Brander vermogen fornuis (injector vergroten?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:52
Wij hebben sinds 2 jaar onderstaand fornuis:
https://belling.eu/product/farmhouse-90-dft-zwart/

Nu zou de het vermogen van de wok brander 4kw moeten zijn. In onderstaande foto is te zien wat de maximale vlam is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a56ByBlg7Z7EHkQZDa-8hq-n7sA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G8vyhvIaMIGDHanZ4Auj2ZBS.jpg?f=user_large

Wanneer ik gebruik van een wok (1mm dik ronde bodem) heb ik moeite om de wok op temperatuur te houden. NU had ik het vermoeden dat het vermogen wat de gaspit geeft niet voldoende is.
Momenteel zitten er 2 injectors met de volgende waarden, 63 (binnenkant) en 121 (buitenkant). Dit zou volgens specificaties moeten zijn van de fabrikant.
De grote enkele brander zou 3kw moeten zijn. Hier de wok op gebruiken gaat beter maar omdat er geen middenvlam is blijft het middenpunt van de wok kouder. Deze brander heeft een injector van 129.

NU heb ik uiteraard contact gezocht met de fabrikant maar helaas blijft het erg stil daar. De service in Nederland is uitbesteed aan een 3de partij welke mij ook niet kon helpen. Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:

Hoe kan ik bepalen of dat het vermogen ook daadwerkelijk 4KW is?
Weet iemand of ik de injectors mag vervangen voor 1 met een grotere diameter zodat ik meer gas kan verbranden?

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:40
Ik heb geen verstand van gas, maar volgens mij moet op vol vermogen het gas er hoorbaar uit spuiten, met vlammen die zeker 2x tot 3x zo groot zijn als op je foto.
Is de druk in je leiding wel in orde?
Of heb je mogelijk lekkage?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:55 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-12 19:29

Barrycade

Through the...

Lijkt me inderdaad dat je gasflow niet maximaal is.
Komt het gas er op andere pitten wel goed uit? Dus ligt het aan je knop van deze brander of is het allemaal een beetje lafjes en komt het dus van buiten het kooktoestel?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:53
wat is je aansluiting? Diameter/lengte vanaf de gasmeter

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Michieas
Barrycade schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:02:
Lijkt me inderdaad dat je gasflow niet maximaal is.
Komt het gas er op andere pitten wel goed uit? Dus ligt het aan je knop van deze brander of is het allemaal een beetje lafjes en komt het dus van buiten het kooktoestel?
De andere gaspitten geven genoeg vermogen. Bij het controleren van de injectors heb ik geen afwijkingen geconstateerd.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bij mijn gaskookplaat zijn dit de vlammetjes van minimale stand... Ik denk dat jouw kookplaat te weinig druk aanvoer krijgt. Dat zou ook verklaren waarom je betere vlammen krijt als je de kleine uitzet.

Simpele test: zet eens alleen de grote max aan. Daarna alle pitten max aan. Krimpen de vlammen? Dan heb je te weinig toevoer voor deze pitten.

• Michieas
Dit is de vlam van de grote brander om maximaal vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8UOKNCkFsar26kFOEmIxibxsKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYW0Kp6cNtwFB0RP0GDjsh0Y.jpg?f=fotoalbum_large

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-12 13:12
Dat lijkt mij nog steeds aan de kleine kant...!

• 99ruud99
  • Nu online
Vraag is ook, hoe groot is de wok? Als hij relatief "klein" is, dan gaat hij al heel snel omhoog. Als dit al ter hoogte van de grote vlam gebeurd, dan heb je gewoon een te kleine wok / te grote pit gepakt.
Deze pit is namelijk niet zo eentje voor een wok, waarbij de staanders zo ver staan dat de wok "erin hangt".

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 20-11-2020 16:42 ]

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Check even wat @99ruud99 zegt.

