Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WooCommerce hosting met veel gelijktijdige gebruikers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• alienized
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 24-11 13:55
Hi Tweakers,

Mijn vraag
...
Ik heb voor 1 van mijn klanten een webshop ontwikkeld in WordPress met WooCommerce. Ze zijn van plan om een duizendtal producten hierop te verkopen. Ze zijn enkele weken geleden live gegaan, maar dit is mislukt. Mijn VPS kon de druk van de bezoekers niet aan. Dus momenteel is de website offline.

Ik ben op zoek naar een korte termijn oplossing om toch live te kunnen gaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Deze webshop werd gehost op een BladeVPS X8 bij TransIP (4 CPU, 8 GB RAM, CentOS, DirectAdmin). Bij de launch van de webshop, kwamen er snel veel gelijktijdige gebruikers de webshop bezoeken. Het geheugen van de VPS werd snel vol en de OS begon processen te killen. De webshop begon onbereikbaar te worden vanaf er 30+ bezoekers waren.

Ik ben tot nu toe tevreden van TransIP en ik wijs zeker niet met de vinger naar hun. Ik blijf klant.

Dit zijn de redenen volgens mij waarom het mislukte:
  • Onvoldoende kennis om de VPS te configureren (caching)
  • Te veel plugins gebruikt in WordPress (30). Ondertussen 19 plugins.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Door onvoldoende kennis te hebben zie ik dat ik even een stapje terug moet nemen en dit voorlopig moet overlaten aan de experts. Ik zie het dus voorlopig niet zitten om zelf een server te beheren en zoek eerder een managed oplossing.

Ik ga uit van deze cijfers om een oplossing te vinden:
  • Budget: €100/maand. Ik besef dat dit makkelijk een stuk hoger kan zijn.
  • Bezoekers per dag: 10 000.
  • Gelijktijdige gebruikers: 100 - 200 of meer. Moeilijk om te bepalen aangezien de webshop niet lang live geweest is.
Ondertussen kijk ik naar de volgende opties:
  • Kinsta (Google Cloud Hosting): Dit is mijn huidige keuze.
  • Savvii (Google Cloud Hosting): Net iets goedkoper dan Kinsta.
  • Closte (Pay-As-You-Go Cloud Hosting): Dit lijkt ook een leuke oplossing, maar het is moeilijk om te weten hoeveel het gaat kosten zonder het een periode te gebruiken.
  • ServeBolt (Cloud Hosting): Zeer snel. Ik heb een trial getest. Het kost evenveel als Kinsta, maar je krijgt erg weinig storage.
  • Nestify (Managed VPS Hosting AWS): Ik heb een trial genomen en het lijkt snel, maar ik betwijfel of ze veel gelijktijdige sessies aan kunnen. Lijkt te goedkoop voor wat je krijgt.. (20 EUR voor 8 CPU & 32 GB Ram)
Daarnaast zag ik dat er veel Tweakers ook bij Vimexx klant zijn. Zij bieden WooCommerce webhosting aan voor €19,99 per maand, 24 CPU cores en 16 GB RAM. Dat lijkt me ook te goedkoop..

Ben ik op het goede spoor voor een korte termijn oplossing of hebben jullie een beter voorstel? Ik kan gerust nog meer informatie leveren indien nodig.

Alvast bedankt iedereen.

Alle reacties

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:47
@alienized Heb je ook in WordPress rekening gehouden met caching? Bijvoorbeeld door expire times in te stellen voor afbeeldingen, CSS, JS, HTML, etc. En de PHP pagina's als HTML te cachen? Ik gebruik bijv. de plugin "WP Supercache" en een mooie lijst met .htaccess expire times om de boel sneller te maken.

Natuurlijk moet de optimalisatie ook op een hoger niveau plaatsvinden, maar dit kan al erg veel helpen.

Verder kan je er voor kiezen om bijv. het pollen voor updates uit te zetten en dit 's nachts via een cronjob uit te voeren. Dat is iets relatief kleins, maar kan bij veel bezoekers ook weer iets load verminderen.

WPConfig:
code:
1
define('DISABLE_WP_CRON', 'false');

Ik heb bij Vimexx een reseller account en host daar een behoorlijk aantal websites op. Ben erg tevreden en dat kan dus ook wel een optie voor je zijn, dan hoef je je minder met het OS zelf te bemoeien en kan je je meer op de website zelf richten.

Via het DirectAdmin panel kan je ook een aantal PHP variabelen aanzetten die de snelheid ten goede kunnen komen, zoals bijv. OpCache, Memcache. Zorg er ook voor dat je een recente PHP versie gebruikt.

Verder kan de combinatie Apache+PHP vs Nginx+PHP en andere varianten ook verschil maken. Daarnaast spelen met memory limits per process, etc.

.htaccess (Je kunt uiteraard zelf spelen met de waardes):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<IfModule mod_expires.c>
  ExpiresActive on
  ExpiresDefault                          "access plus 1 month"
  ExpiresByType text/cache-manifest       "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType text/html                 "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType text/xml                  "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType application/xml           "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType application/json          "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType application/rss+xml       "access plus 1 hour"
  ExpiresByType image/x-icon              "access plus 1 week"
  ExpiresByType image/gif                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType image/png                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType image/jpg                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType image/jpeg                "access plus 1 month"
  ExpiresByType video/ogg                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType audio/ogg                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType video/mp4                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType video/webm                "access plus 1 month"
  ExpiresByType text/x-component          "access plus 1 month"
  ExpiresByType font/truetype             "access plus 1 month"
  ExpiresByType font/opentype             "access plus 1 month"
  ExpiresByType application/x-font-woff   "access plus 1 month"
  ExpiresByType image/svg+xml             "access plus 1 month"
  ExpiresByType application/vnd.ms-fontobject "access plus 1 month"
  ExpiresByType text/css                  "access plus 1 year"
  ExpiresByType application/javascript    "access plus 1 year"
  ExpiresByType text/javascript           "access plus 1 year"
  <IfModule mod_headers.c>
    Header append Cache-Control "public"
  </IfModule>
</IfModule>

Wat betreft de plugins: Inderdaad zo min mogelijk draaien. En kijken of je deze kunt combineren dmv minder plugins. En zet hiervoor ook auto updates uit, beter via een cronjob op rustigere tijden of handmatig.

Verder kan ik je tools als https://tools.pingdom.com/ aanraden om uit te zoeken waarom een website traag is en wat je kunt optimaliseren.

[Voor 105% gewijzigd door Taro op 21-11-2020 00:16]

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

VIP PREMIUM ELITE Member

Taro schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:01:
@alienized Heb je ook in WordPress rekening gehouden met caching? Bijvoorbeeld door expire times in te stellen voor afbeeldingen, CSS, JS, etc. En de PHP pagina's als HTML te cachen? Ik gebruik bijv. WP Supercache en een mooie lijst met .htaccess expire times om de boel sneller te maken.

Natuurlijk moet dit ook op een hoger niveau, maar dit kan al erg veel helpen.

Ik heb bij Vimexx een reseller account en host daar een behoorlijk aantal websites op. Ben erg tevreden en dat kan dus ook wel een optie voor je zijn, dan hoef je je minder met het OS zelf te bemoeien en kan je je meer op de website zelf richten.
10k bezoekers per dag op een reseller account voor een webshop is een no-go. Voor een statische webpagina kan het nog wel voldoen, maar zodra het dynamisch wordt en je niet alles kunt cachen kun je dat vergeten met die bezoekersaantallen.

