Vervanging PSU fan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esazs
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:06
Hallo alemaal,

in een oude pc zit een cx750 psu die een beetje begint te ratelen. Het geluid komt van de fan in de psu (draait niet lekker meer). Ik begrijp dat het verstandig is om de hele unit te vervangen, maar prijstechnisch is het systeem imo die investering van niet meer waard.

Wat ik wel wil proberen is om de fan te vervangen (of repareren?). Ik kan echter geen betrouwbare aanbieder vinden voor de fan die er nu in zit. (wel aliexpress, aquatuning, (gebruikt) ebay).

Huidige fan:
D14SH-12 (L-SSS) van YateLoon
DC 12V, 0.70A (GP)
2-pins connector

Misschien dat ik er ook een andere fan in kan zetten, maar waar kan ik daarvoor terecht en waar moet ik op letten?

Zou deze BeQuiet fan bijvoorbeeld kunnen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
esazs schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:23:
Ik kan echter geen betrouwbare aanbieder vinden voor de fan die er nu in zit. (wel aliexpress, aquatuning, (gebruikt) ebay).
Waarom zijn dit geen betrouwbare aanbieders ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
br00ky schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:30:
[...]

Psst, AliExpress en eBay zijn geen stores a la bol of amazon. Het is meer te vergelijken met marktplaats en helaas ook dito betrouwbaarheid m.b.t levering en aftersales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esazs
br00ky schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:30:
[...]

De verkopers die ik vind op ali hebben of 0 sales of reviews dat ze niet leveren wat ze claimen. Aquatuning doet het zo mogelijk volgens tweakers nog slechter dan ali. Op ebay zijn ze zoals aangegeven gebruikt en zonder duidelijke oorsprong maar de verkoper is vast wel te vertrouwen.

Maar dit wist je waarschijnlijk allemaal al ;).

Mochten je zoekskills daar toch iets interessants opleveren, ik hoor het graag!
eL_Jay schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:06:
[...]

Psst, AliExpress en eBay zijn geen stores a la bol of amazon. Het is meer te vergelijken met marktplaats en helaas ook dito betrouwbaarheid m.b.t levering en aftersales.
Echt he :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014

br00ky

Moderator Harde Waren
[...]

Mijn ervaring met AliExpress is dan blijkbaar wat beter ;). Maar goed, 30+ keer besteld, alles geleverd en nooit aftersales nodig gehad, dus ik heb geen volledig beeld.

On-topic: de fan loshalen en schoonspuiten doet het hem niet? Het zijn echt versleten lagers? Wat hangt er verder aan? Als het echt "oude meuk" is, is een tweedehands voeding wellicht ook nog een optie. Met een beetje fatsoenlijk model kom je dan ook prima weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esazs
br00ky schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:30:
[...]

Mijn ervaring met AliExpress is dan blijkbaar wat beter ;). Maar goed, 30+ keer besteld, alles geleverd en nooit aftersales nodig gehad, dus ik heb geen volledig beeld.
Ik heb ook prima ervaringen met ali (zelfs hun aftersales). Maar als mensen in de reviews claimen niet werkende/stoffige/gebroken/mislabelde fans te ontvangen dan vind ik de verkoper niet betrouwbaar. Maar goed, niet zo boeiend verder :).
br00ky schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:30:
[...]
On-topic: de fan loshalen en schoonspuiten doet het hem niet? Het zijn echt versleten lagers? Wat hangt er verder aan? Als het echt "oude meuk" is, is een tweedehands voeding wellicht ook nog een optie. Met een beetje fatsoenlijk model kom je dan ook prima weg.
Tweedehands hou ik idd in de gaten, maar een fan vervangen lijkt me veel schappelijker.

De fan heb ik eruit gehaald, draaien voelde zwaarder dan ik van een fan gewend ben. Los aangesloten en laten lopen, dat produceerde het gerammel wat ik hoorde. Dus schoongeveegd en een drupje olie erin gegooid, draaide meteen veel beter. Heb de fan daarna weer los laten draaien en na een uurtje of twee begon er weer wat lichtjes te brommen. Vandaar dat ik em het liefst vervang.

Als het echt zo lastig is om een vervangende fan te vinden dan smeer ik em goed in voordat ik em weer inbouw en is het klaar. Maar de slimmere tweakers kunnen me hopelijk richting een fan wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maatie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 11:28
Misschien heb je het al ervaren maar een psu heeft veel condensatoren (elco's) die lang lading vasthouden. Voor de veiligheid kan je beter een uurtje wachten na ontkoppelen met openmaken.

