Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bta91
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-08 17:50
Mijn vraag
Graag bepaal ik op mijn eerste verdieping per kamer de temperatuur.

Op de begane grond heb ik vloerverwarming, met een Honeywell modulerende thermosstaat.
Boven heb ik in elke kamer verwarming, met in de badkamer een aan-uit thermostaat. Wanneer in de badkamer de temperatuur is bereikt, worden andere kamers dus niet meer verwarmd. Met het thuiswerken nu, niet echt ideaal. Ik wil de temperatuur in mijn kantoor daarom apart kunnen regelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Alleen de twee honeywell thermostaten. De radiatoren boven hebben nog geen thermostatische knop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
nvt, maar ik verwacht dat de oplossing zit in een slimme thermosstaat boven, met een slimme radiatorknop in de werkkamer. Klopt dit?
Zo ja, zijn er ervaringen/tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:12
Dat klopt. Er zijn systemen waarmee je zones creeert. Als je daarop googled vind t genoeg

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 23:15
Hiervoor zijn diverse systemen verkrijgbaar, zoals bijv.:

1) Honeywell EvoHome
2) TADO
3) Danfos Link
4) ITHO Spider

Elk systeem kent heeft zo zijn mogelijkheden.
Wat voor jou geschikt is hangt af van verschillende factoren, zoals technische mogelijkheden, jouw situatie, huidige CV-ketel en budget. Heb je vloerverwarming enz.

Zelf hebben wij Honeywell EvoHome wat erg goed bevalt.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Plugwise heeft ook zo'n soort systeem.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb dezelfde situatie. Boven alleen maar van die enkele radiatoren zonder thermostatische knop.

Oplossing 1: Alle knoppen boven vervangen voor thermostatische modellen, waarna je een scala aan slimme thermostaatknoppen kan toevoegen. Nadeel: kost best wat tijd en geld en je moet nog steeds met een hoge temperatuur van de CV gaan werken (als je van die smalle enkele radiatoren hebt).

Oplossing 2: Elektrisch gaan verwarmen per kamer. Low budget oplossing is een simpel verplaatsbaar kacheltje met thermostaat (€30). Ik heb zelf alle radiatoren weggehaald boven en heb overal elektrische wandkachels geplaatst. Nu verbruik ik wel iets meer elektra, maar ik verwacht straks wel weer meer op kantoor te gaan werken en ik heb nog behoorlijk wat kWh over van mijn PV installatie. Ik kan nu ook de CV temperatuur ook flink naar beneden draaien, waardoor de verwarming beneden efficiënter draait.

Mooie bijkomstigheid: ik heb geen lelijke buizen meer in het zicht

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-08 14:19
Omdat er al Honeywell materie in de woning zit zou ik voor de Honeywell Evo Home draadloze thermostaten gaan. Deze kun je per stuk regelen op temperatuur en er is ook een vloerverwarmingsmodule voor.
Houd er alleen wel rekening mee dat 1 radiator altijd 100% open moet staan om te veel warmte af te voeren. Of de C.V. installateur moet een zgn. by-pass installeren.
En niet minder belangrijk: alle draadloze thermostaatkranen zijn alleen geschikt voor het nieuwe type radiator-aansluiting en schroefdraad.

Als de draadloze thermostaatkranen achter een gordijn zitten dan blijft de warmte daar hangen en zal de thermostaatkraan sneller uitschakelen. Dit kun je opvangen door een losse Honeywell DT92E of Round Wireless thermostaat in die ruimte te hangen en als "master" in de programmering op te nemen. Dan stuurt deze vervolgens de draadloze thermostaatkraan in die ruimte aan.

Wij hebben thuis 6 draadloze Evo Home thermostaatkranen door een C.V. installateur laten installeren omdat er nog oude aansluitingen op de radiatoren zaten en dit zelf vervangen niet zagen zitten
De badkamerradiator is gekozen om altijd 100% open te hebben staan zodat hier de overtollige warmte afgegeven kan worden. En dit is zondermeer prettig want de badkamer is daardoor 's winters altijd lekker warm waardoor vocht ook teniet wordt gedaan wat eventuele schimmel voorkomt.
Als het nu warm genoeg is in de woonkamer dan zitten de kids boven niet meer in de kou. Zij regelen zelf hun eigen temperatuur. En door de Evo Home Gateway kan de temperatuur per ruimte ook buitenshuis worden geregeld. Dit komt misschien 1 keer per jaar voor maar is soms best handig.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Gewoon een elektrisch kacheltje neerzetten, die kosten niet erg veel en als je huis een beetje geïsoleerd is blijft de warmte prima in de ruimte hangen. Je zet het aan als je gaat zitten en als je klaar bent met werken gaat ie uit. Of een hele sjieke met een thermostaatje erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1