Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nogmaals slimme meter aanbod na eerdere weigering

Pagina: 1
Acties:

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 08:47
Hallo allen,

Ik zit met een dilemma, ik heb een brief gekregen van de netbeheerder (Enexis) met de volgende inhoud:
* Op 1 juli 2021 verdwijnt het landelijke TF-signaal (toonfrequent-signaal) wat het dubbeltarief (piek/dal tarief) mogelijk maakt.
* Toen we u eerder een slimme meter aanboden heeft u deze geweigerd. Nu bieden we u alsnog gratis een slimme meter aan mits je binnen 6 weken reageert.
* Als je nu dubbeltarief hebt en wilt behouden moet je een slimme meter aanvragen.
* Weiger je de slimme meter blijft de huidige meter hangen en zul je zelf de meterstanden door moeten geven.
* Behoud je de huidige meter dan blijft deze vanaf 1 juli 2021 in een telwerk hangen waardoor er enkel nog enkel tarief mogelijk is. Voor vagen zie energieleverancier.
* Je kunt de slimme meter "administratief uit" laten zetten.

Wat ik zoal kan vinden over de "regeltjes":
Op grond van Europese afspraken moeten op 31 december 2020 in minstens 80 procent van de Nederlandse huishoudens een slimme meter hebben. Je mag een slimme meter weigeren zolang er landelijk maar minder dan 20 procent het ook weigert.
Vanaf 1 januari 2023 komt er een nieuwe fiscale regeling waarbij volgens het Klimaatakkoord iemand met zonnepalen een meter dient te hebben met 2 aparte telwerken voor levering en teruglevering.

Op 27 oktober 2016 heb ik afscheid genomen van mijn oude trouwe ferraris meter omdat ik over moest stappen naar 3 fase i.v.m. elektrische doorstroomverwarmer. Nieuwe digitale meter is de ISKRA MT174-d2a52-v12g12-ko en ik heb een dubbel tarief energiecontract.

Meterstanden op dit moment (na iets meer dan 4 jaar):
Geleverd laag 1.8.1 = 17.349 KWh
Geleverd hoog 1.8.2 = 9.948 KWh
Terug geleverd laag 2.8.1 = 9.833 KWh
Terug geleverd hoog 2.8.2 = 22.859 KWh

Maar hoe zit het nu precies? Ik wek nogal wat stroom op (gemiddelde van de laatste 6 jaar is 11.050 KWh per jaar na de omvormers) maar ik verbruik er ook een hoop wegens merendeels elektrisch verwarmen en in de toekomst ook koken als het energiecontract afloopt en ik de gas de deur uit kan doen. Het liefst zou ik de slimme meter nu weer weigeren en indien toch dan administratief uit laten zetten. Als ik het goed begrijp is de slimme meter nu en ook in de toekomst niet verplicht ook al heb je zonnepanelen. Zolang ja maar 2 telwerken hebt en genoegen neemt met een enkel tarief contract.
Het zou zonde zijn als er op een later tijdstip wel een verplichting komt voor een slimme meter of deze administratief aan laten zetten waar je dan voor moet betalen.

Wie is wat meer thuis in deze materie of heeft eenzelfde situatie?

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Wat je opwekt en verbruikt is helemaal niet relevant in dit verhaal lijkt me.

Ik zou deze gewoon nemen en administratief uitzetten. Administratief aanzetten is straks vast goedkoper dan meter vervangen mocht dat alsnog nodig zijn.
Ook steeds meer energieleveranciers vragen trouwens om een slimme meter. Dus als je een keer wilt overstappen zou dat ook een probleem kunnen opleveren.

Er is trouwens ook een ander (groot) topic over het onderwerp slimme meter weigeren.

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 21-11-2020 19:48 ]

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-11 12:56
Rare jongens die Enexis, je hebt toch al een digitale meter geef je aan.. het verschil tussen een slimme meter die administratief uit staat en een digitale meter is toch niet heel groot in de praktijk...

Alleen maar gedoe om het aan te passen. En maar hopen dat administratief uitzetten ook echt uh, uit is..

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind het argument van Enexis dat het TF signaal gaat wegvallen wel goed in dit geval en ze leggen uit wat de gevolgen zullen zijn als je deze meter laat zitten.
Een praktisch probleem heb je zeker wanneer er straks nog maar 1 telwerk is ipv 2, dan is normaal/dal niet meer vast te stellen en zou dat met een lopend contract lastig kunnen worden.

Een uitzondering geldt bij een aantal leveranciers als er een overschot is, dan vervalt het onderscheid tussen dal/normaal en zou je met 1 telwerk toe kunnen.
Het is dan wel de vraag of dat iets blijvends is of dat je in de toekomst meer gaat verbruiken dan je terug levert.

In deze situatie zou ik de gratis slimme meter aanvaarden, dat geeft de minste problemen na 1 juli.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze je meter gaan afkeuren zodra er nog 1 telwerk bruikbaar is, of dat een leverancier daar geen genoegen mee neemt omdat hij ongeschikt is voor gebruik met 2 tarieven :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
SMOKEz8z8 schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:32:
Rare jongens die Enexis, je hebt toch al een digitale meter geef je aan.. het verschil tussen een slimme meter die administratief uit staat en een digitale meter is toch niet heel groot in de praktijk...

Alleen maar gedoe om het aan te passen. En maar hopen dat administratief uitzetten ook echt uh, uit is..
Het grote verschil tussen een slimme meter ( wel of niet administraties UIT ) en een conventionele digitale meter is, dat je met de conventionele digitale meter vanaf 1-7-2021 geen gebruik meer kunt maken van het Dag/Nacht tarief. Vandaar deze brief.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:25
Speedy-Andre schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:01:
Een praktisch probleem heb je zeker wanneer er straks nog maar 1 telwerk is ipv 2, dan is normaal/dal niet meer vast te stellen en zou dat met een lopend contract lastig kunnen worden.

Een uitzondering geldt bij een aantal leveranciers als er een overschot is, dan vervalt het onderscheid tussen dal/normaal en zou je met 1 telwerk toe kunnen.
Het is dan wel de vraag of dat iets blijvends is of dat je in de toekomst meer gaat verbruiken dan je terug levert.

In deze situatie zou ik de gratis slimme meter aanvaarden, dat geeft de minste problemen na 1 juli.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze je meter gaan afkeuren zodra er nog 1 telwerk bruikbaar is, of dat een leverancier daar geen genoegen mee neemt omdat hij ongeschikt is voor gebruik met 2 tarieven :)
Ik verwacht dat je vanaf dat moment altijd in het hoogtarief zult zitten (er wordt immers niet meer geschakeld). De leverancier zal dat denk ik een zorg zijn. Je betaalt immers altijd het maximale tarief.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
Precies wat @heintjeput zegt. Je zit als je niks doet straks gewoon altijd in hoog/piek-tarief. Als jij dat geen bezwaar vindt dan kun je de bestaande meter gewoon houden.

Gedoe over salderen en verplichte percentages etc. Zijn niet relevant, maak de keus vooral op bovenstaand: welk tarief wil ik hebben.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Fr33z schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:17:
Precies wat @heintjeput zegt. Je zit als je niks doet straks gewoon altijd in hoog/piek-tarief. Als jij dat geen bezwaar vindt dan kun je de bestaande meter gewoon houden.

Gedoe over salderen en verplichte percentages etc. Zijn niet relevant, maak de keus vooral op bovenstaand: welk tarief wil ik hebben.
Je zit dan gewoon op enkel tarief en dat ligt tussen dal en piektarief.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Septillion
  • Laatst online: 08:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@klump4u Alleen als je (actief) je contract bij je energieleverancier aanpast naar enkel tarief. Anders zit je met een dubbeltarief contract maar zit je meter vast in hoog.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:40

Yucon

*broem*

Christian M. schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:52:
Het zou zonde zijn als er op een later tijdstip wel een verplichting komt voor een slimme meter of deze administratief aan laten zetten waar je dan voor moet betalen.
Waarschijnlijk krijg je dan wederom een aanbod. Het op eigen kosten laten doen is trouwens ook niet heel duur, vorige keer dat het ter sprake kwam heb ik daar een bedrag van zo'n 70 euro voor doorgekregen.

Ik heb de brief ook gehad. Ik merk dat ik een beetje twijfel.. we zijn ondertussen weer een tijdje verder. Het zal netwerkbeheerders ondertussen weinig meer uitmaken of je het op individueel niveau wel of niet doet want de massa is al mee dus die 80% zal niet meer zo'n issue zijn. hoewel de communicatie rond die meter op zich geen schoonheidsprijs verdient met dat gepruts met 'administratief uit' is het wel zo dat het in praktijk wel mee lijkt te vallen. Handig is het wel. Tweakerts houden immers van statistieken :)

Dus ik ben voor mezelf de overweging aan het maken om of het me de uitruil waard is om zelf m'n domme meter via de P1 poort slim te maken of dat ik de theoretische bezwaren accepteer en heel lui toch voor die slimme meter kies. Lastig, lastig..

