Windows 10 installeren op een bricked Lenovo L590

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 18:14

MartinMeijerink

Computerrorist

Topicstarter
Het is me gelukt hoor, ik heb een Lenovo L590 ThinkPad zodanig om zeep geholpen dat er geen Windows 10 meer op te installeren is. Althans niet door mij, ik weet niet of dat iets over mij zegt, of over deze laptop... Deze laptop was door een oud-collega gebruikt, en mocht ik ff opnieuw installeren. Dus bij het booten F11 gedrukt, gekozen voor recovery, kreeg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rafYNQ_n-o7A9c7ltnyoPvebMO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ebM77W7EZIn425fZI9gzGmSH.jpg?f=user_large

Oud-collega weet niks van Bitlocker, dus ik denk dan wis ik dat hele ding maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEAoQr1PQJs2BnTvkP0i30UsAA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xMvgzoZtHM1JY8iGshnuCC1F.jpg?f=user_large

Blijkt dus dat hiermee ook de hele recoverypartitie gewipet is. Geen probleem dacht ik, dus ff bij Microsoft een Win10 isootje gedownload, en op een usbstokje gezet (laptop heeft geen optische draaidoos). Geboot van dit USBstokje, en het gaat allemaal prima:
* "Press any key to boot from CD or DVD..." (gedaan dus)
* Windows logo verschijnt
* Installatiescherm verschijnt, waar ik taal, en toetsenbordindeling enz. kan kiezen
* De knop "Install now" verschijnt, druk ik dus in.
Starting setup zegt ie netjes, maar dan komt het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9LECLtB9t6PrzLKhfh1KkYe_J8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TGmBI71KkOP5wNyWdPvLWMm5.jpg?f=user_large

Hij wil dus een driver laden. Maar wat voor driver? Voor de interne SSD, of voor de USB-stick waarvan het installatieprogramma al ingeladen is? Ik heb dus dit driverpakketje van Lenovo gedownload:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FO-mp5mrE7TbBeeer4C_tBZ4hw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YdwPkrT1w5V1By0gZ6B3xuWW.png?f=user_large
Hiervan dus: https://pcsupport.lenovo....st/component?name=Storage
En uitgepakt (.exe bestand, dus moet ik weer een virtuele windowspc aanslingeren om alleen maar dit bestandje uit te pakken :( ), de uitgepakte map op een tweede USBstick gezet, en in de laptop geprikt, hij ziet alle bestanden wel, maakt ook een mooi lijstje van drivers met friendly names (maar alleen als ik "Hide drivers that aren't compatible with this computer's hardware" uitvink (wat dus kennelijk al inhoudt dat de juiste drivers hier dus niet bij zitten?)

Mijn vraag
Heeft iemand een idee hoe ik ooit Windows 10 op deze laptop geinstalleerd krijg?
Ik denk dat ik de juiste drivers niet heb, maar het is een L590 20Q7, en als het met de drivers van Lenovo zelf op hierboven genoemde site al niet werkt, welke drivers moet ik dan wel hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
* Windows 10 installatie image (van https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO)
* Kingston DataTraveler SE9 USB-stick, 8GB
* Imation Swivel USB-stick, 32GB
* dd van GNU coreutils, op mijn main-werkstation, om de iso op de usb-sticks te zetten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* Drivers van de site van Lenovo geprobeerd.
* Drivers van de site van Intel geprobeerd.
(https://downloadcenter.in...92%2Feng%2Ff6flpy-x64.zip)
* Contact met Lenovo (Ben ik de hele dag al via FBmessenger mee aan het chatten, https://www.facebook.com/lenovo, heb al gesproken met Ash, Moe en Allan, zij weten het ook niet)
* Debian 10.6 geprobeerd. Om uit te sluiten of het geen hardwareprobleem is. Deze liet zich probleemloos en snel in een paar minuten installeren. Werkt gewoon goed. Maar helaas moet er toch echt Windows 10 op.
* Andere USB-poort geprobeerd (wil nog weleens helpen, maar in dit geval niet)
* Twee verschillende USB-sticks (zie hierboven), om uit te sluiten dat het aan de USB-stick ligt.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Beste antwoord (via MartinMeijerink op 22-11-2020 14:15)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

MartinMeijerink schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:42:
[...]

Ja, dacht ik ook, tot ik ooit (paar jaar geleden) dacht op te merken dat dit niet het gewenste effect gaf, netjes sync gedaan een een umount, en toch een deel niet weggeschreven. Mijn ervaring is dat die extra paranoia dd van mij in de praktijk goed werkt (door veel te lezen raakt de buffer vol, en schrijft hij maar eens wat weg om weer ruimte in de buffer te maken, althans dat is mijn gedachte erachter). Maar mss moet ik mijn hele ritueel nog eens heroverwegen.

