Plastic gasleiding in keuken afdoppen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Ik wil graag deze plastic gasleiding in de keuken afdoppen. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen? Ik zie dat je het kraantje met een sleutel er af kan draaien. Die er gewoon af draaien en een afdop kopje met dat witte teflon tape er op draaien?

UPDATE
De reden dat ik deze wil afdoppen/wegwerken is dat ik een nieuwe keuken krijg en over ga op inductie. Op deze plek waar de gasleiding zit komt een inbouw vaatwasser en moet echt tegen de wand aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDnH5qdSWmAID1y7EdoJiTCUSmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QN3kMomqvo8sX6RrOTZby14e.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. Uiteraard heb ik de gaskraan in de meterkast dichtgedraaid.

[ Voor 50% gewijzigd door adesign op 20-11-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Je hebt teflon voor water en voor gas :) die twee zijn verschillend. Maar je hebt tegenwoordig ook Loctite 55, dat is een soort draad die zowel voor gas als water bruikbaar is. Dus kijk even goed welke afdichtingsmateriaal je in huis haalt, dat het ook echt voor gas geschikt is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04:21
Dopje er in draaien met de correcte teflon of loctite inderdaad en voor de zekerzeid daarna even controleren door er wat zeepsopwater op te sproeien. Bij bubbels is hij nog niet goed afgedicht, bij geen bubbels zou het goed moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-05 08:40
Ga je de gasleiding definitief niet meer gebruiken, of wil je hem enkel tijdelijk afdoppen? Wanneer je hem definitief niet meer gaat gebruiken zou ik kijken of je hem in de meterkast niet kunt ontkoppelen / afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Iemand een idee hoe deze plastic buizen genoemd worden met hun koppel stukjes? Heel misschien moet dat klemmetje (waarmee je hem vast maakt aan de muur) er ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:32
Meerlagenbuis voor gas.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:27
Dit is een perskoppeling zo te zien. Ik vermoed 'Rehau Rautitan'. Je kunt de kraan eruit draaien en daar een dop indraaien. Als je het gehele messing stuk weg wilt hebben zal er een installateur bij moeten komen om een dop op de meerlagenbuis te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:35:
Dit is een perskoppeling zo te zien. Ik vermoed 'Rehau Rautitan'. Je kunt de kraan eruit draaien en daar een dop indraaien. Als je het gehele messing stuk weg wilt hebben zal er een installateur bij moeten komen om een dop op de meerlagenbuis te persen.
Kan een willekeurige loodgieter dit er op persen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:39:
[...]

Kan een willekeurige loodgieter dit er op persen?
Ligt eraan welk merk ze zelf vaak gebruiken, ik kan mij voorstellen dat ze niet voor elk merk wat er bestaat het (dure) persgereedschap beschikbaar hebben. Ik zou er even een aantal bellen en vragen wat het kost om er zo'n dop op te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:35:
Met messing bedoel jij dat onderdeel waarmee je hem vast maakt aan de wand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, het deel tussen de zilverkleurige kraan en de gele gasleiding. Dat deel is erop geperst.

In hoeverre zit de gasleiding je in de weg eigenlijk? Kun je hem niet wat buigen (pas op dat hij niet knikt) en onder de keukenkastjes op de grond leggen? In principe met de kraan dicht kan er geen gas uit komen. Voor je eigen gemoedsrust zou je nog een dop op de uitstroomopening van de kraan kunnen draaien.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 20-11-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:53:
Ja, het deel tussen de zilverkleurige kraan en de gele gasleiding. Dat deel is erop geperst.

