Vraag

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
Goedenavond allemaal,

Ik heb een iet wat complexere erfbelasting vraag gerelateerd aan de erfbelasting van mijn opa. Ik zal eerst even de situatie schetsen, want ik kom er namelijk niet helemaal uit na het nodige googlewerk.

In 2007 is mijn oma overleden. Mijn oma was getrouwd met mijn opa, en had een zoon, mijn vader. Toendertijd heeft mijn vader over zijn kindsdeel erfbelasting betaalt omdat mijn opa het geld in zijn huis had zitten en dit niet direct kon ophoesten. In 2009 zijn echter mijn vader en moeder beide te komen overlijden, waarna ik erfbelasting heb betaald over de erfenis van mijn beide ouders. Ik ben enigstkind, waardoor ik de enige erfgenaam was.

Verleden maand is mijn opa te komen overlijden (Man van mijn oma, vader van mijn vader). Ik was zijn enige kleinkind, waardoor ik zijn hele vermogen heb geërfd. Hier moet ik uiteraard erfbelasting over betalen. Echter, heeft mijn vader in 2007 al erfbelasting betaald over zijn kindsdeel. Is het nu zo dat ik dit kindsdeel van de erfenis van mijn opa mag aftrekken? Mijn vader zou dit namelijk wel hebben mogen doen als ik dit goed begrijp. Echter vraag ik mij dan af of ik niet meer erfbelasting had moeten betalen toen ik het vermogen van mijn ouders had geërfd.

Mijns inziens zijn er nu dus twee opties:

1. Ik mag het kindsdeel aftrekken van de erfenis van mijn opa, en betaal erfbelasting over het resterende bedrag.
2. Ik mag het kindsdeel aftrekken van de erfenis van mijn opa, betaal erfbelasting over het resterende bedrag. Daarnaast betaal ik over het kindsdeel een lagere percentage, namelijk 10% i.p.v. 36%.

Deze situatie komt op het internet niet veel voor (ik kan deze situatie in ieder geval niet vinden). Normaliter zou een opa uiteraard eerder overlijden dan beide ouders. Uiteraard kan ik ook de belastingtelefoon bellen, maar ik heb zo'n vermoeden dat het een tijdje duurt voordat ik daar iemand aan de lijn krijgt die de situatie begrijpt.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

Zou gewoon de belasting bellen. Zo bijzonder lijkt je case ook weer niet.

Maar denk dat het niet kan, je bent je opa's kind niet. Dat deel is afgehandeld door je vader toendertijd. Wel zuur dat het zo loopt (financieel en qua het voortijdig verliezen van je ouders), is een klap belasting die je nu moet betalen omdat het niet via je ouders loopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eens met de notaris gaan praten hoe het zit en of er geen mouw aan te passen is. Die weten de wegen vaak beter dan de belasingtelefoon in dit soort gevallen. En kennen ook de omwegen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Dit hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn? Vader van topicstarter had een vordering op opa (netto want successiebelasting al betaald). Bij het overlijden van vader+moeder heeft topicstarter ook die vordering geerfd (en als het goed is successierecht over betaald.

De boedel die opa achterlaat bestaat dus uit bezittingen maar ook een schuld (de vordering). De vordering wordt netto uitgekeerd. De rest van de boedel is successierecht over verschuldigd.

• Kartmans1
Rukapul schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:30:
Dit hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn? Vader van topicstarter had een vordering op opa (netto want successiebelasting al betaald). Bij het overlijden van vader+moeder heeft topicstarter ook die vordering geerfd (en als het goed is successierecht over betaald.

De boedel die opa achterlaat bestaat dus uit bezittingen maar ook een schuld (de vordering). De vordering wordt netto uitgekeerd. De rest van de boedel is successierecht over verschuldigd.
Het dikgedrukte stuk zal ik dan moeten nagaan. Was toentertijd minderjarig waardoor destijds de erfbelasting was uitbesteed. In dit geval moet ik dan de aangifte erfbelasting 2009 opzoeken en ergens iets terug kunnen vinden over deze vordering?

