Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMagic404
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:40
Mijn vraag:
Werkt een TP Link Deco M5 met mijn netwerk, en in wat voor configuratie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
KPN Router
2x TP Link switch
TP Link Deco M5?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zit te kijken naar de TP Link Deco M5 omdat de standaard KPN router niet voldoende bereik heeft zodat mijn vriendin ook betrouwbaar kan videobellen vanuit de huiskamer. Nu hebben we 2 ethernet aansluitingen waar beide een switch aan hangt (huiskamer en kantoor). Nu willen we 1 deco in de huiskamer hebben, en eentje in het kantoor of bij de router (zitten fysiek vlakbij elkaar). Zou ik deze deco's allebei met de kabel aan kunnen sluiten, en zo ja waar moeten deze dan hangen (voor/achter switch oid?) Zie diagram hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDVQpg5fT1qmIi06dDBFz9kIDao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yfD34Dfx8n5AlV5cCS6FWfkm.png?f=user_large

Beste antwoord (via BlackMagic404 op 20-11-2020 16:52)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Ja dat kan werken. Je zal dan wel alle units in AP modus moeten zetten.
Of je moet de KPN router in Bridge mode moeten kunnen zetten. Dan kan je 1 Deco unit als router laten configureren en de andere als AP.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Of je moet de KPN router in Bridge mode moeten kunnen zetten. Dan kan je 1 Deco unit als router laten configureren en de andere als AP.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMagic404
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:40
Wylana schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:20:
Ah dan ga ik ze zeker in AP modus zetten, hoef echt alleen maar betere wifi te hebben, meer niet. Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:02
Ik heb onlangs een deco M5 gekocht en het werkt als een trein in de router modus achter een experiabox.

2 vragen
1) heeft het zin voor de stabiliteit van het internet signaal om een slave te verbinden met een utp kabel. (in dit geval niet specifiek voor backhaul)

2) ik heb een experiabox en de M5 staat in router modus. Dit wordt overal afgeraden, bij mij werkt het vooralsnog prima. Krijg ik ergens nog problemen mee? Zowel experia als deco zitten in dezelfde ip range 192.168.x.x. wellicht dat het daarom werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door kielkiel op 24-11-2020 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Zolang je alles achter deco hebt hangen werkt het prima.
Dezelfde ip range zou niet mogen werken maar ik denk dat het andere ranges zijn (192.168.1.x is andere rage dan 192.168.2.x)

Ik snap je eerste vraag niet, met een utp kabel zorg je voor een ethernet backhaul. DAt is altijd beter. maar wat bedoel je met niet specifiek hiervoor?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Als de experiabox en de wifi devices achter de Deco beiden hetzelfde subnet hebben (dus de eerste drie getallen van de ip adressen gelijk) dan heb je de Deco in AP mode staan en niet in Router mode.
Je hebt dan gewoon alleen maar repeaters of AP's(als ze beraad zijn) en werkt alles normaal

En uiteraard heeft het zin als dat mogelijk is om een Deco bedraad aan te sluiten, het wordt dan een accesspoint en geen repeater meer.
Een repeater pakt het signaal van een andere Deco uit de lucht en zend dat weer uit, daarmee halveer je automatisch de bandbreedte.
Als die Deco dat weer door moet sturen naar een volgende Deco repeater dan heb je daar nog maar een kwart over.

Als je de Experiabox en de Deco beiden in router mode hebt werkt dat ook, maar je moet bedenken dat je dan twee netwerken hebt die elkaar niet kunnen bereiken.
Als je bijvoorbeeld een printer rechtstreeks aansluit op de Experiabox dan kun je vanuit de devices die via de Deco werken niet printen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 24-11-2020 11:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:02
Aan mijn modem hangen twee bedraade apparaten: de deco waarbij de master het ipadres 192.168.68.X heeft gekregen en een netwerkschijf waarbij het ipadres begint met 192.168.0.X. Vanuit mijn laptop verbonden met een deco kan ik zonder problemen de netwerkschijf benaderen.

Als ik jullie goed begrijp kan dat eigenlijk niet? Anyway het werkt en dat is het belangrijkste.Het heeft dus zin om de deco bedraad aan te sluiten. Dank voor het antwoord,
Pagina: 1