Kijk eens naar Cloudways: https://www.cloudways.com/en/
Daar kies je welke applicatie je wilt hosten, in dit geval Wordpress, en zij managen en optimizen voor jou de VPS. Je kunt kiezen op welk major VPS platform die gehost wordt (bijv. Digital Ocean, AWS, Google Cloud) maar let op; je krijgt geen root rechten. Je kunt wel inloggen via SSH, maar als normale user. Logisch ook, anders kunnen zij nooit de uptime en performance van je VPS garanderen als je zelf system settings kan aanpassen.

Adhole.org - A free, privacy-oriented, DNS that blocks tracking, ads and phishing | Metasearch.nl - A free, privacy-respecting, metasearch engine

• alienized
Taro schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:01:
@alienized Heb je ook in WordPress rekening gehouden met caching? Bijvoorbeeld door expire times in te stellen voor afbeeldingen, CSS, JS, HTML, etc. En de PHP pagina's als HTML te cachen? Ik gebruik bijv. WP Supercache en een mooie lijst met .htaccess expire times om de boel sneller te maken.

Natuurlijk moet de optimalisatie ook op een hoger niveau plaatsvinden, maar dit kan al erg veel helpen.

Verder kan je er voor kiezen om bijv. het pollen voor updates uit te zetten en dit 's nachts via een cronjob uit te voeren. Dat is iets relatief kleins, maar kan bij veel bezoekers ook weer iets load verminderen.

WPConfig:
code:
1
define('DISABLE_WP_CRON', 'false');

.htaccess (Je kunt uiteraard zelf spelen met de waardes):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<IfModule mod_expires.c>
  ExpiresActive on
  ExpiresDefault                          "access plus 1 month"
  ExpiresByType text/cache-manifest       "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType text/html                 "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType text/xml                  "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType application/xml           "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType application/json          "access plus 0 seconds"
  ExpiresByType application/rss+xml       "access plus 1 hour"
  ExpiresByType image/x-icon              "access plus 1 week"
  ExpiresByType image/gif                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType image/png                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType image/jpg                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType image/jpeg                "access plus 1 month"
  ExpiresByType video/ogg                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType audio/ogg                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType video/mp4                 "access plus 1 month"
  ExpiresByType video/webm                "access plus 1 month"
  ExpiresByType text/x-component          "access plus 1 month"
  ExpiresByType font/truetype             "access plus 1 month"
  ExpiresByType font/opentype             "access plus 1 month"
  ExpiresByType application/x-font-woff   "access plus 1 month"
  ExpiresByType image/svg+xml             "access plus 1 month"
  ExpiresByType application/vnd.ms-fontobject "access plus 1 month"
  ExpiresByType text/css                  "access plus 1 year"
  ExpiresByType application/javascript    "access plus 1 year"
  ExpiresByType text/javascript           "access plus 1 year"
  <IfModule mod_headers.c>
    Header append Cache-Control "public"
  </IfModule>
</IfModule>
Hey @Taro. Ik had ook die zaken geconfigureerd in de .htaccess file. Ik maakte gebruik van Hummingbird voor caching, alsook CloudFlare CDN (gratis variant). Ik denk dat ik niet veel meer kon doen aan de WordPress kant.

Host je bij Vimexx een webshop (WooCommerce) met veel verkeer?
Als ik naar reseller hosting kijk, zie ik dat je CPU 24 cores & RAM 16 GB krijgt voor €19,99 per maand. Dat lijkt wel erg goedkoop voor die specs, terwijl je bij anderen snel €200 - €400 per maand betaalt voor zoiets.

• chielsen
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:39
Ik zou eerst kijken naar je setup en dan pas host. Waarschijnlijk is het meeste te winnen in betere caching / configuratie. Ik zou eigenlijk als je zelf host 2 vpsen nemen. 1 voor WordPress / php en 1 voor de database. Die database server moet goed getuned worden zodat queries snel zijn en dus ook niet blijven hangen. Extra voordeel is dat klanten dan ook weer snellee klaar zijn dus geeft op die manier ook weer extra capaciteit.

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:47
@alienized Ik host nu bij Vimexx geen webshop. Ik heb eerder 3 webshops met veel verkeer op een eigen Tilaa VPS gehad en van daaruit wel veel ervaring opgedaan. Of jouw webshop op een Vimexx host super zal performen kan ik je dus niet garanderen, mogelijk niet.

CloudFlare is natuurlijk erg handig, maar lost tegelijkertijd het probleem niet bij de bron op. Het is een extraatje, maar je moet de basis wel op orde hebben.

Heb je bijv. PHP Opcode cache aan staan? Hummingbird kende ik nog niet, maar lijkt inderdaad een goede basis te hebben en heeft wel overlap met WP Supercache en handmatige acties.

Verder kan je natuurlijk kijken naar het grafische gedeelte, hebben ze enorm grote afbeeldingen op de voorpagina staan en kan je die verkleinen en/of bij een CDN hosten. Je kunt WordPress JS vaak cachen door de ?GET variabele uit de URL te strippen, etc. etc. etc. Lijken allemaal muizenstapjes, maar samen kan dat erg veel doen. Ik heb hiermee eerder laadtijden van websites van >5-6 seconden naar onder de seconde gekregen. En dat maal x10k bezoekers voorkomt veel load op je server.

Verder is inderdaad het scheiden van website en database een goede optie, omdat je dan beide dedicated in kunt richten.

Wat @Freekers voorstelt heb ik zelf geen ervaring mee, maar zou inderdaad ook goed kunnen werken.

Ik denk dat je jezelf af moet vragen of je hier zelf diep in wilt gaan duiken, of dat je dat liever aan een ander over laat.

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Wat als je afstapt van woocommerce en wordpress?
Bij 10.000+ heb je eigenlijk ook echte webshop software nodig.

Ik heb 1 klant die woocommerce gebruikt en zelfs op speciale hosting niet supersnel (google sokkenzaak).

[Voor 32% gewijzigd door DJMaze op 21-11-2020 09:35]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• alienized
Freekers schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:15:
[...]
Kijk eens naar Cloudways: https://www.cloudways.com/en/
Daar kies je welke applicatie je wilt hosten, in dit geval Wordpress, en zij managen en optimizen voor jou de VPS. Je kunt kiezen op welk major VPS platform die gehost wordt (bijv. Digital Ocean, AWS, Google Cloud) maar let op; je krijgt geen root rechten. Je kunt wel inloggen via SSH, maar als normale user. Logisch ook, anders kunnen zij nooit de uptime en performance van je VPS garanderen als je zelf system settings kan aanpassen.
@Freekers
Thanks, ik zal het eens bekijken. Heb je zelf ervaring met Cloudways, zoja welk soort applicatie had je erop staan? Heb je ooit van Kinsta gehoord?
chielsen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:25:
Ik zou eerst kijken naar je setup en dan pas host. Waarschijnlijk is het meeste te winnen in betere caching / configuratie. Ik zou eigenlijk als je zelf host 2 vpsen nemen. 1 voor WordPress / php en 1 voor de database. Die database server moet goed getuned worden zodat queries snel zijn en dus ook niet blijven hangen. Extra voordeel is dat klanten dan ook weer snellee klaar zijn dus geeft op die manier ook weer extra capaciteit.
@chielsen
'k Heb niet veel ervaring in hardware, maar wel als software developer. Het lijkt me dan ook een goed idee om de database server apart te plaatsen.

