Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC gezocht met een budget van 500-600 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal de PC voornamelijk gebruiken voor de dagelijkse dingen (internet, muziek, Office, Powerpoint), Adobe Photoshop en af en toe gamen.

Wat gamen betreft zoek ik absoluut geen high-end systeem waarbij ik de zwaarste games op Ultra settings kan spelen. Dat kan ik denk ik ook niet verwachten voor mijn budget. Daarnaast ben ik van plan een PS5 aan te schaffen en zal ik daar dus voornamelijk op gamen.
Wel heb ik nog eens de neiging om Skyrim opnieuw te installeren en met mods te spelen. En als ik dat op Medium/High settings kan spelen dan is dat goed genoeg.

Verder lijkt het me leuk om Baldur's Gate 3 en eventuele andere cRPG's, zoals Divinity: Original Sin II te spelen op de PC met soortgelijke settings. Laatstgenoemde game is er ook voor de PS4, maar dit soort spellen spelen nu eenmaal beter op een PC.

Wat settings betreft heb ik ook meteen een vraag. Als je kijkt naar de games die ik noem. Zijn dat nou typisch games met een onwijs groot verschil tussen Low/Medium/High settings? Waarom ik me dit afvraag is dat ik het lastig vind om te bepalen of ik het waard zou vinden om een duurdere videokaart aan te schaffen die ervoor zorgt dat ik op High settings kan spelen in plaats van Medium. Voor hetzelfde geldt ben ik al tevreden met Medium namelijk. Ik snap ook dat het heel lastig is om dit te bepalen, zeker omdat Medium settings bij de ene game wellicht High settings zijn voor een andere game.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst rond de 500 euro waarbij ik het op zich niet heel erg vind als ik 600 euro zou moeten betalen als dat echt grote voordelen met zich meebrengt. Als ik bijvoorbeeld voor 100 euro meer een duidelijk betere videokaart krijg of iets is dat me misschien wel waard, maar ik ben niet van plan 100 euro extra te betalen voor een behuizing met kerstverlichting ;).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb de volgende SSD's + HDD in mijn huidige PC zitten:
59GB SAMSUNG SSD 830 Series (SSD)
111GB Samsung SSD 850 EVO 120GB (SSD)
931GB Western Digital WDC WD10EALX-009BA0 (SATA)

Misschien meer de vraag of ik dit mee wil nemen naar mijn nieuwe systeem of dat ik het beter als externe opslag kan gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is iets wat ik lastig vind om te beantwoorden. Wat gamen betreft denk ik dat een onboard videokaart niet goed genoeg is dus zal ik een aparte videokaart moeten kopen. Daarnaast een SSD met minimaal 500 GB lijkt mij wel prettig. Eventueel dus nog een HDD erbij voor wat meer opslag. Maar de vraag is dus of dat dan nodig zou zijn of dat ik mijn oude HDD over kan plaatsen. Wat Photoshop betreft, gok ik erop dat dit meer processorgevoelig is en ook baat heeft bij een hoog genoeg werkgeheugen. Ik heb nu 8 GB werkgeheugen, dus 16 GB zou een upgrade zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet echt voorkeuren voor bepaalde merken. Zolang het maar goed is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik denk dat mijn eisen/wensen al eerder zijn genoemd.

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het opstellen van een goeie PC die voldoet aan mijn eisen voor het budget dat ik heb genoemd. En als dat niet mogelijk is dan hoor ik dat graag. Misschien zijn mijn wensen/eisen gewoon niet redelijk voor het budget dat ik heb. Maar ik hoop ook op antwoord op de vragen die ik heb gesteld wat betreft de settings voor games en dergelijke en of dat dus haalbaar is voor de prijs die ik noem. Ik ben niet heel erg bekend met het samenstellen van een PC en wellicht is mijn configuratie ook compleet bagger, maar dan hoor ik het graag.