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:35
Ik zou Enexis bellen en om uitleg vragen. Wellicht is de brief verkeerd verzonden, vraag ze eens wat er mankeert aan je huidige digitale meter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:41
No Hands schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:28:
Ik zou Enexis bellen en om uitleg vragen. Wellicht is de brief verkeerd verzonden, vraag ze eens wat er mankeert aan je huidige digitale meter.
Dat staat in de brief:
* Als je nu dubbeltarief hebt en wilt behouden moet je een slimme meter aanvragen.
* Behoud je de huidige meter dan blijft deze vanaf 1 juli 2021 in een telwerk hangen waardoor er enkel nog enkel tarief mogelijk is.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou ze gewoon even bellen; ik vermoed dat ze je nieuwe digitale meter niet geregistreerd hebben en nog denken dat je een ferraris hebt. Ik heb in mijn vorige huis dezelfde digitale meter gehad. Deze kan netjes hoog/laag tarief aan en meet afname/levering ook separaat. Zie ook bijv https://www.jwsmartmeters.co.uk/shop/wall-mounted-meters/3-phase-ct-operated-electricity-meters/iskra-mt174-ct-mid-single-three-phase-digital-multi-tariff-kwh-meter-ct-operated-pulsed-output/ waar duidelijk op het plaatje te zien is dat je vier standen hebt (Positive active energy/tariff 1, Positive active energy/tariff 2, Negative active energy/tariff 1, Negative active energy/tariff 2).

When life gives you lemons, start a battery factory

• No Hands
Nielson schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:31:
[...]
Dat staat in de brief:

[...]
Dat zag ik maar wellicht is er aan de hand wat @KabouterSuper hier net boven zet. Een belletje levert sneller info op dan forumreacties denk ik.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:11
KabouterSuper schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:32:
[...] Ik heb in mijn vorige huis dezelfde digitale meter gehad. Deze kan netjes hoog/laag tarief aan en meet afname/levering ook separaat. [...]
Ja, dat deze meter dat nu nog kan is duidelijk. Het gaat erom of deze meter het na 1-7-2021 nog kan. Volgens de netbeheerder (en @weidevogel) niet.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:46

Blokker_1999

Full steam ahead

No Hands schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:42:
[...]

Dat zag ik maar wellicht is er aan de hand wat @KabouterSuper hier net boven zet. Een belletje levert sneller info op dan forumreacties denk ik.
Als het een digitale meter is die niet verbonden is met een netwerk, dan kan deze meter enkel maar wisselen tussen dag/nacht met het signaal dat volgend jaar gaat verdwijnen. Daarom dat ze TS naar een slimme meter willen overzetten zodat ze ervoor kunnen zorgen dat de meter zelf de omschakeling kan doen op zijn klok, maar ook zeker zijn dat de klok goed blijft lopen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• KabouterSuper
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:51:
[...]
Ja, dat deze meter dat nu nog kan is duidelijk. Het gaat erom of deze meter het na 1-7-2021 nog kan. Volgens de netbeheerder (en @weidevogel) niet.
Ik heb even gezocht op het wereldwijde web. De netbeheerders zijn in het algemeen niet echt duidelijk, en in de handleidingen van de digitale Iskra-meters staat niets over tf-signalen. De enige hint die ik uberhaubt kon vinden staat op https://www.enexis.nl/consument/aansluiting-en-meter/meter/andere-meter-aanvragen?stap=Waarom%20wilt%20u%20een%20andere%20meter%20aanvragen_2. Daarin staat:
Slimme meter vervangen
Hebt u al een slimme meter? Dan kunt u deze laten vervangen door een digitale meter zonder communicatiemodule. Deze meter kan uw gegevens niet op afstand uitlezen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via 088 857 70 00 en vraag een meterwissel aan. Aan deze meterwissel zijn kosten verbonden. Let op: met deze meter kunt u binnenkort geen energie meer afnemen of terugleveren tegen dubbeltarief.
Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen een slimme meter en een digitale meter. Het lijkt erop dat je inderdaad gelijk hebt dat je geen dubbeltarief kunt gebruiken op je digitale (niet-slimme) meter.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wij hebben dezelfde brief van Stedin gehad, met dezelfde bewoordingen.

"Als je deze meter nu niet neemt doet deze functie het niet meer!" "Nu is het gratis!"

Afspraakje maken en op zoek naar aluminium folie dus. (=uit laten schakelen en er daarna voor zorgen dat de module het echt niet meer doet - hoe lang zal het duren voor de meter 'in storing' schiet?)

[ Voor 24% gewijzigd door pjottum op 23-11-2020 11:24 ]

ping 127.212.23.124

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het TF-signaal bestuurt naast 'domme' meters o.a. (oude) straatverlichting, boilers en (industriële) installaties.
Andere netbeheerders stoppen er ook mee, het blijkt een duur grapje te zijn om dat oude spul draaiend te houden terwijl er inmiddels genoeg alternatieven voor zijn :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 06:07
pjottum schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:23:
Afspraakje maken en op zoek naar aluminium folie dus. (=uit laten schakelen en er daarna voor zorgen dat de module het echt niet meer doet - hoe lang zal het duren voor de meter 'in storing' schiet?)
Binnen een week. Daarna kun je wel een contactverzoek verwachten, die je evt gewoon kan negeren.
Of er nu nog mannetjes aan de deur komen in deze tijd weet ik niet :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 21:37
pjottum schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:23:
Wij hebben dezelfde brief van Stedin gehad, met dezelfde bewoordingen.

"Als je deze meter nu niet neemt doet deze functie het niet meer!" "Nu is het gratis!"

Leuk pak je hem in met aluminium.
Dan wisselt de meter ook niet meer tussen hoog/laag.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-11 20:03
Op de site van Enexis staat "De slimme energiemeter kan, door de ingebouwde klok, zelf van dag- naar nachttarief schakelen"
Er is dus geen netwerkverbinding nodig dus ik ga ervan uit dat jouw huidige digitale meter gewoon voor dubbel tarief gebruikt kan worden.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Een beetje off-topic, maar je verbruikt vrij veel in laag tarief. Ongeveer 4300 kWh als ik op vier jaar reken, dat is meer dan mijn hele jaarverbruik, dus ik neem aan dat daar ook een heel stuk verwarming bij zit. Je levert jaarlijks ook een 5500 kWh aan hoog tarief terug. Het zou niet oninteressant zijn als je nog meer verbruik kan verschuiven naar het moment dat je effectief opwekt.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:42
Wat is voor jou motivatie om het niet te doen?
Dat mensen niet van de analoge naar de digitale wilden dat snap ik, deze liep mooi terug als je flink opwekt met je zonnepanelen.
Maar de digitale die je nu hebt monitort het terug leveren toch al apart? dus op het moment dat jij je meterstanden moet doorgeven is je leverancier toch op de hoogte van wat je verbruikt en opgewekt hebt.

Maar zo snap ik ook niet dat mensen het op afstand uitlezen laten uitschakelen,
Of ze nu zelf dagelijks zien wat ik verbruikt heb, of dit eenmalig aan het einde van het jaar doorgeef. betalen moet ik toch wel.
geef mij dan maar het gemak dat ik er geen omkijken naar heb.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:16

Theo

moederbord

indigo79 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:54:
[...]

Een beetje off-topic, maar je verbruikt vrij veel in laag tarief. Ongeveer 4300 kWh als ik op vier jaar reken, dat is meer dan mijn hele jaarverbruik, dus ik neem aan dat daar ook een heel stuk verwarming bij zit. Je levert jaarlijks ook een 5500 kWh aan hoog tarief terug. Het zou niet oninteressant zijn als je nog meer verbruik kan verschuiven naar het moment dat je effectief opwekt.
Ook wel logisch toch dat er laag veel gebruikt wordt? Het hoogratief loopt van 07:00 tot 23:00 doordeweeks, dus 5x16 uren per week; 80 uren totaal. Het daltarief geldt voor 88 uren per week. Gezien de stroom ook voor verwarming wordt gebruikt zal deze 'snachts harder moeten werken dan overdag omdat het 's nachts gewoon kouder is dan overdag, en er 's nachts nooit zon is :P Dus dan kan je warmtebehoefte in de nachtelijke uren(= daltarief) zomaar 25% hoger zijn dan in dezelfde uren overdag.

Dus het feit dat er in een week meer dal dan piekuren zitten, en de gemiddelde daltemperatuur een stukje lager is dan de piektemperatuur zorgt er gewoon voor dat je met een WP meer dalstroom dan piekstroom verbruikt. (kan zomaar 35% schelen)

Het nare is dan weer dat je je met zonnepanelen ongeveer 2/7e opwekt op het daltarief (overdag in het weekend) en 5/7e op het piektarief (overdag op werkdagen).

7400 Wp op het dak

• Jim423
MaD_co schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:42:
Wat is voor jou motivatie om het niet te doen?
Het idee is dat er op afstand dus gekeken kan worden naar je gebruiksprofiel. Oftewel je kan zien wanneer je de tv aanzet, wanneer je gaat wassen/koken/gamen.
Privacydingetje dus. Puur uit tellerstanden ga je dit niet zien natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
remmuz schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:52:
Op de site van Enexis staat "De slimme energiemeter kan, door de ingebouwde klok, zelf van dag- naar nachttarief schakelen"
Er is dus geen netwerkverbinding nodig dus ik ga ervan uit dat jouw huidige digitale meter gewoon voor dubbel tarief gebruikt kan worden.
En hoe denk je dat die klok gesynchroniseerd wordt? (en hoe weet de meter dat de zomertijd ingaat?).

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Theo schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:53:
[...]

