Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baerleveldt
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-05-2023
Ha goeiemiddag mede-tweakers,

Ik ben inmiddels al een aantal jaar actief in de detachering en zit op een hartstikke leuke opdracht. Genoeg uitdagingen en genoeg verantwoordelijkheden. Alleen ben ik al een tijdje in dubio over mijn salaris. Recentelijk toch maar eens contact gezocht met een recruiter en een aantal sollicitaties gevolgd, stuk voor stuk was ieder bedrijf erg enthousiast over mij en daar zijn dan ook meerdere aanbiedingen uitgerold. Deze liggen allemaal op 60% (!) boven mijn huidige bruto salaris, een gigantische verbetering dus.

Nu heb ik bij mijn huidige werkgever aangegeven sterk na te denken over een ander aanbod. Daarop hebben we eind volgende week een gesprek ingepland omdat ze mij niet zonder slag of stoot willen laten gaan. Hebben jullie wellicht wat tips/ideeën hierover?

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:43
Mijn ervaring is na 3 overstappen en 3 van zulke gesprekken in mijn nog jonge carriere dat ze bijna altijd op niks uitlopen. Vaak is het gat met de aanbieding van de nieuwe partij zo groot dat je huidige werkgever dat niet kan of niet wil dichten.

Vaak krijg je dan te horen, salarishuis, niet eerlijk tegenover collega's of je krijgt te horen dat er nooit zulke salarisverhogingen gegeven worden. In 2 van deze gesprekken is mijn toen een aanbod gedaan om te blijven tegen 5-7% procent verhoging voor het volgende jaar. In 1 geval is gezegd we kunnen/willen niet verhogen.

Met andere woorden, gooi de feiten op tafel en bedenkt voor je zelf bij welk bedrag je wilt blijven en of je uberhaupt wel wilt werken voor een bedrijf welke je zo onder jouw marktwaarde betaald. Verwacht niet dat je het gat gedicht krijgt. Overstappen loont altijd! Ook van werkgever :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:31
Waarom zou je uberhaupt overleggen en niet fewoon overstappen. 60% is geel veel meer. Zelfs als je het nu krijgt is de kans groot dat toekomstige verhogingen laag zijn omdat je er nu al zoveel hebt bij gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-09 17:05

Koekfabriek

King Billy on the wall

Ik zou mij alvast voorbereiden op een nieuwe baan.
Als jij zo onderbetaald wordt in vergelijking met je (markt)waarde kun je bijna wel concluderen dat je beter af bent bij een andere werkgever. Als jouw huidige werkgever je nu weer binnenhoudt voor een (beperkte) verhoging kan je er vergif op innemen dat je na een bepaalde periode weer gaat achterlopen. Dus mocht je blijven leg vooral zwart op wit een groeitraject vast.

Toen ik aangaf te vertrekken bij mijn vorige werkgever wilde zij mij ook nog proberen binnen te houden met een bescheiden verhoging (150 euro). Dat ik bij mij nieuwe werkgever (plus betere secundaire voorwaarden)mijn salaris met bijna 1000 euro steeg leek ze niet veel te uit te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Baerleveldt Ik neem aan dat de secondaire arbeidsvoorwaarden verder gelijk zijn of beter?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 30-09 17:40
Je moet eerst voor jezelf uitmaken of je wil overstappen of niet.
Geld is belangrijk, en de gap lijkt groot, maar wellicht krijg je bij de andere werkgever ook een hogere functie met meer verantwoordelijkheid, en een hogere workload.

Als dat jou aantrekt, dan zeker doen.

Maar bepaal voor jezelf bij je huidige werkgever wat je wil hebben om te blijven.

Maar niks belet je om dat gesprek gewoon niet af te wachten, en dit weekend nog een mooie ontslagbrief te schrijven....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:53
Je bent jaren onderbetaald trek je conclusie zou ik zeggen opstappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 19:56
Van bijv 3000 naar 4800 gaan betekent meestal promotie. Zit dat erin bij de huidige werkgever?

Het feit dat ze eind volgende week tijd hebben betekent ook dat je opzegtermijn tot begin dec korter wordt.

Als je nu ergens anders kunt instromen tegen een fors hoger salaris dan betekent dat meestal ook andere taken en verantwoordelijkheden. Die samen kunnen leiden tot meer of minder werkplezier. Moet je bijv meer aan sales doen enz.

Zo na 3 a 4 jaar wisselen is goed voor je salarisgroei en proef je bij meerdere organisaties. Al die ervaring neem je mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Het kan geen kwaad om even met je huidige werkgever in gesprek te gaan, maar waarschijnlijk is het gewoon voor alle partijen het beste als je overstapt. Het is zeldzaam dat je huidige werkgever zo'n grote stap wilt maken. Krijg je scheve gezichten bij collega's, of het zorgt toch al voor een vertrouwensbreuk als je dermate onderbetaald wordt waardoor het voor hun ook maar de vraag is hoe lang je blijft als ze je loon wel verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baerleveldt
Davidshadow13 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:31:
Mijn ervaring is na 3 overstappen en 3 van zulke gesprekken in mijn nog jonge carriere dat ze bijna altijd op niks uitlopen. Vaak is het gat met de aanbieding van de nieuwe partij zo groot dat je huidige werkgever dat niet kan of niet wil dichten.

Vaak krijg je dan te horen, salarishuis, niet eerlijk tegenover collega's of je krijgt te horen dat er nooit zulke salarisverhogingen gegeven worden. In 2 van deze gesprekken is mijn toen een aanbod gedaan om te blijven tegen 5-7% procent verhoging voor het volgende jaar. In 1 geval is gezegd we kunnen/willen niet verhogen.

Met andere woorden, gooi de feiten op tafel en bedenkt voor je zelf bij welk bedrag je wilt blijven en of je uberhaupt wel wilt werken voor een bedrijf welke je zo onder jouw marktwaarde betaald. Verwacht niet dat je het gat gedicht krijgt. Overstappen loont altijd! Ook van werkgever :)
Heldere punten. Ik ben wegens omstandigheden gestart voor een niet-competitief salaris maar vervolgens niet de verhogingen gekregen waar ik op hoopte. (De grap is dat deze hoop destijds een stuk lager lag dan mijn huidige aanbiedingen). Geen idee wat het salarishuis bij ons is maar volgens mij loopt die ook sterk uit een.

De dingen die ik wel weet is dat mijn klanten uitstekende referenties geven, ik op uurbasis word ingehuurd en dus direct waarde oplever voor mijn werkgever en dat ze er erg gebrand op zijn om mij te behouden.
Jealgu schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:34:
Waarom zou je uberhaupt overleggen en niet fewoon overstappen. 60% is geel veel meer. Zelfs als je het nu krijgt is de kans groot dat toekomstige verhogingen laag zijn omdat je er nu al zoveel hebt bij gekregen.
Dat is een hele logische, doch makkelijk te beantwoorden vraag. Mijn huidige opdracht geeft mij enorm veel werkplezier en uitdaging, en lijkt de komende - lange - tijd daarin te blijven voorzien.Dat is dan ook de enige reden dat ik wel graag zou willen blijven. Mits het gat met de andere aanbiedingen wel grotendeels gedicht wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
Baerleveldt schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:44:
Dat is een hele logische, doch makkelijk te beantwoorden vraag. Mijn huidige opdracht geeft mij enorm veel werkplezier en uitdaging, en lijkt de komende - lange - tijd daarin te blijven voorzien.Dat is dan ook de enige reden dat ik wel graag zou willen blijven. Mits het gat met de andere aanbiedingen wel grotendeels gedicht wordt.
En dat verwacht ik dus niet. De detacheerder zal vast blij zijn met de goede beoordelingen die jij krijgt maar mocht je vertrekken kan hij ook redelijk eenvoudig jouw vervanger naar binnenschuiven op die positie. Want door jouw heeft het inhurend bedrijf een goed gevoel over de kwaliteit van de dienstverlening van de detacheerder. Het is dus voordeliger om jouw te laten vervangen op dezelfde opdracht dan jouw 40% tot 60% loonsverhoging te geven. Dit gebeurd in de praktijk eigenlijk nauwelijks tenzij je een promotie maakt van uitvoerend naar aansturend binnen hetzelfde bedrijf.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Baerleveldt schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:26:
Alleen ben ik al een tijdje in dubio over mijn salaris.
Heb je dit eerder aangegeven? Wat was de reactie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Het moment van overstap is vrijwel altijd het moment om een flink stuksalaris erbij te krijgen. Werkgevers geven uit zichzelf eigenlijk nooit wat ze je maximaal waard vinden, ze geven het minimum waarvan ze denken dat je tevreden bent. Als je niet onderhandelt / om meer zeurt, krijg je eigenlijk nooit wat ze je echt waard vinden. Gaan solliciteren is een goeie manier om je waarde te bepalen. Meestal gaat je huidige werkgever wel proberen dat salaris te matchen.