Wat betreft het contacteren van de notaris ben ik dit zeker nog van plan. Maar ik zat vanavond al best een tijdje te googelen naar informatie, waardoor ik toch dacht om dit even aan mijn mede tweakers voor te leggen die wellicht meer ervaring hebben in deze materie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat ik je zou adviseren, is een brief te schrijven naar de inspecteur der belastingen. Niet ingewikkelder maken dan het is, en gewoon bovenstaande TS (beetje aangepast) aan de inspecteur voorleggen.

Dan krijg je het antwoord zwart-op-wit.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Daarvoor kan een notaris je adviseren, die doet dan ook de aangifte erfbelasting voor je. Ik zou zeggen: dat kindsdeel is een vordering en die vordering die heb je met alle rechten en plichten die daarbij horen geërfd van je ouders toen zij overleden. Dat kindsdeel behoort dan niet tot de erfenis die je van je opa hebt gekregen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Je vader heeft over zijn kinsdeel al erfbelasting betaald, wat resulteert in een vordering met waarde X.
Deze vordering heb jij georven op het moment dat jouw vader overleed, waar je toen erfbelasting over hebt moeten betalen (afhankelijk van de hoogte).
Over dit bedrag hoef je niet twee keer belasting te betalen.

Het is mij niet duidelijk of je in 2009 ook erfbelasting hebt betaald over die vordering.
Zo ja: redenlijk rechtoe rechtaan, zo nee: iets om recht proberen te trekken.
(het is goed voor te stellen dat je daar op dat moment niet zo mee bezig bent).

Maar, extern advies om het netjes recht te trekken is wel aan te raden. Zoals de anderen ook al vermelden.
Sterkte.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:56
Wat een belangrijk aanvullend punt is, is dat de vordering die je vader had op je opa waarschijnlijk jaarlijks opgerent is. Hiervoor kan een percentage in het testament hebben gestaan, zo niet dan wordt daarvoor 6% samengestelde rente berekend.

Ik vermoed dat dit zelfde gebeurt met de vordering die ontstond nadat jij de vordering van je vader hebt geerfd, maar ook dat moet even goed nagekeken worden. 10 jaar 6 procent samengestelde rente zou de vordering fors verhogen waardoor je nu verkregen erfenis fors zal dalen. Mocht in 2009 vergeten zijn om de vordering mee te nemen in de aangifte dan kan het dus best belangrijk worden om die aangifte gecorrigeerd te krijgen.

Al met al zou ik je wel willen adviseren om hiervoor contact te zoeken met een belastingadviseur of eventueel een notaris, voor hen is dit dagelijks werk en de effecten zouden hier best fors kunnen zijn.

Overigens het belangrijkste misschien nog wel: sterkte met alles, voor een periode van 10 jaar is er veel gebeurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rukapul schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:30:

Dit, notaris legt het je zo uit. TS Erft de netto vordering. Hierover moet je mogelijk wel belasting betalen omdat je die netto vordering van je vader als zijnde zoon erft. Dat is echter erven van Pa op TS en niet van Opa maar TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kartmans1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:36:
[...]

Het dikgedrukte stuk zal ik dan moeten nagaan. Was toentertijd minderjarig waardoor destijds de erfbelasting was uitbesteed. In dit geval moet ik dan de aangifte erfbelasting 2009 opzoeken en ergens iets terug kunnen vinden over deze vordering?
DCV191283 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:26:
Mocht in 2009 vergeten zijn om de vordering mee te nemen in de aangifte dan kan het dus best belangrijk worden om die aangifte gecorrigeerd te krijgen.
qadn schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:02:
Het is mij niet duidelijk of je in 2009 ook erfbelasting hebt betaald over die vordering.
(..) zo nee: iets om recht proberen te trekken.
Wat je in 2009 hebt betaald, maakt helemaal niet uit. Het gaat er nu om wat er in de boedel van opa zit. Zelfs als blijkt dat je in 2009 te weinig erfbelasting hebt betaald, is dat inmiddels verjaard (tenzij het om buitenlands vermogen gaat).

