Hue motion sensor kombineren met hotelschakeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnoordhuizen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06-2023
Mijn vraag
Ik ben recentelijk begonnen met het Philips Hue systeem, en hoewel het 'aan de prijs' is ben ik er tevreden over. Nu heb ik op de overloop op de 1e etage een batterij-nachtlampje met sensor wat een wat slordige oplossing is.
Ik vraag mij af of het een goede oplossing is om het bovenlicht op de overloop te vervangen door een Hue lamp en een Hue bewegingssensor. Een en ander is dan beter te regelen.

MAAR, zoals gebruikelijk deze lamp op de overloop is geschakeld in een zgn hotelschakeling met een schakelaar op de parterre.

Ik vraag mij af of anderen dit al eens aangepakt hebben en of er zonder al te grote ingrepen een bruikbare oplossing is.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Philips HUE systeem

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Behalve internet searches nog niets.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:56

g0tanks

Moderator CSA
Wat wil je bereiken met een hotelschakeling als je al een bewegingssensor hebt? Eventueel kan je een tweede sensor in de parterre zetten, maar een Hue-lamp heeft altijd stroom nodig om goed te werken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-09 15:28
Ik heb de hotelschakeling buitenwerking gesteld en werkt perfect met alleen de motionsensor 👍

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lnoordhuizen
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-06-2023
Bedankt voor de snelle reaktie @g0tanks en @sjorsjes. Ik zal uitproberen hoe makkelijk het is om de personen in huis te leren NIET aan de schakelaars te komen en te vertrouwen op de sensor. anders zal ik fysiek de bedrading moeten aanpassen.
De plaatsing van de sensor wordt ook een uitdaging om de overloop EN een deel van het trapgat te bestrijken, maar het is een poging waard.

[ Voor 8% gewijzigd door lnoordhuizen op 20-11-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 14:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Je kan de lichtknoppen intern doorverbinden (=altijd aan) en vervangen voor een Hue-compatible (of niet) schakelaar.

Een afstandsbediening is vrij goedkoop, maar daar heb je een muurplaat voor nodig om de huidige knoppen netjes weg te werken. Een Hue/Zigbee wandschakelaar is prijzig (lees: 60 euro per stuk).

Mocht je niet met de Hue bridge werken maar met een alternatief dat ook 433 MHz ondersteunt, kan je de KlikAanKlikUit AWST-8800 gebruiken en deze koppelen aan je bridge om de Hue lamp aan & uit te zetten,

Wat ik echt mis in het Zigbee ecosysteem is een wat goedkopere schakelaar, ik snap niet waarom de gemiddelde afstandsbediening 15-20 euro kost maar een schakelaar met dezelfde componenten 50-60... En het is wel mogelijk, zie de Aqara x Opple Zigbee wandschakelaars, maar die zijn weer niet Hue/IKEA/etc. compatible |:(

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik had hetzelfde als jij en wat betreft de positie van de sensor, na een paar wk met ducktape wat plekken uitgeprobeerd te hebben heb ik hem gisteren vast gezet in de hoek onder een trede van de zoldertrap. Een beetje schuin naar beneden gehangen (de magneet is heel sterk) en wat naar rechts gedraaid zodat ook de hal wordt meegenomen.
Vanochtend pakte hij het goed op toen ik de slaapkamer deur opendeed en als ik naar boven loop, heeft hij meestal een trede of 4 nodig voordat de lamp aan gaat.
Pagina: 1