Hieronder een afbeelding van mijn huidige PC specificaties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7ZqwRd1UnIhim0lEjPtXgr7ygY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cgbWAYe2oIsztw5XVR2H3Ul1.jpg?f=user_large

En dan hieronder de configuratie die ik heb bedacht (samengesteld op computer-bestel.nl):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 119,-€ 119,-
1MoederbordenMSI A320M-A PRO MAX€ 50,24€ 50,24
1VideokaartenGigabyte GTX 1650 OC 4G€ 160,90€ 160,90
1BehuizingenAerocool Streak€ 30,99€ 30,99
1Geheugen internCorsair CMV4GX4M1A2400C16€ 18,29€ 18,29
1VoedingenCooler Master MWE 400€ 48,29€ 48,29
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 58,08€ 58,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,79

Als het goed is mist er niets in dit lijstje. Dingen als de geluidskaart en dergelijke zijn als ik het goed begrijp onboard op het moederbord.

Hier de link van computer-bestel.nl zelf: https://www.computer-best...ared-system-standard-mail (als dit wordt gezien als reclame en niet is toegestaan laat het dan weten, dan verwijder ik het). De prijs is daar hoger, maar wellicht komt dat omdat daar de bouwkosten in worden berekend. Ik heb nog nooit zelf een PC in elkaar gezet overigens. Dus ik denk dat ik hem wel in elkaar moet laten zetten. Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar als er een goeie guide is die uitlegt hoe dat moet en als het ook niet al te veel tijd kost, wil ik zoiets best zelf proberen.

Beste antwoord (via RaptorK op 22-11-2020 13:55)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:12
Uitermate slechte samenstelling. De 3200G is amper sneller dan wat je nu hebt, is een 1650 met GDDR5 voor 160 veel te duur, behuizing behoorlijk eh.. ruk, slecht 4GB werkgeheugen??? (je hebt nu 8!), hele slechte voeding en te dure sata ssd. Bestel onderstaand lijstje en ga een zaterdagmiddag bouwen. Is leuk en leerzaam want daarna kan je veel problemen zelf oplossen omdat je precies weet hoe alles in elkaar zit en waar. Windows 10 haal je voor een prikkie van een keysite en installeer je met een USB stick.
Wil je een snellere cpu dan zou je voor 6 tientjes extra pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed kunnen gebruiken.
1ProcessorsIntel Core i3-10100F€ 87,58€ 87,58
1MoederbordenAsus Prime H410M-A€ 65,04€ 65,04
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X€ 190,90€ 190,90
1BehuizingenAntec P5€ 54,35€ 54,35
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 58,-€ 58,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,14€ 59,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,01

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Uitermate slechte samenstelling. De 3200G is amper sneller dan wat je nu hebt, is een 1650 met GDDR5 voor 160 veel te duur, behuizing behoorlijk eh.. ruk, slecht 4GB werkgeheugen??? (je hebt nu 8!), hele slechte voeding en te dure sata ssd. Bestel onderstaand lijstje en ga een zaterdagmiddag bouwen. Is leuk en leerzaam want daarna kan je veel problemen zelf oplossen omdat je precies weet hoe alles in elkaar zit en waar. Windows 10 haal je voor een prikkie van een keysite en installeer je met een USB stick.
Wil je een snellere cpu dan zou je voor 6 tientjes extra pricewatch: Intel Core i5-10400F Boxed kunnen gebruiken.
1ProcessorsIntel Core i3-10100F€ 87,58€ 87,58
1MoederbordenAsus Prime H410M-A€ 65,04€ 65,04
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X€ 190,90€ 190,90
1BehuizingenAntec P5€ 54,35€ 54,35
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 58,-€ 58,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,14€ 59,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,01

• RaptorK
Snelle reactie! Bedankt. Ja, nogmaals ik ben geen expert op dit gebied dus ik heb wat geknutseld op eerder genoemde website en toen kwam dit eruit. Wel dacht ik 16 GB geheugen gedaan te hebben, maar dat heb ik verkeerd gedaan dan.

Maar bedankt. Ook goed om te horen wanneer mijn samenstelling gewoon ronduit slecht is :P.

Wel een vraagje. Ik heb nu dus een i5 processor en jij suggereert nu een i3. Ga ik daarin veel verschil merken? Ik dacht zelf altijd dat een i3 voldoende is voor internetten en Office enzo, maar dat je een i5 nodig hebt voor gamen en videobewerking (daar valt Photoshop ook onder neem ik aan) en dergelijke.

En voldoet jouw samenstelling aan mijn eisen/wensen wat betreft games spelen?