De VPS was zeker niet goed geconfigureerd voor caching. Ik had enkel gebruik gemaakt van mod_cache op de serverkant. Ik lees hier en daar wel over litespeed & memcached, maar ik heb me daar nog niet in verdiept.

Op korte termijn zie ik dit niet haalbaar, maar ik ga er wel rekening mee houden als ik een VPS opzet in de toekomst. Voorlopig zie ik het niet zitten om zelf te hosten.
Taro schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:05:
@alienized Ik host nu bij Vimexx geen webshop. Ik heb eerder 3 webshops met veel verkeer op een eigen Tilaa VPS gehad en van daaruit wel veel ervaring opgedaan. Of jouw webshop op een Vimexx host super zal performen kan ik je dus niet garanderen, mogelijk niet.

CloudFlare is natuurlijk erg handig, maar lost tegelijkertijd het probleem niet bij de bron op. Het is een extraatje, maar je moet de basis wel op orde hebben.

Heb je bijv. PHP Opcode cache aan staan? Hummingbird kende ik nog niet, maar lijkt inderdaad een goede basis te hebben en heeft wel overlap met WP Supercache en handmatige acties.

Verder kan je natuurlijk kijken naar het grafische gedeelte, hebben ze enorm grote afbeeldingen op de voorpagina staan en kan je die verkleinen en/of bij een CDN hosten. Je kunt WordPress JS vaak cachen door de ?GET variabele uit de URL te strippen, etc. etc. etc. Lijken allemaal muizenstapjes, maar samen kan dat erg veel doen. Ik heb hiermee eerder laadtijden van websites van >5-6 seconden naar onder de seconde gekregen. En dat maal x10k bezoekers voorkomt veel load op je server.

Verder is inderdaad het scheiden van website en database een goede optie, omdat je dan beide dedicated in kunt richten.

Wat @Freekers voorstelt heb ik zelf geen ervaring mee, maar zou inderdaad ook goed kunnen werken.

Ik denk dat je jezelf af moet vragen of je hier zelf diep in wilt gaan duiken, of dat je dat liever aan een ander over laat.
@Taro
Opcode caching zegt me wel iets, maar ik kan niet met zekerheid zeggen of het gebruikt werd.
De afbeeldingen werden via een plugin geoptimaliseerd en via CloudFlare aangeboden. Volgens mij waren er toch nog problemen met de grootte van de mobile afbeeldingen en daar zat 90% van het verkeer. Ik heb nooit eerder issues gehad met webshops op mijn VPS, maar die hadden ook weinig verkeer.

Ik ben even bezig geweest met het optimaliseren van de webshop. Ik maakte veel gebruik van gtmetrix om zo te zien waar ik beter kon scoren.

Voorlopig wil ik niet verantwoordelijk zijn voor de serverkant. Ik zie het niet haalbaar om de nodige kennis op te doen op korte termijn. Ik zou me hier wel over een langere periode in kunnen verdiepen en dan het zelf opzetten herbekijken.
DJMaze schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:33:
Wat als je afstapt van woocommerce en wordpress?
Bij 10.000+ heb je eigenlijk ook echte webshop software nodig.

Ik heb 1 klant die woocommerce gebruikt en zelfs op speciale hosting niet supersnel (google sokkenzaak).
@DJMaze
Wat voor hosting gebruik je voor die webshop als ik vragen mag?

Ik heb geen probleem om af te stappen van woocommerce & wordpress. Ik ging er vanuit dat deze webshop perfect zou draaien op m'n VPS, omdat ik met andere webshops geen problemen heb gehad. Met het verschil dat die webshops low traffic hebben..

Het is geen zekerheid dat ze 10000 bezoekers per dag zullen hebben. Dit zal ik pas weten eens ze echt stabiel draaien.

Ik ben zelf niet thuis in webshop software. Kan je iets aanraden?

Ik ga deze klant voorlopig wel moeten lanceren met WooCommerce, tenzij ik ze kan overtuigen om te investeren in die webshop software. In deze periode, willen ze liefst zo snel mogelijk online beschikbaar zijn.

• DJMaze
  • Niet online
@alienized begin eens met:
- php-fpm 7.4
- nginx
- ssd op de node (transip is een no-go ivm SAN)
- 8 GB ram
- mariadb met aria of tokudb

Je moet dan geen directadmin/cpanel gebruiken omdat die niet goed in te stellen is zonder kennis.

• vikterr
  • Registratie: februari 2017
  • Nu online
Het geheugen van de VPS werd snel vol en de OS begon processen te killen.
Dit lijkt meer op een memory leak ergens.

30 gebruikers tegelijk moet makkelijk kunnen op zo'n machine. Dus zou zelf eens door de logs gaan lopen.
Pak het probleem op bij de oorzaak. Maar als je geen ervaring hebt met linux, onderliggende hardware, misschien is het dan wijzer om (na je het probleem hebt gevonden) de boel in Azure of AWS te hosten.

https://azure.microsoft.com/nl-nl/free/ begin gratis met 200$ tegoed.

[Voor 5% gewijzigd door vikterr op 21-11-2020 11:40]

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:19
DJMaze schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:28:
Ik ben het eerlijk gezegd niet met je eens hier; De trage io heeft bij TransIP niets te maken met wel of geen SAN draaien maar met het feit dat ze hun platform barstensvol gegooid hebben en niet investeren in hun infrastructuur. Hun infra is vergeleken met de concurrentie inmiddels behoorlijk antiek.

Een SAN draaien hoeft ook niet trager te werken maar is wel lastiger te ontwerpen. In de praktijk zie ik dat veel hosters deze systemen verkeerd sizen/ontwerpen/inrichten. Lokale storage is ook niet heilig; als je bij een hoster zit met een propbeleid, dan heb je precies hetzelfde probleem.

Nginx zie ik wel vaker aangeraden worden. Apache is relatief eenvoudig net zo snel te maken door af te stappen van mpm_prefork naar mpm_event en .htaccess functionaliteit uit te schakelen. Vooral dat laatste is iets waar Nginx veel van zijn snelheid uithaalt.

Verder maakt het in mijn ogen niet zoveel uit of je nu op de laatste MySQL of MariaDB draait. De meeste winst is uit je data en queries te halen. Daarom is het ook goed om met een query monitor te kijken wat je site precies doet. Mocht er bijvoorbeeld één of meerdere queries eruit springen, dan kan je eventueel een fout opsporen in de plugin of zelfs overwegen de plugin te indien het datamodel niet klopt en de ontwikkelaar niet van plan is deze te verbeteren. Voorbeeldje van een query monitor die ik al eens eerder gebruikt heb: https://nl.wordpress.org/plugins/query-monitor/
Je moet dan geen directadmin/cpanel gebruiken omdat die niet goed in te stellen is zonder kennis.
Dat geldt voor ieder panel eerlijk gezegd. Als je niet weet aan welke knoppen je moet draaien, dan kan je het net zo goed uitbesteden aan iemand die dat wel weet.

