Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Mijn vraag:
Wij hebben hier al een paar jaar een Netgear Nighthawk X6 in de meterkast staan. Toendertijd echt een top upgrade. Hij heeft altijd goed gewerkt, echter nooit perfect.
Er zijn enkele problemen die ik heb ondervonden:
- Ongeveer 2 jaar terug was op 1 verdieping vanaf de router het WiFi bereik opeens minder geworden. In plaats van volledig bereik krijg je nu maar 1 of 2 balkjes WiFi bereik op een smartphone of tablet. Op het 5Ghz kanaal is dit echt het minimale. Hoewel het bereik minder is geworden, is de snelheid hetzelfde gebleven.
- Er zijn 3 kanalen op deze router: 2.4Ghz en tweemaal 5Ghz. Een van de twee 5Ghz kanalen is meestal maar aanwezig, de andere is bijna altijd helemaal afwezig. Het 2.4Ghz kanaal is het meest betrouwbare, maar helaas ook minder snel dan 5Ghz.
- Sinds vandaag kunnen we niet meer zonder lag films/series streamen via de tv met WiFi. Na enige lag wordt de hele stream vanzelf afgesloten. Iets kijken of een telefoon of tablet gaan dan wel weer zonder problemen.

Meestal als ik deze problemen tegenkwam was het makkelijk op te lossen. Een router reset en alles werkte weer. Dit is alleen behoorlijk irritant om te doen elke keer. Het internet zou wat mij betreft constant moeten blijven werken. Verder lost sinds vandaag een reset het laatstgenoemde streamprobleem niet op.
Bekabeld internet daarentegen werkt wel zoals het hoort.

Hoe kan ik deze router/internet problemen oplossen? Heeft het ook wat te maken met de modem?
Ik zat de denken aan de kanalen te veranderen, ik weet alleen niet precies hoe dit moet.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Netgear Nighthawk X6 R8000P
pricewatch: Netgear Nighthawk X6S R8000P

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- De router elke keer resetten als het raar gedrag vertoonde.
- Speedtests gedaan voor het WiFi bereik.
- De gehele router is al eens eenmalig vervangen, maar de problemen zijn grotendeels hetzelfde.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
als je kortbij de router staat, en je bent verbonden op 5Ghz , heb je dan wel goeie snelheden ?
en download ook eens een programma zoals bv wifi analyser , zodat je kan kijken hoeveel wifi's er eigenlijk in jou buurt rondhangen..

btw als je niet weet hoe in te loggen, surf eens naar http://192.168.1.1 , grote kans inloggen met admin/admin en dan ergens netwerken oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
ijske schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:54:
als je kortbij de router staat, en je bent verbonden op 5Ghz , heb je dan wel goeie snelheden ?
en download ook eens een programma zoals bv wifi analyser , zodat je kan kijken hoeveel wifi's er eigenlijk in jou buurt rondhangen..

btw als je niet weet hoe in te loggen, surf eens naar http://192.168.1.1 , grote kans inloggen met admin/admin en dan ergens netwerken oid :)
Ja, dan doet 5Ghz het wel goed. 100% bereik en tussen de 300/500 Mbps. In principe zoals het hoort.
Ik heb de Netgear WiFi analyzer app gebruikt en ook kunnen inloggen op de router. De kanalen van de WiFi zijn goed, we zitten als enige op de gekozen kanalen. Ik heb ze wel veranderd om te testen.
Bij de tv is de signaalsterkte 50-80% en tussen de 50-200 Mbps. Zojuist ook een router firmware update gedaan.
Uiteindelijk de stream gaan testen op de 2.4Ghz en 5Ghz kanalen en nog geen minuut kunnen kijken zonder haperingen om er vervolgens uit gegooid te worden. Hij doet niet eens aan bufferen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54
Dit klinkt als dat je vroeger met 1 accesspoint uit de voeten kon omdat je geen storing had op de 2.4 (5ghz lukt niet dekkend met 1 ap)

Waarschijnlijk heb je nu wel storing, dat is vaker non wifi spul op de 2.4 (babyfoon, deurbel, camera) dan wifi spul

Oplossing is dus alles naar de 5ghz maar daarvoor moet je dus bekabeld meerdere accesspoints bijplaatsen. Ga uit van ongeveer 1 ap per verdieping op een goede ruime plek. Dus wel in bv slaapkamer en woonkamer maar niet in meterkast of gangkast

Weinig wensen? Koop een m4 voor 100 euro bij ziggo en plaats de 3 nodes strategisch bekabeld door je huis in ap mode

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 21-11-2020 13:31 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
laurens0619 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:28:
Dit klinkt als dat je vroeger met 1 accesspoint uit de voeten kon omdat je geen storing had op de 2.4 (5ghz lukt niet dekkend met 1 ap)

Waarschijnlijk heb je nu wel storing, dat is vaker non wifi spul op de 2.4 (babyfoon, deurbel, camera) dan wifi spul

Oplossing is dus alles naar de 5ghz maar daarvoor moet je dus bekabeld meerdere accesspoints bijplaatsen. Ga uit van ongeveer 1 ap per verdieping op een goede ruime plek. Dus wel in bv slaapkamer en woonkamer maar niet in meterkast of gangkast

Weinig wensen? Koop een m4 voor 100 euro bij ziggo en plaats de 3 nodes strategisch bekabeld door je huis in ap mode
Het lijkt mij ook op een soort storing. Alleen het is apart genoeg pas recentelijk.
Sinds we bijna 10 apparaten op de WiFi hebben, zal ik proberen alles te disconnectenen kijken of iets interfeert op de band.
Het soort van non WiFi spul dat we hebben is eigenlijk alleen de streaming stick, de rest alleen smartphones, tablets, game consoles.
Ik vind het wel redelijk irritant dat op maar enkele devices de 5Ghz WiFi beschikbaar of bereikbaar is, waardoor bijna alles op de 2.4Ghz draait.
De access points zijn inderdaad handig, we hebben al eens gedacht ooit te upgraden, aangezien de bereikbaarheid niet overal in het huis perfect is met alleen 1 router als ap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat voor streaming stick?
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat 2.4 hard blaast en makkelijk door muren gaat, je moet dus ook kijken wat je buren erbij hebben

Maar geloof mij, 2.4 verstoring oplossing is vaak onmogelijk. En de meeste clients doen toch wel 5ghz tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
laurens0619 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:33:
Wat voor streaming stick?
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat 2.4 hard blaast en makkelijk door muren gaat, je moet dus ook kijken wat je buren erbij hebben

Maar geloof mij, 2.4 verstoring oplossing is vaak onmogelijk. En de meeste clients doen toch wel 5ghz tegenwoordig?
Ik gebruik een Xiaomi TV Stick. Zojuist heb ik wat instellingen veranderd en een speedtest uitgevoerd, 2.4Ghz blijkt wel een soort bottleneck met maar rond de 10 Mbit per seconde down- en upload. 5Ghz haalt wel tegen de 100 Mbps.
Ik heb ook de 2.4Ghz van Auto naar een vast kanaal veranderd. Ik hoop dat dit wat verschil maakt in stabiliteit. Sommige kanalen zie ik vaak nog verspringen.
De meeste devices hier ontvangen wel 5Ghz, maar het is maar op korte afstand of slecht te gebruiken.
Vooral het 2e 5Ghz kanaal is nauwelijks te ontvangen, alleen op de iPad. Niet eens op bijv een Galaxy S9, pas als je heel dichtbij de router bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat komt omdat die in de meterkast staat, lees mijn vorige post nog maar eens. Met kanalen tweaken ga je er niet komen helaas

Pagina: 1