Daarnaast kun je ook even kijken naar je gasverbruik als je bijv 15 minuten lang alleen de wok op max vermogen hebt staan (wel even zeker weten dat de ketel niet brandt).

Tot slot: is hij wel juist geconfigureerd voor de gasband die we in NL hebben?

Edit: ik kan eigenlijk niet vinden of gasbanden relevant zijn voor fornuizen. Voor CV ketels is dit namelijk wel het geval.

[ Voor 18% gewijzigd door WeetIkHetNou op 20-11-2020 20:07 ]

• Michieas
Brambulance2 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:34:
Dat lijkt mij nog steeds aan de kleine kant...!
Hier krijgen we al onze pannen goed heet op.
99ruud99 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:41:
Vraag is ook, hoe groot is de wok? Als hij relatief "klein" is, dan gaat hij al heel snel omhoog. Als dit al ter hoogte van de grote vlam gebeurd, dan heb je gewoon een te kleine wok / te grote pit gepakt.
Deze pit is namelijk niet zo eentje voor een wok, waarbij de staanders zo ver staan dat de wok "erin hangt".
Onderstaand onze wok:
Afbeeldingslocatie: https://www.orientalwebshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/x700/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/8/5871.jpg
Wellicht dat een wok met platte bodem beter zou werken. Misschien iets om over na te denken.
WeetIkHetNou schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:02:
Check even wat @99ruud99 zegt.

Daarnaast kun je ook even kijken naar je gasverbruik als je bijv 15 minuten lang alleen de wok op max vermogen hebt staan (wel even zeker weten dat de ketel niet brandt).

Tot slot: is hij wel juist geconfigureerd voor de gasband die we in NL hebben?

Edit: ik kan eigenlijk niet vinden of gasbanden relevant zijn voor fornuizen. Voor CV ketels is dit namelijk wel het geval.
Ik heb net even een snelle check gedaan. Om 0,01 kuub gas te verbruiken is bij beide gaspitten +/- 10 sec. We hebben hier een analoge gasmeter uit 2008. Ik verwacht dat de gas toevoer voldoende is. Mede doordat ik met de andere pitten geen probleem heb.
En wat bedoel je met gasbanden?? Misschien gas branden bij een probleem?

Komend weekend helaas niet thuis dus zal maandag weer even verder onderzoek doen. Wellicht even aan de achterkant kijken of dat ik daar nog wat aan kan passen.
De gasbrander zelf net nog open gehad maar kan niks aparts vinden.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Beide geposte foto's vind ik niet indrukwekkend, ik zou zeker een vlam als deze verwachten:
Afbeeldingslocatie: https://cdn2.cocinadelirante.com/sites/default/files/styles/gallerie/public/como-aumentar-la-llama-de-la-estufa-gas.jpg

• WeetIkHetNou
[b]Michieas schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:38:

Ik heb net even een snelle check gedaan. Om 0,01 kuub gas te verbruiken is bij beide gaspitten +/- 10 sec. We hebben hier een analoge gasmeter uit 2008. Ik verwacht dat de gas toevoer voldoende is. Mede doordat ik met de andere pitten geen probleem heb.
En wat bedoel je met gasbanden?? Misschien gas branden bij een probleem?
Gasband is een andere naam voor 'gaskwaliteit' (maar die is ingedeeld in 'banden', bijv L, H, LL). De gaskwaliteit (hoeveelheid energie per m3) varieert door heel Europa, in NL hebben we relatief arm gas omdat er relatief veel stikstof in zit. Als je een gasbrander pakt die bijv bedoeld is voor 100% methaan en die aansluit op een NL gasaansluiting, zul je niet hetzelfde vermogen halen, omdat NL gas grofweg maar 80% methaan is, de overige 20% is grotendeels stikstof en draagt dus niet bij aan warmte-opbrengst.

Voor CV ketels komt dit zo nauw dat voor elke gasband een ketel anders wordt ingesteld. Voor een gasfornuis weet ik niet goed of dat ook gedaan wordt, ik kan mij voorstellen dat dat niet uitmaakt omdat het geen premix-verbranding is (zoals bij een moderne CV ketel).

