Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:17
Ik heb inmiddels diverse offertes opgevraagd voor zonnepanelen op mijn dak. De suggesties die door verschillende aanbieders worden gedaan heben ervoor gezorgd dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.

Mijn huis is gelegen op het oosten. Aan de voorkant staat de zon er dus in de ochtend vol op, aan de achterkant in de middag. Aan de achterkant bevindt zich in het midden de schoorsteen, die mogelijk voor schaduw zou kunnen zorgen. De drie offertes die ik nu heb. Prijzen zijn "netto", dus ex btw (na teruggave).

#PanelenOpstellingWattpiekPrijs offertePrijs per Wp offertePrijs per Wp zonder verv. meterkast
#111x PEIMAR solarSerieel3410 Wattpiek€4000€1,17 per Wp€1,17 per Wp
#312x Longi SolarMet Enphase IQ7 micro omvormers4200 Wattpiek€5242€1,24per Wp€1,24per Wp
#310x DMEGC 330WPSolarEdge Optimizers, parallel3300 Wattpiek€4500€1,36 per Wp€1,21 per Wp
#3A12x DMEGC 330WP2x string van 6 serieel3960 Wattpiek€4500€1,13 per Wp€1,01 per Wp

Offerte #3 is inclusief de vervanging van de verouderde ('78) meterkast.

Wat is wijsheid? Ik heb het idee dat micro-omvormers niet nodig zijn (en dus kapitaalvernieting), daarmee zou #2 afvallen. Serieel aan de voorkant lijkt me nadelelig omdat de stroomtoevoer minder goed wordt verspreid over de dag. #3 heeft daarmee mijn voorkeur. Afweging die ik daarin nog probeer te maken is het schrappen van de Optimizers en te kiezen voor 2 strings van 6 panelen (dat is minimum aantal per string aldus adviseur. De offerte voor 12 panelen zonder optimezers komt ook rond de €4500 uit, zie #3A.
Maar, mocht er toch ergens wat schaduw zijn dan levert deze opstelling wellicht minder rendement dan de opstelling met optimizers :??

Zonatlas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHY5qZfgrU8Yv2PMB-3DT3T1Jhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oMzAnYaRbbUYQfYIWKKNwaQD.png?f=user_large

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSHDA40dGCwFXQ0N9o2uaQq1zYs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lx4JcZ2Hr5i3RhZ3guxkDfYb.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 20-11-2020 16:18 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou aan de oost kant, alles volleggen en aan de west kant in een L-vorm.
Dan kan je met een gewone stringomvormer (serieel dus) aan de gang.
Er passen wel meer panelen dan 6 per kant volgens mij.

Kun je eens wat duidelijke fotos maken van het dak, enkele pannen opmeten (vanuit je dakraam) van pan tot pan, en pannen tellen?
Dan kunnen we kijken wat er past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMAhZgsXwZDLyy7d4hANZ1bDv9E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPCGqfdq3MfHrZSc9WFnd221.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1BFo2M6gvd3-amax-tRSsD7NCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMefctyYFdDsvl9Ri53CCDch.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MJV
Het dak/huis is 6.5m breed, er kunnen dus genoeg panelen in de breedte. Het gemiddeld verbruik is 2.500 kWh. Vandaar het idee om 1x10 of 2x6 panelen te kiezen. En vanwege het draaien van de zon 6 oost (voor) en 6 west (achter).

Maar hamvraag blijft dus wat het meeste rendement zou leveren 10 met optimizers, of 2 strings van 6? De laatste adviseur gaf aan dat het niet loont om meer op te wekken dan je verbruikt? Dus vandaar de keuze voor niet meer panelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die adviseur denkt dus nog steeds dat salderen niet op de schop gaat en dat je, je jaaropwek mag wegstrepen op je jaar verbruik in de toekomst.

Vandaag was een prima dag om mijn Aton power to heat te laten werken, 450 ltr water weer op 60 graden om 12.00 uur vanmiddag.
Gisteren echter, had ik de hele dag nodig om weer tot 45 graden te komen.

