Doel
Ik heb nu twee Zigbee deursensoren, een bewegingsmelder en een camera in huis, en een hub. Ongenode gasten worden dus wel gedetecteerd, maar hoe jaag ik ze weg als ik er niet ben?Eisen
Alarm moet bestand zijn tegen stroomuitval, zodat het afschakelen van elektra niet zorgt dat het alarm uitgaat.Alarm moet buiten onder een afdak geplaatst kunnen worden.
Alarm moet luid zijn, minimaal 110dB
Zigbee sirenes
Het valt op dat er niet veel Zigbee sirenes / alarms op de markt zijn. Voor andere protocollen is er meer keuze. Ik licht deze twee even eruit; ik heb er eigenlijk niet veel meer kunnen vinden.Woox
Ik heb de Woox Sirene geprobeerd, maar deze heeft een aantal beperkingen:- Te zacht. Met 85db hoor je hem nauwelijks en schrikt niet af, alarmeert ook niet de buurt
- Heeft netvoeding nodig, ik moet dus een draad naar buiten leiden, of anders een USB powerbank buiten hangen. Dat laatste is wel goed mogelijk overigens.
Climax
Zie https://www.climax.com.tw/new/sirens.php en o.a. te koop onder de naam Bitron Home / SMaBiT voor ongeveer 100 euro bij een Amerikaans bedrijf in Duitsland.- Overigens ook 'maar' 104dB
- Wel voor buitengebruik en
- Werkt op batterijen dus niet te saboteren door de stroom af te schakelen
Adurosmart
Met dank aan SMOKEz8z8 een redelijk voordelige sirene (EUR 40) met 95dB geluid en backup-batterij. Voordeliger dan de Climax hierboven, maar ook 10dB zachterZelfbouw
Idee
Sirenes van behoorlijk volume en alarmlichten zijn breed verkrijgbaar: uit de autowereld en die werken op 12v. Voor de voeding dacht ik eerst een trafo te nemen, en een Zigbee Socket. Maar hieraan zit een aantal nadelen. Ten eerste is het nogal makkelijk na binnenkomst de hoofdschakelaar uit te zetten en stopt het alarm ook. Ten tweede moet er voeding van binnen naar buiten gaan. Dus dat viel af.Een tweede idee was een alarm te kopen dat spanningsuitval detecteert. Die bestaan, en kunnen ook op een Zigbee Socket worden aangesloten, die dan dus de spanning uitzet als er alarm wordt gedetecteerd. Na een nachtje slapen, viel dit ook af vanwege het risico op een vals alarm. Nu valt de stroom bijna nooit uit, maar een foutje met de buitenverlichting kan wel een aardlek veroorzaken en gaat het alarm af.
Het derde en laatste idee is het geheel met batterijen te voeden: een batterijhouder waarin 8 AA batterijen kunnen is makkelijk te vinden. Dan een Zigbee 12V schakelaar (lastiger te vinden) en dan de sirene en knipperlampen.
Bijna alle Zigbee schakelaars werken op normale wisselspanning, en heb ik niets aan. Ook de meeste LED controllers werken op normale wisselspanning, en leveren 12V output. Maar ik zoek een schakelaar die werkt op 12V input en output.
En last but not least een oplossing die het alarm na een minuut of 4 ook weer uitzet.
Totale kosten geschat op EUR 45 en dat is best aardig in vergelijking wat standaard te koop is.
- 6 per stuk voor de sirene, rode en blauwe lamp (EUR 20)
- EUR 20 voor de Zigbee schakelaar
- EUR 5 voor een batterijhouder en 8 AA batterijen
Keuze schakelaar
Ik heb geen ervaring met het aansluiten van andere merken Zigbee spullen, dus een eerste eis is toch wel: compatibiliteit. Als tweede is het fijn als er wat reviews zijn. Ik heb 3 schakelaars gevonden die op 12V werken met reviews:- Zemismart, een 4 kanaals WRGB schakelaar, 12V, 5A max per kanaal
- GLEDOPTO, wordt ergens gesteld dat-ie werkt met Philips Hue, meerkanaals, 12-24V en 6A per kanaal.
- iSTAR, ook meerkanaals, 12-36V en 5A
- Een Wifi-gestuurde schakelaar kan ook, die zijn er vanaf 6 euro
Gekozen componenten
De zelfbouw
De bouw zelf is eenvoudig. Alle componenten zijn voorzien van aansluitsnoeren en kun je goed in de schakelaar klemmen.Ik heb na enig gebruik nog 1 wijziging aangebracht: een schakelaartje naar de sirenes toe.
Het gebruik
Instellingen
De eerste keer inschakelen is wel spannend, gaat de sirene loeien? Het geluid is echt hard. Dus eerst maar alleen de lampen aangesloten.Daarna in mijn smarthome app een scene gemaakt met afwisselend aan/uit met tussenposes van ongeveer een minuut. Deze gekoppeld aan de deursensensoren en een tijdschema (overdag uit). Omdat - eenmaal gestart - de hele scene wordt afgespeeld (dus 10 minuten aan/uit), heb ik ook een 'kill' geprogrammeerd, die als het alarm aanstaat, het uitzet. Deze kill is handmatig, handig als de kinderen toch onverwachts het huis binnenrennen (ze hebben de app).
Aanzetten
De schakelaar werkt op batterijen en is daardoor meestal offline. Wonderwel is het plaatsen van batterijen meesal voldoende om het alarm te laten herkennen door de hub. Helaas gaat het alarm in de tussentijd wel aan.... Hoewel een kussen op de toeters goed werkt, heb ik toch een schakelelaar geplaatst naar de sirens zodat ik het geheel ook goed kan testen.Soms komt het alarm niet online, dan 5x aan en uitzetten en wordt het weer herkend. De settings blijven gewoon bewaard.
Gebruik in de praktijk
In de praktijk werkt het prima met verse batterijen. Ik heb het alarm op het balkon onder de dakrand en het plaatsen moet je voorzichtig doen om te voorkomen dat de spanning er even afgaat.De batterijen houden het ongeveer 2 1/2 dag vol, dan zijn ze leeg. Niet onbelangrijk: als de batterijen op zijn, maakt het alarm geen geluid maar gaat gewoon offline.
Achteraf gezien had ik beter 6 18650 batterijen kunnen nemen, 3 in serie en 2 parallel.
Oh ja, en tot nu toe heeft het alarm niet hoeven af te gaan.
Conclusie
Al met al is het doel bereikt -- een alarm dat buiten kan
- niet afhankelijk van het stroomnet
- luid genoeg 120db
- goedkoop
Nadelen zijn er ook
- beperkte batterijtijd
- beetje gedoe met aanzetten, koppelen en zo
[Voor 78% gewijzigd door Jol65 op 06-11-2021 12:51. Reden: toevoeging Adurosmart sirene]