• Jol65
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-12-2022

Doel

Ik heb nu twee Zigbee deursensoren, een bewegingsmelder en een camera in huis, en een hub. Ongenode gasten worden dus wel gedetecteerd, maar hoe jaag ik ze weg als ik er niet ben?
Eisen
Alarm moet bestand zijn tegen stroomuitval, zodat het afschakelen van elektra niet zorgt dat het alarm uitgaat.
Alarm moet buiten onder een afdak geplaatst kunnen worden.
Alarm moet luid zijn, minimaal 110dB

Zigbee sirenes

Het valt op dat er niet veel Zigbee sirenes / alarms op de markt zijn. Voor andere protocollen is er meer keuze. Ik licht deze twee even eruit; ik heb er eigenlijk niet veel meer kunnen vinden.
Woox
Ik heb de Woox Sirene geprobeerd, maar deze heeft een aantal beperkingen:
  • Te zacht. Met 85db hoor je hem nauwelijks en schrikt niet af, alarmeert ook niet de buurt
  • Heeft netvoeding nodig, ik moet dus een draad naar buiten leiden, of anders een USB powerbank buiten hangen. Dat laatste is wel goed mogelijk overigens.
Deze sirene is wel voordelig.
Climax
Zie https://www.climax.com.tw/new/sirens.php en o.a. te koop onder de naam Bitron Home / SMaBiT voor ongeveer 100 euro bij een Amerikaans bedrijf in Duitsland.
  • Overigens ook 'maar' 104dB
  • Wel voor buitengebruik en
  • Werkt op batterijen dus niet te saboteren door de stroom af te schakelen
Adurosmart
Met dank aan SMOKEz8z8 een redelijk voordelige sirene (EUR 40) met 95dB geluid en backup-batterij. Voordeliger dan de Climax hierboven, maar ook 10dB zachter

Zelfbouw

Idee
Sirenes van behoorlijk volume en alarmlichten zijn breed verkrijgbaar: uit de autowereld en die werken op 12v. Voor de voeding dacht ik eerst een trafo te nemen, en een Zigbee Socket. Maar hieraan zit een aantal nadelen. Ten eerste is het nogal makkelijk na binnenkomst de hoofdschakelaar uit te zetten en stopt het alarm ook. Ten tweede moet er voeding van binnen naar buiten gaan. Dus dat viel af.

Een tweede idee was een alarm te kopen dat spanningsuitval detecteert. Die bestaan, en kunnen ook op een Zigbee Socket worden aangesloten, die dan dus de spanning uitzet als er alarm wordt gedetecteerd. Na een nachtje slapen, viel dit ook af vanwege het risico op een vals alarm. Nu valt de stroom bijna nooit uit, maar een foutje met de buitenverlichting kan wel een aardlek veroorzaken en gaat het alarm af.

Het derde en laatste idee is het geheel met batterijen te voeden: een batterijhouder waarin 8 AA batterijen kunnen is makkelijk te vinden. Dan een Zigbee 12V schakelaar (lastiger te vinden) en dan de sirene en knipperlampen.
Bijna alle Zigbee schakelaars werken op normale wisselspanning, en heb ik niets aan. Ook de meeste LED controllers werken op normale wisselspanning, en leveren 12V output. Maar ik zoek een schakelaar die werkt op 12V input en output.
En last but not least een oplossing die het alarm na een minuut of 4 ook weer uitzet.

Totale kosten geschat op EUR 45 en dat is best aardig in vergelijking wat standaard te koop is.
  • 6 per stuk voor de sirene, rode en blauwe lamp (EUR 20)
  • EUR 20 voor de Zigbee schakelaar
  • EUR 5 voor een batterijhouder en 8 AA batterijen
Keuze schakelaar
Ik heb geen ervaring met het aansluiten van andere merken Zigbee spullen, dus een eerste eis is toch wel: compatibiliteit. Als tweede is het fijn als er wat reviews zijn. Ik heb 3 schakelaars gevonden die op 12V werken met reviews:
  • Zemismart, een 4 kanaals WRGB schakelaar, 12V, 5A max per kanaal
  • GLEDOPTO, wordt ergens gesteld dat-ie werkt met Philips Hue, meerkanaals, 12-24V en 6A per kanaal.
  • iSTAR, ook meerkanaals, 12-36V en 5A
  • Een Wifi-gestuurde schakelaar kan ook, die zijn er vanaf 6 euro
De reviews, verwachte compatibiliteit, levertijd en leverkosten afwegend, heb ik gekozen voor de controller van GLEDOPTO.
Gekozen componenten
De zelfbouw
De bouw zelf is eenvoudig. Alle componenten zijn voorzien van aansluitsnoeren en kun je goed in de schakelaar klemmen.
Ik heb na enig gebruik nog 1 wijziging aangebracht: een schakelaartje naar de sirenes toe.