Nu is alleen 60% wel een immens verschil. Dan lijkt het me alsof je huidige werkgever je echt enorm onderbetaalt. Goeie kans dat ze dat niet gaan matchen. Hou er rekening mee dat je wel bereid moet zijn om daadwerkelijk op te stappen; als ze denken dat je bluft en je dan blijft, maak je jezelf aardig belachelijk IMHO.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:47
Zoals hierboven al aangegeven komen dit soort gesprekken meestal niet uit op het resultaat dat je behaalt met het overstappen van werkgever. Zelfs als ze het salaris matchen zit je daarna waarschijnlijk op de nullijn en / of met een verstoorde werkrelatie (bij kleinere bedrijven).

Wel heel belangrijk: vergeet niet te onderhandelen bij je volgende werkgever! Het voelt misschien raar omdat je er 60% op vooruit gaat, maar waarschijnlijk valt er nog wel meer uit te persen. Gezien je situatie ben je misschien niet zo goed in onderhandelen. Ik vind daarvoor het boek Never Split the Difference van Chris Voss een aanrader. Eigenlijk nog beter is deze summary guide voor anderhalve euro, zonder allerlei (overbodige) verhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 30-09 17:58

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Je kan op zich prima overleggen. Wees daarin open en eerlijk, geef aan dat je een aanbod hebt wat veel hoger ligt dan je huidige salaris, en dat zij hun belofte ten aanzien van een eerdere verhoging niet zijn nagekomen. Vraag of je tegemoet willen komen (misschien 30% er op?), of op z'n minst een competitief salaris gaan bieden, en laat dit zwart op wit vastleggen. Beloftes t.a.v. verhoging worden 90% van de tijd gebroken met de smoes "bedrijfsresultaten laten het niet toe", "je hebt niet voldaan aan de doelen" en meer van dat soort ongein.

Willen ze niet. Prima, trek je conclusie, ga solliciteren, en dien je ontslag in.

Let wel op dat een deel van je beloning ook in zaken buiten het salaris kan zitten. Vakantie-uren, pensioenbijdrage, personeelskorting op een of ander, contract voor bepaalde of onbepaalde tijd (niet onbelangrijk als je bijvoorbeeld een huis wil kopen).

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Even ervan uitgaande dat er echt geen gigantische verschillen in de secundaire voorwaarden zitten, dan wordt je gewoon genaaid door je huidige werkgever en zwaar onder je waarde betaald. Wil je echt blijven werken voor zo'n werkgever, ook al zou hij je straks tegemoet komen? Dan moet je elke twee jaar gaan dreigen over te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-09 16:11

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat moet je soms toch, vrees ik, of beter: soms moet je gewoon overstappen, en ik kan me ook voorstellen dat TS nu nog even geen zin heeft in overstappen (en straks een betere stap kan maken). Dan is de second-best optie het gesprek aangaan, en als je nu 30-40% erbij krijgt (wat ik betwijfel, want dat geeft gegarandeerd herrie van de baas) dan ben je in elk geval voorlopig weer een beetje bij, zonder dat je moet overstappen.

Van de andere kant: TS heeft het grote werk al gedaan, solliciteren en hoeft nu alleen maar de knoop door te hakken. Ik heb inmiddels ook ontdekt dat als je daadwerkelijk bereid bent om over te stappen, de baas een stuk meer doet dan als je alleen maar pruttelt en stiekem toch wilt blijven.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Ha goeiemiddag mede-tweakers,

Nu heb ik bij mijn huidige werkgever aangegeven sterk na te denken over een ander aanbod. Daarop hebben we eind volgende week een gesprek ingepland omdat ze mij niet zonder slag of stoot willen laten gaan. Hebben jullie wellicht wat tips/ideeën hierover?
Als je goed je werk doet en toch in de detachering zit, kun je niet beter gaan midlancen of freelancen? Waarschijnlijk verdien je dan 150-200% x zoveel. Ik ging van 4000 bruto (exc vakantie geld), naar 8000 midlance, naar gemiddeld 13k ZZP (omzet) per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Laatst online: 29-09 19:10
DeveloperNL schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:29:
Als je goed je werk doet en toch in de detachering zit, kun je niet beter gaan midlancen of freelancen? Waarschijnlijk verdien je dan 150-200% x zoveel. Ik ging van 4000 bruto (exc vakantie geld), naar 8000 midlance, naar gemiddeld 13k ZZP (omzet) per maand.
Met een heleboel risico en kosten erbij. Maar je hebt gelijk, ik ben tijd geleden ook voor mezelf begonnen :-)

Advies voor topic starter: overstappen, ongeacht wat dan ook. Als het salarisverschil zó groot is, gaat je huidige werkgever dat nooit evenaren o.i.d. Daarnaast is te lang bij werkgever of opdracht zitten niet goed voor je carrière. Andere opdrachten zijn misschien nog wel leuker en collega's ook. Misschien niet. Dat weet je nooit. Als het niet leuk is, ga je door naar de volgende werkgever.

Simpel, gewoon weg. Het enige moment om te onderhandelen over je salaris, is als je binnenkomt. Daarna zijn je kansen verkeken. Of je collega's meer of minder verdienen. Soms krijg je er meer bij vanwege welke reden dan ook, maar nooit zoveel als je overstapt.

Niet meer over nadenken, gewoon overstappen. Ik ben 45 dus ik heb wellicht wat meer ervaring ;-)

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-09 17:09
Davidshadow13 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:31:
En al bieden ze wel een salaris waar je tevreden mee bent dan zal je zien dat je de komende twee jaar weer 0% er bij krijgt 'omdat je toen als zo veel gestegen was'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

retoohs schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:25:
[...]

En al bieden ze wel een salaris waar je tevreden mee bent dan zal je zien dat je de komende twee jaar weer 0% er bij krijgt 'omdat je toen als zo veel gestegen was'.
Daarom laat je dat soort dingen vastleggen. Nu dit erbij, en verder gewoon de reguliere stijging op basis van eventuele CAO en beoordeling aan einde jaar. Zwart op wit, handtekening en al.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:29
Davidshadow13 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:50:
[...]

En dat verwacht ik dus niet. De detacheerder zal vast blij zijn met de goede beoordelingen die jij krijgt maar mocht je vertrekken kan hij ook redelijk eenvoudig jouw vervanger naar binnenschuiven op die positie. Want door jouw heeft het inhurend bedrijf een goed gevoel over de kwaliteit van de dienstverlening van de detacheerder. Het is dus voordeliger om jouw te laten vervangen op dezelfde opdracht dan jouw 40% tot 60% loonsverhoging te geven. Dit gebeurd in de praktijk eigenlijk nauwelijks tenzij je een promotie maakt van uitvoerend naar aansturend binnen hetzelfde bedrijf.
Hangt wel een beetje af van met hoeveel mensen TS bij de klant zit en hoe de kwaliteit van die mensen is. Ik zat bij mijn vorige werkgever met een aantal mensen bij dezelfde klant, en de klant was niet echt happy met de gemiddelde kwaliteit van mijn collega's. Toen ik wegging is er volgens mij ook geen vervanging gekomen en hebben ze intern iemand aangetrokken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Profetische modus:

1. Je huidige baas gaat geen ruimte hebben om in die buurt van die 60% te komen.

2. Jij gaat niet meer tevreden zijn met wat je huidige baas gaat betalen, wetend hoe veel je laat liggen door die overatap niet te maken.

