Ik zoek naar een 4K TV, maar wat is daarbij belangrijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho500
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-12-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik heb al een lange tijd een Full HD Panasonic TV. Ik was hier heel blij mee maar het is tijd voor een nieuwe, zeker ook omdat ik een PS5 wil gaan kopen ooit. Ik had de volgende specificaties bij elkaar verzameld, maar ik weet niet in hoeverre dat realistisch is:
- 4K
- 100 - 120 Hz (misschien 50, zie uitleg beneden)
- 10 bit panel
- 43 tot 50 inch

- Goede HDR
- lage input lag (maar volgens mij gebeurd dat standaard op het moment dat je overschakelt naar de gamestand) [/i]

Wat is je budget?
Ik was van plan om maximaal 600 - 650 euro uit te geven. Maar als ik geen 100 Hz zoals ik dat eerst nodig dacht te hebben (zie verhaaltje beneden daarover), dan kan het budget misschien iets naar beneden naar 500 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil voornamelijk een TV om 4K Netflix te kijken. Daarnaast komt er ooit nog een PS5 en dus wordt er ook op gegamed, uiteindelijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb zelf al gekeken naar deze: https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications en deze: https://www.amazon.nl/Pan...id=1605948649&sr=8-1&th=1 Vooral die tweede vond ik wel heel apart, volgens mij is dat helemaal geen 120 Hz tv maar gewoon 50, En ik weet dus ook niet wat voor HDR deze tv heeft, of het 8 bit is of 8 bit + FRC. Ik was altijd heel erg fan van Panasonic, maar volgens mij zijn zij in Europa niet echt meer vertegenwoordigt. Sony vind ik ook een mooi merk maar ik sta open voor alle merken waar men goede ervaringen mee heeft.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik was nog benieuwd naar de volgende dingen:
Ik had eerst deze televisie besteld, maar later gecanceled: https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications. De reden dat ik dat gedaan heb is omdat het een 8 bit panel is in plaats van 10 bit, en dat schijnt überhaupt niet gesupport te worden door de PS4 en PS5, waardoor die HDR useless is, weet iemand of dit klopt? Daarnaast heeft het een RGBW panel i.p.v. een RGB panel, en dat schijnt dus te betekenen dat je een soort van 3K televisie hebt, omdat 1 v/d 3 ledjes altijd op wit staat, wat meer ruis geeft in het beeld. Weet iemand of dit klopt? Ik vond dit namelijk echt een goede tv maar werd toch wel afgeschrikt door die 2 specs.

Ik ben ook benieuwd of ik wel echt 100/120 Hz nodig ga hebben met mijn tv. Ik ga er namelijk niet van uit dat games op de PS5 ooit op 120 FPS gaan runnen, en ik had eerder gelezen op Tweakers dat een 50 Hz tv games nog steeds in 60 FPS kan weergeven, wat ik prima vind aangezien ik vanaf 30 FPS op de PS4 kom. Kan iemand dit bevestigen? Als dat zo is neem ik misschien een 50 Hz tv omdat je daar al snel 200 euro op kan besparen. Wanneer zou ik namelijk anders 100 Hz willen hebben in plaats van 50?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:06
In deze prijsklasse vindt je alleen low end tv’s met een matige hdr ervaring. Als je een beetje futureproof wil zijn en gebruik wil maken van de mogelijkheden van een ps5 dan moet je zoeken naar een tv met hdmi 2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeroFox
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 09:01
Ik ben ook benieuwd of ik wel echt 100/120 Hz nodig ga hebben met mijn tv. Ik ga er namelijk niet van uit dat games op de PS5 ooit op 120 FPS gaan runnen, en ik had eerder gelezen op Tweakers dat een 50 Hz tv games nog steeds in 60 FPS kan weergeven, wat ik prima vind aangezien ik vanaf 30 FPS op de PS4 kom. Kan iemand dit bevestigen? Als dat zo is neem ik misschien een 50 Hz tv omdat je daar al snel 200 euro op kan besparen. Wanneer zou ik namelijk anders 100 Hz willen hebben in plaats van 50? [/i]
Voor dat budget ga je geen TV vinden die HDMI 2.1 ondersteunt. Zonder HDMI 2.1 kan je ook geen 100/120Hz aansturen op 4K. De nieuwe generatie consoles gaan waarschijnlijk 4K op hooguit 60Hz doen. De spellen die al een hogere verversingssnelheid ondersteunen die draaien op een lagere resolutie.
Dat je TV met 50Hz 60FPS kan weergeven betekend dat er 10 frames verloren gaan. Dat zal waarschijnlijk niet zo merkbaar zijn. Er komen nog genoeg games uit die op 30FPS zullen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho500
XeroFox schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:04:
[...]

