Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Synology 920+) NAS met 2x4TB disks of 3x6TB disks?

Pagina: 1
Acties:

• MisterMichel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11 19:58
Ik ben van plan zeer binnenkort een Synology 920+ aan te schaffen. Echter ben ik nu aan het twijfelen over de harddisk keuze. De vraag die ik heb is niet NAS specifiek maar ik wist even niet waar ik 'm het beste kon stellen.

De vraag:

Ik wil of 3x 4TB drives aanschaffen of 2x 6TB. Mijn overweging:
Bij 3x4TB heb ik meer RAID mogelijkheden maar minder uitbreidingsmogelijkheden. (Lees: nog maar 1 slot vrij)
Bij 2x6TB heb ik 'alleen' mirror mogelijkheden (toch?) maar wel meer uitbreidingsmogelijkheden.

Het huidige verschil in prijs via Pricewatch:
3x4TB (WD Red) x 94,- p/st = 288,-
2x6TB (WD Red) x 155,- p/st = 310,-

Dat is 22,- verschil en te overzien bij het grote totaal bedrag.

Uiteraard zal ik zelf de keuze (moeten) maken, maar wat is een belangrijke overweging die ik over het hoofd zie en wat zou jullie keuze zijn?

PSN ID: MrMichel_75

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:55
Even ervan uitgaande dat dit je keuze voor NAS niet beïnvloedt en je dus kiest voor een 4-bay nas zou ik voor 3 x 4TB gaan
Qua RAID zijn je keuzes niet ruim
3 x 4TB => RAID5 => 8TB effectief
2 x 6TB => RAID1 => 6TB effectief óf RAID0 => 12TB effectief, maar geen redundancy

Voordeel van nu 3 x 4TB is later straks 1 x 4TB (mag ook groter) voor 4TB additionele ruimte door je bestaande RAID5 te vergroten
In het geval van 2 x 6TB en RAID0 kan je wel 1 x 6TB bijvoegen om effectief met 6TB te vergroten maar ik zou RAID0 sowieso afraden (1 disk stuk = alles weg)
Dus bij 2 x 6TB in RAID1 zul je 2 maal 6 TB (mag ook weer groter) moeten toevoegen om extra ruimte te kunnen krijgen. Beetje afhankelijk van je NAS kan je misschien (met de nadruk op misschien) je bestaande RAID1 kunnen overzetten naar een RAID 5 op 3 x 6TB. Dan heb je dus maar 1 disk nodig, maar deze omzetting wordt niet altijd ondersteund.

Wat betreft het al direct 3 sloten gebruiken van de 4.
Je zou kunnen overwegen om in de toekomst niet een 4TB maar een grotere disk bij te steken.
Dan kan je ook nog de bestaande 4TB's vervangen voor grotere om uiteindelijk naar een grotere opslagcapaciteit te kunnen gaan. Zal je uiteindelijk dus wel 4 grotere disks moeten kopen, maar ik verwacht dat de 6 TB (en ook de 8 en 10TB's) in de toekomst goedkoper worden en richting de huidige 4TB prijs gaan.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:32
Qua uitbreidingsmogelijkheden zou je ook altijd nog kunnen kijken naar:
https://www.synology.com/en-global/products/DX517#specs

*sowieso

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

Illusion

(the art of)

Wat is er mis met 1x12 ?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 22:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Lijkt me logisch, geen backup bij uitval van een schijf