Lang verhaal kort: die adviseur weet niet waar hij het over heeft.
Je moet niet overdrijven met teveel panelen, maar 150% meer dan je verbruik is wel zo fijn in de maanden dat het minder gaat met de panelen en opwek.
Hoe meer panelen, des te meer direkt verbruik kun je uit de panelen halen.
En die stroom is 0,22 ct waard, die je direkt verbruikt. Die hoef je niet meer te kopen op dat moment.

Zomer is overschot, winter is tekort. Dat zal altijd zo blijven.
Het verschil tussen 12 panelen of 18, voel je niet meer in je portomonnee na een maand.
Maar de glimlach is wel weer iets groter op je gezicht, als de energierekening komt.

10 optimizers a 50 euro = 3 panelen meer op je dak.
Wat denk je dat meer oplevert?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2020 22:36 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Hoeveel passen er op west?
Is er kans op een dakkapel?
Als het past zou je ook met 12 panelen richting west kunnen beginnen als die niet teveel schaduw hebben, dan kun je later nog wel bekijken of je oost ook wilt doen. Dan heb je mooi hetzelfde type en kleur en maat paneel op ieder dak.
Uiteraard is meteen beide daken vol leggen gunstiger qua omvormer en installatiekosten maar wellicht overdreven als er weinig toename van verbruik verwacht wordt.

Opladen van een stekkerauto of warmtepomp gaat niet gebeuren?

Maar goed, aan de andere kant heb die extra panelen relatief goedkoop omdat de omvormer weinig duurder wordt en je toch al installatiekosten betaald.
Momenteel kun je je overschot nog gewoon verkopen aan de energieleverancier.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MJV
busscherski schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:51:
Hoeveel passen er op west?
Is er kans op een dakkapel?
Als het past zou je ook met 12 panelen richting west kunnen beginnen als die niet teveel schaduw hebben, dan kun je later nog wel bekijken of je oost ook wilt doen. Dan heb je mooi hetzelfde type en kleur en maat paneel op ieder dak.
Uiteraard is meteen beide daken vol leggen gunstiger qua omvormer en installatiekosten maar wellicht overdreven als er weinig toename van verbruik verwacht wordt.

Opladen van een stekkerauto of warmtepomp gaat niet gebeuren?

Maar goed, aan de andere kant heb die extra panelen relatief goedkoop omdat de omvormer weinig duurder wordt en je toch al installatiekosten betaald.
Momenteel kun je je overschot nog gewoon verkopen aan de energieleverancier.
Op West passen er waarschijnlijk 10, maar gezien de draaiende zon en evt. afbouw saldering leek 50%-50% Oost-West mij beter.

Geen plannen voor stekkerauto of warmtepomp. Dus ik wil niet al te veel over produceren.

Ik heb inmiddels contact gehad met aanbieder #3, maar zij zijn niet happig om 2x6 panelen zonder optimizers te plaatsen. Ik heb nu een offerte voor 12 panelen mét optimizers, die in totaal op €5000 komt. Opzich qua budget een struikelblok, maar als ik die optimizers niet nodig heb dan laat ik ze liever weg.

@AUijtdehaag is er een reden die ik over het hoofd zie om niet gewoon voor 2x6 zónder optimizers te kiezen? Aan de achterkant (West) komen de panelen rechts van de schoorsteen, dus daar is geen schaduw lijkt me.

Als er nog foto's nodig zijn dan kan ik die maken.

[ Voor 5% gewijzigd door MJV op 27-12-2020 15:13 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
2x6 zonder optimizers kan prima.

Een optimizer maakt er geen zon van, en dat gaat lang duren voordat je die terugverdient. Vooral op panelen die het niet nodig hebben.
Je zal wellicht wat verlies hebben als de zon over het dak gaat en de schoorsteen, wat schaduw werpt eronder.