Ik ben zelf inmiddels al een maandje of 4 weg bij TransIP en verhuisd naar Hetzner. Ik draai daar met een WooCommerce shop makkelijk 30+ simultane gebruikers met 0 vertraging in de metrics en resources te over. Mijn stack draait nog op php 7.2-fpm, MySQL 5.7 en Apache 2.4 met mpm_event, allemaal draaiend op Ubuntu 18.04 wat inmiddels alweer flink verouderd is t.o.v. 20.04.

De invulling van de site is wat echt voor 90% het verschil maakt in mijn beleving.

• chielsen
Ik denk dat configuratie veel belangrijker is dan precies welke database engine je gebruikt.
Als je zelf geen kennis van serveradmin heb zou je overwegen bijvoorbeeld op het WebHostingtalk forum een opdracht uit te zetten. Daar zijn altijd wel mensen die tegen een schappelijke vergoed je kunnen helpen.
Naar een full service webshop hoster gaan geeft vaak niet die echte tuning of is schreeuwend duur (dan betaal je elke maand voor de eenmalig tuning).
Bij phpscripts maak disk snelheid inderdaad wel uit, als is dat minder als je opcode cache goed staat. Wat daar erg belangrijk bij is is dat je open_basedir uit zet. Zie ook https://bugs.php.net/bug.php?id=52312

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 20:33
Ik zou zeker afstappen van WordPress. WordPress moet je aan full-page caching doen om enige performance te behouden, maar dat is lastig als je ingelogde gebruikers hebt en een dynamische omgeving. WooCommerce is ook echt niet aan te raden voor meer dan bijv. een kleine merch shop met ~20 artikelen en een handjevol dagelijkse bestellingen.

Ik heb zelf met veel success gebruik gemaakt van PrestaShop op een shared hosting omgeving op een TransIP server. Mijn setup was verre van ideaal, maar toch hadden we op die webshop zo'n 200 gebruikers op ieder moment en gemiddeld 5-10 bestellingen per uur (wij waren een reseller voor wat 'minder legale' diensten in games), met pieken van tegen de 1000 gelijktijdige bezoekers (waarvan veel in het bestelproces zaten en dus niet alles gecached kon worden). Een echt eCommerce platform is toch zeker de moeite waard als je met zo'n volume werkt.

Koppel dat aan een leuke server via Hetzner of vergelijkbaar (dedicated fysieke server, geen VPS, binnen Europa) en je kan toch een flink volume aan zonder vertraging.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

vikterr schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:39:
[...]

Dit lijkt meer op een memory leak ergens.
Nee, het klinkt als een trage pagina, zodat het aantal requests dat gelijktijdig wordt afgehandeld te groot is. Voor elke request is geheugen nodig. Je krijgt dat vanzelf als de load (de afhandeltijd per request gedeeld door het aantal requests per tijdseenheid) in de buurt komt van het aantal requests dat je gelijktijdig af kunt handelen.

De oplossing is om de afhandeltijd omlaag te brengen of meer servers te plaatsen.

jij ook?

• vikterr
  • Registratie: februari 2017
  • Nu online
GlowMouse schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:38:
[...]

Nee, het klinkt als een trage pagina, zodat het aantal requests dat gelijktijdig wordt afgehandeld te groot is. Voor elke request is geheugen nodig. Je krijgt dat vanzelf als de load (de afhandeltijd per request gedeeld door het aantal requests per tijdseenheid) in de buurt komt van het aantal requests dat je gelijktijdig af kunt handelen.

De oplossing is om de afhandeltijd omlaag te brengen of meer servers te plaatsen.
30 USERS tegelijk moet geen 8gb ram kosten.

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

getweakt...

vikterr schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:54:
[...]

30 USERS tegelijk moet geen 8gb ram kosten.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar als die plugins zodanig slecht zijn opgezet dat het 5 seconden duurt om een aanvraag af te handelen, en je hebt 4 cpu's, kan elke user maar één request per 24 seconden afvuren. Doet hij er meer, raakt het systeem overbelast en afhankelijk van de configuratie heb je dan geen 30 maar veel meer gelijktijdige php processen draaien waardoor je toch meer dan 8GB geheugen gebruikt.

[Voor 4% gewijzigd door GlowMouse op 21-11-2020 14:59]

jij ook?

• alienized
MainframeX schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:57:
Verder maakt het in mijn ogen niet zoveel uit of je nu op de laatste MySQL of MariaDB draait. De meeste winst is uit je data en queries te halen. Daarom is het ook goed om met een query monitor te kijken wat je site precies doet. Mocht er bijvoorbeeld één of meerdere queries eruit springen, dan kan je eventueel een fout opsporen in de plugin of zelfs overwegen de plugin te indien het datamodel niet klopt en de ontwikkelaar niet van plan is deze te verbeteren. Voorbeeldje van een query monitor die ik al eens eerder gebruikt heb: https://nl.wordpress.org/plugins/query-monitor/
@MainframeX Ik heb ook wel eens gebruik gemaakt van query-monitor. Er sprong niet echt een query uit, maar er waren wel een aantal duplicate queries.. Ik ga hier zeker nog gebruik van maken.
MainframeX schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:57:
Ik ben zelf inmiddels al een maandje of 4 weg bij TransIP en verhuisd naar Hetzner. Ik draai daar met een WooCommerce shop makkelijk 30+ simultane gebruikers met 0 vertraging in de metrics en resources te over. Mijn stack draait nog op php 7.2-fpm, MySQL 5.7 en Apache 2.4 met mpm_event, allemaal draaiend op Ubuntu 18.04 wat inmiddels alweer flink verouderd is t.o.v. 20.04.

De invulling van de site is wat echt voor 90% het verschil maakt in mijn beleving.
@MainframeX Iemand op Reddit had me ook aangeraden om een dedicated server bij Hetzner te nemen. Ze staan daar wel aan redelijk mooie prijzen. Wat voor specs heeft jouw dedicated server? Staat jouw database op een aparte server? Draait dit in een cluster of heb je een mirror server?

Ik heb ook de indruk dat hoe de website gebouwd is een grote rol speelt. Daarom heb ik de website opnieuw gemaakt in OceanWP en het aantal plugins omlaag gebracht, zodat er minder queries uitgevoerd worden.
GlowMouse schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:59:
Ik ben het helemaal met je eens. Maar als die plugins zodanig slecht zijn opgezet dat het 5 seconden duurt om een aanvraag af te handelen, en je hebt 4 cpu's, kan elke user maar één request per 24 seconden afvuren. Doet hij er meer, raakt het systeem overbelast en afhankelijk van de configuratie heb je dan geen 30 maar veel meer gelijktijdige php processen draaien waardoor je toch meer dan 8GB geheugen gebruikt.
@GlowMouse Dit is volgens mij exact wat er gebeurd is. In DirectAdmin zag ik dat PHP 7GB van de 8GB in het beslag nam en er draaiden tussen de 50 a 60 PHP processen.
Oon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:28:
Ik heb zelf met veel success gebruik gemaakt van PrestaShop op een shared hosting omgeving op een TransIP server. Mijn setup was verre van ideaal, maar toch hadden we op die webshop zo'n 200 gebruikers op ieder moment en gemiddeld 5-10 bestellingen per uur (wij waren een reseller voor wat 'minder legale' diensten in games), met pieken van tegen de 1000 gelijktijdige bezoekers (waarvan veel in het bestelproces zaten en dus niet alles gecached kon worden). Een echt eCommerce platform is toch zeker de moeite waard als je met zo'n volume werkt.
@Oon Ik heb nog nooit met PrestaShop gewerkt, maar zo te zien heb je daar goeie ervaringen mee. Is Prestashop zoveel beter in performance dan WooCommerce?
Dit brengt natuurlijk een (korte?) investering in tijd en wat kosten met zich mee.
chielsen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:17:
Naar een full service webshop hoster gaan geeft vaak niet die echte tuning of is schreeuwend duur (dan betaal je elke maand voor de eenmalig tuning).
@chielsen Heb je het hier dan over de cloud hosters die ik heb opgelijst?
chielsen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:17:
Bij phpscripts maak disk snelheid inderdaad wel uit, als is dat minder als je opcode cache goed staat. Wat daar erg belangrijk bij is is dat je open_basedir uit zet. Zie ook https://bugs.php.net/bug.php?id=52312
@chielsen open_basedir stond wel uit.