Ook wel logisch toch dat er laag veel gebruikt wordt? Het hoogratief loopt van 07:00 tot 23:00 doordeweeks, dus 5x16 uren per week; 80 uren totaal. Het daltarief geldt voor 88 uren per week. Gezien de stroom ook voor verwarming wordt gebruikt zal deze 'snachts harder moeten werken dan overdag omdat het 's nachts gewoon kouder is dan overdag, en er 's nachts nooit zon is :P Dus dan kan je warmtebehoefte in de nachtelijke uren(= daltarief) zomaar 25% hoger zijn dan in dezelfde uren overdag.

Dus het feit dat er in een week meer dal dan piekuren zitten, en de gemiddelde daltemperatuur een stukje lager is dan de piektemperatuur zorgt er gewoon voor dat je met een WP meer dalstroom dan piekstroom verbruikt. (kan zomaar 35% schelen)

Het nare is dan weer dat je je met zonnepanelen ongeveer 2/7e opwekt op het daltarief (overdag in het weekend) en 5/7e op het piektarief (overdag op werkdagen).
Onlogisch is het bij standaard instellingen zeker niet. Kan ook zijn dat dit vooral elektriciteit is die in de zomer opgewekt en in de winter gebruikt wordt, in dat geval is hem zelf gebruiken waarschijnlijk geen optie. Maar op het moment dat je meer betaalt voor elektriciteit die je uit het net gebruikt dan je krijgt voor elektriciteit die je aan het net levert, wordt het zinvol om eens te kijken of daar niet wat te optimaliseren valt.

Ik ken mensen accumulatieverwarming die al 40 jaar op 's nachts opwarmen staat en die intussen al 10 jaar zonnepanelen hebben. Allemaal geen gigantisch probleem met een enkele terugdraaiende teller, maar eens je die kwijt bent, is optimaliseren daar eenvoudig en nuttig.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:16

Theo

moederbord

indigo79 schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:12:
[...]

Onlogisch is het bij standaard instellingen zeker niet. Kan ook zijn dat dit vooral elektriciteit is die in de zomer opgewekt en in de winter gebruikt wordt, in dat geval is hem zelf gebruiken waarschijnlijk geen optie. Maar op het moment dat je meer betaalt voor elektriciteit die je uit het net gebruikt dan je krijgt voor elektriciteit die je aan het net levert, wordt het zinvol om eens te kijken of daar niet wat te optimaliseren valt.

Ik ken mensen accumulatieverwarming die al 40 jaar op 's nachts opwarmen staat en die intussen al 10 jaar zonnepanelen hebben. Allemaal geen gigantisch probleem met een enkele terugdraaiende teller, maar eens je die kwijt bent, is optimaliseren daar eenvoudig en nuttig.
Dit gaat even offtopic :P Maar met de combinatie van electrisch verwarmen en zonnepanelen heb je ook nog een gigantisch zomer/winter effect. Als ik naar mijzelf kijk dan komt er op een heel slechte winterweek 20 kWh van het dak. In een perfecte voorjaarsweeek is dit 300 kWh, dat scheelt dus zomaar een factor 15. In de winter verbruik ik thuis in dezelfde slechte week zomaar 200 kWh voor de verwarming, en in een zomerweek uiteraard nul voor verwarming.
's Nachts dus de verwarming wat minder zetten doet niet echt veel in de winter. In de lente en nazomer wellicht wel, dan is het zonnig en koud. Maar voor de rest is het in de zomer bufferen om de winter door te komen. :P

7400 Wp op het dak

• jobr
Jim423 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:23:
[...]

Het idee is dat er op afstand dus gekeken kan worden naar je gebruiksprofiel. Oftewel je kan zien wanneer je de tv aanzet, wanneer je gaat wassen/koken/gamen.
Privacydingetje dus. Puur uit tellerstanden ga je dit niet zien natuurlijk.
Ze lezen niet continue uit. Ook maar eens in de x tijd.
Ik denk dat ze meer hebben aan je social media gedrag :)

• Jim423
jobr schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:08:
[...]

Dat kun jij helemaal niet weten. Hoe je uit social media een verbruiksprofiel kan afleiden is me een raadsel.

• jobr
Jim423 schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:57:
[...]

Dat kun jij helemaal niet weten. Hoe je uit social media een verbruiksprofiel kan afleiden is me een raadsel.
Je kunt op de meter zien wanneer deze is uitgelezen door de netbeheerder. Bij mij elk uur

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 23-11-2020 19:59 ]

• KabouterSuper
  • Niet online
jobr schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:08:
[...]

Ik denk dat ze meer hebben aan je social media gedrag :)
Omdat je meter continue registreert, dan kan die zelfs zien welk tv kanaal je op hebt, zie bijv. https://michiganstopsmart...-what-tv-moviesyou-watch/
Dat de energie maatschappij eens in de x tijd uitleest, maakt niet zoveel uit.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:55
jobr schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:58:
[...]

Je kunt op de meter zien wanneer deze is uitgelezen door de netbeheerder. Bij mij elk uur
Alleen heeft de meter een geheugen welke heel wat vaker dan eens per uur registreerd. Dan kan je netbeheerder wel 1 keer per uur die gegevens opvragen, ze krijgen alsnog alle data die in dat uur is opgeslagen binnen.

[removed]

• jobr
KabouterSuper schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:01:
[...]

Omdat je meter continue registreert, dan kan die zelfs zien welk tv kanaal je op hebt, zie bijv. https://michiganstopsmart...-what-tv-moviesyou-watch/
Dat de energie maatschappij eens in de x tijd uitleest, maakt niet zoveel uit.
wel even in nl blijven:

Kunnen netbeheerders met behulp van de slimme meter altijd zien wat ik verbruik?
Uw netbeheerder kan niet zien wat u verbruikt met de slimme meter. Standaard worden zes keer per jaar uw meterstanden uitgelezen, tenzij u zelf anders aangeeft. De netbeheerder kan geen relatie leggen tussen specifieke apparaten in uw huis en uw verbruik.

Kunnen netbeheerders via de slimme meter zien welke apparaten ik bezit?
Nee. Uw netbeheerder meet alleen de uitwisseling van energie tussen uw aansluiting en het net. Aan de meterstanden kan de netbeheerder niet zien welke apparaten u in huis hebt of wanneer u thuis bent. Daarnaast worden de standen van de voorgaande periode uitgelezen, dus niet op het moment dat u daadwerkelijk elektriciteit of gas verbruikt.
redwing schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:09:
[...]

Alleen heeft de meter een geheugen welke heel wat vaker dan eens per uur registreerd. Dan kan je netbeheerder wel 1 keer per uur die gegevens opvragen, ze krijgen alsnog alle data die in dat uur is opgeslagen binnen.
Hoe kom je daarbij. Ze lezen alleen de meterstanden.

[ Voor 24% gewijzigd door jobr op 23-11-2020 20:11 ]

• redwing
Hoe kom je daarbij. Ze lezen alleen de meterstanden.
En hoe weet je dat? Veel van de digitale meters hebben gewoon een geheugen er in zitten. Dus waarom ga je er van uit dat ze die niet gebruiken en alleen de huidige standen uitlezen?

Voor de afrekening heeft de netbeheerder alleen de data 1 keer per jaar nodig. In de FQAs staat meestal dat ze het 1 keer per maand/2 maanden uit lezen. In de praktijk gebeurt het vaak eens per uur.... Data is geld tegenwoordig, dus het lijkt me logischer dat ze alle data ophalen ipv puur de huidige meterstanden.

[removed]

• Christian M.
Zo even reactie van mijn kant: Ik heb met de energieleverancier contact gehad en het omzetten van dubbel tarief naar enkel tarief is geen probleem en kan altijd omgezet worden. Momenteel is dit mijn tarief: normaal tarief € 0.2436 (tussen 7.00 en 21.00 uur), dal tarief € 0.2260 en enkel tarief gaat zijn € 0.2356.

Op 1 juli 2021 kan ik dus gewoon mijn contract laten aanpassen naar enkel tarief. Tot die tijd blijf ik gewoon mijn dubbel tarief houden. Ik laat deze slimme meter weer aan mij voorbij gaan.

@Speedy-Andre De leverancier repte zich verder niet over dat er dus 2 telwerken buiten werking gesteld gaan worden. De meter is gekeurd voor datgene wat tie moet doen. Of ik nu 2 telwerken of 4 telwerken gebruik is hetzelfde als of ik 1 fase meer belast dan de andere. Meten doet tie toch wel.

@Yucon Die P1 poort kon ik zo rechtstreeks Domoticz in koppelen, das zeker jammer. Maar niet genoeg om me over te halen. De AVG en andere controle organen zullen wel opletten op dat "administratief uit" heb ik gewoon alleen vertrouwen in een fysieke schakelaar of losse insteekbare communicatie print al dan niet achter een zegel.
Ondanks een crash waardoor ik mijn vroegere historie kwijt ben heb ik momenteel vanaf 2012 Plugwise draaien wat ondertussen toch wel een leuke historie heeft opgebouwd zoals jaarlijkse verschillen, zonsverduistering, sneeuw enz.

@pjottum Aluminium folie en andere voorwerpen gaat toch maar deels werken ben ik bang. Zolang het meterbord van kunststof is wat bevestigd is op een houten plank of stenen muur gaat het afschermen maar deels lukken. Kooi van Faraday gaat alleen werken als deze ook helemaal dicht is. Denk maar aan de magnetron. Enexis zit er denk ik niet op te wachten dat ik het meterbord van de muur trek om er een stalen plaat achter te maken. Voor je het weet koppelen ze je af en moet je de meterkast NEN1010 waardig maken en mag je een nieuwe afspraak maken.

