Vastlopen computer bij elk gebruik.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 13:24
Mijn vraag.
Wat kan ik doen om het vastlopen van m'n desktop te verhelpen?

Sinds ik een nieuw beeldscherm gebruik loopt mijn computer heel vaak vast. Dit deed hij ook al bij m'n oude scherm, maar nu veel meer. Ook gebruik ik nog Windows 7.

De oude situatie:
desktop, plus beeldscherm Samsung syncmaste 203B, AC100 - 240V 50-60hz 1.0A. Geluidsinstallatie 5.1 Dolby surround systeem Sky Tronic, 220-240V, 50HZ, 70W.
Hierbij liep hij dus ook bij elk gebruik weleens vast.

Nieuwe situatie:
Desktop, plus tv beeldscherm SAMSUNG (1842x1026@60Hz) (AC220-240V, 50HZ, 80W), geen geluidsinstallatie.
Loopt dus bij elk gebruik best vaak vast. Zo'n beetje elke 10 - 15min.

Oude scherm gebruikte ik een DVI kabel, bij het nieuwe systeem gebruik ik een HDMI-kabel. Beide aangesloten op de videokaart.

Elke keer als hij vast loopt zet ik het beeldscherm uit en na 1 minuut kan ik hem weer gebruiken

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik Windows 7 (nog steeds)
Verder:
moederboord: Intel corp. DH61BE sandy bridge
processor: intel i5-2400 3.1 Ghz (95W)
werkgeheugen: transcend ddr3 8gb (2x 4 GB(665Mhz)
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4GB
Harde schijf1:CT240BX500SSD1 ATA Device (SSD)
Harde schijf2: ST31000524AS ATA Device 1TB
Optische schijf: Optiarc DVD RW AD-5280S ATA Device
Voeding: Corsair CX 450

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ik heb wat tests doorlopen met Speedfan en Speccy (onder andere).
Speedfan:
https://gyazo.com/5b43e1816624576260cd96d27ac5847a
Speccy:
https://gyazo.com/09d4d4a0e17bd3bcca92f3a6f52a3115

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ikzelf dacht dat het misschien kan liggen dus aan de voeding wellicht? Of dat er niet genoeg gekoeld kan worden. Of zou het aan verouderde hardware liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47
Wat staat er in je log files?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Waar kan ik die vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:01
Wat zegt google waar je die kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:34
in startmenu "event" intypen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beukus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
En het gaat kennelijk om isatap.home en wpad.home.
En soms een fatal error.70 en fatal error80
https://gyazo.com/1394ab854d45e7e203ddaeeccce8e0b6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Controleer de temperaturen van je processor en videokaart eens, misschien raakt er iets oververhit omdat de koeler los zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beukus
Heb ik opgezocht, maar volgens mij valt alles binnen de norm. En zelfs dan loopt ie vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:54
Loopt die ook vast met de videokaart eruit en de monitor aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 11:54
"Elke keer als hij vast loopt zet ik het beeldscherm uit en na 1 minuut kan ik hem weer gebruiken"

Waarom zou je het beeldscherm uitzetten als je de PC toch weer wil gebruiken?
Start de PC zichzelf opnieuw op als ie is vastgelopen in windows 7 of blijft er een blauw scherm staan?
Loopt ie ook vast als je in veilige modus opstart?? En ook als je een uur in de bios blijft ??

Probeer dat eerst, als ie daar niet vastloopt is het een software probleem, loopt ie daar wel vast een hardware probleem. Als het een hardware probleem is: 1 voor 1 onderdelen vervangen of in een andere PC testen om het defecte onderdeel te vinden.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:12
Wat bedoel je eigenlijk met " vastlopen "

en is dat het enige wat je doet?
Het beeldscherm uit en aan zetten?

of doe je nog wat meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beukus
The Reeferman schreef op zondag 22 november 2020 @ 05:44:
"Elke keer als hij vast loopt zet ik het beeldscherm uit en na 1 minuut kan ik hem weer gebruiken"

Waarom zou je het beeldscherm uitzetten als je de PC toch weer wil gebruiken?
Start de PC zichzelf opnieuw op als ie is vastgelopen in windows 7 of blijft er een blauw scherm staan?
Loopt ie ook vast als je in veilige modus opstart?? En ook als je een uur in de bios blijft ??

Probeer dat eerst, als ie daar niet vastloopt is het een software probleem, loopt ie daar wel vast een hardware probleem. Als het een hardware probleem is: 1 voor 1 onderdelen vervangen of in een andere PC testen om het defecte onderdeel te vinden.
Het beeld en geluid bevriest, dus dat maakt een naar geluid. En nee hij start niet opnieuw op. Ik kan hem daarna ook weer gewoon gebruiken.
In de veilige modus opstarten kan ik idd nog even proberen.

Alleen doet nu de het geluid en internet het ook niet meer :-(. Wel nadat ik de videokaart driver update heb gedaan. Ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft overigens, mja ik denk ik meld het even.