In hoeverre zit de gasleiding je in de weg eigenlijk? Kun je hem niet wat buigen (pas op dat hij niet knikt) en onder de keukenkastjes op de grond leggen? In principe met de kraan dicht kan er geen gas uit komen. Voor je eigen gemoedsrust zou je nog een dop op de uitstroomopening van de kraan kunnen draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1E1K7-vUZXzcgF6SsNOkDq7Wew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHZ7MViaLWR6izMkbxktzAFy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had gehoopt dat ik hem op deze manier weg kon werken. Helaas past de inbouw vaatwasser nog steeds niet. Ik heb net nog eens gemeten en de vaatwasser moet echt helemaal tegen de wand. Deze plastic buis moet ik dus heel laag afdoppen of buigen onder het keukenblok. Onder het keukenblok heb ik ongeveer 11cm ruimte in de hoogte. Ik weet niet of je dit plastic een beetje fatsoenlijk mag buigen. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:32
Dat plastic valt prima te buigen en is het voordeel van dergelijke buis.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5cFvrPDH8KsyRRVeE74ncDhki8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8ovIiGK3CvJjpPOk1VCI1cN.jpg?f=fotoalbum_large

In de meterkast afdoppen en die gele gasleiding in de keuken ombuigen is denk ik ook een optie.

Ik ga over naar inductie dus heb gas niet meer nodig voor de keuken. Alleen nodig voor cv ketel op zolder.

[ Voor 10% gewijzigd door adesign op 20-11-2020 10:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
In mijn optiek is in meterkast afdoppen de enigste goede optie..

Dan zwerft er niet ergens in de keuken een active gasleiding die over 5 jaar misschien wel of misschien niet goed is afgedopt..

En ik zou er een installateur voor laten komen.. zijn een paar dingen waarmee ik niet graag speel, 1 daarvan is gas.

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 20-11-2020 10:23 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
adesign schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:06:
In de meterkast afdoppen en die gele gasleiding in de keuken ombuigen is denk ik ook een optie.

Ik ga over naar inductie dus heb gas niet meer nodig voor de keuken. Alleen nodig voor cv ketel op zolder.
Ik denk dat afdoppen in de meterkast, en dan de leiding weghalen het beste is idd. Misschien is het handiger om het door een installateur te laten doen.. voor zoiets zou ik een opdracht op werkspot zetten. Je hebt best kans dat er vanmiddag installateurs zijn die dat als laatste klusje voor het weekend kunnen doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Widow op 20-11-2020 12:02 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:56
Standaard knelfitting daar kun je zo een dopje in draaien, daarna controleren op lekkage met zeepsop en een spiegeltje (zodat je de dop rondom kunt bekijken)
Veel simpeler dan dit wordt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ASW1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:20:

Pak een cobra of koraal slang altijd achter zijn kop, simpeler wordt het niet.... En toch is het erg onverstandig om te doen... Ondanks dat het heel simpel is.

De kans dat het goed gaat is groot,. Maar geen 100%. Misschien zelfs geen 80%. En dan loopt ts in mijn ogen een onnodig risico.
En dan bedoel ik niet op een lek direct na het monteren van een dop, maar in de toekomst. En waarvoor? Een klusje van 100euro?

Iemand die al 80x zijn gasleidingen heeft gedopt, die weet inmiddels wat hij doet, en kan uit zijn ervaring putten indien nodig...maar een gasnoob?
Nee ik vind echt dat je het verkeerde en potentiële gevaarlijke advies geeft.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Laatst online: 16-05 11:54
ASW1 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:20:
Standaard knelfitting daar kun je zo een dopje in draaien, daarna controleren op lekkage met zeepsop en een spiegeltje (zodat je de dop rondom kunt bekijken)
Idd, gewoon knelkoppeling met de "plug" voor meerlagenbuis zou moeten werken.
Al zou ik persoonlijk de slang in de meterkast loskoppelen en daar een dop monteren.

[ Voor 11% gewijzigd door SjorsC op 20-11-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Gewoon loodgieter in meterkast laten afdoppen. Kost paar honderd euro waarschijnlijk maar wel zo veilig als je er nooit gebruik meer van gaat maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
Mijn tip, door een expert laten doen, en de factuur goed bewaren. Ik heb meerdere malen naar de verhalen van mijn gasfitter geluisterd over "thuis knutselen" en daar werd ik niet blij van. Natuurlijk verkoopt hij als expert de diensten van een expert. Maar wat ik vooral heb geleerd is dat het eenvoudig lijkt, maar niet simpel is. Zoiets als "pak de slang achter de kop, moeilijker is het niet ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
SjorsC schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:06:
[...]