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 20:33
alienized schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:46:
@Oon Ik heb nog nooit met PrestaShop gewerkt, maar zo te zien heb je daar goeie ervaringen mee. Is Prestashop zoveel beter in performance dan WooCommerce?
Dit brengt natuurlijk een (korte?) investering in tijd en wat kosten met zich mee.
PrestaShop is een flink stuk software, dat in de basis iets langzamer is dan een kale WordPress-installatie, maar wel een stuk beter schaalt en ook echt gemaakt is voor eCommerce. Een groot voordeel is wel dat PrestaShop ook gratis is, en dat er een hele hoop (gratis) plugins voor zijn net als bij WordPress. Het is gewoon een volledig eCommerce-pakket, iets dat WordPress (zelfs met WooCommerce) niet is.

Ik zou het persoonlijk aanraden over WooCommerce, zeker voor deze toepassing. Het draait ook gewoon op shared hosting, dus je kan het altijd ergens op een klein pakketje installeren om te kijken of het iets is voor deze klant.

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:55
- php-fpm 7.4
- nginx
- 8 GB ram

Prima basis, als toevoeging heb ik nog dat het opslaan van PHP-sessies in de database (of redis bijvoorbeeld) ook een enorme boost kan geven. Helemaal als er veel Ajax calls gedaan worden om data op te halen. PHP locked de sessie als deze op de standaard manier gebruikt wordt op het FS, dus elk script hangt op een session_start() als een ander script nog bezig is.
Door sessies in de database te zetten heeft PHP deze limitatie niet.

• alienized
- php-fpm 7.4
- nginx
- 8 GB ram

@DJMaze Bedoel je dan op 1 VPS, of nog een VPS voor de database?
BernardV schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:59:
Prima basis, als toevoeging heb ik nog dat het opslaan van PHP-sessies in de database (of redis bijvoorbeeld) ook een enorme boost kan geven. Helemaal als er veel Ajax calls gedaan worden om data op te halen. PHP locked de sessie als deze op de standaard manier gebruikt wordt op het FS, dus elk script hangt op een session_start() als een ander script nog bezig is.
Door sessies in de database te zetten heeft PHP deze limitatie niet.
@BernardV Zou het aangewezen zijn om de redis instance dan ook op een aparte server te plaatsen?
Oon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:49:
[...]

PrestaShop is een flink stuk software, dat in de basis iets langzamer is dan een kale WordPress-installatie, maar wel een stuk beter schaalt en ook echt gemaakt is voor eCommerce. Een groot voordeel is wel dat PrestaShop ook gratis is, en dat er een hele hoop (gratis) plugins voor zijn net als bij WordPress. Het is gewoon een volledig eCommerce-pakket, iets dat WordPress (zelfs met WooCommerce) niet is.

Ik zou het persoonlijk aanraden over WooCommerce, zeker voor deze toepassing. Het draait ook gewoon op shared hosting, dus je kan het altijd ergens op een klein pakketje installeren om te kijken of het iets is voor deze klant.
@Oon Ok aangezien het gratis is, kan ik het wel even uitproberen en zien hoe de ervaring is.

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:55
@alienized die redis instance zou ik gewoon op dezelfde server houden, dan heb je het meeste profijt anders zit je toch nog weer met de latency van het (interne)-netwerk. Enige waarvoor je het op een andere server zou plaatsen is dat je meerdere webservers zou hebben met een loadbalancer die uit dezelfde sessiedata moeten lezen.

Als je redis 256MB aan geheugen toewijst heb je meer dan genoeg voor de php-sessies en kun je met cachingplugins die al eerder genoemd zijn ook nog veel extra data cachen.

• jurroen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 30-11 07:47

jurroen

Security en privacy geek

Een BladeVPS X8 zou ruimschoots voldoende moeten zijn voor een flinke WooCommerce shop. Dat 30+ gelijktijdige bezoekers het geheel laat crashen, is in mijn ogen een symptoom van problemen met de WC installatie en waarschijnlijk ook een niet geoptimaliseerde webstack.

WooCommerce/WordPress laag

Plugins voor WordPress en/of WooCommerce zijn vaak de boosdoener als het gaat om fouten binnen de webapplicatie, of een stroperig trage performance. Persoonlijk zou ik adviseren plugins tot een minimum te beperken en de plugins die je wel gebruikt met een kritische blik te bekijken. Hoe vaak worden ze geupdate? Zijn ze echt nodig?

Om een voorbeeld te geven van die laatste vraag, een plugin als Realy Simple SSL kun je veel beter een laag dieper, in de webstack ondervangen, door de plaintext (poort 80) geforceerd te upgraden naar TLS (poort 443). Eventuele mixed-content waarschuwingen kun je fixen door de media library URLs aan te passen. Dit kan eventueel "en masse" met een SQL query.

De web-stack

Persoonlijk zou ik de BladeVPS anders inrichten, geen control panel maar een LEMP (Linux, Nginx, MariaDB, PHP) stack. Hoewel de out of the box configuratie van de meeste distributies voldoende moet zijn, valt er enorm veel snelheidswinst te maken door een goede Nginx configuatie (met micro-caching, rocket-nginx (samen met WP-Rocket)), PHP tweaks (getunede FPM pool) en een MariaDB config die wat meer is toegespitst op InnoDB en mogelijk ook een stukje caching.

En verder

Je zou je af kunnen vragen wat een betere oplossing is; wil jij de hosting heel graag doen? Of zou zowel jijzelf als je klant misschien beter geholpen zijn met managed hosting bij een specialist? Dit is geen kritiek of verwijt; uit je bericht maak ik op dat je nog niet bijster veel ervaring hebt met hosting of de achterliggende techniek. Hosten is niet iets wat je met een druk op de knop doet, het is een continu proces. Zelfs als je die shop nu goed draaiende krijgt, gaat er op een later moment iets anders zijn wat opgelost of ingesteld moet worden.

Ik vind het uit de beschikbare informatie ook erg lastig om te beoordelen hoe "mission critical" het is. Is de webshop een leuke bijverdienste van een oom in de avonduren of gaat het om een commercieel bedrijf en is het de bedoeling dat de omzet van de webshop meerdere FTE's kan betalen? In het tweede geval kun je beter kijken naar een managed hosting partij.