@indigo79 Ik verbruik flink wat ja. Let op dat mijn dal tarief wel wat ruimer is dan het noorden van het land. Warmtepomp, doorstroomverwarmer en kleine kids dus vaak wassen tikken wel aan ja.
Opwek en verbruik beter in balans brengen is best moeilijk, de zomerzon luistert niet echt naar me en een kleine windmolen zet geen zoden aan de dijk laat staan in de bebouwde kom.

@MaD_co Ik moest helaas afscheid nemen van de oude analoge meter wegens verzwaring naar 3 fase. Vroegah in den beginperiode toen ik met 3 stuks 175 Watt zonnepanelen op een Steca500 begon schakelde ik het hele huis uit alleen maar om de meter terug te zien draaien.

@Theo Mooi verwoord waarom het dal tarief interessant is voor mensen die elektrisch verwarmen. Het is niet echt rendabel om een flinke buffer te maken voor meerdere dagen en gewoon onmogelijk om een seizoen te bufferen. Ik ben geen extreme boomknuffelaar en toch begaan met het milieu (de kinderen van mijn kinderen hebben ook recht op een aarde zoals ik nu heb) maar dat is financieel gewoon onmogelijk.

Waarom ik de slimme meter liever de deur wijs: ik heb jarenlang gezeur gehad over het accepteren van de meterstanden. Ik heb controle op controle en aanvullend een steekproef gehad maar het kon gewoon niet waar zijn dat mijn meter door de 0 ging en ik effectief een stroomproducent was. Dit was nog voordat ik de warmtepomp en elektrische doorstroomverwarmer had. Pas toen ik na de zoveelste afgewezen meterstanden doorgave belde dat ik een hennep plantage had en ik vereerd werd door bezoek wat ik mooi alle daken met zonnepanelen liet zien was het eindelijk opgelost. Dit was ook de reden dat ik jarenlang bij dezelfde energieleverancier ben gebleven.
Noem het wraak of wat je wil maar nu heb ik geen zin om mee te werken. + mijn grootste nachtmerrie is dat er ooit verrekend per uur ofzo moet worden waarbij de stroom van bijvoorbeeld 12.00 tot 13.00 uur geen drol kost/terug krijgt omdat dan iedereen op zijn werk is en de zonnepalen vrolijk stroom op wekken terwijl er geen verbruikers actief zijn. En dan de stroom van 19.00 tot 20.00 uur de hoofdprijs betaald moet worden. Al was het maar als ontmoedigingsbeleid bedoeld.
Verder heb ik geen sociaal media en dan nog is het ieder zijn eigen keuze wat je daarop slingert. Er zit voor mijn geen enkele toegevoegde waarde in het slimme gedeelte dus hier liever niet. Of krijg je dan een gedeelte van de service en administratiekosten terug want alles gebeurt nu automatisch...

• Yucon

Yucon

*broem*

Christian M. schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:51:

@YuconDe AVG en andere controle organen zullen wel opletten op dat "administratief uit" heb ik gewoon alleen vertrouwen in een fysieke schakelaar of losse insteekbare communicatie print al dan niet achter een zegel.
Bij 'administratief uit' worden nog steeds gegevens verzonden, alleen belooft de netwerkbeheerder ze niet uit te lezen. Dat is ook geen echt geheim maar er wordt in de communicatie wel druk geprobeerd om dat onduidelijk te houden. Vandaar ook de benaming die gekozen is om te suggereren dat er niets verzonden wordt.

En dat is precies de reden waarom er problemen mee heb. Ik ben niet principieel tegen dit soort telemetrieapparatuur maar het begint met vertrouwen in de beheerder. En deze rookwolken doen dat geen goed.

• Fr33z
Zo even reactie van mijn kant: Ik heb met de energieleverancier contact gehad en het omzetten van dubbel tarief naar enkel tarief is geen probleem en kan altijd omgezet worden. Momenteel is dit mijn tarief: normaal tarief € 0.2436 (tussen 7.00 en 21.00 uur), dal tarief € 0.2260 en enkel tarief gaat zijn € 0.2356.

Op 1 juli 2021 kan ik dus gewoon mijn contract laten aanpassen naar enkel tarief. Tot die tijd blijf ik gewoon mijn dubbel tarief houden. Ik laat deze slimme meter weer aan mij voorbij gaan.

@Speedy-Andre De leverancier repte zich verder niet over dat er dus 2 telwerken buiten werking gesteld gaan worden. De meter is gekeurd voor datgene wat tie moet doen. Of ik nu 2 telwerken of 4 telwerken gebruik is hetzelfde als of ik 1 fase meer belast dan de andere. Meten doet tie toch wel.

@Yucon Die P1 poort kon ik zo rechtstreeks Domoticz in koppelen, das zeker jammer. Maar niet genoeg om me over te halen. De AVG en andere controle organen zullen wel opletten op dat "administratief uit" heb ik gewoon alleen vertrouwen in een fysieke schakelaar of losse insteekbare communicatie print al dan niet achter een zegel.
Ondanks een crash waardoor ik mijn vroegere historie kwijt ben heb ik momenteel vanaf 2012 Plugwise draaien wat ondertussen toch wel een leuke historie heeft opgebouwd zoals jaarlijkse verschillen, zonsverduistering, sneeuw enz.

@pjottum Aluminium folie en andere voorwerpen gaat toch maar deels werken ben ik bang. Zolang het meterbord van kunststof is wat bevestigd is op een houten plank of stenen muur gaat het afschermen maar deels lukken. Kooi van Faraday gaat alleen werken als deze ook helemaal dicht is. Denk maar aan de magnetron. Enexis zit er denk ik niet op te wachten dat ik het meterbord van de muur trek om er een stalen plaat achter te maken. Voor je het weet koppelen ze je af en moet je de meterkast NEN1010 waardig maken en mag je een nieuwe afspraak maken.

@indigo79 Ik verbruik flink wat ja. Let op dat mijn dal tarief wel wat ruimer is dan het noorden van het land. Warmtepomp, doorstroomverwarmer en kleine kids dus vaak wassen tikken wel aan ja.
Opwek en verbruik beter in balans brengen is best moeilijk, de zomerzon luistert niet echt naar me en een kleine windmolen zet geen zoden aan de dijk laat staan in de bebouwde kom.

@MaD_co Ik moest helaas afscheid nemen van de oude analoge meter wegens verzwaring naar 3 fase. Vroegah in den beginperiode toen ik met 3 stuks 175 Watt zonnepanelen op een Steca500 begon schakelde ik het hele huis uit alleen maar om de meter terug te zien draaien.

@Theo Mooi verwoord waarom het dal tarief interessant is voor mensen die elektrisch verwarmen. Het is niet echt rendabel om een flinke buffer te maken voor meerdere dagen en gewoon onmogelijk om een seizoen te bufferen. Ik ben geen extreme boomknuffelaar en toch begaan met het milieu (de kinderen van mijn kinderen hebben ook recht op een aarde zoals ik nu heb) maar dat is financieel gewoon onmogelijk.

Waarom ik de slimme meter liever de deur wijs: ik heb jarenlang gezeur gehad over het accepteren van de meterstanden. Ik heb controle op controle en aanvullend een steekproef gehad maar het kon gewoon niet waar zijn dat mijn meter door de 0 ging en ik effectief een stroomproducent was. Dit was nog voordat ik de warmtepomp en elektrische doorstroomverwarmer had. Pas toen ik na de zoveelste afgewezen meterstanden doorgave belde dat ik een hennep plantage had en ik vereerd werd door bezoek wat ik mooi alle daken met zonnepanelen liet zien was het eindelijk opgelost. Dit was ook de reden dat ik jarenlang bij dezelfde energieleverancier ben gebleven.
Noem het wraak of wat je wil maar nu heb ik geen zin om mee te werken. + mijn grootste nachtmerrie is dat er ooit verrekend per uur ofzo moet worden waarbij de stroom van bijvoorbeeld 12.00 tot 13.00 uur geen drol kost/terug krijgt omdat dan iedereen op zijn werk is en de zonnepalen vrolijk stroom op wekken terwijl er geen verbruikers actief zijn. En dan de stroom van 19.00 tot 20.00 uur de hoofdprijs betaald moet worden. Al was het maar als ontmoedigingsbeleid bedoeld.
Verder heb ik geen sociaal media en dan nog is het ieder zijn eigen keuze wat je daarop slingert. Er zit voor mijn geen enkele toegevoegde waarde in het slimme gedeelte dus hier liever niet. Of krijg je dan een gedeelte van de service en administratiekosten terug want alles gebeurt nu automatisch...
Die prijzen per kwh zijn niet heel scherp, met wat rondklikken zit je zo op 21 ct/kwh. Acheelt bij jouw verbruik toch redelijk.

Dat wantrouwen over meters is jammer, maar vervelende ervaring met meterstanden is wel begrijpelijk.

