU geplaatst, 1 Dimm en de GPU in een factory default staat, hierbij kun je zowel de legacy (bios) mode proberen als wel full UEFI.

Post het systeem dan nog niet, dan zou je nog naar de voeding kunnen kijken, of er is echt een hardware incompatibiliteit met het moederbord dat opgelost moet worden.

Post het systeem in deze minimale configuratie wel dan kan je langzaam hardware terug gaan plaatsen tot je weer tegen issues aanloopt. Dat weet je waar het probleem zit.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• FramesPerSecond
Dennism schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:46:
[...]

Auch, dat is een beste afschrijving gezien het moederbord wat je hebt denk ik. Echt jammer dat AMD de X399 als een baksteen heeft laten vallen na de 2000 serie TR's :(

Wat ik zou doen is eens de standaard trouble shooting zaken proberen:

Uiteraard de laatste bios versie. Daarbij een volledige bios reset to default.
Haal alle hardware uit systeem dat er uit kan, Dus geen drivers aangesloten (ook geen NVME's), slechts 1 memory dimm geplaatst (geen Dimm.2 kaarten e.d. van Asus mocht je die hebben, die zijn ook problematisch in combinatie met sommige andere hardware).

En dan kijken of het systeem wil posten met enkel de CPU geplaatst, 1 Dimm en de GPU in een factory default staat, hierbij kun je zowel de legacy (bios) mode proberen als wel full UEFI.

Post het systeem dan nog niet, dan zou je nog naar de voeding kunnen kijken, of er is echt een hardware incompatibiliteit met het moederbord dat opgelost moet worden.

Post het systeem in deze minimale configuratie wel dan kan je langzaam hardware terug gaan plaatsen tot je weer tegen issues aanloopt. Dat weet je waar het probleem zit.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dat zijn allemaal zaken die ik graag zou proberen, maar ik ben bang dat ik daar nu simpelweg geen tijd voor heb... Wat een stom excuus natuurlijk.

Ik ga mijn nieuwe systeem bouwen en in plaats van de 5950X gebruik ik tijdelijk een 3600X, wellicht dat het systeem dan wel post en ik de videokaart kan testen. Mocht dit allemaal alsnog niet werken, dan zal ik zeker je tips toepassen op het nieuwe systeem om te kijken hoe of wat, nogmaals bedankt :)
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True