Alvast bedankt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:10
dat klopt, je kan ook een i5 10400Fpakken.
Of misschien zelfs een pricewatch: Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed , 16 gb RAM, en geen videokaart. Dan ga je gewoon gamen op je ps5.

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 19-11-2020 20:45 ]

• Uszka
RaptorK schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:43:
Snelle reactie! Bedankt. Ja, nogmaals ik ben geen expert op dit gebied dus ik heb wat geknutseld op eerder genoemde website en toen kwam dit eruit. Wel dacht ik 16 GB geheugen gedaan te hebben, maar dat heb ik verkeerd gedaan dan.

Maar bedankt. Ook goed om te horen wanneer mijn samenstelling gewoon ronduit slecht is :P.

Wel een vraagje. Ik heb nu dus een i5 processor en jij suggereert nu een i3. Ga ik daarin veel verschil merken? Ik dacht zelf altijd dat een i3 voldoende is voor internetten en Office enzo, maar dat je een i5 nodig hebt voor gamen en videobewerking (daar valt Photoshop ook onder neem ik aan) en dergelijke.

En voldoet jouw samenstelling aan mijn eisen/wensen wat betreft games spelen?

Alvast bedankt.
Deze i3 heeft 4 cores met HT dus 8 threads. Jouw i5 heeft 4 cores zonder HT dus 4 threads. Daarbij is de i3 een stuk hoger geklokt en is de IPC een stuk hoger. De i3 is gewoon 2x zo snel als je oude i5. De i5-10400 is 3x zo snel dan je huidige cpu.

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Je kan ook overwegen om een 1070 via V&A op de kop te tikken. Dat moet je voor max 200 euro kunnen krijgen. Je moet je dan natuurlijk wel comfortabel voelen bij een tweedehands GPU. Dat is wel een relevante verbetering over de 1650 (Super).

Boris96

• RaptorK
99ruud99 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:45:
dat klopt, je kan ook een i5 10400Fpakken.
Of misschien zelfs een pricewatch: Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed , 16 gb RAM, en geen videokaart. Dan ga je gewoon gamen op je ps5.
Bedankt, maar zoals ik al zei wilde ik dus wel wat games in een redelijke resolutie op de PC kunnen spelen. Vandaar dat ik wel een aardige videokaart wil.

@Uszka
Bedankt voor je heldere uitleg! Aangezien mijn huidige processor wat mij betreft goed genoeg is lijkt de i3 voor mij dan wel voldoende. Ik vroeg me nog wel af in hoeverre de videokaart die jij me aanraadt voldoet aan mijn gaming-eisen. Is de GTX 1650 Super Gaming X goed genoeg daarvoor?

@Boris96
Ook bedankt. Is het een echt hele grote verbetering t.o.v. van de GTX 1650 Super Gaming X? Ik heb me nooit zo verdiept in het kopen van tweedehands videokaarten. Maar het lijkt mij toch dat zo'n ding dan een minder lange levensduur heeft daarna?

Bedankt allemaal. Vroeg me wel nog af of iemand aanvullingen heeft op mijn harde schijven? Kan ik die makkelijk overplaatsen? Of zijn de schijven al ouderwets en is het beter om er dan een extra HDD in te laten bouwen?

• WTeubl
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-11 16:12
De msi 1650 super gaming x is een prima (en vooral stille) videokaart. Bied veel bang voor de buck. Wel is het zo dat de 1660 super een stuk betere prestaties levert maar wel ongeveer 50 euro extra kost.

Over het tweede hands stukje houd ik mn mond :)

De ssds en hdds zou je prima moeten kunnen overzetten zolang je genoeg sata kabels hebt en genoeg sata aansluitingen op je mobo hebt.

• RaptorK
@WTeubl
Bedankt! Een stille videokaart is ook wel fijn wat dat betreft. Ik denk dat de samenstelling Uszka dus wel goed voldoet aan mijn wensen.

Ik zie trouwens dat de Asus Prime H410M-A in totaal 4x een SATA-600 aansluiting heeft. Kunnen mijn schijven daarop worden aangesloten? Mijn HDD heeft bijv. een S-ATA (III) aansluiting. Is dat compatibel met elkaar of moet ik dan per se een SATA-600 aansluiting hebben?