Je snap hopelijk wel dat het een illusie is dat jij met keuze A of B in dit geval invloed hebt op toekomstig afrekenen per uur of per minuut of .... Als dat in de toekomst gebeurt dan zullen meters ook dan vervangen worden en zit je gwoon in hetzelfde systeem als de rest. Dus ik zou daar geen beslissing op maken.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan ervan uitgaan dat het afrekenen per uur straks gaat gebeuren zeker voor iedereen die ook levert. Nu wordt er zakelijk zelfs betaald om op piek momenten stroom af te nemen. Tip misschien moet je kijken naar warmteopslag in zout, zodat je meer zelfvoorzienend bent.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Christian M.
@Yucon Vertrouwen komt met kleine stapjes maar holt hard weg. Door gewoon open kaart te spelen is er veel mogelijk. Zodra er vaag gedaan wordt of regeltjes met kleine lettertjes op de zijkant van het papier staat komen er bij mij vraagtekens en hoeft het voor mij allemaal niet meer.

@Fr33z De prijs is idd niet spectaculair maar vergis je niet in het feit dat ik per jaar onder de streep nog altijd meer opwek dan dat ik verbruik. En dan komt de terugleververgoeding om de hoek kijken...

@Frogmen Er is heel veel mogelijk, eisspeicher, zouten, phase change materials, ik heb zelfs nog gekeken voor paraffine in de zonneboiler. Het ene werkt beter dan het andere maar grootste probleem blijven de mogelijkheden tot salderen en initiële/operatieve kosten. Waanzinnig verschil tussen opbrengst zonnepanelen en verbruik warmtepomp: piekweek in de zomer is 500 KWh, piekweek in de winter is 139 KWh. Slechte opbrengst in de winter is zo maar een factor 15 lager. Na een warme zonnige periode is een paar koude donkere dagen overbruggen mogelijk. Langer zelfs als je er op comfort wilt inleveren maar dan komt het einde toch wel in zicht.
Wat de toekomst ons brengt zie ik dan wel weer. Zolang dat dat toekomst is wil ik maximaal financieel rendement halen uit de zonnepanelen.

• Jim423
jobr schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:11:
[...]

wel even in nl blijven:

Kunnen netbeheerders met behulp van de slimme meter altijd zien wat ik verbruik?
Uw netbeheerder kan niet zien wat u verbruikt met de slimme meter. Standaard worden zes keer per jaar uw meterstanden uitgelezen, tenzij u zelf anders aangeeft. De netbeheerder kan geen relatie leggen tussen specifieke apparaten in uw huis en uw verbruik.
Wat een onzin. Ik heb helemaal niets aangegeven en elke 12 uur ongeveer verspringt dat uitleesmenu. Zoals @redwing ook al aangeeft dus.
Daarnaast staat de verbinding gewoon continu open, zo kan ik in ECT tool zien als er een meter wegvalt op het werk, dat uitleesmenu verspringt dan helemaal niet omdat het niet om meterstanden gaat. Maargoed, geloof wat je wilt zou ik zeggen. Het is alleen (helaas) niet zo rooskleurig ben ik bang :/

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05:23
remmuz schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:52:
Maar hoe weet de meter dan dat het een feestdag is waarop laagtarief geldt?

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Hallo allen,

Ik zit met een dilemma, ik heb een brief gekregen van de netbeheerder (Enexis) met de volgende inhoud:
* Op 1 juli 2021 verdwijnt het landelijke TF-signaal (toonfrequent-signaal) wat het dubbeltarief (piek/dal tarief) mogelijk maakt.
* Toen we u eerder een slimme meter aanboden heeft u deze geweigerd. Nu bieden we u alsnog gratis een slimme meter aan mits je binnen 6 weken reageert.
* Weiger je de slimme meter blijft de huidige meter hangen en zul je zelf de meterstanden door moeten geven.
* Behoud je de huidige meter dan blijft deze vanaf 1 juli 2021 in een telwerk hangen waardoor er enkel nog enkel tarief mogelijk is. Voor vagen zie energieleverancier.
* Je kunt de slimme meter "administratief uit" laten zetten.

Wat ik zoal kan vinden over de "regeltjes":
Op grond van Europese afspraken moeten op 31 december 2020 in minstens 80 procent van de Nederlandse huishoudens een slimme meter hebben. Je mag een slimme meter weigeren zolang er landelijk maar minder dan 20 procent het ook weigert.
Vanaf 1 januari 2023 komt er een nieuwe fiscale regeling waarbij volgens het Klimaatakkoord iemand met zonnepalen een meter dient te hebben met 2 aparte telwerken voor levering en teruglevering.

Op 27 oktober 2016 heb ik afscheid genomen van mijn oude trouwe ferraris meter omdat ik over moest stappen naar 3 fase i.v.m. elektrische doorstroomverwarmer. Nieuwe digitale meter is de ISKRA MT174-d2a52-v12g12-ko en ik heb een dubbel tarief energiecontract.

Maar hoe zit het nu precies? Ik wek nogal wat stroom op (gemiddelde van de laatste 6 jaar is 11.050 KWh per jaar na de omvormers) maar ik verbruik er ook een hoop wegens merendeels elektrisch verwarmen en in de toekomst ook koken als het energiecontract afloopt en ik de gas de deur uit kan doen. Het liefst zou ik de slimme meter nu weer weigeren en indien toch dan administratief uit laten zetten. Als ik het goed begrijp is de slimme meter nu en ook in de toekomst niet verplicht ook al heb je zonnepanelen. Zolang ja maar 2 telwerken hebt en genoegen neemt met een enkel tarief contract.

Wie is wat meer thuis in deze materie of heeft eenzelfde situatie?
Even terug naar een basis vraag: wat is een reden om het niet te doen?

Ik snap persoonlijk de commotie niet zo erg. Daarnaast ben ik maar al te blij met de P1 poort.

Youtube: DashcamNL

• redwing
BlakHawk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 06:57:
[...]
Even terug naar een basis vraag: wat is een reden om het niet te doen?

Ik snap persoonlijk de commotie niet zo erg. Daarnaast ben ik maar al te blij met de P1 poort.
Voor mij iig omdat de huidige Ferraris het prima doet. Ik heb verder geen enkele behoefte heb aan extra functionaliteit. Zo'n ding moet meten wat ik heb verbruikt, niets meer en niets minder. 1 keer per jaar doorgeven is dan ook prima.

Maar waarom ik vooral dwars ben, is omdat het gebruik niet klopt met wat er gezegd wordt. Bij de meeste staat dat hij eens in de paar maanden wordt uitgelezen. Als je dan echter de logging bekijkt is dat zo goed als altijd meerdere keren per dag. Je kunt hem 'administratief' uit laten zetten, waarna alsnog de energieleverancier plotseling de jaarcijfers precies goed vooringevuld zet op de site en de logging wel degelijk aangeeft dat er communicatie is geweest.

Dus voor mij is het heel simpel, ik zie alleen maar voordelen voor de leverancier (vooral financieel misbruik van mijn gegevens), dus houd ik voorlopig mijn oude meter.

[removed]

• No Hands
jobr schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:11:
[...]

Kunnen netbeheerders via de slimme meter zien welke apparaten ik bezit?
Nee. Uw netbeheerder meet alleen de uitwisseling van energie tussen uw aansluiting en het net. Aan de meterstanden kan de netbeheerder niet zien welke apparaten u in huis hebt of wanneer u thuis bent. Daarnaast worden de standen van de voorgaande periode uitgelezen, dus niet op het moment dat u daadwerkelijk elektriciteit of gas verbruikt.

[...]
Mijn collega heeft een app van Greenchoiche die gekoppelt is aan zijn slimme meter. Door verbruik uit te lezen en het daarbij behorende tijdstip wordt er toch echt 'ingeschat' welk apparaat er aan staat en waar het verbruik dus naar toe gaat. Als GC dat kan moet de netbeheerder dat toch ook kunnen?

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-11 20:03
ASS-Ware schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 00:49:
[...]

Maar hoe weet de meter dan dat het een feestdag is waarop laagtarief geldt?
Volgens Liander:
“Om het energienet voor iedereen efficiënt werkend te houden, mogen we na een blokkade wel degelijk een en ander uitlezen aan de meter. Dat is de klokfunctie (“nodig om te bepalen wanneer hoog-/laagtarief ingeschakeld moet worden”), de batterijstatus (“er zit een kleine batterij in de meter die het apparaat werkend houdt in gevallen van stroomuitval”) en de software (“op afstand kunnen daarmee firmware-updates gedaan worden ten behoeve van veiligheid van de meter”). Door deze data van de meter is het voor ons mogelijk om het energienet op peil te houden en klaar te maken voor de toekomst.”

Dus 'administratief uitschakelen' gaat alleen op voor de meterstanden. overige communicatie blijft gewoon doorgaan.

• BlakHawk
No Hands schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:48:
[...]

Mijn collega heeft een app van Greenchoiche die gekoppelt is aan zijn slimme meter. Door verbruik uit te lezen en het daarbij behorende tijdstip wordt er toch echt 'ingeschat' welk apparaat er aan staat en waar het verbruik dus naar toe gaat. Als GC dat kan moet de netbeheerder dat toch ook kunnen?
Ik moet de eerste partij die dat goed kan nog tegenkomen.

Zelfs met vooraf data profielen te schetsen is dat echt heel lastig.

Neem mijn vaatwasser, het profiel scheelt als dag en nacht op basis van het gekozen programma. (Nacht programma doet constant 4,5 uur lang in totaal 1kWh, maar als ik intensief programma gebruik doet hij in 1,5 uur 2 kWh).