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:31
Wij hebben toevallig net onze gaskookplaat eruit gegooid maar de wokbrandvlam (is dat een woord :? :P ) was zeker 1,5/2 keer zo groot als jouw foto (met de dubbele vlam).
Diameter gasleiding misschien te klein naar de keuken :?

Als je de wokvlam eens minimaal aanzet (dus kleinste vlam) en je zet m na een half minuutje, minuut volgas, is de vlam dan tijdelijk iets groter :?
Door minimaal gas af te nemen zou de leiding "op druk kunnen komen" en kan je wellicht zien dat de vlam even feller is en daarna wat inzakt :?

• Michieas
W1LL3M schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:47:
Beide geposte foto's vind ik niet indrukwekkend, ik zou zeker een vlam als deze verwachten:
[Afbeelding]
Als ik dat toch eens kon hebben...

Net toch even fornuis naar voren geschoven. Geen bijzonderheden aan de aansluiting.
Keuken is (aan)gebouwd in 2008 en ik verwacht volgens de toen geldende normen. Dus verwacht geen verouderde leidingen ofzo.

Het fornuis zelf openschroeven moet ik nog even bekijken of dat dat kan en of het verstandig is...
WeetIkHetNou schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:54:
[...]

Gasband is een andere naam voor 'gaskwaliteit' (maar die is ingedeeld in 'banden', bijv L, H, LL). De gaskwaliteit (hoeveelheid energie per m3) varieert door heel Europa, in NL hebben we relatief arm gas omdat er relatief veel stikstof in zit. Als je een gasbrander pakt die bijv bedoeld is voor 100% methaan en die aansluit op een NL gasaansluiting, zul je niet hetzelfde vermogen halen, omdat NL gas grofweg maar 80% methaan is, de overige 20% is grotendeels stikstof en draagt dus niet bij aan warmte-opbrengst.

Voor CV ketels komt dit zo nauw dat voor elke gasband een ketel anders wordt ingesteld. Voor een gasfornuis weet ik niet goed of dat ook gedaan wordt, ik kan mij voorstellen dat dat niet uitmaakt omdat het geen premix-verbranding is (zoals bij een moderne CV ketel).
Thnx. Zal Google er even op naslaan.
ybos schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:55:
Wij hebben toevallig net onze gaskookplaat eruit gegooid maar de wokbrandvlam (is dat een woord :? :P ) was zeker 1,5/2 keer zo groot als jouw foto (met de dubbele vlam).
Diameter gasleiding misschien te klein naar de keuken :?

Als je de wokvlam eens minimaal aanzet (dus kleinste vlam) en je zet m na een half minuutje, minuut volgas, is de vlam dan tijdelijk iets groter :?
Door minimaal gas af te nemen zou de leiding "op druk kunnen komen" en kan je wellicht zien dat de vlam even feller is en daarna wat inzakt :?
Dat idee hadden wij ook vanuit ons vorige huis. Maar dat was 2 jaar geleden dus konden het ons niet goed meer herinneren.

Verwijderd

Even een superstomme vraag maar heb jij soms je gasslang ingetaped met teflontape? Dat is onnodig omdat er al rubberen ringen aan binnenzijde zitten maar deze tape kan de doorgang kleiner maken dan dat ie normaal is.

• WeetIkHetNou
Ik zat nog even naar die 0,01 kuub per 10 seconden te kijken... Dat is dus 0,001m3/s. De LHV van NL gas is 31,65MJ/m3. Dus je verstookt dan 0,001 * 31,65 = 0,03165 MJ/s = 31,65 kW. Hier klopt iets niet ;).

Verder zou je nog kunnen denken aan het (laten) controleren van de gasdruk. Deze dient rondom de 25 mbar te zijn (statisch). Een te lage gasdruk zorgt ook voor minder flow en dus minder vermogen. De gasdrukregelaar is onderdeel van het systeem van de netbeheerder, dus als die defect is moeten zij dat komen repareren.