Zowel Vimexx als Savvii zijn onderdeel van TWS. Hier op Tweakers en op GoT is de algemene consensus daarover niet bijster positief. Met alle genoemde partijen heb ik zelf geen ervaring. Ik heb twee relaties die bij Rootnet zitten en daar erg tevreden over zijn. Geen idee van de prijzen, je zou ze de casus eens kunnen voorleggen en daar naar vragen.

• alienized
BernardV schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:14:
@alienized die redis instance zou ik gewoon op dezelfde server houden, dan heb je het meeste profijt anders zit je toch nog weer met de latency van het (interne)-netwerk. Enige waarvoor je het op een andere server zou plaatsen is dat je meerdere webservers zou hebben met een loadbalancer die uit dezelfde sessiedata moeten lezen.

Als je redis 256MB aan geheugen toewijst heb je meer dan genoeg voor de php-sessies en kun je met cachingplugins die al eerder genoemd zijn ook nog veel extra data cachen.
@BernardV Ok dat is duidelijk. Ik kan alvast geen use case bedenken waar je dezelfde sessiedata zou moeten lezen over verschillende webservers of toch niet in een eCommerce scenario.

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20:19
alienized schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:46:

@MainframeX Iemand op Reddit had me ook aangeraden om een dedicated server bij Hetzner te nemen. Ze staan daar wel aan redelijk mooie prijzen. Wat voor specs heeft jouw dedicated server? Staat jouw database op een aparte server? Draait dit in een cluster of heb je een mirror server?

Ik heb ook de indruk dat hoe de website gebouwd is een grote rol speelt. Daarom heb ik de website opnieuw gemaakt in OceanWP en het aantal plugins omlaag gebracht, zodat er minder queries uitgevoerd worden.
Het pakket dat ik daar heb ik afgenomen is de CPX31. Specs zijn 4 cores; 8GB ram en 160GB nvme storage. Voordeel van die CPX pakketten is dat het allemaal AMD Epyc gen2 is. Super recent, dus lekker hoge ipc. Database heb ik op dezelfde server staan als de webserver. Voor nu vind ik het nog niet nodig om die twee te scheiden. Zelfs bij uitschieters wanneer er een social of een nieuwsbrief uitgedaan wordt, houdt de server het nog makkelijk. Met een CPX41 zit je op het prijspunt van TransIP's x4 pakket maar krijg je 8 cores en 16GB ram. Compleet idiote specs; maar het kan misschien een uitweg zijn als je de site op korte termijn niet sneller/efficiënter krijgt. Als je het kan oplossen door er meer hardware tegen aan te gooien; waarom niet? Je zal niet de enige zijn die dit zo oplost.

Ik ben verder niet bekend met het OceanWP thema (dat zegt overigens niks over het thema). Voor zo'n Ecommerce site is het gewoon belangrijk dat het zo licht mogelijk blijft, vooral bij een hoog aantal gelijktijdige gebruikers. Een aantal dingen om op te letten zijn pagination/lazy loading op categorieën, het aantal requests (hoewel de impact hiervan minder is sinds http/2), grootte van de assets enz.

Mocht je alsnog voor een eigen beheerde server willen gaan, dan is het misschien een idee om in eerste instantie alleen deze nieuwe webshop erop te draaien. Mocht het bij een bezoekerspiek mis gaan, dan heb je niet gelijk je hele klantenbestand roodgloeiend op je telefoon :)

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

MainframeX schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:27:
[...]

Mocht je alsnog voor een eigen beheerde server willen gaan, dan is het misschien een idee om in eerste instantie alleen deze nieuwe webshop erop te draaien. Mocht het bij een bezoekerspiek mis gaan, dan heb je niet gelijk je hele klantenbestand roodgloeiend op je telefoon :)
Dit is een zeer waardevolle tip en een fijne aanvulling.

Ik heb zelf voor persoonlijke spielerij en technisch geknutsel een drietal dedicated servers en negen virtuele machines bij Hetzner. Ik ben zelf erg tevreden over de support; zelfs diep in de avond/nacht en op zondagen zijn ze uitermate rap in het beantwoorden van tickets of om even naar een server toe te lopen en daar een Spider (KVM) module op te hangen.

Ik kan zelf niet zeggen hoe goed hun support is voor vragen over de software-stack; hetgeen wat je binnen de servers draait. Daar heb ik ze nog geen tickets over geschoten, omdat ik daar zelf altijd wel uitkom. Ik weet wel dat ze de VMs per uur kunnen factureren, je zou het eens een VM op kunnen spinnen voor enkele uren en de support zelf testen :)

• DJMaze
  • Niet online
@alienized 1 VPS/Dedicated zou genoeg moeten zijn.

Kijk naast Presta ook eens naar CS-Cart en om te testen OpenCart en LiteCart.

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

8088

NaN

jurroen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:22:
Zowel Vimexx als Savvii zijn onderdeel van TWS.
offtopic:
Nee, Vimexx is van Team.blue.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• alienized
@jurroen
WooCommerce/WordPress laag

Zijn ze echt nodig?
Om een voorbeeld te geven van die laatste vraag, een plugin als Realy Simple SSL kun je veel beter een laag dieper, in de webstack ondervangen, door de plaintext (poort 80) geforceerd te upgraden naar TLS (poort 443). Eventuele mixed-content waarschuwingen kun je fixen door de media library URLs aan te passen. Dit kan eventueel "en masse" met een SQL query.
Hier ben ik wel schuldig aan geweest bij de eerste versie van de website. Ik dacht toen: "Ah laat ik het door een kleine plugin doen". Ik besefte toen nog niet echt wat voor impact plugins, hoe klein ze ook moge zijn, kunnen hebben.
De web-stack

Persoonlijk zou ik de BladeVPS anders inrichten, geen control panel maar een LEMP (Linux, Nginx, MariaDB, PHP) stack. Hoewel de out of the box configuratie van de meeste distributies voldoende moet zijn, valt er enorm veel snelheidswinst te maken door een goede Nginx configuatie (met micro-caching, rocket-nginx (samen met WP-Rocket)), PHP tweaks (getunede FPM pool) en een MariaDB config die wat meer is toegespitst op InnoDB en mogelijk ook een stukje caching.
Ik zie heel vaak Nginx terugkomen. Is dit werkelijk zoveel beter dan gebruik te maken van apache?
Je zou je af kunnen vragen wat een betere oplossing is; wil jij de hosting heel graag doen? Of zou zowel jijzelf als je klant misschien beter geholpen zijn met managed hosting bij een specialist? Dit is geen kritiek of verwijt; uit je bericht maak ik op dat je nog niet bijster veel ervaring hebt met hosting of de achterliggende techniek. Hosten is niet iets wat je met een druk op de knop doet, het is een continu proces. Zelfs als je die shop nu goed draaiende krijgt, gaat er op een later moment iets anders zijn wat opgelost of ingesteld moet worden.
Ik heb inderdaad niet de nodige ervaring om dit zelf te doen. Op dit moment zouden m'n klant en ik wel geholpen zijn met managed hosting. Ik heb echt wel interesse om te blijven hosten, maar ik zou eerst veel meer tijd moeten maken om mijn weg erin te vinden en alles goed te begrijpen.

