Budget monitor voor de PS5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:53
Hi medeTweakers,

Onlangs een PS5 aangeschaft en geprobeerd op mijn LG 4K HDR 50Hz tv en mijn AOC Full HD 1ms monitor. Echter ben ik niet helemaal blij met de resultaat omdat de tv enkele input lag bevat en mijn Full HD monitor grafisch tegen valt. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik de PS5 niet optimaal benut.

Ik zoek een?
Daarom ben ik op zoek naar een voorlopige (budget) monitor totdat de monitoren met de 2.1 HDMI aansluiting op de markt verschijnen.

Wat is je budget?
Max een budget van €400,- en anders iets meer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Er zijn talloze monitoren, ik heb ook research gedaan met wat het beste werkt bij de PS5. Helaas is het alsnog moeilijk om te bepalen vanwege vele factoren. De perfecte monitor zou zijn;

- Minimaal 27 inch. Max 34 inch.
- IPS Panel
- 4K resolutie
- HDR
- 1ms
- Indien mogelijk 120Hz

De vraag is nu wat zwaarder kan wegen. Is het belangrijk om een 4K monitor te nemen vanwege het grafische vlak maar waardoor je de 120hz niet kan bereiken. Of kan je liever een 1080p of 1440 120Hz monitor nemen voor betere framerate en zie je weinig verschil met 4K? Ik ben erg gesteld op het grafische vlak maar ik wil dan ook wel een goede framerate. Ik zat zelf te denken aan de volgende monitoren en daarbij heb ik ook een vraag of je wel degelijk een verschil ziet tussen 5ms en 1ms?

pricewatch: LG 27UL550-W Zwart

pricewatch: BenQ EL2870U Grijs, Zwart

pricewatch: Philips 276E8VJSB Zwart

Als ik kijk naar de specs komt de BenQ EL2870 het beste uit. Het is alleen jammer dat het een TN panel is wat wel goed is voor shooters maar de kleuren van de IPS panel toch wel mist. Ik ben radeloos! Anyone? Iemand die andere producten adviseert of andere specs om de PS5 gaming optimaal te kunnen benutten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bedenk eerst eens welke maat?
op 24 inch hoef je absoluut geen 4k.
daarentegen, op 50 inch wil je absoluut geen 1080p.

GEEN tn pakken bij een playstation: kijkhoeken zijn een ramp.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 20-11-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lashrom
99ruud99 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:51:
Bedenk eerst eens welke maat?
daarentegen, op 50 inch wil je absoluut geen 1080p.

GEEN tn pakken bij een playstation: kijkhoeken zijn een ramp.
Ik heb het aangepast in mijn topicvraag. Thanks!
Vind 27 inch al best groot en maximaal 34 inch.

Ik gebruik zelf nu een TN panel. Op zich heb ik daar niet echt last van met de PS4. Maar denk dat het met een IPS panel toch beter uit komt te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-10 00:04
Lashrom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:56:
[...]

Ik heb het aangepast in mijn topicvraag. Thanks!
Vind 27 inch al best groot en maximaal 34 inch.

Ik gebruik zelf nu een TN panel. Op zich heb ik daar niet echt last van met de PS4. Maar denk dat het met een IPS panel toch beter uit komt te zien.
Je gaat pas merken hoe graag je IPS zou willen zodra er eentje staat kan ik je uit eigen ervaring vertellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 20:06
99ruud99 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:51:
...
...
Waarom stel je dat? Dat heeft toch te maken met hoe ver je er vanaf zit? Ik begrijp dat het verschil minder goed te zien is, maar ik vind het erg subjectief en zeker niet absoluut. Ik zou TS willen aanraden om dit zelf te testen/zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lashrom
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:47:
[...]

Je gaat pas merken hoe graag je IPS zou willen zodra er eentje staat kan ik je uit eigen ervaring vertellen :)
Jammer dat er niet veel IPS monitoren zijn met 1ms snelheid. Ik neem aan dat 5ms voldoende is omdat PS5 sowieso draait op 60hz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-10 00:04
Lashrom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:21:
[...]

Jammer dat er niet veel IPS monitoren zijn met 1ms snelheid. Ik neem aan dat 5ms voldoende is omdat PS5 sowieso draait op 60hz?
ik heb persoonlijk nooit een verschil gezien tussen 1ms en 5ms

edit: ik speel al jaren op 144hz

[ Voor 5% gewijzigd door doebbalapoent11 op 20-11-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lashrom
Uiteindelijk toch voor een IPS panel gegaan; Samsung LU28R550UQU, 4K, HDR, 4ms. Uit vele reviews gelezen dat het prima werkt op de PS4 Pro met 2.0 HDMI aansluiting. Hopelijk werkt het ook met de PS5. Daarnaast zal ik het ook gebruiken voor werk en foto/video editing. Dank voor de hulp allen!

pricewatch: Samsung LU28R550UQU Blauw, Grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcelinex
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-03-2023
Lashrom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:00:
Uiteindelijk toch voor een IPS panel gegaan; Samsung LU28R550UQU, 4K, HDR, 4ms. Uit vele reviews gelezen dat het prima werkt op de PS4 Pro met 2.0 HDMI aansluiting. Hopelijk werkt het ook met de PS5. Daarnaast zal ik het ook gebruiken voor werk en foto/video editing. Dank voor de hulp allen!

pricewatch: Samsung LU28R550UQU Blauw, Grijs.
En bevalt hij? Ik ben opzoek naar een monitor voor ps5 haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lashrom
Xcelinex schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:16:
[...]

En bevalt hij? Ik ben opzoek naar een monitor voor ps5 haha
Het was alweer een tijdje geleden, maar ik heb het teruggestuurd. Het was een prima monitor, maar ik vond de instellingen voor de scherm zelf heel beperkt. Je kunt alleen de RGB instellingen handmatig wijzigen, maar je ziet verder geen instellingen voor de saturatie, contrast en helderheid bijvoorbeeld. Nu heb ik al twee jaar de BenQ EL2870U in bezit en het voldoet aan al mijn wensen. Als je naar een monitor zoekt met een vergelijkbare prijs, dan is dit zeker aan te raden.

Let wel op, dat er nu veel betere 4K monitoren zijn uitgekomen met HDMI 2.1 aansluitingen en hogere Hz. Het is weliswaar iets duurder, maar dan heb je ook wel wat. Ik zit voorlopig nog wel goed met deze 4K 60Hz 1ms monitor van BenQ. Ik zou even op Tweakers Pricewatch de monitoren filteren en lekker door de beschikbare monitoren doorheen bladeren. Wellicht wordt het voor mij ook wel tijd om een nieuwe te halen ;-)
Pagina: 1