Netwerk aanleg opnieuw beginnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arne_o
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-08 21:51
Allen,

Wij hebben laatst een ander huis gekocht , van 2006
dus veel beton , degelijk , maar lastig voor wifi signalen e.d.
We zijn nog bezig in het huis , het is leeg , dus ik kan nog alle kanten op.
Inmiddels heb ik een netwerk kabel zo'n beetje door het hele huis gelegd.
Op een aantal punten kan ik een switch oid plaatsen , daar zijn ook stroom punten in de buurt.
Dus in de basis alle mogelijkheden om het goed aan te kunnen pakken

Ik wil een abbo van Ziggo afsluiten met 200mbit , gewoon normaal , niet traag niet supersnel.
Wat zal ik nu doen om een degelijk wifi netwerk aan te leggen??
Ik twijfelde om een mesh netwerk aan te leggen , maar ik kan ook alles bedraad doen..(mesh doet alles draadloods?)

Ik wil nu eigenlijk gaan voor een netwerk met accespoints
Denk er 3 nodig te hebben , 1 voor in huis op begane grond , 1 op eerste verdieping aan achterzijde huis Waarmee ik hoop ook de tuin te coveren , en ik wil op de zolderverdieping er ook 1 plaatsen.
Alles met dezelfde SSID (2.4Ghz andere naam als 5Ghz) En dan gebruik gaan maken van roaming

Mijn huidige situatie is het Wifi signaal van provider modem uitgeschakeld. ik heb 2 modems in huis , met 2 verschillende netwerken. Dat werkt niet perfect. En vond het lastig in te stellen..

Voor nieuwe situatie kan ik gaan voor Ubiquiti acces points.(dat is zo'n beetje het beste?)
maar dan moet ik ook iets doen met POE , of kan ik ook de accespoints los voeden? (en zit dit er bij?)
En dan schakel ik ook de WIFI van het door provider geleverde Modem uit? Die acces points maken een eigen netwerk met eigen SSID's ??
Zou ik dan voldoende hebben aan de Lite versie van de Ubi?
En wat moet ik er nog bij kopen?

Of zijn er ook degelijke alternatieven?
Ik ben vaker bezig geweest met meerdere modems , waarvan er dan 1 als acces point is ingesteld , maar dat liep niet lekker.
Ik ben geen complete leek , maar zeker ook geen netwerk spec. dus moet wel enigszins normaal in te stellen en in te regelen zijn.

Kan iemand me helpen met goed advies , ik raak tureluurs van alle keuzes..

Alle reacties

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-10 23:32
Volgens mij zit je aardig op het goede spoor. Ik zou dit doen:
• Geen meshapparatuur kopen. Dat is bedoeld voor mensen die niet de mogelijkheid hebben bekabelde access points aan te sluiten of daar geen zin in hebben.
• Op elke verdieping minstens 1 access point. Mijn ervaring is dat betonnen vloeren dodelijk zijn voor wifi-signalen, maar de tussenmuren vallen reuze mee qua demping.
• Inderdaad een apart 5GHz en 2,4GHz-netwerk aanmaken. Het 2,4GHz-netwerk uitsluitend gebruiken voor apparaten die geen 5GHz ondersteunen (vaak "domme" apparatuur zoals wasmachines en ovens).
• Zorg ervoor dat je op elk access point dezelfde netwerknaam, wachtwoord en encryptiemethode instelt (met dus een aparte netwerknaam voor 2,4GHz). De client is voor het grootste deel verantwoordelijk voor het roamen, op deze manier gaat dat probleemloos.
• Wifi van het door Ziggo geleverde modem uitschakelen hoeft niet per se. Mijn ervaring is dat de wifi van het Ziggo-modem behoorlijk goed is. Waarom niet een extra gratis access point inzetten?
• Dan de keuze van de hardware: maakt eerlijk gezegd allemaal niet bijster veel uit. 90% van de oplossing zit in de keuze voor meerdere bekabelde AP's. PoE kan wel mooi/handig zijn, maar is maar net wat je wilt. Ubiquiti is over het algemeen prima spul, maar je kan ook een gemiddelde router van de MediaMarkt van bijv. TP-Link kopen, dat is vaak ook prima. Zorg wel dat je hardware minstens 802.11ac Wave 2 ondersteunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:08
Qua denkwijze zit je goed, ik zou eens spelen met https://ubiquitiindia.substack.com/p/unifi-design-center zo krijg je een beetje het idee wat je dekking gaat worden. En kies een AP die bij je montage keuze past.
Het doet je dekking weinig goeds om AP aan te schaffen die is bedoelt voor plafond montage en deze vervolgens ondersteboven op de kast of in de vensterbank te leggen omdat je ze niet wilt ophangen...
zie https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne_o
OK. Dankjewel voor de reacties.
Als ik nou van het ziggo modem de wifi "aan laat staan" dan de ssid namen van de acces points hetzelfde maken?
Ik dacht eigenlijk dat het de bedoeling was om alleen de acces points wifi netwerk op te laten bouwen, vanwege roaming?.