Dit probleem is een mooie gelegenheid om een betere fan in de voeding te zetten. Kies er een met een kogellager, eventueel keramisch, en je hebt een stillere fan die heel lang meegaat. In dit artikel worden ook ventilators besproken: Thuiswerken in alle rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esazs
Maatie schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:19:
Misschien heb je het al ervaren maar een psu heeft veel condensatoren (elco's) die lang lading vasthouden. Voor de veiligheid kan je beter een uurtje wachten na ontkoppelen met openmaken.

Dit probleem is een mooie gelegenheid om een betere fan in de voeding te zetten. Kies er een met een kogellager, eventueel keramisch, en je hebt een stillere fan die heel lang meegaat. In dit artikel worden ook ventilators besproken: Thuiswerken in alle rust
Ik ben voorzichtig, thanks voor de tip!

Heb je misschien ook een linkje van wat bijvoorbeeld een goede fan voor een psu zou zijn aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
Bedrading van de oude fan doorknippen, van je nieuwe fan de bedrading doorknippen, bedrading iets strippen, aan elkaar draaien en er een krimpkous er omheen? Niet heel netjes maar het werkt en je kan iedere fan gebruiken die je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Je kunt niet elke fan gebruiken. De huidige fan is een 140mm 2800 rpm. De nieuwe moet aan die specs voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@esazs CX750w van (mod2016) heeft nog 2 jaar fabrieksgarantie. was pas begin 2017 hier leverbaar.
Als het een oudere is(met groene CX tekst) zou ik er geen cent meer aan uitgeven.

@Uszka 2100rpm dacht ik, tenminste de CX750M(2016) wel

[ Voor 14% gewijzigd door Hackus op 21-11-2020 15:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:42
[...]

Totale onzin. Aftersales van Ebay en Alie zijn beter als een hoop winkels.

En als je denkt dat er op Bol en Amazon geen onderverkopers zitten moet je ook eens beter onderzoek doen. Bol en Amazon (ook echt perfecte voorbeelden) zijn zo ongeveer hetzelfde als Alie of Ebay ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Hackus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:44:
@esazs CX750w van (mod2016) heeft nog 2 jaar fabrieksgarantie. was pas begin 2017 hier leverbaar.
Als het een oudere is(met groene CX tekst) zou ik er geen cent meer aan uitgeven.
Als het de voeding uit @esazs zijn inventaris (QA) is dan geldt idd de garantie nog. Niet zelf aan tobben dus maar RMA aanmelden.
@Uszka 2100rpm dacht ik, tenminste de CX750M(2016) wel
SH is 2800 rpm, zie specsheet fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@eL_Jay dat klopt echt niet. Aliexpress doet heel erg z'n best om (Europese) klanten tevreden te houden en de aftersales is wel in orde hoor. Mocht je een dispuut hebben met een verkoper dan zal AE eerder in het voordeel van de klant beslissen dan in het voordeel van de verkoper is mijn ervaring.

@esazs mijn redelijk gedateerde OCZ Fatality voeding was prima in orde maar de fan begon een tijdje geleden zo'n pokke herrie te maken dat ik 'm ook moest vervangen. De fan (of alternatief) was (vanwege z'n specs) nergens te vinden, niet op Ebay, Amazon, obscure webshop. Ik heb 'm toen toch gelukkig kunnen vinden op AE en hij draait prima. Wellicht dat jouw fan daar ook is te vinden. Ik heb 'm bij deze store gekocht: https://www.aliexpress.co....1000061.1.17fb2e4fefCRj5
Tip: stuur ze even een DM als jouw fan er niet bij staat, dat heb ik ook gedaan en toen kwamen ze met de exacte fan die ik zocht op de proppen.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
temp00 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:17:
mijn redelijk gedateerde OCZ Fatality voeding was prima in orde
Die is nooit in orde geweest, ook niet toen die nieuw was. Er zit niet voor niets 'fatal' in de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39

DropjesLover

Dit dus ->

Als de PSU zo oud is dat een fan begint te ratelen... Misschien niet beter een geheel nieuwe PSU kopen?
350-450W is ruim zat voor de meeste systemen en kost de wereld ook niet.
Goed, meer dan een ventilatortje van €3 incl verzending, maar iig geen 3 - 6 weken wachten en daarna wat prutsen, er achter komen dat toch iets niet past of uit elkaar wil, weer wat bestellen, wachten, etc.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@Uszka
Wat was er mee aan de hand dan? Geldt dat ook voor de Fatal1ty 750W? Want ik heb 'm al sinds 2012 en hij werkt (nog steeds) prima. Eerst met een overgeclockte i7 2600K, GTX 1080 en later met onderstaande specs.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esazs
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:34:
Je kunt niet elke fan gebruiken. De huidige fan is een 140mm 2800 rpm. De nieuwe moet aan die specs voldoen.
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:13:
[...]

