Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephannn
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-11-2023
Ik zou graag mijn Experiabox V10 vervangen voor een Asus RT-AX92U router.
Op diverse fora lees ik verschillende verhalen over hoe de Experiabox te vervangen, alleen ik kom er niet uit wat ik moet doen en wat ik waar in moet stellen. Ik zou graag wat hulp de goede richting in willen.

Mijn situatie thuis: Ik heb glasvezel internet van Budget alles in 1 (KPN). Ik neem alleen TV en internet af. Ik heb achter mijn NTU een Experiabox V10 hangen met wifi uitgeschakeld en middels de KPN wifi accesspoints (kleine zwarte kastjes) draadloos internet. Aan mijn experiabox hangt nog het nodige aan switches en apparaten. Zie onderstaande afbeelding van mijn topo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g573HPaVZhYlidAuGchZrqcz1Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCRQiRpk1MmYLX0VFUSPvpBr.jpg?f=fotoalbum_large

Qua opstelling heb ik twee opties (denk ik). aangezien zowel mijn router als mijn 16port switch link aggrgation ondersteunen is het dan een idee om de router en switch met dubbele bekabeling uit te rusten? Maar dan zit de KPN settopbox wel achter twee switches en een router.
Optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1f_dSOvSTlaAjsQizOSm-SLO6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJLHqIGiHDZVVvGVDYrfQ85y.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU38l2lbzmTkngr5CRAWNG47jIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHKstzfrB8ZbjyzyC5c2PmK3.jpg?f=fotoalbum_large

Uitgaande van Optie 1; hoe moet ik mijn Asus router instellen om internet en TV werkend te krijgen. Ik heb op de router al zitten spelen met wat instellingen echter zonder resultaat.
Bij de LAN settings is er een tabje met IPTV. Hier kan ik het ISP profile op KPN zetten. Als ik dat doe en de kabel van de NTU in de WAN poort steek heb ik geen internet en geen TV meer. Nu lees ik ook dat er een VLAN ingesteld moet worden om TV en internet te scheiden. Ik weet niet hoe ik dat moet doen. Ik weet wel dat mijn router en managed switches deze functie wel ondersteunen.

IPTV settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK5QOK7-LqKu-Xf-AoLDc4xWYmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlRePNQjuC92twggmFHXGLcv.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij de goede richting op helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephannn
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-11-2023
Tot nu toe is het mij wel gelukt om de IPTV werkend te krijgen achter de Asus router. In de router heb ik bij LAN settings IPTV STB port LAN 3 & 4 gekozen op de deze poorten de TV's aangesloten (elk achter een unmanaged switch.

Ik krijg helaas nog niet de juiste settings voor het volledig weglaten van de experiabox voor elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts9AqxNUJQFlYUimXyM0eO1WzSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/On4ubYdTIJbxgpOsKlGSHwy6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forens
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-07 13:03
@stephannn heb je inmiddels al meer duidelijkheid hoe je de router in moet stellen? Wat was/is de reden dat je de experiabox momenteel nog niet weg kan laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiojas
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-04-2024
forens schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:23:
@stephannn heb je inmiddels al meer duidelijkheid hoe je de router in moet stellen? Wat was/is de reden dat je de experiabox momenteel nog niet weg kan laten?
Hallo Forens,
Ik zelf ben ook bezig met mijn Experiabox V10 tussen mijn NTU en Asus AX92U router weg te halen. Afgelopen week ben ik daarmee bezig geweest en heb ik alles zo kunnen instellen dat het internet helemaal werkte via VLAN 6. Ook is het doormiddel van een Gigaset N300a IP gelukt de telefonie van KPN (VOIP) in te stellen.

Het enige probleem waar ik tegen aanliep is dat ik de Kpn iTV kastjes niet werkend kreeg. Ik gebruikte al wel VLAN 4. Na wat onderzoek kwam ik erachter dat dit misschien komt doordat ik geen option60 dhcp request kan doen met mijn Asus AX92U, althans niet met de officiële firmware. Het is nu dus wachten totdat Merlin (Asus WRT) de AX92U gaat ondersteunen zodat ik deze optie kan instellen.
Heeft iemand anders misschien nog een idee waar het probleem kan liggen voor de IPTV of een oplossing zodat ik niet hoef te wachten op de Merlin firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatjeM
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-08-2022
Er zijn verschillende fora die iets schrijven over het gebruik van een eigen router ipv de Experiabox.

De makkelijkste manier om een eigen router te gebruiken is om de door KPN gebruikte VLAN's uit elkaar te trekken. Het VLAN voor internet, VLAN 6, sluis je door naar de WAN poort van je eigen router en de VLAN voor TV, VLAN 4, en telefonie, VLAN 7, stuur je door naar de Experiabox.
Om de VLAN's uit elkaar te halen gebruik ik een TP-Link TL-SG105E van 2 tientjes.

Op de site netwerkje.com vind je een hoop informatie hoe je het e.e.a. voor elkaar kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japiojas
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-04-2024
@MatjeM

Het enige probleem dat ik op dit moment heb is dat de Merlin WRT software voor de AX92U nog niet uit is anders had ik een dhcp-option 60 kunnen instellen zodat ook de IPTV van KPN over me Asus router kon lopen.

Toch wil ik nu al het liefst me Asus router direct aangesloten hebben op de glasvezel NTU (of switch) inplaats van achter de KPN Experiabox. Zoals u omschreef is het dus mogelijk de NTU Ethernet op te splitsen met een switch zodat me iTV kastje via de Experiabox loopt en me internet via de Asus. Ik heb dit vandaag geprobeerd te doen doormiddel van me managed switch (TL-SG108E) maar dit is me niet gelukt, hoe is het u wel gelukt? Ligt het aan me managed switch of?

Maar ook zijn tegenwoordig de iTV kastjes toch routed verbonden en hebben ze dus geen VLAN, maar gewoon internet nodig (vandaar de waarschijnlijke fout met de dhcp-option 60)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvendrig
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-01 23:12
Ik overweeg deze set te kopen en lees dat merlin niet beschikbaar zal komen
Ik neem internet only af en vraag me dus af of het gelukt is om zonder experia iig internet beschikbaar te hebben
Wat zijn daarbij de WAN instellingen
Pagina: 1