Als je niet alleen financieel maar ook gevoelsmatig een prettige klik hebt met 1 van de aanbiedingen, wordt het tijd te investeren in een paar vlaaien voor het afscheid van je collega’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Deze liggen allemaal op 60% (!) boven mijn huidige bruto salaris, een gigantische verbetering dus.

Nu heb ik bij mijn huidige werkgever aangegeven sterk na te denken over een ander aanbod. Daarop hebben we eind volgende week een gesprek ingepland omdat ze mij niet zonder slag of stoot willen laten gaan.
Het kan geen kwaad om de werkgever aan te horen maar een werkgever die nu veel minder dan marktconform betaalt zal er niet zomaar 60% bij doen. Ze zullen komen met smoesjes, misschien proberen om het naar volgend jaar te schuiven, of ze zullen met een kleine verhoging komen en vage toezeggingen voor de komende jaren. En als dat lukt dan zullen ze dat volgend jaar weer proberen. Zo kun je mensen soms jarenlang aan het lijntje houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 18:24
Maak voor jezelf ook duidelijk wat je genoeg zou vinden om erbij te krijgen bij je huidige baan. Een andere baan kan wel +60% salaris betekenen, maar daarbij weet je niet of het net zo leuk werk met net zulke leuke collega's zal gaan worden.

Zomaar 60% erbij gaan krijgen in je huidige baan is waarschijnlijk niet heel realistisch, maar zou je met bijvoorbeeld 20% of 30% erbij ook al genoegen nemen? Want ook dat zijn flinke stappen die niet iedereen krijgt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:58
Voor 60% extra salaris kan je in je privetijd bijzonder veel extra mogelijkheden maken. En vaak is een baan wat je er zelf van maakt. Dus ik zou zeker de overstap maken.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:20:
Profetische modus:

1. Je huidige baas gaat geen ruimte hebben om in die buurt van die 60% te komen.

2. Jij gaat niet meer tevreden zijn met wat je huidige baas gaat betalen, wetend hoe veel je laat liggen door die overatap niet te maken.

Als je niet alleen financieel maar ook gevoelsmatig een prettige klik hebt met 1 van de aanbiedingen, wordt het tijd te investeren in een paar vlaaien voor het afscheid van je collega’s.
Helemaal eens met hierboven. Zelfs als je al een aanbod van je huidige werkgever accepteert, zul je dat over een half jaar of zelfs een paar maanden spijt krijgen, omdat het gewoonweg veel minder is dan je zou kunnen verdienen.

Deze andere aanbiedingen bieden jou zoveel meer, dat je jezelf enorm te kort doet door het niet te doen. Wellicht betekent dit nieuwe salaris wel dat je eindelijk dat huis kopen wat je wilde, je (dure) hobby uitbreiden of vaker op vakantie ( :+ ). Misschien kun je (op termijn) wel minder gaan werken en zelfs nog meer verdienen dan bij je oude baan. Of plannen voor een eerder pensioen.

Wellicht klinkt het allemaal wat bot, maar meer geld verdienen biedt je in grote delen van je leven veel mogelijkheden.

Gemakshalve ga ik er wel vanuit dat je een goede klik hebt met dit nieuwe bedrijf en de werkzaamheden een beetje leuk zijn ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
Tk55 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:28:
[...]

Gemakshalve ga ik er wel vanuit dat je een goede klik hebt met dit nieuwe bedrijf en de werkzaamheden een beetje leuk zijn ;)
En dat je niet het gesprek met je werkgever aangaat zonder dat de genoemde aanbiedingen minimaal als contract in je mailbox zitten.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Spacecowboy schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:42:
[...]

Daarom laat je dat soort dingen vastleggen. Nu dit erbij, en verder gewoon de reguliere stijging op basis van eventuele CAO en beoordeling aan einde jaar. Zwart op wit, handtekening en al.
Dat lijkt me niet. Ken jij een CAO waar je er 60% of meer bij krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Dennis van der Stelt schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:49:
[...]

Dat lijkt me niet. Ken jij een CAO waar je er 60% of meer bij krijgt?
Als je nu zwaar onderbetaald wordt, en bijvoorbeeld in schaal 5 of 6 zit, en je schuift in 1x door naar schaal 8 of 9, waarom niet? Mits je natuurlijk voldoet aan de functie-eisen die bij die schaal hoort.

Dat de meeste werkgevers daar moeilijk over doen met de smoes "loonhuis" en "ontwikkeling", is een ander verhaal (en gewoon kul om de loonkosten in de hand te houden). Als je werkgever wil, kan alles.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Spacecowboy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:56:
[...]

Als je nu zwaar onderbetaald wordt, en bijvoorbeeld in schaal 5 of 6 zit, en je schuift in 1x door naar schaal 8 of 9, waarom niet? Mits je natuurlijk voldoet aan de functie-eisen die bij die schaal hoort.
Ik heb nog nooit in een schaal gewerkt of een CAO gehad. Je krijgt gewoon erbij wat je erbij krijgt. Zo niet, dan vertrek je en krijg je het ergens anders er 2x bij. Of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

Dennis van der Stelt schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:57:
[...]

Ik heb nog nooit in een schaal gewerkt of een CAO gehad. Je krijgt gewoon erbij wat je erbij krijgt. Zo niet, dan vertrek je en krijg je het ergens anders er 2x bij. Of meer.
Veel (grote) organisaties werken nu eenmaal op die manier. Bij ons is het een publiek geheim dat er per jaar maar voor x personen budget ruimte is om bijvoorbeeld een schaal hoger te gaan. De rest krijgt gewoon wat bij zijn beoordeling past (vastgelegd in de cao) en daarnaast per jaar een percentage om de inflatie te corrigeren.

Zoals de TS op mij overkomt is dit niet een bedrijf wat met een CAO en schalen werkt, overigens.

HENG HENG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 15:01
Baerleveldt schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:44:
[...]

Goede omschrijving van hoe plateauing eruit ziet. Je maakt jezelf wijs dat je goed zit, maar dat is best gevaarlijk voor je vooruitgang. Je gaat pas echt groeien als je een een beetje het onbekende, en oncomfortabele opzoekt. In geld groei je dan vanzelf mee. Je wordt dan ook meer waard vanwege het feit dat je door uitdaging op te zoeken, meer en betere ervaring hebt. Dat gat wordt nu zeker niet gedicht, hooguit met een zoethoudertje. Waarom zouden ze?

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 21-11-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Spacecowboy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:05:
[...]

Veel (grote) organisaties werken nu eenmaal op die manier. Bij ons is het een publiek geheim dat er per jaar maar voor x personen budget ruimte is om bijvoorbeeld een schaal hoger te gaan. De rest krijgt gewoon wat bij zijn beoordeling past (vastgelegd in de cao) en daarnaast per jaar een percentage om de inflatie te corrigeren.
Opzich ook niet vreemd, zo'n beetje elk fatsoenlijk bedrijf heeft een personeelsplanning en budgetten. Zeker in de IT waar perstoneelkosten over het algemeen de grootste kosten zijn. Als dat niet word gepland en doorberekend t.o.v. de inkomsten dan moet je elk jaar maar afwachten of er winst word gedraaid of niet... Dat is is niet hoe professioneel management werkt.

En dat werkt ook zonder schalen, je kan bv. ook budgetteren met een X % aan toename in personeelskosten en met X % aan gemiddelde opslag binnen een groep werknemers.