Met deze VPS heb ik meer de TransIP tutorials gevolgd en dat lukte wel allemaal. Vanaf die problemen er waren besefte ik dat ik veel te weinig kennis heb.
Ik vind het uit de beschikbare informatie ook erg lastig om te beoordelen hoe "mission critical" het is. Is de webshop een leuke bijverdienste van een oom in de avonduren of gaat het om een commercieel bedrijf en is het de bedoeling dat de omzet van de webshop meerdere FTE's kan betalen? In het tweede geval kun je beter kijken naar een managed hosting partij.
Het gaat om een kledingzaak die op vandaag via 2 kanalen verkoopt. Meerdere winkels en social media. Ze verdrinken in social media berichten/bestellingen en willen dit graag via een webshop doen. Ze krijgen heel veel vragen via social media. Een webshop zou al veel van die vragen kunnen wegwerken + het proces meer automatiseren.
Zowel Vimexx als Savvii zijn onderdeel van TWS. Hier op Tweakers en op GoT is de algemene consensus daarover niet bijster positief. Met alle genoemde partijen heb ik zelf geen ervaring. Ik heb twee relaties die bij Rootnet zitten en daar erg tevreden over zijn. Geen idee van de prijzen, je zou ze de casus eens kunnen voorleggen en daar naar vragen.
Ik wil op dit moment m'n klant zo snel mogelijk ergens hosten zodat ze geholpen zijn. Het maakt mij niet veel uit waar op dit moment. Eens ze verder kunnen, kan ik ook wat meer tijd besteden aan een eigen server.

Ik zal me eens informeren bij Rootnet en kijken wat ze voorstellen. Bedankt!

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:13
Je moet het een beetje zien als een boot die lek is - stel 100 mensen vragen per seconde je homepage op (water in de boot). Dan mag je Wordpress er maximaal 10ms over doen om je pagina te renderen (hozen), anders komen de volgende 100 bezoekers er al aan en zinkt de boot binnen enkele seconden omdat hij er niet tegenaan kan hozen.. Gelukkig draait je webserver wel meerdere threads dus dat helpt om de boot sneller leeg te hozen (meer emmers). Het snelste hozen is door niet php/Woocommerce te laten renderen maar door een bestand uit geheugen of van disk op te lepelen - dat is wat cachen doet. Let op - je kan niet alle pagina’s cachen. Bijvoorbeeld het uitchecken en betaal proces is iets wat je woocommerce moet doen.

Als je alleen maar de pagina cached waar nu iedereen op binnenkomt, dat ben je waarschijnlijk al gered.

Nadat je cache hebt aangezet, kan je dit zef loadtesten kun je bijvoorbeeld met Apache bench.

10.000 bezoekers per dag, zeg dat die in een blok van 8 uur komen, 10000 / 8 / 3600 = 0,34 requests per seconde. Dat moet die vps met twee vingers in zn nieuws kunnen. Waarschijnlijk komen die bezoekers dus in minder tijd? Kan de winkel ook het verkeer meer uitspreiden door anders reclame in te kopen?

Nginx of Apache of een andere gister gaat niet het verschil maken hier, je moet een aantal factoren sneller hozen :)

Je zou denk ik ook eenvoudig nu zoiets als cloudflare er tussen kunnen hangen - die doen het cache werk dan gedeeltelijk voor je en in ieder geval op een andere server wat die van jouw ontlast.

[Voor 115% gewijzigd door BCC op 21-11-2020 18:33]

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

alienized schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:03:

Hier ben ik wel schuldig aan geweest bij de eerste versie van de website. Ik dacht toen: "Ah laat ik het door een kleine plugin doen". Ik besefte toen nog niet echt wat voor impact plugins, hoe klein ze ook moge zijn, kunnen hebben.
No worries - je bent daarmee zeker niet de enige. De prakijk is de beste leermeester ;) Al heel tof dat je voor jezelf hier kennis uithaalt!
Ik zie heel vaak Nginx terugkomen. Is dit werkelijk zoveel beter dan gebruik te maken van apache?
Ja, naar mijn bescheiden mening is het beter, sneller en stabieler dan Apache. Nee, het is geen magische fix in de zin van "switch nu om en ervaar tien keer snellere performance" of zoiets. Zie het als een wat moderner onderdeel in een groter geheel.
Ik heb inderdaad niet de nodige ervaring om dit zelf te doen. Op dit moment zouden m'n klant en ik wel geholpen zijn met managed hosting. Ik heb echt wel interesse om te blijven hosten, maar ik zou eerst veel meer tijd moeten maken om mijn weg erin te vinden en alles goed te begrijpen.

Met deze VPS heb ik meer de TransIP tutorials gevolgd en dat lukte wel allemaal. Vanaf die problemen er waren besefte ik dat ik veel te weinig kennis heb.
En dat is helemaal goed. We moeten allemaal ergens beginnen, het is niet zo dat "wij vakidioten" geboren zijn met al die kennis. En ik vind het bewonderenswaardig dat je die reflectie toepast en de keuze maakt om het (op de korte termijn) wat anders te doen, waarmee je zowel jezelf als de klant helpt.
Het gaat om een kledingzaak die op vandaag via 2 kanalen verkoopt. Meerdere winkels en social media. Ze verdrinken in social media berichten/bestellingen en willen dit graag via een webshop doen. Ze krijgen heel veel vragen via social media. Een webshop zou al veel van die vragen kunnen wegwerken + het proces meer automatiseren.
In het begin zal dat niet heel erg mission-critical zijn - waarbij downtime gelijk staat aan omzetverlies. Maar ik denk persoonlijk dat het wel goed is om met een partij in zee te gaan die dat - indien het scenario daarom vraagt door groei van de klant - wel kan faciliteren :)
BCC schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:06:

Je zou denk ik ook eenvoudig nu zoiets als cloudflare er tussen kunnen hangen - die doen het cache werk dan gedeeltelijk voor je en in ieder geval op een andere server wat die van jouw ontlast.
Juist niet 8)7 Dan ben je symptomen aan het bestrijden; je wilt hier juist het probleem aanpakken en oplossen.

• DJMaze
  • Niet online
Je zou denk ik ook eenvoudig nu zoiets als cloudflare er tussen kunnen hangen.
jurroen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:59:
Juist niet 8)7 Dan ben je symptomen aan het bestrijden; je wilt hier juist het probleem aanpakken en oplossen.
Idd, en je krijgt er symptomen bij!
Want iedereen bezoekt je website via een cloudflare IP.
Moet je een wp cloudflare plugin hebben om de cloudflare http header uit te lezen voor het juiste IP.
Etc. etc.

• chielsen

10.000 bezoekers per dag, zeg dat die in een blok van 8 uur komen, 10000 / 8 / 3600 = 0,34 requests per seconde.
10.000 bezoekers != bezoeken

• alienized
@MainframeX
Het pakket dat ik daar heb ik afgenomen is de CPX31. Specs zijn 4 cores; 8GB ram en 160GB nvme storage. Voordeel van die CPX pakketten is dat het allemaal AMD Epyc gen2 is. Super recent, dus lekker hoge ipc. Database heb ik op dezelfde server staan als de webserver. Voor nu vind ik het nog niet nodig om die twee te scheiden. Zelfs bij uitschieters wanneer er een social of een nieuwsbrief uitgedaan wordt, houdt de server het nog makkelijk. Met een CPX41 zit je op het prijspunt van TransIP's x4 pakket maar krijg je 8 cores en 16GB ram. Compleet idiote specs; maar het kan misschien een uitweg zijn als je de site op korte termijn niet sneller/efficiënter krijgt. Als je het kan oplossen door er meer hardware tegen aan te gooien; waarom niet? Je zal niet de enige zijn die dit zo oplost.
Bedankt om te delen welk pakket je gebruikt!