[...]

Dat de mstool het iets anders doet heb ik gemerkt, het ging zelfs de hele iso opnieuw downloaden. Gedoe allemaal, overal weer een speciaal tooltje voor, omdat het nooit gewoon rechttoe rechtaan werkt. Ik had het kunnen weten.
Gewoon een kopie van de data naar een fat32 partitie op de USB Stick was voldoende geweest.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Hmm, volgens de specs is dat geen exotische laptop, raar dat ie dan om extra drivers vraagt.

Zou je eens in de bios de disk naar IDE/Compatibilty mode/whatever kunnen zetten ?

Dit kost wel wat performance maar is puur om te testen

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
1. probeer gewoon de microsoft utility om je install usb te maken. (media creation tool)
2. formatteer je ssd via een andere pc/laptop of met een usb/m2 adapter

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Topicstarter
Mike2k schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:35:
Hmm, volgens de specs is dat geen exotische laptop, raar dat ie dan om extra drivers vraagt.

Zou je eens in de bios de disk naar IDE/Compatibilty mode/whatever kunnen zetten ?

Dit kost wel wat performance maar is puur om te testen
Ja, had ik zelf ook al aan gedacht, je bedoelt iets als SATA mode waar je kan kiezen tussen AHCI en IDE, in ieder geval niks gevonden wat daar een beetje op lijkt.
Tens schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:51:
1. probeer gewoon de microsoft utility om je install usb te maken. (media creation tool)
2. formatteer je ssd via een andere pc/laptop of met een usb/m2 adapter
1. Wat dd doet is eigenlijk hetzelfde, een kudde bytes rechttoe rechtaan sequentieel naar een stuk geheugen schrijven (dat is toch ook het enige dat die ms tool doet toch?!). Ik heb hier alleen maar linux en mac, geen windowspc. Wel een virtuele windowsomgeving. Als dit de oplossing zou zijn dan eet ik mijn toetsenbord op. Ik probeer toch iets in deze richting. 5GB naar usb schrijven in een virtuele omgeving kan lang duren...
2. Ik heb het ding nog niet opengeschroeft, maar als het m2 is kan ik er niks mee, heb zelf niet van die moderne apparatuur hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
MartinMeijerink schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:09:
Ja, had ik zelf ook al aan gedacht, je bedoelt iets als SATA mode waar je kan kiezen tussen AHCI en IDE, in ieder geval niks gevonden wat daar een beetje op lijkt.
Kun je natuurlijk controleren onder Linux.
1. Wat dd doet is eigenlijk hetzelfde, een kudde bytes rechttoe rechtaan sequentieel naar een stuk geheugen schrijven (dat is toch ook het enige dat die ms tool doet toch?!).
Het is in ieder geval voldoende. Heb je wel sync uitgevoerd na het dd'en van de iso?

Anders, wellicht kun je devices/drivers enumereren in de installer, vanuit een command prompt.

About Windows PE Drivers - Tools to view driver information

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Topicstarter
Schiet mij maar lek. Wat Tens zei did the trick. Net op een vm met Windows die tool gebruikt, de snelheid van het schrijven naar een echte USB-stick viel ook nog mee, maar het ergste is dat dit in tegenstelling tot dd wel werkt! Mijn hele leven lang kopieer ik al iso's met dd naar een USB-stick, geen enkel OS die daar moeilijk over doet... Totdat het een iso van microsoft is... Ik snap die logica van MS ook niet, booten enz. prima, installatieprogramma start ook netjes, maar dan ineens gaan miepen dat ie een driver nodig heeft? Pure misleiding... 8)7 Ze moeten een keer wat aan die foutenafhandeling doen.
Ik vind het stom.
Thralas schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:38:
Het is in ieder geval voldoende. Heb je wel sync uitgevoerd na het dd'en van de iso?
Zelfs dat ging bij mij ooit een keer mis, dus heb ik mezelf ooit aangeleerd om dit te doen:
code:
1
dd if=/dev/sdf of=/dev/null bs=1M count=256

Zodat ik zeker weet dat alle write-buffers weggeschreven worden, beetje paranoia mss, en zal tegenwoordig vast niet meer nodig zijn, maar just in case...

Moraal van het hele verhaal:
Geen dd gebruiken om een microsoft iso naar usb te schrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:03
MartinMeijerink schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:12:
Zelfs dat ging bij mij ooit een keer mis, dus heb ik mezelf ooit aangeleerd om dit te doen:
code:
1

Zodat ik zeker weet dat alle write-buffers weggeschreven worden, beetje paranoia mss, en zal tegenwoordig vast niet meer nodig zijn, maar just in case...
Dat garandeert sync juist, in tegenstelling tot zo'n extra dd. Dat leest van het begin van de device, maar het doet niets aan outstanding writes.