[ Voor 9% gewijzigd door RagingPenguin op 21-11-2020 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-09 08:47
Zijn die andere aanbiedingen concreet in de zin dat je alle secundaire voorwaarden kent en je zo kunt tekenen? Of zijn het salaris indicaties van HR of een recruiter? In het laatste geval zou ik er sowieso 10-20k bruto op jaarbasis vanaf trekken, want ik ben nog nooit een recruiter tegengekomen die niet een veel te rooskleurig beeld schetste van het salaris...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb jaren het aanbod van bedrijven geaccepteerd dat er geld bij komt als ik maar zou blijven. Maar uiteindelijk zet het geen zoden aan de dijk. Wanneer je een aanbod van 60% meer krijgt, dat is 35% meer netto, dan moet je daar gewoon op ingaan. Blijven met een netto salaris van 2000 is dus 700 euro aan je werkgever geven per maand. Dat is iedere maand een RTX 3080 die je mist. 8400 per jaar.

Zorg er voor dat je bij nieuwe werkgever je contract alleen nog hoeft te tekenen en geeft je huidige werkgever 1 week de tijd om te beslissen die 60% er bij te geven. Iedere maand kost je tenslotte 500-700 euro.

Een andere reden om bij je huidige werkgever weg te gaan is, dat je werkgever je onvoldoende respecteert, anders was hij nooit in deze situatie beland. Erger nog, hij wist het al jaren en toch bleef hij misbruik van je maken.

Overigens wanneer je bij een nieuwe detacheerder gaat werken, probeer dan "geen relatie beding" in je contract te krijgen. Heb ik ook, houdt je werkgever scherp wanneer je zonder juridische gezeur zo maar naar klant kan overstappen en daar in dienst te treden.

[ Voor 13% gewijzigd door Wim-Bart op 21-11-2020 20:25 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:29
Spacecowboy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:56:
[...]

Als je nu zwaar onderbetaald wordt, en bijvoorbeeld in schaal 5 of 6 zit, en je schuift in 1x door naar schaal 8 of 9, waarom niet?
Ik vind het altijd grappig dat lui zo rondstrooien met salarisschaal 354 of een ander getal. Alsof het nationaal vastgelegde begrippen zijn die voor iedereen bekend zijn. Ik begrijp dat je een voorbeeld opnoemt maar die schalen zeggen helemaal niets zonder op zijn minst te verwijzen naar uit welke cao ze komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Spacecowboy schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:05:
Veel (grote) organisaties werken nu eenmaal op die manier.
Niet in de IT private sector. Als ze de streken die jij beschrijft uithalen, zijn alle goeie mensen in no time weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
pennywiser schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:05:
Goede omschrijving van hoe plateauing eruit ziet. Je maakt jezelf wijs dat je goed zit, maar dat is best gevaarlijk voor je vooruitgang. Je gaat pas echt groeien als je een een beetje het onbekende, en oncomfortabele opzoekt.
Precies.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Nieknikey schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:21:
[...]

Ik vind het altijd grappig dat lui zo rondstrooien met salarisschaal 354 of een ander getal. Alsof het nationaal vastgelegde begrippen zijn die voor iedereen bekend zijn. Ik begrijp dat je een voorbeeld opnoemt maar die schalen zeggen helemaal niets zonder op zijn minst te verwijzen naar uit welke cao ze komen.
Salaris schalen zijn alleen maar "excuus tabellen" om mensen uit te buiten. Ik zal een voorbeeld geven van een aantal jaren geleden.

Een meisje werkt bij een lease maatschappij. Daar werkt ze op een afdeling naar volle tevredenheid, 2 jaar achter elkaar medewerkster van het jaar, gepromoveerd naar teamlead. Maar er komt een audit. Nu blijkt ze naast 3 schalen te laag ook nog eens een te laag salaris te verdienen. Mooi denk je, dat wordt gecorrigeerd. Wat gebeurt er, bedrijf zegt, ja, van de vakbond mogen salarissen niet zo maar 3 schalen omhoog en maximaal x euro per jaar, dus over 5 jaar zit ze in de goede schaal en op het juiste salaris.

Ik zei toen nog, wanneer ze ontslag neemt en op je eigen functie solliciteert, dan kan het wel, het antwoord was, klopt, bij nieuw personeel kan het direct goed, maar.... we hebben personeelsstop, dus zal ze baan kwijt zijn. Zo denken werkgevers. Uiteindelijk heeft ze ontslag genomen en toen was het opeens huilie huilie bij de werkgever...

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baerleveldt
Ha, ik was even een weekendje offline dus een wat verlate reactie. Allereerst bedankt voor de vele reacties! Zal ze niet allemaal stuk voor stuk quoten maar wel proberen alles te beantwoorden.

Bij de contractbespreking eerder dit jaar heb ik inderdaad wel mijn onvrede geuit. Kwamen natuurlijk een hoop corona excuusjes terug. Zoals ik al aangaf ben ik wegens omstandigheden toen ik hier in dienst kwam akkoord gegaan om te starten onder marktconforme salarissen. Omdat zowel zij, als ik zelf niet precies wisten wat mijn huidige niveau nou eigenlijk was. Dit bleek uiteindelijk vrij hoog te zijn dus vandaar dat ik er nu wel klaar mee was en rond ben gaan kijken.

Voor de gevaren van plateauing ben ik maar al te goed op de hoogte. Vandaar dat ik destijds ook specifiek voor de detachering heb gekozen om zodoende in kortere tijd meer ervaring op te doen. Dat bevalt nog altijd goed en aangezien ik pas kort op mijn huidige project zit, maar daar wel veel verantwoordelijkheden en uitdaging heb, is dat voor mij de primaire reden dat ik hier zou willen blijven.

Ik snap de sentimenten over niet bij een bedrijf willen blijven dat slecht betaald en in veel gevallen ben ik het daar roerend mee eens. Aangezien ik zelf steevast bij klanten zit en daar mijn ding doet, maakt het mij wat minder uit. Mocht ik mij genaaid voelen, zoals nu, dan kijk ik wel even rond naar wat er nog meer is :*)

Wat dat betreft heb ik voor mijzelf ook wel de knoop doorgehakt wat ik nu zou willen om te blijven. Dat hoeft niet die volle 60% te zijn maar minder dan 50% en het is klaar. Zijn ook geen irreële eisen voor mijn functieprofiel. Gesprek is direct met de baas, die mij graag wilt houden dus we gaan het zien.

Qua onderhandelen kan ik, anders dan misschien doet vermoeden, wel prima mijn mannetje staan. Wegens omstandigheden dus eerst een tijdje voor minder gewerkt maar dat is nu dus klaar. Bij mijn mogelijk nieuwe werkgever dan ook al flink wat extras erbij onderhandelt. Scheelt ook dat ik de luxe heb dat er enorm veel vraag en heel weinig aanbod is. Die aanbieding wordt overigens nu op papier gezet en waarschijnlijk morgen toegezonden ter ondertekening. Alle secundaire arbeidsvoorwaarden zijn mij bekend.
Transportman schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:02:
[...]

Hangt wel een beetje af van met hoeveel mensen TS bij de klant zit en hoe de kwaliteit van die mensen is. Ik zat bij mijn vorige werkgever met een aantal mensen bij dezelfde klant, en de klant was niet echt happy met de gemiddelde kwaliteit van mijn collega's. Toen ik wegging is er volgens mij ook geen vervanging gekomen en hebben ze intern iemand aangetrokken.
Helemaal waar. Wij hebben meerdere mensen bij mijn huidige klant zitten en ik weet lang niet van iedereen het niveau. Wel dat ik tov een directe teamgenoot wel een beduidend hoger niveau heb. Maar goed, geen idee verder hoe of wat hierin.
DeveloperNL schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:29:
[...]