En omdat het me misschien toch wel leuk lijkt om een keer zelf een PC in elkaar te zetten, vroeg ik me af hoe jullie dat normaal gesproken doen qua onderdelen kopen. Kopen jullie dat allemaal bij dezelfde winkel of loont het om te zoeken waar je elk onderdeel het goedkoopst kan krijgen? En als iemand nog een goeie guide weet dan hoor ik het graag.

• WTeubl
RaptorK schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:41:
@WTeubl
Bedankt! Een stille videokaart is ook wel fijn wat dat betreft. Ik denk dat de samenstelling Uszka dus wel goed voldoet aan mijn wensen.

Ik zie trouwens dat de Asus Prime H410M-A in totaal 4x een SATA-600 aansluiting heeft. Kunnen mijn schijven daarop worden aangesloten? Mijn HDD heeft bijv. een S-ATA (III) aansluiting. Is dat compatibel met elkaar of moet ik dan per se een SATA-600 aansluiting hebben?

En omdat het me misschien toch wel leuk lijkt om een keer zelf een PC in elkaar te zetten, vroeg ik me af hoe jullie dat normaal gesproken doen qua onderdelen kopen. Kopen jullie dat allemaal bij dezelfde winkel of loont het om te zoeken waar je elk onderdeel het goedkoopst kan krijgen? En als iemand nog een goeie guide weet dan hoor ik het graag.
Ik weet niet precies hoe dat zit met de SATA aansluitingen. Iemand anders weet dat vast wel.

Zelf koop ik meestal de onderdelen bij de goedkoopste winkels. Maar houd ook verzendkosten in de gaten. Tweakers heeft hier een functie voor die het automatisch berekent. Wenslijst > jouw lijst > scroll naar beneden > "Bestelkosten berekenen."

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
@RaptorK Je kan het best even op youtube gewoon 1650super vs 1070 intikken, krijg je genoeg in game vergelijkingen qua framerate. Ik schat 't op zo'n 25 tot 30 procent beter in als je voor de 1070 gaat. Over het algemeen gaan normaal gebruikte videokaarten wel lang mee, en zou je je geen zorgen moeten maken over de levensduur. Dat is natuurlijk wel het risico van tweedehands, dat je niet weet hoe erg de kaart op de proef is gesteld afgelopen jaren. Het zou altijd wel goed doen om de thermal paste te vervangen en wat perslucht door de heatsink te sturen, als je je daar comfortabel bij voelt natuurlijk. Het is in ieder geval het overwegen waard.

Boris96

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik zou ipv de 1650 Super de AMD equivalent halen aangezien de Super’s momenteel slecht leverbaar zijn en nu minimaal 190 kosten ipv 170 een paar weken terug. De pricewatch: Gigabyte Radeon RX 5500 XT OC 4G is minstens zo goed en in sommige spellen beter.

• RaptorK
Bedankt allemaal. Ik ga eens nadenken over het kopen van een tweedehands videokaart. Als jullie het over de 1070 hebben, dan hebben jullie het over de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G neem ik aan? Ik zie op V&A namelijk dat mensen ook een Palit GeForce GTX 1070 Dual 8GB aanbieden. Dus ik vroeg me af wat het verschil is tussen die twee. Wellicht alleen het merk van de fabrikant? MSI ken ik wel als een goed merk, maar Palit zegt mij niks.

• WTeubl
RaptorK schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:58:
Bedankt allemaal. Ik ga eens nadenken over het kopen van een tweedehands videokaart. Als jullie het over de 1070 hebben, dan hebben jullie het over de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G neem ik aan? Ik zie op V&A namelijk dat mensen ook een Palit GeForce GTX 1070 Dual 8GB aanbieden. Dus ik vroeg me af wat het verschil is tussen die twee. Wellicht alleen het merk van de fabrikant? MSI ken ik wel als een goed merk, maar Palit zegt mij niks.
We hebben het niet perse over de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G, gewoon over een algemene 1070 videochip. De Palit GeForce GTX 1070 Dual 8GB is ook een 1070, maar gewoon een andere design met iets andere kloksnelheden. Uiteindelijk zijn het allemaal 1070's. Palit is inderdaad een fabrikant.