• MisterMichel
Dank je wel @babbelbox voor je uitgebreide antwoord!
babbelbox schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:07:
Even ervan uitgaande dat dit je keuze voor NAS niet beïnvloedt en je dus kiest voor een 4-bay nas zou ik voor 3 x 4TB gaan
Qua RAID zijn je keuzes niet ruim
3 x 4TB => RAID5 => 8TB effectief
2 x 6TB => RAID1 => 6TB effectief óf RAID0 => 12TB effectief, maar geen redundancy
Redundancy is voor mij wel een belangrijk punt, dus RAID0 gaat 't zeker niet worden.
Voordeel van nu 3 x 4TB is later straks 1 x 4TB (mag ook groter) voor 4TB additionele ruimte door je bestaande RAID5 te vergroten
In het geval van 2 x 6TB en RAID0 kan je wel 1 x 6TB bijvoegen om effectief met 6TB te vergroten maar ik zou RAID0 sowieso afraden (1 disk stuk = alles weg)
Dus bij 2 x 6TB in RAID1 zul je 2 maal 6 TB (mag ook weer groter) moeten toevoegen om extra ruimte te kunnen krijgen. Beetje afhankelijk van je NAS kan je misschien (met de nadruk op misschien) je bestaande RAID1 kunnen overzetten naar een RAID 5 op 3 x 6TB. Dan heb je dus maar 1 disk nodig, maar deze omzetting wordt niet altijd ondersteund.
Oh, dat is een goeie, ik ging er gemakshalve vanuit dat het mogelijk zou zijn om een RAID1 naar RAID5 te converteren. Heb er niet bij stil gestaan dat dat niet (altijd) mogelijk is.
Wat betreft het al direct 3 sloten gebruiken van de 4.
Je zou kunnen overwegen om in de toekomst niet een 4TB maar een grotere disk bij te steken.
Dan kan je ook nog de bestaande 4TB's vervangen voor grotere om uiteindelijk naar een grotere opslagcapaciteit te kunnen gaan. Zal je uiteindelijk dus wel 4 grotere disks moeten kopen, maar ik verwacht dat de 6 TB (en ook de 8 en 10TB's) in de toekomst goedkoper worden en richting de huidige 4TB prijs gaan.
Inderdaad, ik verwacht dat de prijzen ook wel zullen dalen de komende jaren. En ik verwacht al een lange tijd met de beschikbare ruimte vooruit te kunnen.
Stel ik wil later extra ruimte, is het dan mogelijk om bijvoorbeeld een 8TB schijf bij te prikken en dan nog steeds RAID5 te hebben? (Ik heb nog niet berekend hoeveel ruimte dat dan effectief zou zijn.)
Of is het dan verstandiger om alle 3 de bestaande schijven te vervangen door nieuwe/grotere schijven? (Dit spreekt me minder aan omdat ik liever geen werkend spul vervang, maar goed.)
Inderdaad, wat @Luchtbakker hierboven zegt. Ik wil graag enige zekerheid hebben bij uitval van 1 disk.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:12
Deze NAS en bijna alle andere NAS-apparaten kunnen van Raid1 (2-schijven) naar Raid5 (3-schijven) omzetten. Alleen ZFS-nas systemen kunnen dat niet.

Als je nu 6TB netto opslag voldoende is dan zou ik 2x6TB in raid1 kopen.
Op het moment dat de opslag vol is zit heb je twee keuzes.
Extra 6TB schijf kopen waardoor de ruimte van (netto 6TB =2x6TB raid1) stijgt naar (netto 12TB=3x6TB raid5)
Bestaande schijven één voor één vervangen voor grotere exemplaren.

https://www.synology.com/...age_pool_change_raid_type
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I8rA3a062T35ahrYv_t9WrQDMDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XblCWR5fsioXX8yCu5ZHIR9t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 20-11-2020 10:27 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Even een voor hierboven relevante vraag aan degenen die hier ervaring mee hebben:
Wat is momenteel naar groffe schatting de rebuild-tijd die een Synology 920+ nodig heeft bij één defecte en voor 80% gevulde 12 TB disk bij:
- RAID1?
- RAID5 (met origineel 3 disks)?

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 20-11-2020 14:36 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:12
Mijn ervaring is dat een nas met krachtige cpu gewoon met de snelheid dat hdd maximaal kan schrijven, kan rebuilden.

Ik heb recent een raid5 rebuild gehad op mijn nas dat ging gewoon 100-130mb/sec. Dat betrof een 2,5 inch hdd.
Een 4TB schijf duurt dan gewoon een hele nacht 9-10 uur.
Een 12TB schijf zal dus een goede 30 uur duren.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 20-11-2020 15:10 ]

• MisterMichel
leonbong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:22:
Deze NAS en bijna alle andere NAS-apparaten kunnen van Raid1 (2-schijven) naar Raid5 (3-schijven) omzetten. Alleen ZFS-nas systemen kunnen dat niet.

Als je nu 6TB netto opslag voldoende is dan zou ik 2x6TB in raid1 kopen.
Op het moment dat de opslag vol is zit heb je twee keuzes.
Extra 6TB schijf kopen waardoor de ruimte van (netto 6TB =2x6TB raid1) stijgt naar (netto 12TB=3x6TB raid5)
Bestaande schijven één voor één vervangen voor grotere exemplaren.

<...snip...>
Dat is wel een hele fijne toevoeging. Dank je wel! 6TB netto is op dit moment ruim voldoende. Deze info had ik inderdaad niet toegevoegd aan de openingspost.
Goed om te weten dat Synology de migratie van RAID1 naar RAID5 ondersteund.

Kans is dus nu groot dat ik toch voor 2x 6TB ga. Dank voor jullie hulp!

Pagina: 1