Freelancen heb ik lang gedaan, het zij kleinere klusjes. Ik heb juist de overstap de andere kant op gemaakt om even een goed CV op te bouwen. Wellicht dat ik in de toekomst weer terug ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:35
Baerleveldt schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:27:
Ik snap de sentimenten over niet bij een bedrijf willen blijven dat slecht betaald en in veel gevallen ben ik het daar roerend mee eens.
Commerciële bedrijven betalen je een salaris waarmee ze denken dat ze jou tevreden kunnen houden en waarmee ze zelf het meeste verdienen. Het liefst creeëren ze ook een cultuur waarmee medewerkers liever niet met elkaar over salaris praten. (In Amerika is het ondersom. Daar vraagt men: "hoe gaat en wat verdien je?" Grote kans dat deaarom de salarisen daar een stuk hoger liggen voor schaarse mensen)

Dit werkt dus nooit in jouw voordeel. Jouw salaris ligt nu 60% onder je marktwaarde omdat je baas lekker wilt verdienen (wat zijn goed recht is uiteraard).

Als je het echt goed wilt uitzoeken vraag je je uurtarief op bij je klus en reken je uit wat ze aan je verdienen per jaar. Daar zal je van schikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
miena21 schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:15:
[...]
Als je het echt goed wilt uitzoeken vraag je je uurtarief op bij je klus en reken je uit wat ze aan je verdienen per jaar. Daar zal je van schikken.
Dat is wel heel lastig. Een detacheerder betaald ook je auto, training en andere zaken. En daarnaast hebben ze waanzinnig veel overhead aan managers en dergelijke die ook betaald moeten worden.

Los daarvan, wat je ook kunt regelen bij je huidige werkgever
- Betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Misschien Mercedes ipv Volkwsagen? ;-)
- Voor hetzelfde geld, minder uren werken. Dat is voor werkgevers vaak eenvoudiger te regelen dan hoger salaris. Dus €4000 voor 40 uur, of €4000 voor 32 uur. Dat heb ik wel gebruikt bij onderhandelingen als er écht niets meer bij kon. "Okay, ik ga akkoord met dat bedrag, maar dan voor x aantal uren" :-)

Uiteindelijk willen ze je houden omdat je iets oplevert. Omdat klanten tevreden zijn en ze jou ergens heen kunnen sturen als er "problemen" zijn. Wat je nog meer waarde geeft dan collega's, als ik het goed begrijp. Ze willen je niet houden omdat ze jou zo'n vriendelijk persoon vinden. En dat is het probleem. Vaak denken ze dat je wel vervangbaar bent. Dat je tienduizenden euro's kost om te vervangen (dat is al zo vaak onderzocht en bewezen) dat willen werkgevers maar niet leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:13

Wat dat betreft heb ik voor mijzelf ook wel de knoop doorgehakt wat ik nu zou willen om te blijven. Dat hoeft niet die volle 60% te zijn maar minder dan 50% en het is klaar. Zijn ook geen irreële eisen voor mijn functieprofiel. Gesprek is direct met de baas, die mij graag wilt houden dus we gaan het zien.

Qua onderhandelen kan ik, anders dan misschien doet vermoeden, wel prima mijn mannetje staan. Wegens omstandigheden dus eerst een tijdje voor minder gewerkt maar dat is nu dus klaar. Bij mijn mogelijk nieuwe werkgever dan ook al flink wat extras erbij onderhandelt. Scheelt ook dat ik de luxe heb dat er enorm veel vraag en heel weinig aanbod is. Die aanbieding wordt overigens nu op papier gezet en waarschijnlijk morgen toegezonden ter ondertekening. Alle secundaire arbeidsvoorwaarden zijn mij bekend.
Voorspelling voor een toekomstige onderhandeling bij je huidige werkgever: "Jij hebt toentertijd al 50% verhoging gekregen"

Je maakt nu een dusdanig klapper bij je huidige werkgever dat je de komende 5 jaar er waarschijnlijk niets meer bij krijgt afgezien van de CAO verhoging terwijl het salaris bij je nieuwe werkgever een begin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dennis van der Stelt schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:02:
Dat is wel heel lastig. Een detacheerder betaald ook je auto, training en andere zaken. En daarnaast hebben ze waanzinnig veel overhead aan managers en dergelijke die ook betaald moeten worden.
"Moeten"? Vooral grote detacheerders hebben een enorm waterhoofd van mensen die geen geld binnenhalen maar waar wel veel geld aan uitgegeven wordt.

Hij heeft wel gelijk. Als je uitgaat van een uurtarief wat binnenkomt en een bruto salaris waarvan de kosten voor de werkgever ongeveer x 1.5 zijn (dus een bruto salaris van 1000 kost een werkgever ongeveer 1500), weet je dus wat er aan overhead overblijft. Dat is dus waar de leaseauto van je manager van betaald wordt. Maargoed, als je dat soort rekensommetjes maakt en daar ietwat depri van wordt, dan kun je sowieso beter gaan ZZPen. Daarvoor is detachering ook wel een mooie springplank.

Hoe dan ook is je uurtarief vragen een prima strategie om te kijken wat er in het vat zit. Als je werkgever 120 per uur voor je vangt en je zelf maar 5000 per maand krijgt, is de verhouding enorm scheef.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 23-11-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Bij de contractbespreking eerder dit jaar heb ik inderdaad wel mijn onvrede geuit. Kwamen natuurlijk een hoop corona excuusjes terug. Zoals ik al aangaf ben ik wegens omstandigheden toen ik hier in dienst kwam akkoord gegaan om te starten onder marktconforme salarissen. Omdat zowel zij, als ik zelf niet precies wisten wat mijn huidige niveau nou eigenlijk was. Dit bleek uiteindelijk vrij hoog te zijn dus vandaar dat ik er nu wel klaar mee was en rond ben gaan kijken.
Zo gaat het eigenlijk altijd in loondienst. Er is een machtsonbalans en een informatieonbalans. Je werkgever oefent controle over je uit, en heeft daarnaast meer informatie dan jij hebt. Jij weet niet exact wat de werkelijke ruimte is, of de zaken er echt zo slecht voorstaan, wat de plannen echt zijn. Het is dus een constant spelletje bluf. Het is logisch natuurlijk; lonen zijn over 't algemeen veruit de grootste kosten voor dit soort bedrijven. Dus er is altijd een incentive om die laag te houden.

Dit soort onderhandelen moet je dus echt als pure business zien, en er vanuit gaan dat ze je altijd omlaag aan het praten zijn. Daarom zie je ook dat als ze het voordeel niet meer hebben (dus als je bijv. een ander aanbod hebt) opeens heel veel meer mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
Dennis van der Stelt schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:02:
[...]

Mijn tip: bereken je payout. Alle directe loonkosten vs je omzet. Dan weet je hoeveel er eventueel in het vat zou zitten.
Los daarvan, wat je ook kunt regelen bij je huidige werkgever
- Betere secundaire arbeidsvoorwaarden. Misschien Mercedes ipv Volkwsagen? ;-)
In de detachering is dat alleen maar lastiger dan meer geld. Want het kost allebei geld (waar het beschikbare budget vaak beperkt is), en je nieuwe CLS350 past niet binnen de leaseregeling. Bovendien moet je maar net willen om een te laag loon te compenseren met een te dure auto. Door de bijtelling ga je netto nog verder achteruit.
- Voor hetzelfde geld, minder uren werken. Dat is voor werkgevers vaak eenvoudiger te regelen dan hoger salaris. Dus €4000 voor 40 uur, of €4000 voor 32 uur. Dat heb ik wel gebruikt bij onderhandelingen als er écht niets meer bij kon. "Okay, ik ga akkoord met dat bedrag, maar dan voor x aantal uren" :-)
Daarmee ondermijn je de economie van de detachering compleet. In vaste dienst kan het een redelijk voorstel zijn, maar in de detachering geven ze liever 1000 euro opslag (wat ze ook niet graag doen) dan een vrije dag in de week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 17:57
Maak goed een berekening van wat je netto overhoudt, en wat er precies van je verwacht wordt bij het andere bedrijf.