• RaptorK
WTeubl schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:21:
[...]

We hebben het niet perse over de MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G, gewoon over een algemene 1070 videochip. De Palit GeForce GTX 1070 Dual 8GB is ook een 1070, maar gewoon een andere design met iets andere kloksnelheden. Uiteindelijk zijn het allemaal 1070's. Palit is inderdaad een fabrikant.
Bedankt voor je antwoord. Duidelijk. Ik heb even wat video's op youtube opgezocht over de 1650 Super vs. de 1070. De 1070 scoort beter, maar ik vraag mij af of ik dat per se nodig heb voor de games die ik wil spelen. En wellicht dat ik dan voor iets meer zekerheid ga en een nieuwe 1650 Super videokaart koop in plaats van een tweedehands 1070. Ik ben er echter nog niet helemaal uit.

Ik had nog wel een vraagje over de processor. Met alle respect voor de build die Uszka voor mij heeft bedacht, daar zal hij vast en zeker over nagedacht hebben. Maar gaat de processor dan geen bottleneck (zoals ik dat hier en daar wel eens voorbij zie komen) vormen? Als ik naar de system requirements kijk voor Baldur's Gate 3 dan zie ik bij minimum een Intel i5-4690 staan. Nu is dat een verouderde CPU uit 2014 en is de i3 die Uszka voor mij heeft bedacht uit 2020. Maar om toch weer even terug te komen op het feit dat ik altijd lees dat je "minimaal" een i5 nodig zou hebben als je wil gamen/videobewerken, vroeg ik me dat toch nog even af.

Ik denk overigens dat ik er sowieso over uit ben om de PC zelf te gaan bouwen. Lijkt me eigenlijk wel erg leuk en geeft me uiteindelijk ook veel meer vertrouwen voor als ik ooit eens iets wil gaan vervangen.

Daarnaast nog even een kleine vraag. Is de Antec P5 een beetje stil qua fans? Ik lees nu net even de review en daar staat dat de fans best luid zijn. Is er toevallig een stillere behuizing vergelijkbaar met dit model? Een behuizing die niet zo snel stoffig wordt vind ik zelf ook wel prettig. Al is dat natuurlijk ook iets om bij te houden met schoonmaken denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door RaptorK op 22-11-2020 13:32 ]

Verwijderd

Is voor de behuizing het volgende iets in de richting van wat je zoekt?

pricewatch: Fractal Design Define Mini C

Solide reputatie voor geluidsdemping, stilte out-of-the-box, makkelijk te bereiken stoffilters, en ziet er ongeveer hetzelfde uit. Kost wel een paar centjes meer, maar volgens de reviews is deze kast die extra prijs zeker waard.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2020 14:17 ]

• RaptorK
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:51:
Is voor de behuizing het volgende iets in de richting van wat je zoekt?

pricewatch: Fractal Design Define Mini C

Solide reputatie voor geluidsdemping, stilte out-of-the-box, makkelijk te bereiken stoffilters, en ziet er ongeveer hetzelfde uit. Kost wel een paar centjes meer, maar volgens de reviews is deze kast die extra prijs zeker waard.
Bedankt voor je suggestie. Zeker iets om te overwegen. Ik ga alles eens even op een rijtje zetten en kijken hoe het qua prijs wordt.

Als iemand nog antwoord heeft op mijn vragen over het aansluiten van de SSD's en HDD's en de CPU dan hoor ik het graag. Dan denk ik dat er qua samenstelling in ieder geval niet heel veel meer hoeft te veranderen.

• Uszka
RaptorK schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:15:

Ik had nog wel een vraagje over de processor. Met alle respect voor de build die Uszka voor mij heeft bedacht, daar zal hij vast en zeker over nagedacht hebben. Maar gaat de processor dan geen bottleneck (zoals ik dat hier en daar wel eens voorbij zie komen) vormen? Als ik naar de system requirements kijk voor Baldur's Gate 3 dan zie ik bij minimum een Intel i5-4690 staan. Nu is dat een verouderde CPU uit 2014 en is de i3 die Uszka voor mij heeft bedacht uit 2020. Maar om toch weer even terug te komen op het feit dat ik altijd lees dat je "minimaal" een i5 nodig zou hebben als je wil gamen/videobewerken, vroeg ik me dat toch nog even af.
Een i5 uit 2014 is totaal niet te vergelijken met een i3 uit 2020. Vergelijk de kloksnelheden en het aantal threads eens, doe onderzoek naar de IPC van Haswell-R en Comet lake cpu's. Een i3-10100F rent rondjes om een i5 uit 2014, eerder vergelijkbaar met een i7 van 2017.