Als het de voeding uit @esazs zijn inventaris (QA) is dan geldt idd de garantie nog. Niet zelf aan tobben dus maar RMA aanmelden.

[...]

SH is 2800 rpm, zie specsheet fabrikant.
Het is helaas niet uit 2016, weet niet hoe oudtie precies is maar zeker buiten garantie. Kon de oude variant niet terugvinden in de pw.

Het moet dus een 2800 rpm fan zijn en lager (zelfs al zou de luchtstroom vergelijkbaar zijn) zou niet werken? :( Ik had gehoopt dat een redelijk gelijkende fan ook zou kunnen. Dit maakt het wat lastiger, maar dan weet ik in ieder geval precies wat ik moet zoeken!

Er zwerven overigens wellicht meerdere varianten rond, sommige sites verkopen een 2300rpm fan met dezelfde D14SH-12 naam... Wellicht dat die speclist van een andere lichting is of wellicht dat de verkopers andere producten hebben?
Hackus schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:44:
De oude met groene CX idd. De hele build is al vreselijk oud, maar alleen de ratel in de psu is echt een probleem. Als extra bak doettie nog goed dienst en kan met een nieuwe fan hopelijk nog wel een tijdje mee. Als dat ding uiteindelijk uit elkaar valt haal ik de fan er weer uit en stop ik em misschien wel in mn andere pc, dus echt weggegooid geld is dat dan weer niet. Als ik er eentje kan vinden dan :D.
temp00 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:17:
@esazs mijn redelijk gedateerde OCZ Fatality voeding was prima in orde maar de fan begon een tijdje geleden zo'n pokke herrie te maken dat ik 'm ook moest vervangen. De fan (of alternatief) was (vanwege z'n specs) nergens te vinden, niet op Ebay, Amazon, obscure webshop. Ik heb 'm toen toch gelukkig kunnen vinden op AE en hij draait prima. Wellicht dat jouw fan daar ook is te vinden. Ik heb 'm bij deze store gekocht: https://www.aliexpress.co....1000061.1.17fb2e4fefCRj5
Tip: stuur ze even een DM als jouw fan er niet bij staat, dat heb ik ook gedaan en toen kwamen ze met de exacte fan die ik zocht op de proppen.
Aha, als ik inderdaad een fan met exact dezelfde specs moet hebben zal ik nog een keer goed rondzoeken voor andere fabrikanten en ook deze shop een berichtje achterlaten. Thanks voor de mooie tip!

[ Voor 4% gewijzigd door esazs op 21-11-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
esazs schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:38:
[...]

[...]

Het is helaas niet uit 2016, weet niet hoe oudtie precies is maar zeker buiten garantie. Kon de oude variant niet terugvinden in de pw.
pricewatch: Corsair CX750M of pricewatch: Corsair Builder CX750 Bronze
Het moet dus een 2800 rpm fan zijn en lager (zelfs al zou de luchtstroom vergelijkbaar zijn) zou niet werken? :( Ik had gehoopt dat een redelijk gelijkende fan ook zou kunnen. Dit maakt het wat lastiger, maar dan weet ik in ieder geval precies wat ik moet zoeken!
Als je een fan met lager max toerental neemt dan kan de voeding te warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esazs
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:50:
[...]

pricewatch: Corsair CX750M of pricewatch: Corsair Builder CX750 Bronze

[...]

Als je een fan met lager max toerental neemt dan kan de voeding te warm worden.
Ah, die builder bronze is het! Thanks voor het vinden! Ik heb geen bon en doos meer dus weet helaas niet hoe oud precies, oud genoeg om nog in een fysieke winkel te zijn gekocht iig.

Ok dan gaan we maar verder zoeken naar exact deze fan! Thanks!

Maar wacht... rpm is leidend, onafhankelijk van hoeveel lucht de fan weet te verzetten? Geinig. Ik begrijp de logica daarachter niet helemaal, kan je dat misschien ietsjes uitleggen?

Dit is wat ik dacht:
1. Uiteindelijk gaat het om hoeveel lucht we verplaatsen.
2. Deze fan draait of 100% wel of helemaal niet toch?
3. Verschillende (vorm, aantal blades, etc.) fans van 12V/0.7A kunnen deze benodigde luchtstroom op verschillende toeren produceren. Een fan A die (in dit voorbeeld) 140 CFM met 2800 rpm bereikt is dan toch niet anders dan fan B die 140CFM met 2100 rpm verzet?
4. De fan staat altijd aan (of alleen als de psu warm wordt) en alstie aanstaat komt er genoeg lucht in, dan maakt het toch niet uit dat fan B op een lager toerental draait?

Waar ga ik mis? Druk?
Pagina: 1