- Hoeveel pensioen neemt de werkgever voor zijn rekening?

Alle toeslagen zullen namelijk ook flink lager worden, bijvoorbeeld:
- Kindgebonden budget gaat flink omlaag
- Kinderopvangtoeslag gaat flink omlaag
- Andere toeslagen gaan omlaag
- Ben je gescheiden en heeft je ex recht op alimentatie? Moet je meer aan je ex betalen. Heb je kinderen? Moet je ook daar meer voor betalen.

Ik ben een poosje geleden ook bruto vooruit gegaan in salaris, maar onder de streep heb ik niet veel meer te besteden.

Als je er dus netto niet veel vooruitgaat, lijkt mij een baan wat je met plezier doet belangrijker dan die paar euro extra.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

Pas wel heel goed op dat je een nieuw schip hebt voor je het oude in de fik steekt. Vorige maand had ik een dergelijk tgesprek met een werknemer (40% meer, volgens mij niet waard). Hij verliet het gesprek met de medeling dat ie ontslag nam (allemaal in alle rust btw). Vrijdag liet hij weten niet weg te gaan. Ik heb hem toem moeten uitleggen dat hij zijn contract had opgezegt en dat ik een vervanger had weten te vinden. Behoorlijk drama. Man op leeftijd, kinderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 30-09 17:40
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:20:
Pas wel heel goed op dat je een nieuw schip hebt voor je het oude in de fik steekt. Vorige maand had ik een dergelijk tgesprek met een werknemer (40% meer, volgens mij niet waard). Hij verliet het gesprek met de medeling dat ie ontslag nam (allemaal in alle rust btw). Vrijdag liet hij weten niet weg te gaan. Ik heb hem toem moeten uitleggen dat hij zijn contract had opgezegt en dat ik een vervanger had weten te vinden. Behoorlijk drama. Man op leeftijd, kinderen etc.
Inderdaad, zorg dat je het gesprek met je huidige baas doet met een nieuw contract in je binnenzak.

Ik heb in Corona tijden ook al bedrijven gezien die mondeling gemeld hadden dat het contract er aan kwam, maar uiteindelijk met lood in de schoenen moesten af bellen. (periode Maart/April)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-08 22:25

T.C

Hydra schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:27:
Het moment van overstap is vrijwel altijd het moment om een flink stuksalaris erbij te krijgen. Werkgevers geven uit zichzelf eigenlijk nooit wat ze je maximaal waard vinden, ze geven het minimum waarvan ze denken dat je tevreden bent. Als je niet onderhandelt / om meer zeurt, krijg je eigenlijk nooit wat ze je echt waard vinden. Gaan solliciteren is een goeie manier om je waarde te bepalen. Meestal gaat je huidige werkgever wel proberen dat salaris te matchen.

Nu is alleen 60% wel een immens verschil. Dan lijkt het me alsof je huidige werkgever je echt enorm onderbetaalt. Goeie kans dat ze dat niet gaan matchen. Hou er rekening mee dat je wel bereid moet zijn om daadwerkelijk op te stappen; als ze denken dat je bluft en je dan blijft, maak je jezelf aardig belachelijk IMHO.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Wanneer je zegt dat je weggaat als ze jou niet voldoende tegemoet komen, moet je ook niet blijven werken.
Ook moet je als je vertrekt niet aan de werkgever vragen of je weer terug mag komen.

Ik (werkzaam in de consultancy) heb een collega die op beide punten in de fout is gegaan.

Ze is al eens iets meer dan een jaar naar een andere werkgever gegaan en kwam na een paar maanden alweer vragen om haar oude baan. (Onze werkgever heeft aangegeven dat ze toch nog even daar moest werken, om zeker te weten dat het gras daar minder groen is dan bij ons.)

Ze heeft ook een keer om salarisverhoging gevraagd, met als opmerking dat ze anders ergens anders zou gaan werken.
Vervolgens is ze toch gebleven.

Nu houden ze haar al een hele tijd op een junior functie, omdat ze toch niet voldoende betrouwbaar overkomt.
En ook omdat onze werkgever haar niet meer heel serieus neemt als het op salaris en ontslagnemen aankomt.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:20:
Overigens wanneer je bij een nieuwe detacheerder gaat werken, probeer dan "geen relatie beding" in je contract te krijgen. Heb ik ook, houdt je werkgever scherp wanneer je zonder juridische gezeur zo maar naar klant kan overstappen en daar in dienst te treden.
Dat helpt je hoogstwaarschijnlijk niet want je werkgever heeft in het contract met zijn klant waarschijnlijk gewoon een clausule staan die het afwerven van personeel (zonder onderlinge toestemming) verbiedt. In de praktijk kan een dergelijke clausule in het contract van de werknemer nog wel eens sneuvelen voor de rechter, in een (B2B) overeenkomst tussen je werkgever en z'n klant is er veel meer toegelaten en is dat niet voor discussie vatbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:33
Ik vind het bijzonder dat mensen zich "genaaid" voelen als ze onderbetaald worden. In mijn ogen is het vraag en aanbod. Als je (in eerste instantie) beide blij bent met het salaris dan is het goed.

Wanneer je er nu achterkomt dat je onderbetaald wordt, is dat dan de schuld van de werkgever? Maakt dat de werkgever een slechte werkgever? In mijn ogen niet. Zakelijk gezien heeft de werkgever het goed geregeld en een goede kracht voor relatief weinig geld in dienst.

Neemt natuurlijk niet weg dat je hier "gewoon" over moet gaan overleggen. Tijd geleden heb ik dezelfde situatie gehad, heb ik verschillende aanbiedingen gehad die 25% boven mijn huidige salaris zaten. Maar omdat ik tevreden ben met mijn werkgever hier in gesprek over gegaan.
Uiteindelijk is mijn werkgever mij tegemoet gekomen en waren we beide blij. Natuurlijk ben ik in de wetenschap dat ik bij andere werkgever(s) meer zou kunnen verdienen. Maar bedrijfscultuur en plezier in het werk is natuurlijk ook heel belangrijk.

Daarom zou ik zeggen, ga in overleg maar bepaal voor jezelf wat je wil. 60% is natuurlijk bijzonder veel, maar bepaal voor jezelf wat jouw grens is wanneer je over wil stappen.
Is het salaris het enige wat voor jou doorslaggevend is? Dan sowieso doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Laatst online: 20:48
Laurensius88 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:28:
Maar omdat ik tevreden ben met mijn werkgever hier in gesprek over gegaan.
Uiteindelijk is mijn werkgever mij tegemoet gekomen en waren we beide blij.
Mooi voor u, maar mijn werkgever geeft dan gewoon een hand en wenst je succes, al vele zien gaan op deze manier. en telkens maar weer nieuwe mensen inwerken ;P

[ Voor 31% gewijzigd door T-Forever op 23-11-2020 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31
Lijkt me sterk dat jouw huidige werkgever die 60% kan matchen. Als ze je willen behouden zullen ze wellicht proberen je te behouden en een aanbod (meet in the middle) te doen met misschien toekomstige afspraken. Aan jou om te bepalen of dat voldoende is.

Zelf werk ik ook voor een detacheerder. Ik was net 6 maanden in dienst en ik kwam erachter dat ik te weinig verdiende en slecht had onderhandeld over mijn salaris. Kreeg meerdere aanbiedingen met ca. 40% hoger salaris. Maar ik zat wel op mijn plek bij mijn detacheerder met leaseauto, collega's en doorgroeimogelijkheden.

Dit eerlijk verteld aan de HR manager. Uiteindelijk heeft mijn werkgever tussentijds mijn salaris verhoogd met 30% en mijn eis ingewilligd zonder daarover te onderhandelen. Dus het kan wel.