Het cloud aanbod ziet er wel interessant uit. Je kan hun cloud aanbod zien als een VPS niet?

Ik had bij TransIP geprobeerd om meer hardware er tegen aan te gooien. Ik ging van de x4 naar de x8 en zag wel dat het wat langer duurde voor de website down ging. Het was voor mij moeilijk in te schatten als meer hardware ging helpen. Ik wilde geen onnodige kosten maken, wat ik nu wel gedaan heb met de upgrade van x4 naar x8.

Achteraf gezien konden nog meer upgrades misschien wel geholpen hebben op korte termijn.
Voorlopig heb ik mijn andere klanten op shared hosting geplaatst. Door de mislukte lancering, begon ik m'n VPS niet meer te vertrouwen en heb ik ze snel overplaatst. Misschien iets te snel die keuze gemaakt, maar dan hoef ik me voorlopig om die klanten geen zorgen te maken.

Ik zou inderdaad eerst met 1 klant beginnen en zien hoe dat loopt.
DJMaze schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:49:
@alienized 1 VPS/Dedicated zou genoeg moeten zijn.

Kijk naast Presta ook eens naar CS-Cart en om te testen OpenCart en LiteCart.
@DJMaze Thanks. Zo heb ik weer genoeg zaken om te researchen, zodat ik een betere keuze kan maken voor volgende klanten.

• alienized
Je moet het een beetje zien als een boot die lek is - stel 100 mensen vragen per seconde je homepage op (water in de boot). Dan mag je Wordpress er maximaal 10ms over doen om je pagina te renderen (hozen), anders komen de volgende 100 bezoekers er al aan en zinkt de boot binnen enkele seconden omdat hij er niet tegenaan kan hozen.. Gelukkig draait je webserver wel meerdere threads dus dat helpt om de boot sneller leeg te hozen (meer emmers). Het snelste hozen is door niet php/Woocommerce te laten renderen maar door een bestand uit geheugen of van disk op te lepelen - dat is wat cachen doet. Let op - je kan niet alle pagina’s cachen. Bijvoorbeeld het uitchecken en betaal proces is iets wat je woocommerce moet doen.

Als je alleen maar de pagina cached waar nu iedereen op binnenkomt, dat ben je waarschijnlijk al gered.

Nadat je cache hebt aangezet, kan je dit zef loadtesten kun je bijvoorbeeld met Apache bench.
@BCC Mooie analogie. Dit kan ik wel bij m'n klant gebruiken! :)

Ik heb nog niet gehoord van Apache bench. Dat zal ik ook wel eens bekijken, thanks.
10.000 bezoekers per dag, zeg dat die in een blok van 8 uur komen, 10000 / 8 / 3600 = 0,34 requests per seconde. Dat moet die vps met twee vingers in zn nieuws kunnen. Waarschijnlijk komen die bezoekers dus in minder tijd? Kan de winkel ook het verkeer meer uitspreiden door anders reclame in te kopen?
Moeilijk om in te schatten op dit moment. Ze hebben heel veel volgers op social media en dit heeft een piek veroorzaakt bij de lancering. Er is een kans dat dit zich enkel gaat voordoen in het begin. De lockdown in België begon ook op dat moment, dus de winkels konden niet meer bezocht worden.

De winkel zal geen interesse hebben om het verkeer uit te spreiden. Ze willen, zoals elke winkel, alles zo snel mogelijk de deur uit. Ze gaan zich niet willen bezig houden met zo'n zaken.
Het was verbonden met Cloudflare. Dat zal wel geholpen hebben, maar de problemen aan de server & wordpress kant zullen te groot geweest zijn.

• Snow_King
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:03

Snow_King

Konijn is stoer!

Piekbelasting is vaak het probleem. Zoals hier al aangegeven, hoe veel requests in welke tijdsspanne.

• BCC
@alienized thanks, 10 jaar terug was ik schalings consultant voor rails apps (LAMR). Die analogie hielp altijd om de klant het probleem te laten begrijpen.

Heb je cloudflare dns er tussen staan of ook de caching service ? (Vroeger was dat een apart product dacht ik)

[Voor 28% gewijzigd door BCC op 22-11-2020 15:58]

• alienized
@jurroen
jurroen schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:59:
Ja, naar mijn bescheiden mening is het beter, sneller en stabieler dan Apache. Nee, het is geen magische fix in de zin van "switch nu om en ervaar tien keer snellere performance" of zoiets. Zie het als een wat moderner onderdeel in een groter geheel.
Ken je ook een benchmarking tool zoals Apache Bench die gebruikt kan worden om Nginx te load testen? Ik lees dat Apache Bench hier ook voor kan gebruikt worden, maar misschien heb je zelf ervaring met iets anders.
En ik vind het bewonderenswaardig dat je die reflectie toepast en de keuze maakt om het (op de korte termijn) wat anders te doen, waarmee je zowel jezelf als de klant helpt.
Thanks. Ik ga tevreden zijn als m'n klant geholpen is en ik weer even kan focussen op iets anders. :)
In het begin zal dat niet heel erg mission-critical zijn - waarbij downtime gelijk staat aan omzetverlies. Maar ik denk persoonlijk dat het wel goed is om met een partij in zee te gaan die dat - indien het scenario daarom vraagt door groei van de klant - wel kan faciliteren :)
Het was toen wel mission-critical, omdat België net in lockdown ging. Ze hebben gelukkig heel snel geschakeld naar verkoop via social media. Hadden ze dat niet gedaan, dan waren ze wel wat omzet kwijt. Nu is het inderdaad niet heel erg mission-critical.

• alienized
BCC schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:57:
@alienized thanks, 10 jaar terug was ik schalings consultant voor rails apps (LAMR). Die analogie hielp altijd om de klant het probleem te laten begrijpen.

Heb je cloudflare dns er tussen staan of ook de caching service ? (Vroeger was dat een apart product dacht ik)
@BCC Verbeter mij als ik fout ben, maar dit loopt volgens mij hand in hand. Om gebruik te maken van de CDN, moet je de nameservers van je domein aanpassen naar de Cloudflare nameservers.

• BCC
@alienized Cloudflare heeft nu zoveel diensten dat ik niet precies weet wat op dit moment tot de “standaard” set behoort.

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

VIP PREMIUM ELITE Member

alienized schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:42:
@Freekers
Thanks, ik zal het eens bekijken. Heb je zelf ervaring met Cloudways, zoja welk soort applicatie had je erop staan? Heb je ooit van Kinsta gehoord?
Ik heb jaren geleden een zwaar aangepaste Wordpress site gedraaid op Cloudways. Ik vond het fijn werken. Je kon zelf snapshots maken voordat je grote wijzigingen doorbracht en basale administratieve taken doorvoeren. De rest regelde Cloudways.
Qua bezoekers aantallen liep het in de enkele duizenden per dag, waardoor een simpel shared hosting pakketje niet meer voldeed. Ik meen me te herinneren dat ik destijds gekozen had voor de Digital Ocean droplet van 10USD.

Kinsta heb ik van gehoord maar geen ervaring mee.

Adhole.org - A free, privacy-oriented, DNS that blocks tracking, ads and phishing | Metasearch.nl - A free, privacy-respecting, metasearch engine

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True