• Michieas
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:59:
Even een superstomme vraag maar heb jij soms je gasslang ingetaped met teflontape? Dat is onnodig omdat er al rubberen ringen aan binnenzijde zitten maar deze tape kan de doorgang kleiner maken dan dat ie normaal is.
Geen idee... Wel even om iets naar te kijken dus. Gewoon de slang van het oude fornuis gebruikt. Misschien daardoor wat vervuiling...
WeetIkHetNou schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:00:
Ik zat nog even naar die 0,01 kuub per 10 seconden te kijken... Dat is dus 0,001m3/s. De LHV van NL gas is 31,65MJ/m3. Dus je verstookt dan 0,001 * 31,65 = 0,03165 MJ/s = 31,65 kW. Hier klopt iets niet ;).

Verder zou je nog kunnen denken aan het (laten) controleren van de gasdruk. Deze dient rondom de 25 mbar te zijn (statisch). Een te lage gasdruk zorgt ook voor minder flow en dus minder vermogen. De gasdrukregelaar is onderdeel van het systeem van de netbeheerder, dus als die defect is moeten zij dat komen repareren.
0,001 per 10 sec. Dan zouden we op 3,165 kW uitkomen toch? Dan mis ik dus nog 1kW bij de brander.
Het controleren zou ik laten doen als ik verder niks kan vinden. Zal eerst zelf nog wat onderzoek uitvoeren.
Ik had een afspraak om de gasleiding vanaf de straatkant te laten vervangen want deze lag maar 30cm onder het maaiveld. Helaas is tot op heden nog niks gehoord. Misschien ook nog even nabellen, maar dat zal het probleem niet oplossen.

• WeetIkHetNou
Michieas schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:13:

0,001 per 10 sec. Dan zouden we op 3,165 kW uitkomen toch? Dan mis ik dus nog 1kW bij de brander.
Ah, nulletje te weinig. Je zou dan inderdaad op 3.17 kW uitkomen. Als je nu 1 kW tekort komt tov specificatie, komt weer het punt van de gaskwaliteit in zicht; 20% minder methaan = 20% minder vermogen. Komt redelijk overeen met 1kW.

De vraag die je dus aan de fabrikant moet stellen is of deze gasinjectoren geschikt zijn voor NL gas.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:34
Andere optie is een te dunne gasslang vanaf de muur aansluiting naar het fornuis.
Dat kan ook de gasdruk flink beïnvloeden.

Daarnaast wok met platte bodem gebruiken.
Je middelste aansluiting is niet geschikt voor een ronde bodem.

• 99ruud99
  • Nu online
Of je moet een koppelstuk pakken dat je op je plaat legt wanneer je een wok gebruikt. Dan leg je er zo'n ronde op IPV het zwarte ijzer wat er nu ligt, waardoor je pan dieper komt te liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 20-11-2020 22:06 ]

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:39

weebl

YARR!

Wij hebben ook zo'n soort wokbrander en dezelfde wok. Als ik hem vol open zet komen de vlammen tot ver boven het gietijzer waar de pan op rust. En begint binnen paar minuten de wokolie te roken omdat het aan het verbranden is. Dit lijkt inderdaad niet wat je zou moeten kunnen verwachten van een wokbrander. Zou inderdaad eens alle leidingen nalopen, voor zover mogelijk.
Michieas schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:13:
[...]

Geen idee... Wel even om iets naar te kijken dus. Gewoon de slang van het oude fornuis gebruikt. Misschien daardoor wat vervuiling...

[...]
Oei, dat is sowieso wel een dingetje. Oude slang altijd weggooien en een nieuwe gebruiken als je een nieuw fornuis installeert/verhuist...

[ Voor 36% gewijzigd door weebl op 20-11-2020 22:30 ]

Pagina: 1