Ik wil eigenlijk niet gaan voor routers om in te zetten als acces points.. Liever dedicated acces points, Dan hoef ik bijna niets meer in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 19:36
Persoonlijk zou ik ook niet de Wi-Fi op het Ziggo modem aanzetten maar alleen voor Unifi access points kiezen.

Het Ziggo modem kan je in bridge mode zetten en hier een USG of UDM achter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:41
Arne_o schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:03:
OK. Dankjewel voor de reacties.
Als ik nou van het ziggo modem de wifi "aan laat staan" dan de ssid namen van de acces points hetzelfde maken?
Ik dacht eigenlijk dat het de bedoeling was om alleen de acces points wifi netwerk op te laten bouwen, vanwege roaming?.

Ik wil eigenlijk niet gaan voor routers om in te zetten als acces points.. Liever dedicated acces points, Dan hoef ik bijna niets meer in te stellen?
Zelf kies ik er liever voor om de WiFi op de modem uit te zetten. Ook met zelfde ssid en wachtwoord werkt dit niet lekker.
Nu je overal al bedraad netwerk hebt liggen, waarom niet op 1 punt een POE switch neerzetten om daarmee de AP te voeden? Kan natuurlijk ook via een wcd maar dan moet dit net wel beschikbaar zijn in de buurt waar je het wilt hebbe .

Met betonnen vloeren zou ik op iedere verdieping 1 AP plaatsen afhankelijk hoe je de WiFi op de verschillende verdiepingen gebruikt. Dan heb je voldoende aan de lite versie voor normale woningen. Aangezien je het nu hebt over twee modems en twee netwerken weet ik niet of dit voldoet. Het geheel is wel afhankelijk hoe en waar je het gaat monteren wat het effect gaat zijn qua signaalsterkte en of het dekking geeft in de op de hele verdieping

Het signaal naar de tuin brengen is ook weer afhankelijk van de manier van bouw van de muren en de grote van de tuin. Je zou ook een AP in de tuin, bijv. in de schuur kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
POE is leuk als je voldoende kabels hebt in huis, want eenmaal je bv de utp kabel van de woonkamer gebruikt voor een POE accespoint , zoals een unifi , kan je deze niet meer voor iets anders gebruiken.
dan kan je bv niet meer gebruiken voor de smarttv bijvoorbeeld.

overal dan switches gaan zetten gaat de vrouw vermoedelijk niet akkoord mee gaan, dus bij deze raad ik je is aan om te kijken naar een setje asus ac68 routers bijvoorbeeld .. daar kan je eindeloos me aftakken,doorsturen etc etc , en ik denk dat ie gemakkelijker is qua instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
ijske schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:23:
POE is leuk als je voldoende kabels hebt in huis, want eenmaal je bv de utp kabel van de woonkamer gebruikt voor een POE accespoint , zoals een unifi , kan je deze niet meer voor iets anders gebruiken.

overal dan switches gaan zetten gaat de vrouw vermoedelijk niet akkoord mee gaan, dus bij deze raad ik je is aan om te kijken naar een setje asus ac68 routers bijvoorbeeld .. daar kan je eindeloos me aftakken,doorsturen etc etc , en ik denk dat ie gemakkelijker is qua instellingen
POE is zeker leuk. Volgens mij moet dat wel kunnen via IGMP snooping als het gaat om televisie signaal. Maar verder niet zo verdiept hierin omdat ik dat zelf niet gebruik. Maar dat is niet van toepassing volgens mij omdat TS bij ziggo afneemt en zover ik weet het signaal van Ziggo via een coax kabel naar de tv gaat.
Als het gaat om internet verbinding kan dit wel degelijk dan zou je bijvoorbeeld de in wall systeem van ubiquiti kunnen kopen, dan heb je ook nog, afhankelijk welke je koopt, 2 of 4 aansluitingen voor bedraad netwerk waardoor je alsnog op bedraad internet kan aansluiten. Je kunt je ook afvragen waarom je dan niet de smart tv meteen gebruik laat maken van de WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne_o
Wow...
Dit word iets te technisch voor mij..
Maar goed, ik filter er wel een paar dingen uit..

Poe gaat 'm niet worden.
Als ik rekening dien te houden met bepaalde apparaten die al dan niet daar mee om kunnen gaan..
Ik ga ziggo afsluiten, maar daarmee is niet gezegd dat ik nooit anders ga doen..
Ik probeer zo toekomstbestendig als mogelijk te maken.