Idd, gewoon knelkoppeling met de "plug" voor meerlagenbuis zou moeten werken.
Al zou ik persoonlijk de slang in de meterkast loskoppelen en daar een dop monteren.
In de meterkast moet je niet de plastic buis afdoppen maar de koperen buis daar waar de overgang van koper naar plastic zit (in de afsplitsing van de dunnere leiding die naar de keuken gaat). Eventueel kun je ook dat bochtje afkorten maar dat hoeft niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ta6FSvfQSCjwOAYPYxbEhe8hv7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yn8SJNGgjdmrTb25HX0pdxBY.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Laatst online: 16-05 11:54
@ASW1 Had het wat duidelijker moeten omschrijven, maar de koper buis was inderdaad wat ik bedoelde met "daar".
Anders verbruik je zoveel M3's gas als je in de meterkast de slang afkoppelt en alleen deze afdopt. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 15:01
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zRQ9nXo.jpg Twee koppelingen los halen en iets langer stukje buis tussen plaatsen en de ringen van de knelkoppelingen vervangen.
Heb je geen hoerige overbodige T-stukjes, doppen of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Gevoelsmatig heb ik het niet zo op ongebruikte gasleidingen waar nog druk op staat in huis. Nadat wij onze nieuwe keuken krijgen hebben we ook alleen nog maar gas nodig voor de CV-ketel. Ik laat de rest allemaal loskoppelen in de meterkast en waar mogelijk verwijderen. Dat hele gas is toch een langzaam aflopende zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
PROnline schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:54:
[Afbeelding] Twee koppelingen los halen en iets langer stukje buis tussen plaatsen en de ringen van de knelkoppelingen vervangen.
Heb je geen hoerige overbodige T-stukjes, doppen of wat dan ook.
Kan ook maar dan heb je alsnog een stukje 22mm buis nodig en twee knelringen.

Beter dan bij het T stukje af te doppen is ook om het T stuk te vervangen door een simpele rechte 22mm koppeling (sok).
Je draait dan de wartel boven het gele gaskraantje los en verwijdert het T-stuk, de wartels en de knelringen kunnen blijven zitten. Sok ertussen en alles weer vastdraaien. Je moet alleen wel een sok hebben die tussen de wartels ongeveer even lang is als het T-stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:16
Als TS hier zelf niet opgekomen is heeft hij geen ervaring met dit soort werk, lijkt mij dan ook verstandig om dit te laten doen. En dan idd met een van de bovenstaande methodes.

Dat gaat je echt geen honderden euros kosten, materiaal misschien 2 tientjes, max uurtje werk en waarschijnlijk voorrijkosten. Evt zou je nog kunnen aanbieden zelf de oude buis te verwijderen, zolang die maar niet meer is aangesloten. Je kan die flexibele buis vrij makkelijk doorknippen(oke makkelijkst met een buiskniptang) en dus wegslopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
Dinsdag komt de loodgieter. Ik laat hem in ieder geval de leiding afdoppen in de meterkast.

Twijfel of het nut heeft om de loodgieter die gele leiding in de keuken laag te laten afdoppen of dat ik hem zelf afknip op een hoogte van 7cm zodat die onder het keukenblok blijft. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer terug ga naar gas. Een plastic gasleiding van 7cm moet neem ik aan te verlengen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door adesign op 21-11-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
adesign schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:20:
Dinsdag komt de loodgieter. Ik laat hem in ieder geval de leiding afdoppen in de meterkast.

Twijfel of het nut heeft om de loodgieter die gele leiding in de keuken laag te laten afdoppen of dat ik hem zelf afknip op een hoogte van 7cm zodat die onder het keukenblok blijft. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer terug ga naar gas. Een plastic gasleiding van 7cm moet neem ik aan te verlengen zijn.
Ik zou die leiding zeker behouden en niet afknippen (een gasleiding mag geen weggewerkte koppelingen hebben, die mogen alleen in het zicht waar je er direct bij kunt).
Afdoppen in de keuken is nergens voor nodig zodra de leiding afgekoppeld is. Platleggen is beter, leg het aan de loodgieter uit dat hij misschien ooit wel weer gebruikt gaat worden dan buigt hij hem zonder dat hij knikt of beschadigd.
Pagina: 1