Vraag

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05:28

klaaz

it's me!

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb een 1511+ met 4 disken van 1 Tb ingericht als SHR (Met gegevensbescherming voor 1 schijf fouttollerantie). Ik heb dus nog één schijfslot over.

Alles werkt nog goed maar ik hoor één van de disken rare geluiden maken. Het is niet een van de fans want die zijn op één na (voeding) vervangen (en uiteraard getest). Het moet dus één van de 4 disken zijn (laag toerige consumenten disken, 2x WD en 2x Samsung). Om nu te voorkomen dat dit een keer mis gaat wil ik ze alle vier vervangen door 2 stuks 4Tb WD Red's.

Ik ga er vanuit dat ik met SHR dan een mirror krijg met Tb aan bruikbare ruimte, dat is voor de komende jaren meer dan voldoende.

De vraag is: Kan dit zo maar met Synology SHR? De laatste 2 disken worden immers niet vervangen maar worden er ook uit gehaald. Ik vind alleen maar voorbeelden waarbij alle disken één voor één worden vervangen (met tussentijdse rebuild).

Alle reacties

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 16:29
Volgens mij is op deze pagina alles te vinden wat je nodig hebt: https://www.synology.com/..._pool_expand_replace_disk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 15:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je kunt alleen maar je huidige SHR uitbreiden door 4 andere (grotere) schijven toe te voegen. Van een "raid 5" een raid 1 maken lukt technisch gezien niet.

Enige optie die je het is volgens mij alle data op 1 HDD zetten (nieuwe WD 4TB via USB behuizing), 1 WD 4Tb in je Synology stoppen en alle data terug plaatsen. Vervolgens de 2e WD 4TB toevoegen aan de Synology en ern een raid 1 "SHR" van maken.

Eea is best een operatie.

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Waar zie de oplossing staan op die pagina? Ik lees alleen maar 1:1 vervangen. Dus 2 door 2 of 4 door 4 etc.

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Tortelli schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:03:
Je kunt alleen maar je huidige SHR uitbreiden door 4 andere (grotere) schijven toe te voegen. Van een "raid 5" een raid 1 maken lukt technisch gezien niet.

Enige optie die je het is volgens mij alle data op 1 HDD zetten (nieuwe WD 4TB via USB behuizing), 1 WD 4Tb in je Synology stoppen en alle data terug plaatsen. Vervolgens de 2e WD 4TB toevoegen aan de Synology en ern een raid 1 "SHR" van maken.

Eea is best een operatie.
Ik ben er bang voor. Maar ik blijf nog even fingers crossed houden voor een betere oplossing. _/-\o_

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 16:29
klaaz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:29:
[...]

Waar zie de oplossing staan op die pagina? Ik lees alleen maar 1:1 vervangen. Dus 2 door 2 of 4 door 4 etc.
If the capacity of all existing drives is equal, you must replace at least two drives with larger ones in order to expand storage capacity. For example, if your SHR storage pool consists of three 2 TB drives, then you must replace at least two drives in order to expand storage pool capacity.
Vervolgens staat er op de pagina hoe je de disks uit kunt wisselen.

Wat je dus kunt doen, als ik de pagina begrijp is 2 van je 1TB schijven uitwisselen en 2 laten zitten om meer opslagcapaciteit te krijgen. Dit dien je wel 1 voor 1 te doen.

Andere opties, zoals het tijdelijk ergens anders onderbrengen van je data is ook al voorgesteld.
Een accountje stack met 2TB bij transip kost je voor een maandje €6,05, dus tenzij je een bandbreedte limiet hebt zou ik voor een optie als deze gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-09 09:38
Kan je niet de WD van 4 TB in het vijfde slot steken en een tweede SHR-volume aanmaken met enkel deze schijf, vervolgens kopieer je de data van het bestaande volume naar het nieuwe volume.

Tenslotte verwijder je het bestaande volume, haal je de vier schijven van 1 TB eruit en voeg je de tweede WD toe en breid je het nieuwe volume uit?

Ik maak hier de assumptie dat het mogelijk is om een SHR-volume te starten met slechts 1 schijf, maar volgens reddit zou dat mogelijk zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Th1x4nG op 19-11-2020 15:40 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
markisoke schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:36:
[...]

[...]

Vervolgens staat er op de pagina hoe je de disks uit kunt wisselen.

Wat je dus kunt doen, als ik de pagina begrijp is 2 van je 1TB schijven uitwisselen en 2 laten zitten om meer opslagcapaciteit te krijgen. Dit dien je wel 1 voor 1 te doen.

Andere opties, zoals het tijdelijk ergens anders onderbrengen van je data is ook al voorgesteld.
Een accountje stack met 2TB bij transip kost je voor een maandje €6,05, dus tenzij je een bandbreedte limiet hebt zou ik voor een optie als deze gaan.
Ik wil 4 disken vervangen door 2. Ik zie dat niet staan hoor.

De tijdelijk ergens anders onderbrengen optie ken ik want al eerder gedaan maar dat dacht ik door Synology'ss SHR systeem deze ronde over te kunnen slaan maar dat gaat dus waarschijnlijk niet lukken... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:52
En ik vraag me ook af of je met behoud van data van de 1e schijf nog een 'nieuwe' RAID1 kan bouwen....
En als je toch data heen en weer moet slingeren zou ik het dus op een Externe disk dumpen, nieuwe RAID1 bouwen van je nieuwe 4TB disks en dan de data daarop zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-07 19:59

Webaccess

Garmin Epix 2

Antwoord op je vraag:
Nee Synology SHR ondersteund op geen enkele wijze het verkleinen van het aantal disks in een volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvandonkelaar
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
De snelste (en veiligste) methode is één schijf toevoegen als SHR zonder gegevensbescherming, data verplaatsen/kopiëren, de oude pool/schijven verwijderen, de nieuwe schijf toevoegen en hier SHR met gegevensbescherming van maken.

Of 1 schijf uit de huidige RAID set halen, de 2 nieuwe schijven als SHR instellen en alle data kopiëren.

Hoe dan ook zijn de packages beschadigd, deze staan op het huidige volume geïstalleerd.
Sommige kan je vanuit je backup terugzetten, andere zouden handmatig geïnstalleerd en geconfigureerd moeten worden.
Hier is wel een methode voor via SSH, maar dat is niet ideaal.

Als laatste optie kun je natuurlijk ook alle huidige schijven uit de DS halen en de data terugzetten vanuit de backup.
Dan begin je netjes opnieuw en heb je meteen de mogelijkheid om alles goed in te stellen en dus eventuele verkeerde instellingen uit de vorige installatie niet mee te nemen.
Pagina: 1