• 0M3G4
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-04 15:50
Hallo medetweakers,

Na ruim twee maanden te hebben moeten wachten heb ik sinds afgelopen maandag een Asus 3090 Strix OC in mijn bezit, maar de vreugde ging al gauw over in teleurstelling. Bij het benchmarken merkte ik dat er opeens een luide ratel van de kaart vandaan kwam toen de GPU temperatuur (en dus de fan snelheden) omhoog gingen. Deze 'ratel' is met GPU Tweak goed te reproduceren door de middelste fan op ~65% snelheid te laten lopen. In deze video een voorbeeldje (niet van mij, maar zelfde issue):

Ik vroeg mij af of er meer 3080/3090 Strix bezitters hetzelfde probleem hebben of dat ik gewoon een slecht model geleverd heb gekregen. De kaart is overigens wel stil verticaal, maar helaas ook te groot om hem verticaal te mounten in mijn kast.

Alvast dank voor jullie input!

edit:

Het is overigens geen coilwhine, het geluid komt van de shroud af.. bij het aandrukken van de shroud van onderen vermindert het geluid aanzienlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door 0M3G4 op 19-11-2020 20:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Doodskist
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-04-2021
Als hij aanloopt en je kunt het verminderen door druk uit te oefenen dan is het een productiefout imo.
Ik zou gebruik maken van je retourrecht met deze bevindingen als reden, zodat je direct het geld teruggestort moet krijgen. Je mag immers zelfs zonder opgaaf van reden binnen 2 weken annuleren.
Laat de webshop het maar verder afhandelen met de fabrikant, jij kunt er gewoon tussenuit stappen.
Voor dat geld moet het gewoon 100% in orde zijn.
Ik zou er verder niet mee testen of troubleshooten.

Zelf heb ik maandag, ook na lang wachten eindelijk een Evga 3090 xc3 ultra binnengekregen.
Iets duurder dan de Strix maar de fans zijn stil en zonder enige coilwhine of ratels. Kan hem aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Dit is geen bearing die je hoort. Wss loopt de fan net ergens met 1 blad iets tegenaan. zou makkelijk zelf te verhelpen moeten zijn, zou hem er zeker niet voor terug sturen. Haal de kaart er eens uit en beweeg de fan rustig met je vingers tot je het tikje hoort en probeer het te localiseren. Dan zul je wss vanzelf zien waar hij aanloopt.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:50
OC en temps?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 13:31
Niet teveel zelf aan rommelen. Als er wat kapot gaat door eigen toedoen is je garantie zeer waarschijnlijk gezien. Wees daar voorzichtig mee. :)

Als het zelf niet lukt, video doorsturen naar de winkel waar je hem hebt gekocht en RMA aanvragen. Het is zuur, maar dit is klaarblijkelijk een ondeugdelijk product.

[ Voor 9% gewijzigd door Vissa66 op 20-11-2020 08:03 ]

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0M3G4
Visgek82 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:52:
Dit is geen bearing die je hoort. Wss loopt de fan net ergens met 1 blad iets tegenaan. zou makkelijk zelf te verhelpen moeten zijn, zou hem er zeker niet voor terug sturen. Haal de kaart er eens uit en beweeg de fan rustig met je vingers tot je het tikje hoort en probeer het te localiseren. Dan zul je wss vanzelf zien waar hij aanloopt.
Het betreft alle fans op uiteenlopende fanspeeds. Het lijkt meer met de shroud zelf te maken te hebben.
irrelevant, de ratel was er al fris uit het doosje.

Heb ondertussen ook contact met Asus, die het probleem erkennen en aan een oplossing werken.. vraag me toch af of de kaart terugsturen naar de webshop en erop gokken dat de volgende kaart die bij hun binnenkomt niet deze issues heeft, sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-07 14:47
Terugsturen, hoe sip dan ook, voor dat geld wil je gewoon een goed product.
Ga je ermee rommelen kan dat tot meer problemen leiden.
Je bent blijkbaar ook niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0M3G4
Azerox schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:49:
Terugsturen, hoe sip dan ook, voor dat geld wil je gewoon een goed product.
Ga je ermee rommelen kan dat tot meer problemen leiden.
Je bent blijkbaar ook niet de enige.
Had die link idd ook al gevonden.. beetje jammer dat Asus zulke slechte kwaliteit levert voor hun topmodel. Ik heb (gelukkig!) ondertussen een mailtje ontvangen van Amazon dat nummer twee ook onderweg is, dus deze gaat zeker terug! Fingers crossed opdat die van Amazon gewoon lekker stil is O-)

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-07 15:01
Ik heb precies hetzelfde probleem. Leef er nu al vanaf November mee door ventilator speed curves 65% te vermijden. Niet ideaal, maar heb geen zin om 4 weken zonder GPU te zitten.
Pagina: 1