Ik heb inmiddels diverse offertes opgevraagd voor zonnepanelen op mijn dak. De suggesties die door verschillende aanbieders worden gedaan heben ervoor gezorgd dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.
Mijn huis is gelegen op het oosten. Aan de voorkant staat de zon er dus in de ochtend vol op, aan de achterkant in de middag. Aan de achterkant bevindt zich in het midden de schoorsteen, die mogelijk voor schaduw zou kunnen zorgen. De drie offertes die ik nu heb. Prijzen zijn "netto", dus ex btw (na teruggave).
Offerte #3 is inclusief de vervanging van de verouderde ('78) meterkast.
Wat is wijsheid? Ik heb het idee dat micro-omvormers niet nodig zijn (en dus kapitaalvernieting), daarmee zou #2 afvallen. Serieel aan de voorkant lijkt me nadelelig omdat de stroomtoevoer minder goed wordt verspreid over de dag. #3 heeft daarmee mijn voorkeur. Afweging die ik daarin nog probeer te maken is het schrappen van de Optimizers en te kiezen voor 2 strings van 6 panelen (dat is minimum aantal per string aldus adviseur. De offerte voor 12 panelen zonder optimezers komt ook rond de €4500 uit, zie #3A.
Maar, mocht er toch ergens wat schaduw zijn dan levert deze opstelling wellicht minder rendement dan de opstelling met optimizers
?
Zonatlas:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oMzAnYaRbbUYQfYIWKKNwaQD.png?f=user_large)
Foto:
Mijn huis is gelegen op het oosten. Aan de voorkant staat de zon er dus in de ochtend vol op, aan de achterkant in de middag. Aan de achterkant bevindt zich in het midden de schoorsteen, die mogelijk voor schaduw zou kunnen zorgen. De drie offertes die ik nu heb. Prijzen zijn "netto", dus ex btw (na teruggave).
| # | Panelen | Opstelling | Wattpiek | Prijs offerte | Prijs per Wp offerte | Prijs per Wp zonder verv. meterkast |
| #1 | 11x PEIMAR solar | Serieel | 3410 Wattpiek | €4000 | €1,17 per Wp | €1,17 per Wp |
| #3 | 12x Longi Solar | Met Enphase IQ7 micro omvormers | 4200 Wattpiek | €5242 | €1,24per Wp | €1,24per Wp |
| #3 | 10x DMEGC 330WP | SolarEdge Optimizers, parallel | 3300 Wattpiek | €4500 | €1,36 per Wp | €1,21 per Wp |
| #3A | 12x DMEGC 330WP | 2x string van 6 serieel | 3960 Wattpiek | €4500 | €1,13 per Wp | €1,01 per Wp |
Offerte #3 is inclusief de vervanging van de verouderde ('78) meterkast.
Wat is wijsheid? Ik heb het idee dat micro-omvormers niet nodig zijn (en dus kapitaalvernieting), daarmee zou #2 afvallen. Serieel aan de voorkant lijkt me nadelelig omdat de stroomtoevoer minder goed wordt verspreid over de dag. #3 heeft daarmee mijn voorkeur. Afweging die ik daarin nog probeer te maken is het schrappen van de Optimizers en te kiezen voor 2 strings van 6 panelen (dat is minimum aantal per string aldus adviseur. De offerte voor 12 panelen zonder optimezers komt ook rond de €4500 uit, zie #3A.
Maar, mocht er toch ergens wat schaduw zijn dan levert deze opstelling wellicht minder rendement dan de opstelling met optimizers
Zonatlas:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oMzAnYaRbbUYQfYIWKKNwaQD.png?f=user_large)
Foto:
[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 20-11-2020 16:18 ]
:strip_exif()/f/image/DPCGqfdq3MfHrZSc9WFnd221.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nMefctyYFdDsvl9Ri53CCDch.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iDUAcoIzts44Sfmtlc2O1rhI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CY2LHuk8pndF5IZhubJPLRGI.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ByTM0L9BiKGXJ7iADEqo0h8c.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1nlnRhhiGe0Yu4I2MGNa9S82.jpg?f=fotoalbum_large)