EDIT: Hier stond onzin. Microsoft isos zijn niet hybrid. Is me een raadsel waarom het dan eerst wel bootte.

Maargoed, gelukt is gelukt. En inderdaad: die foutmeldingen zijn niet altijd even behulpzaam.

[ Voor 11% gewijzigd door Thralas op 20-11-2020 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MartinMeijerink schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:12:
Schiet mij maar lek. Wat Tens zei did the trick. Net op een vm met Windows die tool gebruikt, de snelheid van het schrijven naar een echte USB-stick viel ook nog mee, maar het ergste is dat dit in tegenstelling tot dd wel werkt! Mijn hele leven lang kopieer ik al iso's met dd naar een USB-stick, geen enkel OS die daar moeilijk over doet... Totdat het een iso van microsoft is... Ik snap die logica van MS ook niet, booten enz. prima, installatieprogramma start ook netjes, maar dan ineens gaan miepen dat ie een driver nodig heeft? Pure misleiding... 8)7 Ze moeten een keer wat aan die foutenafhandeling doen.
Ik vind het stom.

[...]

code:
1

Moraal van het hele verhaal:
Geen dd gebruiken om een microsoft iso naar usb te schrijven!
Met DD kopieer je een CDFS of ISO layout naar je USB stick. De Microsoft tool doet het iets anders dan dat. Het probleem is dat hij gewoon boot, maar daarna kan ie niks meer met de inhoud omdat ie Fat32 verwacht en geen CDFS of ISO layout.

Je had ook gewoon de ISO inhoud via een systeem met normale Widnows Robocopy kunnen kopieeren, echter had je dan tegen het 4GB Install.wim verhaal aangelopen waardoor je een Split had moeten doen met DISM. Conclusie, gewoon de media creation tool gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Wim-Bart op 20-11-2020 23:11 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Topicstarter
Thralas schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:54:
Dat garandeert sync juist, in tegenstelling tot zo'n extra dd. Dat leest van het begin van de device, maar het doet niets aan outstanding writes.
Ja, dacht ik ook, tot ik ooit (paar jaar geleden) dacht op te merken dat dit niet het gewenste effect gaf, netjes sync gedaan een een umount, en toch een deel niet weggeschreven. Mijn ervaring is dat die extra paranoia dd van mij in de praktijk goed werkt (door veel te lezen raakt de buffer vol, en schrijft hij maar eens wat weg om weer ruimte in de buffer te maken, althans dat is mijn gedachte erachter). Maar mss moet ik mijn hele ritueel nog eens heroverwegen.
Wim-Bart schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:09:
Met DD kopieer je een CDFS of ISO layout naar je USB stick. De Microsoft tool doet het iets anders dan dat. Het probleem is dat hij gewoon boot, maar daarna kan ie niks meer met de inhoud omdat ie Fat32 verwacht en geen CDFS of ISO layout.
Dat de mstool het iets anders doet heb ik gemerkt, het ging zelfs de hele iso opnieuw downloaden. Gedoe allemaal, overal weer een speciaal tooltje voor, omdat het nooit gewoon rechttoe rechtaan werkt. Ik had het kunnen weten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MartinMeijerink schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:42:
[...]

[...]

Gewoon een kopie van de data naar een fat32 partitie op de USB Stick was voldoende geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Topicstarter
Wim-Bart schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:46:
Serieus!? Dit ga ik meteen proberen, usbstick formatteren en inhoud van cd ernaartoe kopiëren:
kramfors:~ # fdisk /dev/sdb

Welcome to fdisk (util-linux 2.29.2).
Changes will remain in memory only, until you decide to write them.
Be careful before using the write command.

Device does not contain a recognized partition table.
Created a new DOS disklabel with disk identifier 0xf0c5e852.

Command (m for help): n
Partition type
   p   primary (0 primary, 0 extended, 4 free)
   e   extended (container for logical partitions)
Select (default p): p
Partition number (1-4, default 1): 
First sector (2048-62537727, default 2048): 
Last sector, +sectors or +size{K,M,G,T,P} (2048-62537727, default 62537727): 

Created a new partition 1 of type 'Linux' and of size 29.8 GiB.

Command (m for help): t
Selected partition 1
Partition type (type L to list all types): c
Changed type of partition 'Linux' to 'W95 FAT32 (LBA)'.