• Kartmans1
Iedereen bedankt voor jullie inzichten. Ik zal met de notaris nog contact hier over hebben en tevens nagaan wat er met de vordering is gebeurd toen mijn ouders zijn overleden. Ik zal bij de belastingdienst vragen of ze deze informatie kunnen verstrekken. Dan zou er een hoop extra duidelijk moeten zijn.

Het stuk omtrent de oprenting zal ik ook nagaan bij de notaris. Naar wat verder onderzoek lijkt het erop dat dit wel vooraf afgesproken had moeten zijn? (Bron: http://www.notariswessel....clausule-in-uw-testament/). Mocht dit dus niet afgesproken zijn dan was het erfdeel vrij van rente.

Komt er in ieder geval op neer dat door de vordering de te betalen erfbelasting omlaag gaat, wat mooi is meegenomen. Blijft een nare manier van belasting betalen...

Iedereen ook dank voor de steunbetuigingen! :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Kartmans1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:38:
Iedereen bedankt voor jullie inzichten. Ik zal met de notaris nog contact hier over hebben en tevens nagaan wat er met de vordering is gebeurd toen mijn ouders zijn overleden. Ik zal bij de belastingdienst vragen of ze deze informatie kunnen verstrekken. Dan zou er een hoop extra duidelijk moeten zijn.
Dat is het adres waar je waarschijnlijk geen informatie zult krijgen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Ik ga mee in de zienswijze van Rukapul.

Een deel van het vermogen dat nu bij opa vandaag komt, was in feite al van vader (uitgesteld erfdeel = vordering van vader op opa = bezit van vader en schuld van opa).

Dat stuk van de erfenis gaat niet rechtstreeks van opa naar TS, maar in twee stappen opa->vader->TS.

Over de eerste stap is al afgerekend met de erfbelasting.

De waarde van de vordering ten tijd van het overlijden van vader moet worden meegeteld in de nalatenschap van vader. gevolg is dat deze wordt belast in de erfenis vader->TS onder ouder-kind tarief.

In de nalatenschap van opa voer je deze vordering als schuld (negatief vermogen) op. De waarde is de waarde op de datum van overlijden van opa. Gevolg is dat dit bedrag ten laste van de nalatenschap gaat en dus de erfbalasing opa->TS wat lager zal uitvallen.

[ Voor 24% gewijzigd door t_captain op 20-11-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Laatst online: 18:56
Kartmans1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:38:

Het stuk omtrent de oprenting zal ik ook nagaan bij de notaris. Naar wat verder onderzoek lijkt het erop dat dit wel vooraf afgesproken had moeten zijn? (Bron: http://www.notariswessel....clausule-in-uw-testament/). Mocht dit dus niet afgesproken zijn dan was het erfdeel vrij van rente.
Volgens mij is die 6% standaard, maar kan je afwijken in je testament zie ook: https://www.belastingdien...-een-wettelijke-verdeling
Maar het is voor mij inmiddels ook al weer een aantal jaar geleden dat ik met regelmaat dit soort aangiftes invulde dus kijk het inderdaad even goed na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
DCV191283 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:28:
[...]

Volgens mij is die 6% standaard, maar kan je afwijken in je testament zie ook: https://www.belastingdien...-een-wettelijke-verdeling
Maar het is voor mij inmiddels ook al weer een aantal jaar geleden dat ik met regelmaat dit soort aangiftes invulde dus kijk het inderdaad even goed na.
Er is pas een standaard als de wettelijke rente boven de 6% is wat al vele jaren niet het geval is en dan wordt die rente het verschil tussen de wettelijke rente en de 6%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou naar de notaris gaan een en ander is denk ik ook afhankelijk van hoe het indertijd is vastgelegd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 15:42
Afhankelijk van om hoe veel geld het gaat, maar laten we even uitgaan van minstens tientallen duizenden euro's, ga alsjeblieft een expert als een notaris raadplegen. Die paar honderd euro die je probeert te besparen kunnen je uiteindelijk vele vele duizenden euro's kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 20:54
Zebby schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:36:
Afhankelijk van om hoe veel geld het gaat, maar laten we even uitgaan van minstens tientallen duizenden euro's, ga alsjeblieft een expert als een notaris raadplegen. Die paar honderd euro die je probeert te besparen kunnen je uiteindelijk vele vele duizenden euro's kosten.
Eens, maar door de diverse opmerkingen die er op dit soort topics komen, kan je toch altijd een hoop verschillende vragen stellen aan de notaris (van totaal niet relevant tot mega besparingen).