Nachtprogramma van de vaatwasser komt ongeveer overeen met de TV die aanstaat.

Warmtepomp droger doet 500/600 Watt continu. Evenveel als de PlayStation en tv op mijn zoons kamer.

Als ik ga koken zit ik ongeveer op 3700-4000 Watt., evenveel als de laadpaal...

Je kunt er werkelijk gene enkele conclusie aan verbinden. Niet betrouwbaar in ieder geval.

Het is uit een grote bak graaien en gokken hoeveel delen nu wat precies is.
redwing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:31:
[...]

Voor mij iig omdat de huidige Ferraris het prima doet. Ik heb verder geen enkele behoefte heb aan extra functionaliteit. Zo'n ding moet meten wat ik heb verbruikt, niets meer en niets minder. 1 keer per jaar doorgeven is dan ook prima.

Maar waarom ik vooral dwars ben, is omdat het gebruik niet klopt met wat er gezegd wordt. Bij de meeste staat dat hij eens in de paar maanden wordt uitgelezen. Als je dan echter de logging bekijkt is dat zo goed als altijd meerdere keren per dag. Je kunt hem 'administratief' uit laten zetten, waarna alsnog de energieleverancier plotseling de jaarcijfers precies goed vooringevuld zet op de site en de logging wel degelijk aangeeft dat er communicatie is geweest.

Dus voor mij is het heel simpel, ik zie alleen maar voordelen voor de leverancier (vooral financieel misbruik van mijn gegevens), dus houd ik voorlopig mijn oude meter.
Mij is een DSMR 5.0 slimme meter beloofd en ik heb een 4.2 gekregen.

Ik wil kijken of ik hem met alu folie kan inwikkelen, zodat er geen data meer verzonden wordt, zodat Stedin weer bij mij aanklopt omdat ze een monteur willen sturen.

Zal eens kijken of dat signalen tegenhoudt.

Op dat moment hoeven ze alleen langs te komen als ze hem vervangen voor een 5.0 meter, zoals mij in eerste instantie beloofd is.

• Fr33z
No Hands schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:48:
[...]

Ze mogen het niet eens, als ze het al zouden kunnen (wat niet zo is). Die dingen die GC doet zijn leuke benaderingen maar niet meer dan dat.

En STEL dat de netbeheerder het kan EN mag (beidr niet waar):

Wat dan?

Waarom denk je dat er iemand ooit in de data zou willen kijken wat er om 10.00 bij pietje thuis qua verbruik gebeurt? Netbeheerders hebben 1 taak: zorgen dat het net stabiel werkt en zo weinig mogelijk downtime heeft. Al het andere zal ze worst wezen.

• Septillion

Septillion

En dat gaat er denk ik ook zeker komen. Naar mijn idee ook eigenlijk onmisbaar in de energie transitie. Zeker nu mensen steeds meer opwekken (en dat zelf dan niet gebruiken) en daarnaast wel elektrisch rijden en/of verwarmen. Dat is een aanslag op het net en daarmee worden veel milieu aspecten teniet gedaan. Dus kijkende naar milieu en netwerk aspect juig ik dat alleen maar toe, of het gunstig is voor de portemonnee, nee, dat niet. Zeker niet als onze (technisch toch incapabele) overheid hier de knoop voor door moet hakken.

En die dans ga jij hiermee niet ontspringen. Want dan gaat simpelweg hetzelfde op als voor piek/dal tarief, je zit dan vast in de hoogste schaal.

En daarmee zeg ik niet dat je nu een slimme meter moet! Als jij die (nu) niet wilt, prima! Maar denken dat je daarmee dingen als flexibelere prijzen in de weg gaat zitten is een illusie.

• redwing
BlakHawk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:04:
[...]

Ik moet de eerste partij die dat goed kan nog tegenkomen.

Zelfs met vooraf data profielen te schetsen is dat echt heel lastig.

Neem mijn vaatwasser, het profiel scheelt als dag en nacht op basis van het gekozen programma. (Nacht programma doet constant 4,5 uur lang in totaal 1kWh, maar als ik intensief programma gebruik doet hij in 1,5 uur 2 kWh).

Nachtprogramma van de vaatwasser komt ongeveer overeen met de TV die aanstaat.

Warmtepomp droger doet 500/600 Watt continu. Evenveel als de PlayStation en tv op mijn zoons kamer.

Als ik ga koken zit ik ongeveer op 3700-4000 Watt., evenveel als de laadpaal...

Je kunt er werkelijk gene enkele conclusie aan verbinden. Niet betrouwbaar in ieder geval.

Het is uit een grote bak graaien en gokken hoeveel delen nu wat precies is.
Jij verkijkt je in wat voor conclusies je uit data kunt halen. Zeker als dat veel data is. Jouw vaatwasser verbruikt b.v. gedurende een vaste tijd een vaste hoeveelheid energie. In de tijd dat je TV aan staat zal dan weer veel meer verschil zitten, maar meestal is dat wel weer op redelijk vaste tijden. Koken zal kortdurend zijn terwijl je laadpaal veel langer energie gebruikt etc.

Juist om dit goed te kunnen bepalen en dus te kunnen bepalen hoe mensen leven is er behoefte aan heel veel data. Per persoon zal het dan misschien niet 100% betrouwbaar zijn, voor de grote groep kun je wel nauwkeurig bepalen welke leefpatronen er voor komen. Voor dit soort data wordt grof geld betaald, dus ik heb weinig vertrouwen dat die niet verzameld en gebruikt wordt. Zeker niet door het gebrek aan transparantie en vooral het aantoonbare verschil tussen overeenkomst en gebruik door de leverancier.

[removed]

• redwing
Fr33z schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:11:
[...]
Ze mogen het niet eens, als ze het al zouden kunnen (wat niet zo is). Die dingen die GC doet zijn leuke benaderingen maar niet meer dan dat.

En STEL dat de netbeheerder het kan EN mag (beidr niet waar):
Wat dan?

Waarom denk je dat er iemand ooit in de data zou willen kijken wat er om 10.00 bij pietje thuis qua verbruik gebeurt? Netbeheerders hebben 1 taak: zorgen dat het net stabiel werkt en zo weinig mogelijk downtime heeft. Al het andere zal ze worst wezen.
Met genoeg data (en dat heeft een netbeheerder) kan het wel. Als GC het 80% van de tijd goed heeft en er voldoende data is, krijg je uiteindelijk data die over een groep gezien heel nauwkeurig is. Het gaat dus niet om het individu, het gaat er wel om dat je heel precies het leefpatroon van mensen kunt bepalen. En dat is simpelweg veel geld waard.

Dat het niet mag heeft nog maar heel weinig grote bedrijven tegengehouden om data te verzamelen en te verkopen. Gegarandeerd dat we binnen nu en 10 jaar te horen krijgen dat deze data 'uitgelekt' is en verkocht.

[removed]

• BlakHawk
redwing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:49:
[...]

Jij verkijkt je in wat voor conclusies je uit data kunt halen. Zeker als dat veel data is.
Toevallig ken ik een bedrijf dat hiermee bezig is geweest en ook alle innitiatieven (zoals die van greenchoise) heeft onderzocht.
Conclusie: het werkt niet zo goed als met belooft. Zelfs als je zelf aangeeft wat je op bepaalde momenten doet, zit het er vaak naast.
Jouw vaatwasser verbruikt b.v. gedurende een vaste tijd een vaste hoeveelheid energie. In de tijd dat je TV aan staat zal dan weer veel meer verschil zitten, maar meestal is dat wel weer op redelijk vaste tijden. Koken zal kortdurend zijn terwijl je laadpaal veel langer energie gebruikt etc.
Nu trek jij conclusies, toevallig heb ik regelmatig dat ik even tussendoor de auto laad. Jij weet dan niet of ik kook of laad.

Verder is misschien de enige échte conclusie die ze kunnen trekken: We zien dat je tussen 17:00 en 18:00 aan het koken bent. No shit Sherlock!? :+

Verder leg ik net uit dat mijn vaatwasser dus niet gedurende een vaste tijd een vaste hoeveelheid energie gebruikt. Dat is een wereld van verschil tussen programma's. Dan kun je totaal niet concluderen of ik de warmtepomp droger aan heb staan, de wasmachine, of toch de vaatwasser op intensief programma?

En de TV doet hetzelfde als de vaatwasser op nachtprogramma. Die draai ik overigens niet alleen in de nacht...

Als je dan ook nog zonnepanelen plaatst, dan kun je helemaal geen conclusies meer aan verbruik hangen. Echt 0,0.
Juist om dit goed te kunnen bepalen en dus te kunnen bepalen hoe mensen leven is er behoefte aan heel veel data. Per persoon zal het dan misschien niet 100% betrouwbaar zijn, voor de grote groep kun je wel nauwkeurig bepalen welke leefpatronen er voor komen. Voor dit soort data wordt grof geld betaald, dus ik heb weinig vertrouwen dat die niet verzameld en gebruikt wordt. Zeker niet door het gebrek aan transparantie en vooral het aantoonbare verschil tussen overeenkomst en gebruik door de leverancier.
Wat ik met laden nog wel eens wil doen is om 23:00 uur starten en met 6:00 uur stoppen. En dan de volgende nacht weer.

Zo heb ik gisteren de auto tot 6:00 uur 's ochtends opgeladen tot 56%. Ben ik gisteren avond om 23:15 verder gegaan, tot 80%.

