Wat is "performance enhancer" setting in BIOS icm AMD Ryzen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-07 16:47
Een vraag aan de kenners hier (en eventueel Asus moederbord eigenaren) wat doet de setting "Performance Enhancer" in de BIOS settings?

Long story short, mijn 3700x ging een poos terug stuk (en dat zonder OC en dergelijke) en ik kreeg deze gister terug (want garantie), echter omdat ik niet zeker was of het de CPU of moederbord was stuurde ik ook het moederbord erbij.

Kreeg alles inclusief een nieuwe 3700x terug, maar voor ik de BIOS ging resetten naar default keek ik even de settings na.

Hierbij bleek dat Azerty alleen 2 dingen had aangepast, XMP was aan en Performance Enhancer stond op "Default" in plaats van "Auto".

Ik heb wel vaker van deze setting gehoord maar wat deze precies doet en waarop je deze moet instellen is voor mij een mysterie, ik had deze op "Auto" staan al die tijd, en de PC van mijn partner heeft deze setting ook op "Auto", best logisch omdat dat is wat beide Asus moederborden standaard op ingesteld staan, ook na een CMOS reset.

Dus mijn vraag is, wat doet deze setting precies, zal ik deze op "Default" of "Auto" instellen, en is er een reden dat Azerty dit op "Default" heeft ingesteld?

De reden dat ik dit vraag heeft ook te maken met dat ik niet bepaald zin heb in alweer een dooie 3700x, terwijl ik op XMP, PBO uit en fan profiles na niks verder aanpas in de BIOS (ook geen OC)

Mocht iemand zich het volgende afvragen, Gamer Nexus heeft een tijd terug een filmpje gemaakt over dat AMD moederborden soms hogere voltage doorvoeren dan veilig/noodzakelijk, maar naar wat ik mij herinner had dit niks te maken met Performance Enhancer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Asus x570 Gaming-E
AMD Ryzen 3700x

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Er valt weinig te proberen want ik weet niet wat de setting doet, mijn PC gebruikt nu de "default" optie en alles lijkt exact hetzelfde als ervoor op "Auto".

Ik heb daarnaast niet echt een duidelijke antwoord gevonden, de handleiding van het moederbord legt het niet echt uit, en beetje Googlen geeft tegenstrijdige antwoorden waarbij de 1 roept dat Auto de default setting is, terwijl de ander roept dat "auto" niet de settings van AMD gebruikt en dat "default" dit wel doet, wat beter is voor levensduur van de CPU.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:52
Dit is wat ik als eerst post met Google tegenkwam op “performance enhancer Asus”.
(Vergeet het woord Asus en je krijgt opeens heel andere sites :) )

https://www.reddit.com/r/...sus_board_and_xprocessor/

Het zet dus PBO aan en gaat je cpu overclocken. Daarbij zet Asus het voltage op 1,4 volt met pieken tot 1,6 volt.

Asus is in het verleden al een aantal keer betrapt op dit soort flauwe kul, standaard overclocken om beter uit de tests te komen.

Maar ze doen dat ook al zo’n 10 jaar met extreem hoge voltages.

Een cpu gaat niet gauw kapot, behalve bij overclocken met extreem voltage. Dus de kans dat het aan deze setting lag is erg groot.

Lekker uit laten staan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je hebt daarin 4 levels volgens mij. Level 1 en 2 zijn ok om te gebruiken en levels 3 en 4 niet. Tenzij je erg goede koeling hebt of alleen maar gebruikt voor benchmarken.

Default is uit of level 1 of 2. Lijkt me zeer sterk dat default de twee hoogste levels zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
@White Feather hmm aangezien PBO bij mij toch al uit staat (persoonlijke keuze) laat ik die setting op "Default" dan (er is geen uit optie voor Performance Enhancer bij mij)

Voor de rest ik was zelf ook verbaasd dat het mijn CPU was, maar blijkbaar had ik een maandag ochtend model die na 10 maanden de geest gaf.

@bierschuit In dat geval laat ik het op "Default" dan (want het kan niet helemaal uit).