Als ik bijvoorbeeld routers als acces points ga gebruiken, dan is er 1 router die normaal functioneerd, en de andere moeten aan de uitgaande poort van de 1e router hangen, en dan ingesteld worden als a.p.?
Maar dan moet ik nog meer instellen, dhcp en welke adressen per a.p. Uitgegeven mogen worden? Of is dat automatisch goed als als a.p. Ingesteld is.?

Wellicht voor ubiq. Gaan en per acces point een voedinkje. Die dingen worden niet standaard met een voeding geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
Volgens mij wordt bij ubiquiti alles met voeding geleverd , staat iig in de pricewatch hier in de omschrijving erbij wat in de doos zit.
(Ubiquiti is allemaal POE)

Wat je beschrijft over de routers klopt. Je schakelt gewoon veel functionaliteit uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-10 23:32
Arne_o schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:21:
Als ik bijvoorbeeld routers als acces points ga gebruiken, dan is er 1 router die normaal functioneerd, en de andere moeten aan de uitgaande poort van de 1e router hangen, en dan ingesteld worden als a.p.?
Maar dan moet ik nog meer instellen, dhcp en welke adressen per a.p. Uitgegeven mogen worden? Of is dat automatisch goed als als a.p. Ingesteld is.?
Router instellen als AP doe je door inderdaad een kabel van de router op de uitgaande poort van je nieuw in te stellen AP aan te sluiten. DHCP uitzetten, daar heb je je router voor. Een kind kan de was doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:08
ijske schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:23:

Waarom zou een kabel niet meer gebruikt kunnen worden voor iets anders ? Op sommige (de meeste?) AP van ubiquiti zit een tweede ‘doorlus’-ethernet poort voor een ander device aan te sluiten. Dus verlies je geen poort. Bij de in-walls heb je zelfs een versie met 4 poorten, waardoor je een switch uitspaart op die plaats (bij de tv, bijvoorbeeld).
Als je bedoelt dat je met PoE altijd stroom op de kabel hebt staan, klopt dat ook niet altijd. De huidige versies van PoE, worden middels auto-negotiate opgezet en moet je dus verder niets voor doen.
Ik vermoed dat andere merken gelijkaardige mogelijkheden hebben. Het belangrijkste is om waar mogelijk kabels aan te leggen.
My two cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Knappa schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:44:
[...]

Bij de in-walls heb je zelfs een versie met 4 poorten, waardoor je een switch uitspaart op die plaats (bij de tv, bijvoorbeeld).
Welke versie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
Knappa schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:44:
[...]

Waarom zou een kabel niet meer gebruikt kunnen worden voor iets anders ? Op sommige (de meeste?) AP van ubiquiti zit een tweede ‘doorlus’-ethernet poort voor een ander device aan te sluiten. Dus verlies je geen poort. Bij de in-walls heb je zelfs een versie met 4 poorten, waardoor je een switch uitspaart op die plaats (bij de tv, bijvoorbeeld).
Als je bedoelt dat je met PoE altijd stroom op de kabel hebt staan, klopt dat ook niet altijd. De huidige versies van PoE, worden middels auto-negotiate opgezet en moet je dus verder niets voor doen.
Ik vermoed dat andere merken gelijkaardige mogelijkheden hebben. Het belangrijkste is om waar mogelijk kabels aan te leggen.
My two cents...
als in ubiquiti is quasi de enige die dat heeft ? en je kan de 2e poort dan nog niet eens in een ander vlan steken, want beide poorten zijn identiek ..

bij de inwall kan dat inderdaad wel,maar heb je die praktisch al is opgebouwd ? , enkel bij een inbouwdoos ziet dat er ietswat netjes uit

maar voor onze topicstarter : UniFi AP AC In-Wall HD is een hele goeie, tis alleen even "kullen" qua opbouw.. deze gaan normaal in een inbouwdoos :)

[ Voor 6% gewijzigd door ijske op 21-11-2020 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jagermaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne_o
Ik heb inmiddels 3 ubiquiti ac punten gekocht ..
Na het klussen aansluiten.

Bij mijn schoonouders zijn er ook wel wat wifi issues ,dus ik dacht als ik die dingen nu nog niet nodig heb bij mijzelf kan ik daar wel even gauw aansluiten..
Als goed werkt kan het daar blijven , koop ik paar nieuwe en heb ik meteen ervaring met de spullen...
Dat viel een beetje tegen..
Ze hebben glasvezel , en hebben daarbij een draytek modem..
Alles ingeprikt , laptopje erbij met de software erop.
Er zijn geen ap's te vinden :|

Lijkt aan modem te liggen..
Pff, lastig zeg.
Per poort zijn er andere signalen ofzo ??
Tegenvaller ,alles maar weer ingepakt ...
Pagina: 1