Voor dat budget ga je geen TV vinden die HDMI 2.1 ondersteunt. Zonder HDMI 2.1 kan je ook geen 100/120Hz aansturen op 4K. De nieuwe generatie consoles gaan waarschijnlijk 4K op hooguit 60Hz doen. De spellen die al een hogere verversingssnelheid ondersteunen die draaien op een lagere resolutie.
Dat je TV met 50Hz 60FPS kan weergeven betekend dat er 10 frames verloren gaan. Dat zal waarschijnlijk niet zo merkbaar zijn. Er komen nog genoeg games uit die op 30FPS zullen draaien.
Dank voor je reactie. Maar het is dus niet zo dat 50 Hz betekent dat er op 60 FPS gegamed kan worden, zoals ik elders hier gelezen had? De voornaamste reden om toch voor 100 Hz te gaan was niet zodat ik in 100 FPS kon gamen, maar op 60. Ik hoorde van collega's dat het heel irritant is om op 50 FPS te spelen als de game 60 FPS output naar de tv namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeroFox
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 09:01
Tycho500 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:09:
[...]

Dank voor je reactie. Maar het is dus niet zo dat 50 Hz betekent dat er op 60 FPS gegamed kan worden, zoals ik elders hier gelezen had? De voornaamste reden om toch voor 100 Hz te gaan was niet zodat ik in 100 FPS kon gamen, maar op 60. Ik hoorde van collega's dat het heel irritant is om op 50 FPS te spelen als de game 60 FPS output naar de tv namelijk.
Je TV kan niet meer frames weergeven dan de verversingssnelheid van het paneel. Dus als de console 60FPS aanlevert dan worden er toch maar maximaal 50 weergegeven. Dat is het jammere aan PAL.
Beter kan je kijken naar een TV met een lage inputlag, dat zal een veel groter merkbaar verschil geven. Als de TV meer dan een frame nodig heeft om het signaal te verwerken dan wordt dat als vervelender ervaren dan dat je 10 frames 'mist'.
Ook wat een grote factor speelt is wat ben je nu al gewend, ik als PC gamer die een 165Hz paneel heeft ben ondertussen daar zo aan gewend dat alles onder de 90FPS als niet vloeiend aanvoelt. Helaas kom je dan echt in het high-end segment terecht en dan moet je al denken aan bijvoorbeeld de LG 48 inch CX van 1600 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Alternatief is dat je gewoon een tv zoekt die goed beeld geeft. Daar heb je veel aan tijdens Netflix kijken.
Dat je er dan je PlayStation op aansluit is leuk meegenomen, maar je kan niet beiden verwachten in deze prijsrange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tycho500
Dank voor alle reacties, het is me nu wel duidelijk geworden dat ik die 100 Hz sowieso ga laten varen, ik denk dat ik dat relatief weinig zal gebruiken terwijl daar dan wel een kwart van mijn budget op aan zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou kijken naar de Hisense U7QF voor redelijke HDR. Voor wat betere HDR zie deze Q86T (Q80T). Voor betere beweginsscherpte, ten koste van HDR, zie deze XH85 (ongeopend). Voor redelijke HDR + goede motion moet je bij de XH90/92 zijn of de duurdere XH95.

Als je perse een Panasonic wilt zou ik een persoonlijke deal maken voor rond de je budget voor de GXW804. Alles daaronder van Panasonic komt van Vestel. Vergeet verder ook bitdiepte en de pixelstructuur. Onthoud alleen dat voor HDR FALD nodig is en een hoge piekhelderheid. Input-lag vormt geen probleem meer en 120Hz is niet perse nodig. Voor de PS5 is dan sowieso een HDMI 2.1 poort vereist.

[ Voor 7% gewijzigd door benbaba op 21-11-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:02

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Er zijn geen televisies te koop die geen 60Hz kunnen. Als er in de specificaties 50Hz staat, dan is dat vanwege dat omroeptelevisie altijd 50Hz is en als je dus TV kijkt zal het paneel ook op 50Hz aangestuurd worden. Dit om onderscheid te maken met 100 Hz.

De meeste PS5-spellen zullen naar verwachting in 60Hz weergegeven worden en dat is dus prima met iedere televisie mogelijk. Ondanks dat er een enorme marketingcampagne rond HDM2.1 en de PS5 is, is dan ten onrechte. Het is vooral de PC-speler die een PC met dikke videokaart op de PC aansluit die baat heeft van HDMI 2.1.

De formaten die je noemt zitten aan de onderkant van de markt, zeker 43" is tegenwoordig de bodem voor fabrikanten. Dat betekent dat in dat soort televisies geen budget is om een hoge beeldkwaliteit, goede HDR of sjieke functies als HDMI 2.1 te realiseren. Als je kwaliteit wilt moet je noodgedwongen een grotere TV kopen, minstens 50", maar de echt goede televisies vind je pas bij 55". Daar betaal je dan ook geen 600 euro voor, eerder het dubbele.
Pagina: 1