• RaptorK
Bedankt nog voor de uitleg. Ik heb toch nog een vraagje.

Is er een reden waarom de MSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X wordt aangeraden boven bijv. de Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G (of een andere willekeurige GTX 1650 Super grafische kaart? Voorzover ik dus begrijp is de chip van nVidia dus hetzelfde in beide grafische kaarten. Ik heb ze even naast elkaar gezet en het enige wezenlijke verschil is de nominale snelheid van de videochip (1.755GHz bij de Gigabyte en 1.6GHz bij de MSI). Daarnaast heeft de MSI kaart LED-verlichting, maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Mijn eerste gedachte zou zijn dat de Gigabyte kaart zelfs beter zou zijn vanwege de hogere kloksnelheid, maar volgens mij zegt dat niet altijd zozeer iets over de prestaties.

[ Voor 4% gewijzigd door RaptorK op 28-11-2020 12:42 ]

• WTeubl
De gaming X is een extreem stille en koele kaart. Verder heeft de gaming X een boost naar 1,755 GHz zodat ie niet altijd op zn max hoeft te runnen (wat de gigabyte wel doet) en dat is ook een van de redenen dat hij stillere en koeler blijft. Oh ja en hij heeft 3x dp en 1x hdmi ipv DisplayPort, DVI-D en HDMI wat de gigabyte heeft. (Oftewel meer en betere want DVI-D is een beetje oud tegenwoordig)

• Uszka
RaptorK schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:41:
Bedankt nog voor de uitleg. Ik heb toch nog een vraagje.

Is er een reden waarom de MSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X wordt aangeraden boven bijv. de Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G (of een andere willekeurige GTX 1650 Super grafische kaart? Voorzover ik dus begrijp is de chip van nVidia dus hetzelfde in beide grafische kaarten. Ik heb ze even naast elkaar gezet en het enige wezenlijke verschil is de nominale snelheid van de videochip (1.755GHz bij de Gigabyte en 1.6GHz bij de MSI). Daarnaast heeft de MSI kaart LED-verlichting, maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Mijn eerste gedachte zou zijn dat de Gigabyte kaart zelfs beter zou zijn vanwege de hogere kloksnelheid, maar volgens mij zegt dat niet altijd zozeer iets over de prestaties.
De Gigabyte heeft een uitermate irritante overgang van passieve fanmodus naar actieve fanmodus. Voor een seconde wordt het toerental hoog en heel duidelijk hoorbaar om daarna af te zakken naar een laag toerental.

• RaptorK
Zulke snelle reacties alweer! Echt heel erg bedankt. Ik denk dat ik Cyber Monday even afwacht om te kijken of er dan nog iets in prijs daalt en dan moet ik toch maar eens de stap nemen om het te kopen ;)

• RaptorK
Sorry voor het omhoog halen van dit topic. Ik heb de PC helaas door onvoorziene kosten toch nog niet kunnen kopen destijds. Nu kan ik dit wel weer, maar zie ik helaas dat de MSI GeForce GTX 1650 Super Gaming X vrijwel nergens meer beschikbaar is en/of een zeer lange levertijd kent.

Ik heb al gekeken naar alternatieven middels de pricewatch, maar ook die zijn allemaal niet leverbaar. Ik gok erop dat de videokaart op een gegeven moment wel weer beschikbaar wordt, maar vroeg me af of iemand wellicht weet hoe lang dat zou kunnen duren en of het verstandig is om al wel de andere componenten van de PC te kopen? Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik straks allemaal met onderdelen zit waar ik nog niet zoveel mee kan en dat, mocht er iets bij zitten dat niet goed werkt, de retourtermijn is verlopen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:28
Als we dit artikel mogen geloven blijven we nog zeker een half jaar schaarste houden
Pagina: 1