De vraag is wat jouw onderhandelingspositie is en hoe jij er in staat? Jij hebt een gesprek ingepland met je werkgever. Heb je in je hoofd welk bedrag je erbij wil hebben om te blijven? Heb je ook echt daadwerkelijke alternatieven en ben je zo goed als aangenomen elders? Wat doe je als je werkgever een geweldig aanbod doet of juist een slecht aanbod. Dat gesprek moet je goed voorbereiden en de scenario's uitwerken. En je moet voor jezelf bepalen wat acceptabel is voor jou. Het is niet verstandig om onvoorbereid zo'n gesprek in te gaan 'ik zie wel..'.

[ Voor 37% gewijzigd door Cheezborger op 23-11-2020 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
T-Forever schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:53:
[...]

Mooi voor u, maar mijn werkgever geeft dan gewoon een hand en wenst je succes, al vele zien gaan op deze manier. en telkens maar weer nieuwe mensen inwerken ;P
Maarja, dan nogmaals de vraag. Is de werkgever een slechte werkgever omdat hij onderbetaald? Als het goed is gaat zowel de werknemer als werkgever bij opstellen van het contract en dus loon akkoord met de voorwaarden.

Maar in uw geval, is de keuze dan wel makkelijk natuurlijk :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:31

Rmg

Als dit exact zo gegaan is als hier gesteld is dan heeft de werknemer best wel een zaak.

Als werkgever moet je je er van vergewissen dat het een ondubbelzinnige en duidelijke opzegging van het dienstverband is. Dat zou betekenen dat je nogmaals na moet gaan dat dit zeker is wat de werknemer wil en ook dat hieraan consequenties hangen.

Er zijn al meerdere zaken geweest waarin de medeling "Ik neem ontslag" en verder geen actie van werkgever of -nemer niet genoeg waren. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laurensius88
Cheezborger schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:56:

De vraag is wat jouw onderhandelingspositie is en hoe jij er in staat? Jij hebt een gesprek ingepland met je werkgever. Heb je in je hoofd welk bedrag je erbij wil hebben om te blijven? Heb je ook echt daadwerkelijke alternatieven en ben je zo goed als aangenomen elders? Wat doe je als je werkgever een geweldig aanbod doet of juist een slecht aanbod. Dat gesprek moet je goed voorbereiden en de scenario's uitwerken. En je moet voor jezelf bepalen wat acceptabel is voor jou. Het is niet verstandig om onvoorbereid zo'n gesprek in te gaan 'ik zie wel..'.
Eigenlijk zelfde situatie als bij mij dus. Zoals ik al zei, dit lijkt mij het beste advies _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

synx6 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:37:
Het feit dat ze eind volgende week tijd hebben betekent ook dat je opzegtermijn tot begin dec korter wordt.
Dit zegt alles al, ze rekken. Want je gaat niet meteen antwoord krijgen maar ze 'gaan kijken wat ze voor je kunnen doen'. Vervolgens is het 30 november, en nog geen (goed) voorstel van jouw huidige werkgever.

Wat wordt jouw actie dan maandag?

Heb je dan een concreet contract getekend voor je liggen van de andere partij zodat je nog kan opzeggen in november?
Precies wat anderen zeggen; ik zou sowieso voor jezelf uitdenken wat je zou willen van de huidige werkgever; meer geld (>50%) maar weeg je eventueel ook andere zaken als opleiding? Een meerjaren financieel groeiplan?

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 23-11-2020 21:21 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

indigo79 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:47:
[...]

Dat helpt je hoogstwaarschijnlijk niet want je werkgever heeft in het contract met zijn klant waarschijnlijk gewoon een clausule staan die het afwerven van personeel (zonder onderlinge toestemming) verbiedt. In de praktijk kan een dergelijke clausule in het contract van de werknemer nog wel eens sneuvelen voor de rechter, in een (B2B) overeenkomst tussen je werkgever en z'n klant is er veel meer toegelaten en is dat niet voor discussie vatbaar.
Nee, is een afspraak, net zoals het minimale tarief waarvoor ik bij een klant wordt ingezet om roofbouw op tarieven te voorkomen. Ik vind namelijk dat ik een minimale marktwaarde heb. Ik weiger ook gewoon opdrachten wanneer ik het niet zie zitten, bijvoorbeeld centrum Amsterdam zonder parkeerplek, is gewoon een Nee. En toch al meer dan 15 jaar bij de zelfde detacheerder, dus het kan wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Laurensius88 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:28:
Ik vind het bijzonder dat mensen zich "genaaid" voelen als ze onderbetaald worden.
Als je elk jaar tegengewerkt wordt met "ja maar tegenvallende resultaten" dan is het zeker niet raar dat je je 'genaaid' voelt als je dan na een paar jaar ziet dat je dik onderbetaald wordt. Want hoe ga je er achter komen anders dan door te solliciteren? Dit zijn die bedrijven die 'marktconform' betalen als je er komt werken, maar dan iedere keer terug blijven duwen bij elke review ronde elk jaar. "Nee maar volgend jaar komt het echt", en er dan weer 100 per maand bijkrijgen het jaar daarop.

Volledig terecht dat mensen dat op een gegeven moment zat worden, helemaal als het om detachering gaat waar uurtarieven wel gewoon door blijven stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Wim-Bart schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:20:
En toch al meer dan 15 jaar bij de zelfde detacheerder, dus het kan wel :)
Da's fijn voor je, maar het is eerder regel dan uitzondering. De meeste detacheerders hebben weinig behoefte om als recruitmentbureau's / springplank voor ZZPers te fungeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:23

Yucon

*broem*

dit is sowieso al zoiets raars. Willen ze dan ook graag medewerkers die 'markconform' zijn? De zesjes dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:40
Interessant topic om te lezen.

Ik zit in hetzelfde schuitje als TS, maar heb nog geen nieuwe sollicitaties gedaan. Wel al wat lopen netwerken maar daar kwam het op neer dat ik er niet meer ging verdienen (en bij m'n huidige detacheerder moest blijven) en vervolgens daar kon werken. En ik wil juist meer vastigheid en van die tijdelijke contracten af.

Ook hier de coronasmoesjes om geen bonus of loonsverhogingen te geven. Maar dezelfde reden gaf men voor de coronacrisis ook al. BS dus.

Ik ben gedetacheerd bij een overheidsinstantie, wel redelijk naar mijn zin maar ga binnenkort toch eens verder kijken. Vanaf het begin betrokken geweest bij dit project en zodra de boel afgerond is ga ik zeker weer verder kijken. In de tussentijd beetje netwerken of er iets in de buurt is waar ik eventueel nog wat kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 22:29
Rmg schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:09:
[...]

Als dit exact zo gegaan is als hier gesteld is dan heeft de werknemer best wel een zaak.

Als werkgever moet je je er van vergewissen dat het een ondubbelzinnige en duidelijke opzegging van het dienstverband is. Dat zou betekenen dat je nogmaals na moet gaan dat dit zeker is wat de werknemer wil en ook dat hieraan consequenties hangen.

Er zijn al meerdere zaken geweest waarin de medeling "Ik neem ontslag" en verder geen actie van werkgever of -nemer niet genoeg waren. :X
In België is het zelfs zo dat je ontslag schriftelijk ingediend moet worden of er is geen sprake van ontslag om maar te beginnen. Doe je dat niet dan kan je maar beter de dag erna netjes op kantoor zijn of je kan de bal vreselijk hard terugkrijgen omdat je zogezegd weigert te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Laurensius88 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:09:
[...]

Maarja, dan nogmaals de vraag. Is de werkgever een slechte werkgever omdat hij onderbetaald? Als het goed is gaat zowel de werknemer als werkgever bij opstellen van het contract en dus loon akkoord met de voorwaarden.

Maar in uw geval, is de keuze dan wel makkelijk natuurlijk :)
Mwah, dubbelzinnig. Ik begrijp je insteek, maar laat ik het anders benoemen.

