Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc is >10jaar oud en heeft zich prima gehouden, maar ik begin te merken dat sommige nieuwe software niet of niet lekker draait. "Waar kom ik vandaan": Dell PC met i7-860 @ 2,8GHz, 8GB DDR3 @530MHz, Kingston SSD 111GB + 2 oude HDD's van resp 2 en 1GB
PC wordt eigenlijk voor van alles gebruikt: H/T/K-Office gebruik; voor het werk geregeld MS SQL server, Excel/VBA en Anaconda-Python/Jupyter. Qua hobby wil ik ook wat meer gaan doen met Blender.
De rekenapplicaties lopen stedes meer tegen geheugengrenzen aan (bv pivot-tables obv 1Mio records), en sommige python-libraries weigeren te werken, waarschijnlijk agv oude CPU.
Films afspelen gebeurt nu ook via HDMI-kabel tussen PC en TV. Dat willen we straks ook weer kunnen. Tevens wil ik voor een toekomstige nieuwe werkplek de mogelijkheid houden voor werken op 2 schermen, dus 'bovenop' de TV-aansluiting.
Verder geen toeters en bellen, en geen RGB.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een streefbedrag van zo'n €1000, maar er is wat ademruimte
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord voldoen op zich prima. Scherm gaat wel mee: LG MP59G-27". Eén of beide oude HDD's gaan ook mee voor opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik opteer voor een compleet nieuw systeem. Nog geen idee wat er met het oude systeem gaat gebeuren, afgezien van de HDD's
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar al lezend op dit forum denk ik dat een AMD CPU mijn voorkeur heeft.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, liefst wel stil. Als zoonlief nu aan het gamen is gaat de fan aardig tekeer, dat dus liever niet.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb enkele weken op dit forum rondgeneusd en heb onderstaande lijst bijeen geklikt op azerty.nl, daar wil ik ook de assemblage laten doen.
Mijn twijfels zitten nog op de RAM: Wat is beter: 3600MHz met wat hogere latency, of 3200MHz met wat lagere latency of maakt dat geen moer uit?
Verder nog op de grafische kaart: zoals gezegd wil ik minimaal 1 HDMI en minimaal 2 DP, verder geen extreme gaming-eisen of RGB, maar ik twijfel dus nog tussen de 1660 Super of de RX 5500.
Mijn voorlopige verlanglijstje:
Gaat dit allemaal werken met elkaar? Welke RAM of GPU zou wat jullie betreft afvallen?
Ik hoor graag van jullie, ik heb al gemerkt dat hier veel kennis zit!
Mijn huidige pc is >10jaar oud en heeft zich prima gehouden, maar ik begin te merken dat sommige nieuwe software niet of niet lekker draait. "Waar kom ik vandaan": Dell PC met i7-860 @ 2,8GHz, 8GB DDR3 @530MHz, Kingston SSD 111GB + 2 oude HDD's van resp 2 en 1GB
PC wordt eigenlijk voor van alles gebruikt: H/T/K-Office gebruik; voor het werk geregeld MS SQL server, Excel/VBA en Anaconda-Python/Jupyter. Qua hobby wil ik ook wat meer gaan doen met Blender.
De rekenapplicaties lopen stedes meer tegen geheugengrenzen aan (bv pivot-tables obv 1Mio records), en sommige python-libraries weigeren te werken, waarschijnlijk agv oude CPU.
Films afspelen gebeurt nu ook via HDMI-kabel tussen PC en TV. Dat willen we straks ook weer kunnen. Tevens wil ik voor een toekomstige nieuwe werkplek de mogelijkheid houden voor werken op 2 schermen, dus 'bovenop' de TV-aansluiting.
Verder geen toeters en bellen, en geen RGB.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een streefbedrag van zo'n €1000, maar er is wat ademruimte
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord voldoen op zich prima. Scherm gaat wel mee: LG MP59G-27". Eén of beide oude HDD's gaan ook mee voor opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik opteer voor een compleet nieuw systeem. Nog geen idee wat er met het oude systeem gaat gebeuren, afgezien van de HDD's
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar al lezend op dit forum denk ik dat een AMD CPU mijn voorkeur heeft.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, liefst wel stil. Als zoonlief nu aan het gamen is gaat de fan aardig tekeer, dat dus liever niet.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb enkele weken op dit forum rondgeneusd en heb onderstaande lijst bijeen geklikt op azerty.nl, daar wil ik ook de assemblage laten doen.
Mijn twijfels zitten nog op de RAM: Wat is beter: 3600MHz met wat hogere latency, of 3200MHz met wat lagere latency of maakt dat geen moer uit?
Verder nog op de grafische kaart: zoals gezegd wil ik minimaal 1 HDMI en minimaal 2 DP, verder geen extreme gaming-eisen of RGB, maar ik twijfel dus nog tussen de 1660 Super of de RX 5500.
Mijn voorlopige verlanglijstje:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 199,- | € 199,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B450M S2H (rev. 1.0) | € 56,08 | € 56,08 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | € 273,52 | € 273,52 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 5500 XT OC 8G | € 213,90 | € 213,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - Dark TG | € 69,95 | € 69,95 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master H412R | € 21,34 | € 21,34 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Sniper X F4-3200C16D-16GSXWB | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB | € 72,55 | € 72,55 |
| 1 | Voedingen | be quiet! System Power B9 600W | € 55,10 | € 55,10 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 1TB | € 108,90 | € 108,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.140,24 | ||
Gaat dit allemaal werken met elkaar? Welke RAM of GPU zou wat jullie betreft afvallen?
Ik hoor graag van jullie, ik heb al gemerkt dat hier veel kennis zit!