Beide bedankt voor de antwoord d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danieru2988
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-01 14:45
Hey!
Ik reageer even heel brutaal in dit topic omdat ik precies hetzelfde moederbord heb en nu ook gedoe heb met mijn 3700x. Lang verhaal kort; "soms" kom ik door naar Windows maar het komt vaker voor dat mijn pc vastloopt bij de witte stippen die ronddraaien direct na de bios, heb jij dit ook gehad? Heb zowaar alle denkbare onderdelen omgewisseld met die uit de pc van mijn zus, en het probleem bleef. Totdat ik de 3700x verving voor een 3600 toen ging het goed. Bios gereset en nog steeds ging het goed. Daarna met goede hoop mijn 3700x weer terug geplaatst en gelijk een vastloper zonder nog maar iets aangepast te hebben qua xmp etc. Morgen stuur ik de processor op naar megekko en zien we wel wat daar uit komt... Ik hoor graag of je het hetzelfde probleem had met de Windows boot. Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
@Danieru2988 nee die issue heb ik niet gehad, bij mij startte de PC gewoon niet op (fans, rgb ect aan maar geen beeld, geen bios niks wel kon ik met 1 ram opstarten maar het maakte niet uit welke kit ik ook probeerde)

En de error code verwees naar RAM, maar ik wist wel hoe laat het was toen ik een andere 100% werkende CPU erin deed met diezelfde RAM en alles deed het, terwijl de 3700x meteen issues gaf in een totaal andere PC (die van mijn partner).

Het lag allemaal aan de 3700x, maar ik blijf het raar vinden dat iedere fout code op de moederbord naar RAM verwees, enige wat ik mij kan bedenken is dat er iets met de memory controller op mijn 3700x mis was en daarom kreeg ik die melding (pure gok).

[ Voor 8% gewijzigd door Mizgala28 op 02-12-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danieru2988
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-01 14:45
heb je de CPU ook naar AMD zelf op moeten sturen? ik maak een RMA aan bij megekko en krijg direct een mail dat het naar AMD moet. hoe lang ben jij de CPU kwijt geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Danieru2988 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:27:
heb je de CPU ook naar AMD zelf op moeten sturen? ik maak een RMA aan bij megekko en krijg direct een mail dat het naar AMD moet. hoe lang ben jij de CPU kwijt geweest?
Ik kocht mijn CPU bij Azerty, deze was naar hun gestuurd (nadat ik een RMA had aangemaakt) en verder was alles door hun geregeld.

Ik was mijn 3700x (vanaf dag van de verzending tot wanneer het terug was) net geen 2 weken kwijt (12 dagen)

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 02-12-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 15:39
Mizgala28 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 01:34:
Een vraag aan de kenners hier (en eventueel Asus moederbord eigenaren) wat doet de setting "Performance Enhancer" in de BIOS settings?

Long story short, mijn 3700x ging een poos terug stuk (en dat zonder OC en dergelijke) en ik kreeg deze gister terug (want garantie), echter omdat ik niet zeker was of het de CPU of moederbord was stuurde ik ook het moederbord erbij.

Kreeg alles inclusief een nieuwe 3700x terug, maar voor ik de BIOS ging resetten naar default keek ik even de settings na.

Hierbij bleek dat Azerty alleen 2 dingen had aangepast, XMP was aan en Performance Enhancer stond op "Default" in plaats van "Auto".

Ik heb wel vaker van deze setting gehoord maar wat deze precies doet en waarop je deze moet instellen is voor mij een mysterie, ik had deze op "Auto" staan al die tijd, en de PC van mijn partner heeft deze setting ook op "Auto", best logisch omdat dat is wat beide Asus moederborden standaard op ingesteld staan, ook na een CMOS reset.

Dus mijn vraag is, wat doet deze setting precies, zal ik deze op "Default" of "Auto" instellen, en is er een reden dat Azerty dit op "Default" heeft ingesteld?

De reden dat ik dit vraag heeft ook te maken met dat ik niet bepaald zin heb in alweer een dooie 3700x, terwijl ik op XMP, PBO uit en fan profiles na niks verder aanpas in de BIOS (ook geen OC)

Mocht iemand zich het volgende afvragen, Gamer Nexus heeft een tijd terug een filmpje gemaakt over dat AMD moederborden soms hogere voltage doorvoeren dan veilig/noodzakelijk, maar naar wat ik mij herinner had dit niks te maken met Performance Enhancer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Asus x570 Gaming-E
AMD Ryzen 3700x

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Er valt weinig te proberen want ik weet niet wat de setting doet, mijn PC gebruikt nu de "default" optie en alles lijkt exact hetzelfde als ervoor op "Auto".

Ik heb daarnaast niet echt een duidelijke antwoord gevonden, de handleiding van het moederbord legt het niet echt uit, en beetje Googlen geeft tegenstrijdige antwoorden waarbij de 1 roept dat Auto de default setting is, terwijl de ander roept dat "auto" niet de settings van AMD gebruikt en dat "default" dit wel doet, wat beter is voor levensduur van de CPU.
Heb ook een Asus moederbord icm een 5800X en bij mij stond het ook op auto. Heb het ook gewijzigd naar default, oud filmpje van jayztwocents, YouTube: Reviewer caught CHEATING!
Pagina: 1