Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onrustplaza
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-03 22:02
Hallo techneuten,

Ik heb nu al bijna een jaar de TP Link Deco M9 plus wifi mesh systeem in huis, 3 schijven verdeeld over het huis. Meestal werkt het goed, prima internet van zolder tot diep in de tuin. Maar helaas ook soms minder: het gebeurt regelmatig dat voor een device het internet signaal wegvalt. Wifi blijft, maar geen internet. Het lijkt vaker op te treden wanneer iemand in huis zich verplaatst met een telefoon van het ene in het andere bereik (van de drie TP Link schijven). Nu maar eens onderzoek gedaan.

Het bleek dat ik dit jaar 3 firmware updates heb gemist. Deze eerst maar eens geinstalleerd op alle 3 de schijven. Dat is gelukt, maar nu heb ik nog een probleem ontdekt:

Ik heb een Ziggo abonnement van 250Mbs down en 25 up. Die haal ik ook met gemak. Maar zodra ik de TP Link aansluit op het netwerk (bekabeld), dan zakt de internet snelheid op mijn laptop (ook bekabeld, 1000Mbs!!) van 250 naar 60 a 70 Mbs. Ook de upload snelheid verminderd. Ik test dit met Ziggo speedtest. Het is heel reproduceerbaar. TP Link eraf, dan is de snelheid meteen weer top. Opnieuw aansluiten, en de snelheid is weer rond de 60...

Herkent iemand dit probleem? Of suggesties hoe ik de oorzaak kan vinden?

Richard

• Macshack
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-01 20:07
Ja ik merk hetzelfde probleem. Maar ik heb nog geen relatie ontdekt tussen het verplaatsen van WiFi apparaten. Wat ik merk is als iemand behoorlijk wat data verplaatst. Een backup of een online spelletje speelt. Dan wordt de verbinding van mijn Windows 10 onbetrouwbaar. Bij macOS heb ik dit probleem nooit gemerkt. En ook niet op mijn iOS apparaten. Ik dacht dat het lag aan mijn WiFi drivers die niet lekker omgaan met het wisselen van frequenties oid. Ik heb geen idee. Kun jij hier iets mee?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
onrustplaza schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:15:
Ik heb een Ziggo abonnement van 250Mbs down en 25 up. Die haal ik ook met gemak. Maar zodra ik de TP Link aansluit op het netwerk (bekabeld), dan zakt de internet snelheid op mijn laptop (ook bekabeld, 1000Mbs!!) van 250 naar 60 a 70 Mbs. Ook de upload snelheid verminderd. Ik test dit met Ziggo speedtest. Het is heel reproduceerbaar. TP Link eraf, dan is de snelheid meteen weer top. Opnieuw aansluiten, en de snelheid is weer rond de 60...
Kun je op de router zien hoeveel verkeer die TP link veroorzaakt? Trekt ie niet de lijn dicht?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onrustplaza
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-03 22:02
Breaking news... oorzaak gevonden!
Een zoektocht in de TP-Link deco FAQ triggerde mij om het aansluit schema nog eens onder de loep te nemen.

In mijn geval waren alle schijven aangesloten achter een switch.

Volgens de FAQ is het van belang dat de MAIN deco met een ethernetpoort vóór een switch wordt aangesloten, en de andere 2 achter de switch. Doe je dat niet, dan heb je kans op network loops en uitval. Daar had ik dus last van...

Dus ik heb het een en ander verplaatst. Main deco in de meterkast, direct achter het modem, en met netwerkkabel aangesloten op een switch. De andere deco's heb ik ook op die switch aangesloten.
De problemen zijn opgelost, de hele boel draait nu een volle week zonder enig probleem of beperking.
Hopelijk heeft iemand hier nog wat aan.

Zie het plaatje in https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794
Probleem treedt dus ook alleen op wanneer je de schijven met netwerkkabels op elkaar aansluit. Draadloos zou geen probleem op moeten leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door onrustplaza op 01-12-2020 21:24 ]