Bij het aangaan van een eerste contract is niemand elkaar iets schuldig, er is geen ervaring met elkaar, en dus geen waardering.

Maar vanuit dat punt hangt alles samen met de ontwikkeling van werknemer, functie, en bedrijf.

Zolang de waardering vanuit werkgever niet marktconform is ten opzichte van de ontwikkeling van werknemer, dan is het een kwestie van tijd voordat werknemer weggaat.

Werkgever gaat vaak weer terug naar de goedkope constructies, en blijft zo onbewezen beginners aantrekken. High performers gaan weg, totdat diegene blijft die eigenlijk helemaal niet ontwikkelt tegen dat loon.

Ben je een slechte werkgever? Hangt er vanaf. Was het een administratieve functie, daar heb je geen high performer nodig. Op een decision making unit? Analytische functie? Directe productiviteit gerelateerde werkzaamheden? Dan wil je ze wel hebben.

Je leert de ondergewaardeerde (ex)werknemers waar ze wel heen moeten. Maar eigenlijk is de werkgever een dief van zijn eigen kennis en portemonnee natuurlijk.

Elke keer weer nieuwe mensen op key posities inwerken, en elke keer dat er een high performer komt, zal die zijn/haar eigen visie en processen er op los laten, alles omgooien, en weer weggaan als ze zien dat de intenties voor niks zijn. Je bent idd geen goede werkgever.

We hebben het dan niet over uitgekauwde c-level/senior posities tussen corporate en mkb uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baerleveldt
t_captain schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:12:
In de detachering is dat alleen maar lastiger dan meer geld. Want het kost allebei geld (waar het beschikbare budget vaak beperkt is), en je nieuwe CLS350 past niet binnen de leaseregeling. Bovendien moet je maar net willen om een te laag loon te compenseren met een te dure auto. Door de bijtelling ga je netto nog verder achteruit.

[...]

Daarmee ondermijn je de economie van de detachering compleet. In vaste dienst kan het een redelijk voorstel zijn, maar in de detachering geven ze liever 1000 euro opslag (wat ze ook niet graag doen) dan een vrije dag in de week.
Precies deze dingen. Een dure leaseauto gaat mij netto niets opleveren, rij ik liever in een oude eigen wagen. En een dag minder gewerkt is inderdaad een dag minder opbrengsten voor de baas.
Mastermind schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:19:
Maak goed een berekening van wat je netto overhoudt, en wat er precies van je verwacht wordt bij het andere bedrijf.

- Hoeveel pensioen neemt de werkgever voor zijn rekening?

Alle toeslagen zullen namelijk ook flink lager worden, bijvoorbeeld:
- Kindgebonden budget gaat flink omlaag
- Kinderopvangtoeslag gaat flink omlaag
- Andere toeslagen gaan omlaag
- Ben je gescheiden en heeft je ex recht op alimentatie? Moet je meer aan je ex betalen. Heb je kinderen? Moet je ook daar meer voor betalen.

Ik ben een poosje geleden ook bruto vooruit gegaan in salaris, maar onder de streep heb ik niet veel meer te besteden.

Als je er dus netto niet veel vooruitgaat, lijkt mij een baan wat je met plezier doet belangrijker dan die paar euro extra.
Inderdaad allemaal valide punten om rekening mee te houden bij het overstappen, goed dat je het aangeeft. Gelukkig voor mij allen niet erg van toepassing.
Inderdaad, nooit daadwerkelijk je ontslag indienen voordat je het nieuwe contractaanbod voor je hebt liggen. Nu heb ik nog het geluk dat ik in mijn sector zo werk vind, en nog wel een marge heb. Maar altijd liever het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Baerleveldt
Overigens heb ik het gesprek gehad en mijn 'eis' van 50% verhoging is binnen :) Nogmaals dank voor alle adviezen, heb het met veel interesse gelezen.

Dat ik de komende jaren niet veel zal stijgen neem ik voor lief. Mocht het gaan kriebelen zoek ik wel weer wat anders, of ga ik freelancen. Voorlopig zit het wel even goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
Baerleveldt schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:20:
Overigens heb ik het gesprek gehad en mijn 'eis' van 50% verhoging is binnen :) Nogmaals dank voor alle adviezen, heb het met veel interesse gelezen.

Dat ik de komende jaren niet veel zal stijgen neem ik voor lief. Mocht het gaan kriebelen zoek ik wel weer wat anders, of ga ik freelancen. Voorlopig zit het wel even goed.
Gefeliciteerd! Dat is het belangrijkste dat jij er zelf tevreden mee bent en niet blijft zitten met het gevoel dat je werkgever alsnog heeft gewonnen. Ook al is dat vaak wel zo.

Heeft de werkgever nog gemotiveerd waarom ze de 50% verhoging nu wel wilden geven? Daar ben ik nog wel benieuwd naar. En over welke orde van grote hebben we het qua bedragen? 3k => 4,5k of 4k => 6k. Want dat zijn toch grote verschillen. Mag ook in MO-tags overigens.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baerleveldt
Davidshadow13 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:24:
[...]

Gefeliciteerd! Dat is het belangrijkste dat jij er zelf tevreden mee bent en niet blijft zitten met het gevoel dat je werkgever alsnog heeft gewonnen. Ook al is dat vaak wel zo.

Heeft de werkgever nog gemotiveerd waarom ze de 50% verhoging nu wel wilden geven? Daar ben ik nog wel benieuwd naar. En over welke orde van grote hebben we het qua bedragen? 3k => 4,5k of 4k => 6k. Want dat zijn toch grote verschillen. Mag ook in MO-tags overigens.
Bedankt! Mijns inziens uiteindelijk de beste uitkomst zo.

Ja, het was duidelijk dat ze tegenover mij voor zichzelf heel nadrukkelijk wilde goedpraten waarom ze nu wel overstag gingen. Zo zat er volgens hen al een nieuwe verhoging aan te komen en was het eerder echt lastig met corona enzo. En had ik een hoge groeicurve.

Leuke verhaaltjes maar goed, ik was vrij zeker van mijn competenties, ik weet dat de klanten erg blij met mij zijn en dat de top binnen mijn bedrijf erg enthousiast over mij is dus prima zo.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05:54
Had hij schriftelijk zijn ontslag ingediend of op een andere manier volgens de regels voor ontslag in jullie bedrijf? Anders ook een rare actie van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baerleveldt schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:36:
[...]

Bedankt! Mijns inziens uiteindelijk de beste uitkomst zo.

Ja, het was duidelijk dat ze tegenover mij voor zichzelf heel nadrukkelijk wilde goedpraten waarom ze nu wel overstag gingen. Zo zat er volgens hen al een nieuwe verhoging aan te komen en was het eerder echt lastig met corona enzo. En had ik een hoge groeicurve.

Leuke verhaaltjes maar goed, ik was vrij zeker van mijn competenties, ik weet dat de klanten erg blij met mij zijn en dat de top binnen mijn bedrijf erg enthousiast over mij is dus prima zo.

***members only***
Dat is een mooie stijging, gefeliciteerd :) En lekker in je vel zitten bij een werkgever is ook veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 19:56
En met dit soort salarissen is er ook geen sprake van een gouden kooi. Dus lekker werken, en over een over een paar jaar weer een mooie stap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
Ik heb tot op heden nog nooit grote salarissprongen gemaakt bij dezelfde werkgever. Zit in de installatiebranche dus dat kan het wel zijn.

Ik zie het zo: We leven in een kapitalistisch systeem, huizen worden onbetaalbaar etc. dus je kwaliteiten aan de hoogste bieder verkopen is de norm. Uiteraard hoef je je ziel niet te verkopen maar als je enkel wilt blijven voor je baas, collega's, comfort etc. begrijp dan wel dat die mensen geen reet om je geven en je kachel niet laten branden of brood op de plank brengen.
Pagina: 1