Ik vind 5000 euro (excl btw?) wel erg duur.
Met dit setje, met premium panelen (kuro met 59 Vmpp per stuk, dus prima 350 Vmpp per string) en een SMA ben je nog steeds goedkoper uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QPLhKY_k36ynvGsXICDPffSNEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDUAcoIzts44Sfmtlc2O1rhI.jpg?f=fotoalbum_large

Dus 2x6 kan prima, mits je niet teveel schaduw hebt.
Neem dan een goodwe (of een SMA) omvormer, mocht je toch wat schaduw hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2020 15:32 ]

• MJV
AUijtdehaag schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:24:
2x6 zonder optimizers kan prima.

Een optimizer maakt er geen zon van, en dat gaat lang duren voordat je die terugverdient. Vooral op panelen die het niet nodig hebben.
Je zal wellicht wat verlies hebben als de zon over het dak gaat en de schoorsteen, wat schaduw werpt eronder.

Ik vind 5000 euro (excl btw?) wel erg duur.
Met dit setje, met premium panelen (kuro met 59 Vmpp per stuk, dus prima 350 Vmpp per string) en een SMA ben je nog steeds goedkoper uit.

[Afbeelding]
Juist, daar zit 'm ook mijn twijfel over die optimizers.

5.000 (inderdaad excl. btw) is wel inclusief vervanging van mijn meterkast uit '78; met van die ouderwetse stoppen enz.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ken je zonnepaneel boer niet.
Maar een groepenkast vervangen zou ik overlaten aan een echte elektricien zonder haast.

Ik doe het graag zelf :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngax1Akw9rWo0EDS810Z6mZuJDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CY2LHuk8pndF5IZhubJPLRGI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g17_XOwKw3FDZrwKKAXku7wS8jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYAWHTmdMiLeYdkNfyQOUIC8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2020 15:36 ]

• MJV
AUijtdehaag schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:34:
Ik ken je zonnepaneel boer niet.
Maar een groepenkast vervangen zou ik overlaten aan een echte elektricien zonder haast.

Ik doe het graag zelf :P
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi werk. Ik ben zelf ook niet bang voor wat electrawerk, maar een meterkast boezemt me toch wat angst in.

Ik vraag bij mijn aanbieder nog een offerte op zonder optimizers, en ga op basis daarvan een keuze maken. Ik verwacht dat geen optimizers 600 euro scheelt, als ik uitga van een energieprijs van €0,22 zou de break-even (over de hele looptijd) liggen bij 2.700 kWh...

• busscherski
  • Nu online
Of als je geen premium onderdelen hoeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6plxqcKvkYJPjD6_Jc_5twBGjS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ByTM0L9BiKGXJ7iADEqo0h8c.png?f=fotoalbum_large

Even met een 3 kW omvormer, wellicht is de 2.5 kW versie verstandiger. Kan ik eventueel nog wel voor je simuleren met Sunnydesign als je dat wilt. Dan heb ik wel de helling van het dak nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
  • Nu online
Nog even ter aanvulling, uiteraard raad ik je aan om iets te kiezen dat lijkt op wat ik aanraad (of nog meer panelen).
Maar als je 6+6 SolarEdge neemt, dan heb je er kort na zonsopgang en kort voor zonsopgang wel baat bij om P404 optimisers te hebben in plaats van P370.

• AUijtdehaag
  • Niet online
De vraag is of je die 12x50 = 600 euro terugverdiend op dat tijdstip. 8)

• MJV
Inmiddels een offerte zonder optimizers binnen.
code:
1
2
3
4
5
6
12 DMEGC 330WP HC
1 Goodwe 4200D-NS
1 GoodWe 12 panelen
1 BTW retour aanvraag service
12 Montage materiaal
1 Meterkast 3 fase

Totaal €4370 ex. btw.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een 3.6 (of zelfs een 3.0) is zwaar genoeg, tenzij je wilt uitbreiden. (maar doe het dan gewoon in 1x goed)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb (kies nieuw project)
Komt ook beter uit op een 3-fase groepenkast, met zekering van 16A (ten opzichte van 25A hoofdzekering)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B7J4uPM_axoHG-PInOKIT998Gow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nlnRhhiGe0Yu4I2MGNa9S82.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2020 14:10 ]

Pagina: 1