Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jules_nl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09-2023
Sinds ik de Canon R5 heb merk ik dat mijn sigma 35mm art langzamer is met autofocus. Nu dacht ik dat dit aan de r5 zou liggen, maar na wat verder onderzoek zag ik dat deze ook langzamer is met live view op de 5d mark iv.

In deze video zie je dat focussen via de traditionele OVF (rechts) ongeveer dubbel zo snel gaat als DPAF met de r5 (links). Met live view op de 5d behaal ik dezelfde resultaten als op de r5 ongeveer.

YouTube: sigma 35 slow af canon r5

Mijn 50mm f1.4 art van sigma ondervindt dit probleem niet. Ook de firmware van zowel de camera als de lens is up to date.

Ik was benieuw of meer mensen deze combi (35mm sigma + r5 of 35mm sigma + 5d IV) hebben en ditzelfde probleem ondervinden.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Alle reacties

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is op zich wel gek inderdaad, aan de lens zelf verwacht niet zoveel zou je verwachten. Het is ook niet de reactiesnelheid die minder lijkt te zijn maar de focussnelheid.
Zou je bijna gaan denken dat hij minder stroom geeft waardoor de motor minder hard kan draaien. :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jules_nl
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-09-2023
hey!
Dankjewel voor je reactie. Dit zou ook nog kunnen. Al lijkt dat me sterk omdat het alleen bij deze lens is en ook alleen in live view (of liveview viewfinder met mirrorless..)

Ik zelf dacht meer aan iets van een miscommunicatie met de Dual Pixel AF techniek tussen camera en lens.. Maar heb volgende week contact met de contactpersoon bij sigma die er meer over zou moeten weten.
Staan er toevallig lenscorrecties aan? Zo ja, eerst uitzetten. Voor fotografie in raw heb je er sowieso niets aan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

De liveview van de 5DIV heeft verschillende AF-mogelijkheden. De meeste daarvan gebruiken CDAF (contrast) en mogelijk is hij daardoor langzamer. Wat gebeurt er als je de AF op Quick-AF of iets wat daarop lijkt zet? Die was in mijn herinnering bedoeld om alleen fase te gebruiken (PDAF).
Reeds ontkracht, zie verderop.

In de R5 DPAFII wat sneller zou moeten zijn dan de eerste versie, juist om weer net zo snel te zijn als conventionele PDAF. Aldus Canon (wc-eend).
Misschien kan je daar ook nog met instellingen spelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 29-11-2020 10:47 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De liveview van een 5DIV gebruikt volgens mij altijd dual pixel AF, dus fasedetectie. Quick-AF is nog iets vanuit het pre-dpaf tijdperk, waarbij spiegel opklappen en traditionele fasedetectie gebruiken, sneller was dan in liveview blijven.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Universal Creations schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:07:
De liveview van een 5DIV gebruikt volgens mij altijd dual pixel AF, dus fasedetectie. Quick-AF is nog iets vanuit het pre-dpaf tijdperk, waarbij spiegel opklappen en traditionele fasedetectie gebruiken, sneller was dan in liveview blijven.
Hoe het op de 5DIV werkt zou ik op moeten zoeken, maar mijn 70D heeft nog steeds een échte Quick-AF modus. Dan klapt echter de spiegel wel terug anders kan hij de AF-unit natuurlijk niet gebruiken.

Je hebt echter wel een punt, Canon gebruikt natuurlijk überhaupt geen CDAF meer sinds ze DPAF hebben. Geen idee waarom ik dat steeds vergeet maar bovenstaand verhaal gaat alleen voor andere merken op dus. :F

@Jules_nl het blijft mij verbazen dat het niet lijkt te gaan om reactiesnelheid maar om de snelheid waarmee hij de AF-motor aanstuurt.

Heb het zojuist zelf zitten testen met m'n 70D en Sigma 85/1.4 Art. Daar zie ik een duidelijk verschil in reactie tussen DPAF en de losse AF-module. De AF-module heeft veel sneller door dat de boel niet meer scherp is en stelt dus sneller bij.
Kijk ik echter naar de snelheid waarmee hij dan van dichtbij naar oneindig gaat en andersom dan is dat in beide scenario's identiek. Bij mij is er dus zuiver verschil in reactietijd en dat snap ik op zich wel, toen was DPAF net nieuw.

Ik zou niet weten hoe een algoritme jouw gedrag moet veroorzaken. Hij lijkt we te weten waar hij heen moet voor de focus, maar doet dat gewoon langzamer. Zit je accu wellicht onder de beruchte 60%? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1