Het gebruik

Instellingen
De eerste keer inschakelen is wel spannend, gaat de sirene loeien? Het geluid is echt hard. Dus eerst maar alleen de lampen aangesloten.
Daarna in mijn smarthome app een scene gemaakt met afwisselend aan/uit met tussenposes van ongeveer een minuut. Deze gekoppeld aan de deursensensoren en een tijdschema (overdag uit). Omdat - eenmaal gestart - de hele scene wordt afgespeeld (dus 10 minuten aan/uit), heb ik ook een 'kill' geprogrammeerd, die als het alarm aanstaat, het uitzet. Deze kill is handmatig, handig als de kinderen toch onverwachts het huis binnenrennen (ze hebben de app).
Aanzetten
De schakelaar werkt op batterijen en is daardoor meestal offline. Wonderwel is het plaatsen van batterijen meesal voldoende om het alarm te laten herkennen door de hub. Helaas gaat het alarm in de tussentijd wel aan.... Hoewel een kussen op de toeters goed werkt, heb ik toch een schakelelaar geplaatst naar de sirens zodat ik het geheel ook goed kan testen.
Soms komt het alarm niet online, dan 5x aan en uitzetten en wordt het weer herkend. De settings blijven gewoon bewaard.
Gebruik in de praktijk
In de praktijk werkt het prima met verse batterijen. Ik heb het alarm op het balkon onder de dakrand en het plaatsen moet je voorzichtig doen om te voorkomen dat de spanning er even afgaat.

De batterijen houden het ongeveer 2 1/2 dag vol, dan zijn ze leeg. Niet onbelangrijk: als de batterijen op zijn, maakt het alarm geen geluid maar gaat gewoon offline.
Achteraf gezien had ik beter 6 18650 batterijen kunnen nemen, 3 in serie en 2 parallel.

Oh ja, en tot nu toe heeft het alarm niet hoeven af te gaan.
Conclusie
Al met al is het doel bereikt -
- een alarm dat buiten kan
- niet afhankelijk van het stroomnet
- luid genoeg 120db
- goedkoop

Nadelen zijn er ook
- beperkte batterijtijd
- beetje gedoe met aanzetten, koppelen en zo

[Voor 78% gewijzigd door Jol65 op 06-11-2021 12:51. Reden: toevoeging Adurosmart sirene]

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-03 20:39
Ik ben gegaan voor de AduroSmart Eria sirene Zigbee, heeft een ingebouwde accu en maakt 95db herrie (optie voor drie verschillende sirene's) en zit een rood led licht in.

Heb je gekeken naar standaard out of the box buiten sirene's met back-up accu? Deze dan schakelen via smart relay?

Dat het na 4 minuten weer uit moet kun je regelen op je zigbee bridge, geen idee welke je hebt. Ik heb alles via homeassistant lopen, krijg ik ook meteen een melding op mn telefoon welke sensor de detectie heeft plaats gevonden.

• Jol65
Dank je voor de tip, deze had ik niet langs zien komen. Hoe hard is 95db? Ik vond die van Woox echt te zacht voor dit doel.
De 4 minuten kan ik idd op mijn hub instellen als 'time to leave': als 'sirene aan' dan 'time to leave' en 'sirene uit'. Dit werkt in ieder geval op een gewoon stopcontact.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-03 19:42

B2

wa' seggie?

Jol65 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:03:

De zelfbouw

Volgt als ik de spullen heb ontvangen.
Benieuwd of je nog verder gegaan bent?

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Ik kwam dit topic toevallig tegen, maar waarom geen gebruik maken van een smart socket van bv de Lidl.
Ding is 220 Volt, maar je kan daar op aansluiten wat je wilt zoals sirenes van hoog vermogen, lampen enz enz.

• hanoman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-11-2022
Is het nog gelukt?

• Jol65
B2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:36:
[...]

Benieuwd of je nog verder gegaan bent?
Ik heb het verhaal afgemaakt.. en ja, de constructie wordt gebruikt

• Jol65
RobAkm schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:44:
Ik kwam dit topic toevallig tegen, maar waarom geen gebruik maken van een smart socket van bv de Lidl.
Ding is 220 Volt, maar je kan daar op aansluiten wat je wilt zoals sirenes van hoog vermogen, lampen enz enz.
Ik wilde graag los van het stroomnet, naast de voordeur is de meterkast dus het is dan wel heel simpel het alarm af te schakelen....