Geen kilometer gereden. Dus zonder accupercentages kun je 0,0 conclusies trekken uit mijn laadgedrag, behalve dat ik dit zo veel mogelijk in daluren doe.

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 24-11-2020 10:01 ]

• Yucon

Yucon

*broem*

Fr33z schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:11:
[...]
Tja, waarom zouden mensen in medische dossiers van bekende nederlanders kijken? Of waarom zouden medewerkers van het energiebedrijf helpen om stroom af te tappen. ik kom uit een slechte wijk, dat gebeurt echt

• redwing
BlakHawk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:57:
[...]
Toevallig ken ik een bedrijf dat hiermee bezig is geweest en ook alle innitiatieven (zoals die van greenchoise) heeft onderzocht.
Conclusie: het werkt niet zo goed als met belooft. Zelfs als je zelf aangeeft wat je op bepaalde momenten doet, zit het er vaak naast.
Toevallig heb ik ook wat opdrachten voor data-analyse gedaan en daaruit komt dat hoer meer data je hebt, hoe nauwkeuriger je dit soort dingen kunt voorspellen. En zoals ik al zei gaat het er dan niet om of jij persoonlijk een bepaald patroon hebt, maar wel om de verschuivingen binnen groepen.
[...]
Nu trek jij conclusies, toevallig heb ik regelmatig dat ik even tussendoor de auto laad. Jij weet dan niet of ik kook of laad.
Ik kijk dan ook niet naar jouw persoonlijke verbruik als wel naar de grotere getallen. Dan kun je b.v. zien of er veel mensen hun auto eens per week lang opladen of juist regelmatig heel kort, of dat mensen hun vaatwasser vaak 's nachts of juist ook overdag gebruiken etc.
Verder is misschien de enige échte conclusie die ze kunnen trekken: We zien dat je tussen 17:00 en 18:00 aan het koken bent. No shit Sherlock!? :+
Als je ziet dat zoiets verschuift van 17:00 naar 18:00 of dat jij vaak de vaatwasser 's nachts aanzet dan is dat data die gebruikt kan worden voor o.a. marketing.
Verder leg ik net uit dat mijn vaatwasser dus niet gedurende een vaste tijd een vaste hoeveelheid energie gebruikt. Dat is een wereld van verschil tussen programma's. Dan kun je totaal niet concluderen of ik de warmtepomp droger aan heb staan, de wasmachine, of toch de vaatwasser op intensief programma?
Hoeveel programma's heeft die? Sterker nog, juist doordat hij via een vast patroon energie verbruikt kun je die linken naar de vaatwasser.
En de TV doet hetzelfde als de vaatwasser op nachtprogramma. Die draai ik overigens niet alleen in de nacht...
De TV verbruikt de energie redelijk constant, terwijl een vaatwasser er meer ee npatroon in heeft zitten. Dat verschil kun je er dus uit halen mits je maar voldoende data hebt.
Als je dan ook nog zonnepanelen plaatst, dan kun je helemaal geen conclusies meer aan verbruik hangen. Echt 0,0.
Ook wat je met je zonnepanelen opwekt gaat via de meter (zeker als je 3-fase hebt wat steeds meer standaard wordt)
[...]
Wat ik met laden nog wel eens wil doen is om 23:00 uur starten en met 6:00 uur stoppen. En dan de volgende nacht weer.

Zo heb ik gisteren de auto tot 6:00 uur 's ochtends opgeladen tot 56%. Ben ik gisteren avond om 23:15 verder gegaan, tot 80%.

Geen kilometer gereden. Dus zonder accupercentages kun je 0,0 conclusies trekken uit mijn laadgedrag, behalve dat ik dit zo veel mogelijk in daluren doe.
Fijn toch om te weten? Een laadpaal-fabrikant zal heel graag willen weten of mensen juist vaak heel snel willen laden of continue met minder vermogen. En vooral of daar een verschuiving in zit.

Maar punt blijft simpelweg dat ze zo'n meter veel vaker uitlezen dan noodzakelijk. De leverancier heeft er geen bal aan om continue jouw verbruik te weten. En toch is dat de data die ze opslaan en ophalen. Dus waarom lezen ze dat ding niet eens per jaar uit voor de jaarafrekening en verder niet? En ongeacht wat wij denken dat er wel/niet met de data gedaan kan worden (en wie er gelijk heeft), is dit soort data erg gewild en geld waard.

[removed]

• BlakHawk
redwing schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:16:
Hoeveel programma's heeft die? Sterker nog, juist doordat hij via een vast patroon energie verbruikt kun je die linken naar de vaatwasser.
6 programma's met nog 3 variabelen per programma: extra droog, intensief, extra kort.
Als je huishouden enkel en alleen een vaatwasser heeft staan, kan ik je gelijk geven.
In de praktijk draait de vaatwasser, draait er verlichting die aan of uit gaat bij beweging, gaat mijn nas aan of uit bij beweging (camerabeelden opslag), staat de tv aan, een home cinea set af en toe (doet ook 300 Watt).

Op de grote hoop is het nagenoeg onmogelijk er goede conclusies aan te verbinden.

Wellicht gaat dat nog een keer komen, maar zonder input is het echt niet mogelijk!
De TV verbruikt de energie redelijk constant, terwijl een vaatwasser er meer ee npatroon in heeft zitten. Dat verschil kun je er dus uit halen mits je maar voldoende data hebt.
Ik leg net uit dat dit per programma van de vaatwasser verschilt.
Bij 70 graden heb je pieken. Bij nachtprogramma is het redelijk constant.
Ook wat je met je zonnepanelen opwekt gaat via de meter (zeker als je 3-fase hebt wat steeds meer standaard wordt)
Is dat zo? ik dacht dat je verbruik wat je opwekt voor de meter bleef.
Fijn toch om te weten? Een laadpaal-fabrikant zal heel graag willen weten of mensen juist vaak heel snel willen laden of continue met minder vermogen. En vooral of daar een verschuiving in zit.
Dat weten ze al:
Koopt een klant een 1 fase paal of een 3 fase paal.
Maar punt blijft simpelweg dat ze zo'n meter veel vaker uitlezen dan noodzakelijk. De leverancier heeft er geen bal aan om continue jouw verbruik te weten. En toch is dat de data die ze opslaan en ophalen. Dus waarom lezen ze dat ding niet eens per jaar uit voor de jaarafrekening en verder niet? En ongeacht wat wij denken dat er wel/niet met de data gedaan kan worden (en wie er gelijk heeft), is dit soort data erg gewild en geld waard.
Ik vraag het mij af. Wat moet je er mee als mensen meer gaan verbruiken?
Al helemaal als het om annonieme data gaat.

Ik wilde vooral een slimme meter, om de meter uit te lezen. kWh meter erbij gekocht voor de laadpaal en ik hoop dat er stopcontact meters bij gaan komen, zodat ik per apparaat een jaarinzicht kan creeeren. Voor eigen gebruik uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door BlakHawk op 24-11-2020 10:38 ]

• redwing
BlakHawk schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:35:
[...]
Is dat zo? ik dacht dat je verbruik wat je opwekt voor de meter bleef.
Alleen als opbrengst en verbruik op dezelfde fase zit. Als je op fase 1 verbruikt en op fase 2 opwekt ziet de meter dat.
[...]
Dat weten ze al:
Koopt een klant een 1 fase paal of een 3 fase paal.
Maar het verbruik weten ze niet. Iemand die zijn 1 fase paal iedere nacht volledig gebruikt zal eerder overgaan naar een 3-fase paal dan iemand die hem een keer per week een nacht gebruikt.
Ik vraag het mij af. Wat moet je er mee als mensen meer gaan verbruiken?
Al helemaal als het om annonieme data gaat.
Ik kom wel meer data tegen die ik zelf weinig zinvol vind, waar uiteindelijk heel slimme dingen mee worden gedaan. Ik heb op het werk machines staan waarvan we nu kunnen voorspellen dat ze onderhoud nodig hebben vanwege bepaalde trillingen. En dat terwijl de hele machine continue allerlei trillingen opwekt. En dit is bepaald door van voldoende machines alle data te pakken, aan te geven wanneer ze kapot zijn gegaan en er een hele hoop rekenwerk overheen te gooien.
Ik wilde vooral een slimme meter, om de meter uit te lezen. kWh meter erbij gekocht voor de laadpaal en ik hoop dat er stopcontact meters bij gaan komen, zodat ik per apparaat een jaarinzicht kan creeeren. Voor eigen gebruik uiteraard.
Inderdaad kan ik me voorstellen dat je dat voor eigen gebruik leuk vindt. Maar waarom zou dat remote zo vaak uitgelezen moeten worden? Voor de leverancier is de meter puur van belang voor de jaarafrekening. Dus zolang ik nog zie dat ze ongevraagd veel vaker uitlezen en administratief uitzetten er niet zorgt dat er ook echt niets wordt uitgelezen, blijf ik sceptisch.

En natuurlijk is dit niet een enorm probleem, maar het klopt gewoon niet hoe er nu met onze data wordt omgegaan.

[removed]

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb ook de brief gehad en twijfel.
Hangt nu een Landis & gyr CL2f3 1971, staat me bij dat die al afgekeurd is.

Nog maar even nachtje over slapen.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:20

charrel

Cortisol4life..