Sowieso leveren dit soort topics zeker een goede voorbereiding op, en juist doordat er ook mensen meedenken zonder ervaring wordt er nog weleens flink out of the box gedacht :Y Ik weet zeker dat er notarissen zijn die aan de hand van meedenkers op dit forum dachten: "verrek, dat ik daar nooit aan gedacht heb!".

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 20-11-2020 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ybos schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:21:
[...]
Sowieso leveren dit soort topics zeker een goede voorbereiding op, en juist doordat er ook mensen meedenken zonder ervaring wordt er nog weleens flink out of the box gedacht :Y Ik weet zeker dat er notarissen zijn die aan de hand van meedenkers op dit forum dachten: "verrek, dat ik daar nooit aan gedacht heb!".
Meh, ik mag toch hopen van niet. Ik ben (zeer ervaren) schuldhulpverlener en omdat het ook m'n hobby is, heb ik er regelmatig gesprekken over met leken. Maar ik kan me niet herinneren dat er een leek was die kwam met een optie die ik nog niet had bedacht of ken. Beetje alsof je uit gesprekken met Tante Bep van 85 moet halen welke hardware je in je nieuwe game-pc moet stoppen.

Uiteraard heb je de monkey-theory, maar ik ben nog nooit zoiets tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 20:54
Ardana schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:22:
[...]

Meh, ik mag toch hopen van niet. Ik ben (zeer ervaren) schuldhulpverlener en omdat het ook m'n hobby is, heb ik er regelmatig gesprekken over met leken. Maar ik kan me niet herinneren dat er een leek was die kwam met een optie die ik nog niet had bedacht of ken. Beetje alsof je uit gesprekken met Tante Bep van 85 moet halen welke hardware je in je nieuwe game-pc moet stoppen.

Uiteraard heb je de monkey-theory, maar ik ben nog nooit zoiets tegen gekomen.
Recent met de overdracht van onze woning heb ik de (hulp van de) notaris een tip gegeven hoe de verrekening makkelijker zou kunnen gaan.
"ow ja, dat kan ook..." was het antwoord toen ik hen op een fout wees, uit moest leggen wat ze fout deden en de oplossing aandroeg... En daar betaal je dan 1700 euro voor.
Dus dat het jou niet overkomen is, zegt waarschijnlijk iets over jouw kwaliteit van werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

ybos schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:53:
[...]

Recent met de overdracht van onze woning heb ik de (hulp van de) notaris een tip gegeven hoe de verrekening makkelijker zou kunnen gaan.
"ow ja, dat kan ook..." was het antwoord toen ik hen op een fout wees, uit moest leggen wat ze fout deden en de oplossing aandroeg... En daar betaal je dan 1700 euro voor.
Dus dat het jou niet overkomen is, zegt waarschijnlijk iets over jouw kwaliteit van werken ;)
Oef, dat is wel slecht... en dan hoeven cliënten niet eens voor mijn werk te betalen (Wet Financieel Toezicht verbiedt schuldhulpverleners geld of vergoeding te vragen aan schuldenaar of schuldeisers: er moet dus een onafhankelijk derde zijn die mijn salaris wil betalen. Meestal is dat de overheid omdat deze een wettelijke verplichting heeft om inwoners schuldhulp te bieden, maar dat mag bijv. ook de kerk of een werkgever zijn.)

Pagina: 1