Ik ga dat met die hardware ook nog even proberen voor zover mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
"Het beeld en geluid bevriest, dus dat maakt een naar geluid. En nee hij start niet opnieuw op. Ik kan hem daarna ook weer gewoon gebruiken."

Je kan hem weer gebruiken zonder opnieuw op te starten?? Dan loopt de PC dus niet vast/crash maar blijft ie hangen/bevriest.

Als dat het geval is dan is de vraag wat veroorzaakt de freeze, meestal gaan ze gepaard met een CPU belasting van 100%.

"Alleen doet nu de het geluid en internet het ook niet meer"
Hoe lang staat die windows al geïnstalleerd?

"Ik ga dat met die hardware ook nog even proberen voor zover mogelijk."
Zou ik eerst even kijken of de PC in veilige modus ook blijft hangen. Zo niet dan is het geen hardware. Mijn vermoeden op het moment is dat het mogelijk puur software problemen zijn.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
The Reeferman schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:24:
"Het beeld en geluid bevriest, dus dat maakt een naar geluid. En nee hij start niet opnieuw op. Ik kan hem daarna ook weer gewoon gebruiken."

Je kan hem weer gebruiken zonder opnieuw op te starten?? Dan loopt de PC dus niet vast/crash maar blijft ie hangen/bevriest.

Als dat het geval is dan is de vraag wat veroorzaakt de freeze, meestal gaan ze gepaard met een CPU belasting van 100%.

"Alleen doet nu de het geluid en internet het ook niet meer"
Hoe lang staat die windows al geïnstalleerd?

"Ik ga dat met die hardware ook nog even proberen voor zover mogelijk."
Zou ik eerst even kijken of de PC in veilige modus ook blijft hangen. Zo niet dan is het geen hardware. Mijn vermoeden op het moment is dat het mogelijk puur software problemen zijn.
Momenteel heb ik hem in de veilige modus opgestart en ik kan gewoon op internet. Alles werkt naar behoren. Ook loopt hij niet vast. Vooralsnog. Alleen het geluid doet het niet, maar is misschien ook normaal in de veilige modus?

Gisteren heb ik wel even de ventilator die op de processor zit schoon gemaakt. Was wel nodig, want hij zat vol met stof.

Windows 7 staat er nu 2 jaar op ongeveer, dus misschien dat het hieraan ligt? Of misschien de combinatie van de driver update van de Nvidia videokaart op W7? En niet op W10?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

beukus schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:59:
[...]

Momenteel heb ik hem in de veilige modus opgestart en ik kan gewoon op internet. Alles werkt naar behoren. Ook loopt hij niet vast. Vooralsnog. Alleen het geluid doet het niet, maar is misschien ook normaal in de veilige modus?

Gisteren heb ik wel even de ventilator die op de processor zit schoon gemaakt. Was wel nodig, want hij zat vol met stof.

Windows 7 staat er nu 2 jaar op ongeveer, dus misschien dat het hieraan ligt? Of misschien de combinatie van de driver update van de Nvidia videokaart op W7? En niet op W10?
Er is echt een hoop meer detail nodig. Je geeft aan dat de temperaturen binnen de norm vallen, maar nu geef je aan dat de CPU koeler vol stof zit.

Geef alsjeblieft gedetaileerd antwoord op de vragen, dus niet "binnen de norm" maar "xx graden onder volle belasting".

Daarnaast zou ik beginnen met alle drivers te updaten. Van je videokaart, chipset, geluidskaart, en wat je nog maar allemaal aangesloten hebt.

Uberhaupt over aangesloten gesproken - alles wat niet essentieel is afkoppelen. Is het probleem dan weg? een voor een weer aansluiten tot het probleem terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
beukus schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:59:
[...]
Momenteel heb ik hem in de veilige modus opgestart en ik kan gewoon op internet. Alles werkt naar behoren. Ook loopt hij niet vast.
Dan is er dus niks kapot gelukkig. Alleen een software probleem. Kan een driver zijn, kan ook een ander programma zijn wat het probleem veroorzaakt.
Ik zou eens proberen om de videokaart driver te verwijderen met het speciale daarvoor bedoelde programma Display driver uninstaller.
Moet je in veilige modus draaien. Als ie dan opnieuw opstart even je internet (netwerk adapter) uitzetten (of kabel er uit) zodat ie geen driver van internet download als je opnieuw opstart in normale modus.
Dan de nieuwste Nvidia driver installeren en internet weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
@The Reeferman
ga ik idd eens proberen. Kijken of het daarna is opgelost.
En anders mss toch maar windows opnieuw installeren (wellicht dit keer met W10)
Thanks voor de hulp. Ik ga ermee aan de slag.

@Verwijderd ik heb een driver update gedaan, maar hielp niet.
In een eerdere post heb ik screenshots geplaats over de temperaturen.

En moest het hierboven genoemde niet helpen ga ik jouw idee uitvoeren.
thx
Pagina: 1