Ook die brief gehad. Hier een ferrari meter die nog niet afgekeurd is, ik neig nog steeds naar laten hangen. Ik heb geen dubbel tarief, zonnepanelen draaien nog lekker terug. Ook al kost het straks 70€ dan heb ik dat allang terug verdiend.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 28-11-2020 17:43 ]

• jobr
charrel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:43:
Ook die brief gehad. Hier een ferrari meter die nog niet afgekeurd is, ik neig nog steeds naar laten hangen. Ik heb geen dubbel tarief, zonnepanelen draaien nog lekker terug. Ook al kost het straks 70€ dan heb ik dat allang terug verdiend.
Terugverdiend waarmee ?
Via je slimme meter wordt ook gesaldeerd. Maakt helemaal niets uit een ferrarismeter of slimme meter.
Je verdient dus helemaal niets extra tov slimme meter.
Mocht je willen dat je een ferrari meter hebt :)

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Nu zien ze geen transport kosten enz, dan wel. Dus dat bespaar ik al een paar jaar. Ik hou van de spellingscontrole ;) Ferrari's meter.....hehe

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
@charrel
België?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jobr
charrel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:02:
Nu zien ze geen transport kosten enz, dan wel.
Zo te zien woon je in NL volgens je profiel. Dan klopt je opmerking totaal niet.
In NL maakt een slimme meter of draaischijf meter helemaal niets uit qua kosten.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Nu wordt het 1 op 1 verrekend, gebruik is iets lager dan we opwekken. Met een slimme meter gebeurt dat toch niet meer?

• redwing
charrel schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:54:
Nu wordt het 1 op 1 verrekend, gebruik is iets lager dan we opwekken. Met een slimme meter gebeurt dat toch niet meer?
Jawel, dat werkt nog precies hetzelfde. Vanaf 2023 niet meer, maar dan ben/wordt je ook verplicht om een meter te hebben die opbrengst en verbruik apart registeert.

[removed]

• Fr33z
charrel schreef op zondag 29 november 2020 @ 19:54:
Jawel dus! waar komt al die desinformatie over slimme meters toch vandaan? Je bent niets aan het terugverdienen want er is letterlijk geen verschil.

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11 21:00
Ik heb ook de brief gehad (vandaag) en naast het dag/nacht tarief, heb ik ook nog eens een boiler die wordt geschakeld door het TF signaal. Dat gaat blijkbaar ook niet meer werken. Weet iemand of er slimme meters zijn die dit signaal kunnen genereren, zodat mijn boiler toch in-/uitgeschakeld kan blijven worden?

In de brief staat dat ik het maar moet oplossen met een tijdschakelaar. Maarja, de stroomvoorziening gaat naar de meterkast en daar zit ook de schakelaar voor de boiler. Volgens mij allemaal van de woningbouw. Die heb ik al gevraagd of zij de kosten gaan dragen voor het plaatsen van een tijdschakelaar.

• ockelz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-11 10:27
Septillion schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:46:
@klump4u Alleen als je (actief) je contract bij je energieleverancier aanpast naar enkel tarief. Anders zit je met een dubbeltarief contract maar zit je meter vast in hoog.
Niet dus:

Ook de brief van enexis ontvangen omdat ik een dubbele meter heb. Ik had net in april een 3 jarig contract afgesloten i.v.m. de lage tarieven in maart dus was ik benieuwd wat er zou gebeuren wanneer ik geen slimme meter zou nemen. Na enig navragen en zoeken blijkt dat het lage tarief leidend zal zijn:

- Geen schakeling voor dubbeltarief meer
- Lage telwerk loopt door, hoge telwerk stopt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCEQ7PN_xxT1lg9JVL0vyk1eqsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHl5uEZdPcwZQSEnT9e7O2Op.png?f=fotoalbum_large

https://www.enexis.nl/ove...en-we/tf-signaal/zakelijk

Tussen zakelijk en consument zal technisch geen verschil zijn. Vanaf 1 juli dus alleen maar daltarief. Dus geen contractaanpassing doen. Ik blijf de komende 3 jaar mooi mijn oude meter gebruiken.

• Septillion

Septillion

@ockelz Welke teller blijft lopen is natuurlijk niet belangrijk. Maar je gaat mij niet vertellen dat ze je die ook voor het lage tarief gaan factureren. Zou wel hele makkelijke maas zijn. Denk dat ze gewoon in de administratie hebben dat je geen slimme meter hebt en je waarde dus als enkeltarief meter gaan zien.

• ockelz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-11 10:27
@Septillion
Maar je gaat mij niet vertellen dat ze je die ook voor het lage tarief gaan factureren.
Dat is een aanname. Waarom zouden ze dat niet doen? Ik denk dat ze wel moeten.

Bij mijn energieleverancier werd geadviseerd bij de netbeheerder uit te zoeken welke meter zou doorlopen. In dit geval blijkt het het lage telwerk te zijn. Dat het lage tarief doordraait en het hoge tarief niet vanwege een technische wijziging waar ik niet om gevraagd heb doet dan niet terzake. Het voordeel is in dit geval aan mijn zijde en dat is ook logisch.

Wettelijk gezien heb ik nog steeds een dubbele meter geinstalleerd waarvan de hoge en lage tarieven in mijn geval contractueel 3 jaar vastgelegd zijn. Een wijziging naar enkeltarief / hoog tarief zou mij contractueel benadelen en contractbreuk betekenen en daar zijn de leveranciers denk ik niet happig op. Mijn meter is verder niet kapot, en een verplichting van het laten installeren van een slimme meter is wettelijk (nog) niet mogelijk. Na het aflopen van het contract kunnen ze uiteraard nieuwe regels opstellen, maar voor nu zitten ze 3 jaar aan hun eigen spelregels vast.

Ik denk dat dit een reëele maas is, vooral omdat het een klein percentage gebruikers betreft.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
@ockelz
maar voor nu zitten ze 3 jaar aan hun eigen spelregels vast.
Ik heb het niet opgezocht maar ik verwacht dat ze dit expliciet hebben uitgesloten in de voorwaarden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Septillion

Septillion

Ja, zoiets. Of het wordt gewoon aanpassen van de voorwaarde waarmee jij de keuze krijgt in te stemmen of zonder boete het contract per direct op te zeggen. Denk echt niet dat ze dat schuwen. Want ze zijn echt wel geslepen genoeg dat ze van een probleem altijd jouw probleem maken. En in dit geval naar mijn idee terecht, je hebt genoeg info gekregen. Want nee, ze mogen je niet verplichten een slimme meter te nemen. Maar zij zijn daarentegen niet verplicht jou extra's als dubbel tarief aan te bieden.

Maar goed, rekenen ze wel laag dan gefeliciteerd. :) Dan heeft er echt iemand lopen slapen :+

• leonbong
segil schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:36:
Ik heb ook de brief gehad (vandaag) en naast het dag/nacht tarief, heb ik ook nog eens een boiler die wordt geschakeld door het TF signaal. Dat gaat blijkbaar ook niet meer werken. Weet iemand of er slimme meters zijn die dit signaal kunnen genereren, zodat mijn boiler toch in-/uitgeschakeld kan blijven worden?
Ja dit ding/relais sluit je aan op de p1 poort en leest dan uit op welk tarief je meter staat.
http://www.slimmermetenergie.com/product/boilermind-brm-5-0/

Persoonlijk geen ervaring met de kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 30-12-2020 11:53 ]

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-11 21:00
leonbong schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:49:
[...]

Ja dit ding/relais sluit je aan op de p1 poort en leest dan uit op welk tarief je meter staat.
http://www.slimmermetenergie.com/product/boilermind-brm-5-0/

Persoonlijk geen ervaring met de kwaliteit.
Dank. Inmiddels heeft de woningbouw vereniging mij laten weten dat ze gaan kijken welke oplossing mogelijk is en die ook komen installeren (op hun kosten).

Je zou toch denken dat een slimme meter zo'n signaal makkelijk moet kunnen genereren. Iemand enig idee wat zo bijzonder is aan dit signaal, dat het kostbaar is om te genereren door de energie transporteur?

• leonbong
Het oude tf-signaal is inderdaad kostbaar.
P1-signaal uit de slimme meter niet, ook als deze administratief uit staat kan deze gewoon wisselen tussen hoog laag.
Waarschijnlijk kan je met p1-lezer zelfs ook iets knutselen, want p1-signaal geeft het gewoon aan.

Nu ben ik ook geen elektronica knutselaar dit is een kant en klaar relais.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 30-12-2020 12:21 ]

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-11 12:09
Het is me opgevallen dat sinds het stopzetten van het Stedin TF-signaal i.c.m. mijn zonnepanelen mijn stroomverbruik echt gigantisch is toegenomen op de ferrarismeter met dubbele teller. Nu staat de normaalteller al meer dan anderhalf jaar stil en draait alleen de dalteller (vooruit en terug).

Leverde ik voor stopzetten TF signaal altijd jaarlijks fors terug, nu heb ik gewoon jaarlijks fors oververbruik terwijl mijn panelen volgens de omvormer jaarlijks 6 mw leveren en al jaren geen andere huisapparatuur heb.

Hebben meerderen dit probleem gekregen na stopzetten TF signaal icm met ferrarismeter en zonnepanelen in Den Haag en omstreken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abZGE79W2mcjFmDnMVI1HQSe660=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vsu3pL3J57hkstl8Khgsdmr5.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1