Command (m for help): p
Disk /dev/sdb: 29.8 GiB, 32019316736 bytes, 62537728 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0xf0c5e852

Device     Boot Start      End  Sectors  Size Id Type
/dev/sdb1        2048 62537727 62535680 29.8G  c W95 FAT32 (LBA)

Command (m for help): w
The partition table has been altered.
Calling ioctl() to re-read partition table.
Syncing disks.

kramfors:~ # mkfs.vfat /dev/sdb1
mkfs.fat 4.1 (2017-01-24)
kramfors:~ # mount /dev/sdb1 /mnt/usb
kramfors:~ # ls -l /mnt/iso/
total 1972
-r-xr-xr-x  1 nobody nogroup     128 2019-04-02 01:23 autorun.inf
dr-xr-xr-x  5 nobody nogroup     564 2019-04-02 02:00 boot
-r-xr-xr-x  1 nobody nogroup  409654 2019-04-02 01:23 bootmgr
-r-xr-xr-x  1 nobody nogroup 1509688 2019-04-02 01:23 bootmgr.efi
dr-xr-xr-x  4 nobody nogroup     148 2019-04-02 02:00 efi
-r-xr-xr-x  1 nobody nogroup   73904 2019-04-02 01:23 setup.exe
dr-xr-xr-x 12 nobody nogroup   12264 2019-04-02 02:01 sources
dr-xr-xr-x  3 nobody nogroup      96 2019-04-02 02:01 support
kramfors:~ # cp -dR /mnt/iso/* /mnt/usb/
kramfors:~ # umount /mnt/usb/

De meest simpele manier, maar het werkt gewoon! Ik hoef blijkbaar zelfs niet eens de bootable flag van de partitie te enabelen, gewoon bestanden en mappen kopiëren en verder niks! Grootste bestand is nog géén 4GB, het werkt dus zo simpel. Eigenlijk is dít voor mij het beste antwoord! (sorry Tens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

MartinMeijerink schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:14:
[...]

Serieus!? Dit ga ik meteen proberen, usbstick formatteren en inhoud van cd ernaartoe kopiëren:
kramfors:~ # fdisk /dev/sdb

Welcome to fdisk (util-linux 2.29.2).
Changes will remain in memory only, until you decide to write them.
Be careful before using the write command.

Device does not contain a recognized partition table.
Created a new DOS disklabel with disk identifier 0xf0c5e852.

Command (m for help): n
Partition type
   p   primary (0 primary, 0 extended, 4 free)
   e   extended (container for logical partitions)
Select (default p): p
Partition number (1-4, default 1): 
First sector (2048-62537727, default 2048): 
Last sector, +sectors or +size{K,M,G,T,P} (2048-62537727, default 62537727): 

Created a new partition 1 of type 'Linux' and of size 29.8 GiB.

Command (m for help): t
Selected partition 1
Partition type (type L to list all types): c
Changed type of partition 'Linux' to 'W95 FAT32 (LBA)'.

Command (m for help): p
Disk /dev/sdb: 29.8 GiB, 32019316736 bytes, 62537728 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0xf0c5e852

Device     Boot Start      End  Sectors  Size Id Type
/dev/sdb1        2048 62537727 62535680 29.8G  c W95 FAT32 (LBA)

Command (m for help): w
The partition table has been altered.
Calling ioctl() to re-read partition table.
Syncing disks.

kramfors:~ # mkfs.vfat /dev/sdb1
mkfs.fat 4.1 (2017-01-24)
kramfors:~ # mount /dev/sdb1 /mnt/usb
kramfors:~ # ls -l /mnt/iso/
total 1972
-r-xr-xr-x  1 nobody nogroup     128 2019-04-02 01:23 autorun.inf
dr-xr-xr-x  5 nobody nogroup     564 2019-04-02 02:00 boot
-r-xr-xr-x  1 nobody nogroup  409654 2019-04-02 01:23 bootmgr
-r-xr-xr-x  1 nobody nogroup 1509688 2019-04-02 01:23 bootmgr.efi
dr-xr-xr-x  4 nobody nogroup     148 2019-04-02 02:00 efi
-r-xr-xr-x  1 nobody nogroup   73904 2019-04-02 01:23 setup.exe
dr-xr-xr-x 12 nobody nogroup   12264 2019-04-02 02:01 sources
dr-xr-xr-x  3 nobody nogroup      96 2019-04-02 02:01 support
kramfors:~ # cp -dR /mnt/iso/* /mnt/usb/
kramfors:~ # umount /mnt/usb/

De meest simpele manier, maar het werkt gewoon! Ik hoef blijkbaar zelfs niet eens de bootable flag van de partitie te enabelen, gewoon bestanden en mappen kopiëren en verder niks! Grootste bestand is nog géén 4GB, het werkt dus zo simpel. Eigenlijk is dít voor mij het beste antwoord! (sorry Tens)
Ja zo simpel is het. Alleen wanneer de Install.wim file te groot is gaat het niet werken. Maar dat is alleen bij media waar de ISO meerdere versies bevat.

Pagina: 1