• Jol65
Yes! Ik heb het verhaal afgemaakt.

• Jol65
SMOKEz8z8 schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:52:
Ik ben gegaan voor de AduroSmart Eria sirene Zigbee, heeft een ingebouwde accu en maakt 95db herrie (optie voor drie verschillende sirene's) en zit een rood led licht in.

Heb je gekeken naar standaard out of the box buiten sirene's met back-up accu? Deze dan schakelen via smart relay?

Dat het na 4 minuten weer uit moet kun je regelen op je zigbee bridge, geen idee welke je hebt. Ik heb alles via homeassistant lopen, krijg ik ook meteen een melding op mn telefoon welke sensor de detectie heeft plaats gevonden.
Hi Hoe zijn je ervaringen ermee? Voor 40 euro inderdaad wel een optie - ik heb een buitenstopcontact en de backupbatterij is ook wel fijn.

• RobAkm
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-08-2022
Heb je dit al gezien ?
Makkelijk zelf te maken met een simpele ventilator en al naar gelang welk Voltage je tot je beschikking hebt.
PS, hoe groter de ventilator des te luider is het geluid.

https://www.youtube.com/watch?v=gQgk92KQXLY
Ik heb een Lupus Electronics (OEM Climax) buitensirene van 107db met eigen "868" Mhz freq., op 220v-9V-adapter EN batterijen voor als de 220v uitvalt. Mag hem niet buiten plaatsen zonder vergunning van de Gemeente. Is er ook van Climax in Zigbee uitvoering. Zie niet zo gauw of die hier verkocht wordt (evt. onder andere merknaam).
https://www.lupus-electro...n/Alarm-Smarthome/Sirens/
Zie ook mijn Tweakers review van een aantal SMaBiT Zigbee componenten. Verwijzingen staan in de review van de XT2-plus, zie productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di

• Jol65
Antonio di schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:24:
Ik heb een Lupus Electronics (OEM Climax) buitensirene van 107db met eigen "868" Mhz freq., op 220v-9V-adapter EN batterijen voor als de 220v uitvalt. Mag hem niet buiten plaatsen zonder vergunning van de Gemeente. Is er ook van Climax in Zigbee uitvoering. Zie niet zo gauw of die hier verkocht wordt (evt. onder andere merknaam).
https://www.lupus-electro...n/Alarm-Smarthome/Sirens/
Zie ook mijn Tweakers review van een aantal SMaBiT Zigbee componenten. Verwijzingen staan in de review van de XT2-plus, zie productreview: Lupus Electronics XT2 Plus Main Panel review door Antonio di
Dank je Antonio. Ik geloof dat je sirine in een wat hoger prijssegment zit. Ik heb totaal 55 euro uitgegeven. Maar wel leuk spul. Dat van de gemeente, die regel ken ik niet. Misschien is dat bij mij ook wel, maar ik gebruik het alarm slechts 2 weekends per maand.
De "advies-prijs" voor de Lupus Buitensirene van 199 euro is inderdaad wat hoger als de 55 euro van jouw sirene. In Duitsland is die wel regelmatig in de aanbieding voor rond de 130 euro.
Ik had geen last van die prijs omdat ik deze buitensirene gekregen heb in een set in ruil voor de vertaling van de Hub naar NL.

Tip voor wie nog geen Zigbee buitensirene heeft:
Climax levert ook aan SMaBiT (voorheen Bitron Video) en die hebben (op amazon.de) Zigbee buitensirenes voor rond de 100 euro. Werkt ook op een aantal open source alarm/smarthomes (met bijv. Zigbee2MMTQ). Veel SMaBit werkt ook op Homey. SMaBiT heeft ook vaak voordelige aanbiedingen van setjes Zigbee componenten. Zie mijn SMaBiT reviews op Tweakers voor meer info.

Voor de vergunning van de gemeente voor een buitensirene:
Zie mijn Artikel/post " Waar moet een (draadloos) DIY Alarm/smarthome systeem aan voldoen" , hoofdstuk "
Voorwaarden Alarmsysteem" punt "L".
Zie Link/URL:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Met nog veel meer tips voor een goed draadloos DIY Alarm.

[Voor 6% gewijzigd door Antonio di op 14-11-2021 20:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee