Laptop voor zoon 12+ jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:58
Hoi allen,

Mijn zoontje is 12 jaar en gaat nu naar het eerste jaar middelbaar. Hij heeft een lichte vorm van autisme en gezien hij wat moeite heeft met fijne motoriek (hetgeen zich eigenlijk enkel uit in een lelijk handschrift en ook een traag schrijftempo) mag hij op school quasi permanent een laptop gebruiken.

Voorlopig gebruik hij mijn Microsoft Surface en voor zo'n zaken is dit een prachtig ding.

Nu zou ik hem een eigen computertje willen geven. We zouden hem natuurlijk ook gewoon een Surface kunnen geven en klaar ermee, maar ik denk dan iets verder en denk dat hij toch binnenkort die computer voor meer zal beginnen gebruiken dan enkel schoolzaken (wellicht uiteindelijk ook wel simpele spelletjes etc - hoewel hij ook een playstation heeft) en daarom zou ik hem toch graag iets willen geven met iets meer power, liefst iets waar hij zijn volle 6 jaar mee zal kunnen uitzitten.

Dus wat moet het ding hebben?

- licht : niet meer dan 1,3 kg. Die nieuwe EVO laptops van Intel zijn daarvoor uitermate geschikt
- 13" scherm (omwille van de handzaamheid)
- touch screen : omdat hij er ook met een pen op zou kunnen schrijven. Dat doet hij nu ook met de Surface.
- liefst een systeem waarmee je het scherm ook kan omdraaien en er een soort tablet van kan maken
- minstens full HD scherm (hoger is beter uiteraard)
- minimum 8 GB RAM
- minimum 512 GB SSD
- AZERTY toetsenbord (Belg zijnde... ;) )

Ik sprak hierboven reeds van Intel EVO, maar eigenlijk ben ik tegenwoordig meer gecharmeerd van wat AMD in de markt zet. Helaas is er maar heel weinig op de markt met hun Renoir CPU's, en volgens mij zelfs helemaal niets met de vereisten die ik heb (touch screen en omklapbaar scherm). Zeg het mij aub als ik verkeerd ben, maar ik vrees dat ik geen andere optie zal hebben dan Intel.

Wat Intel betreft zou het dus best zo'n EVO model zijn. Dan vind ik een tweetal modellen : de HP x360 en de Dell XPS 2-in1, meer niet.

Klopt dit? Zijn dit echt de enige 2 opties die ik heb? Ik weet dat het een beetje specifiek is, maar wat ik verlang is nu toch ook niet zo uitzonderlijk? En van die 2 welke zou dan te prefereren vallen? Heb zelf al Dell én HP gehad en heb eigenlijk persoonlijk geen voorkeur.

Budget is in deze niet zo belangrijk.

Bedankt om met mij mee te willen denken! :)

Alle reacties

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De pricewatch is je vriend: link

Invoegen doe je zo!

• BartDG
De enige die dat oplevert die ik nog niet kende is de Asus ZenBook 13 Flip. Beter dan niets I suppose. Het sterkt me wel in mijn overtuiging dat er niet veel toestellen bestaan die voor mij alle vakjes afvinken.

Aan de andere kant zijn er misschien nog die daar niet opduiken, want de Dell XPS 13" 2-in-1 staat er zelfs niet tussen en dat is zeker een mogelijke kandidaat.

[ Voor 27% gewijzigd door BartDG op 20-11-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:48
Ik denk dat een surface voor hem veel handiger is. Vergeet niet dat hij het ook heel de tijd rond moet sjouwen.
Een grotere laptop leidt alleen maar meer af.

Geef hem dan een apart apparaat, zoals die PlayStation, om op te spelen. School en spelen gescheiden houden is belangrijk. Juist voor kinderen, die hebben er wat meer moeite mee dan volwassenen (jij weet waarom je die cursus aangeboden krijgt van je baas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
99ruud99 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:24:
Ik denk dat een surface voor hem veel handiger is. Vergeet niet dat hij het ook heel de tijd rond moet sjouwen.
Een grotere laptop leidt alleen maar meer af.
Ik vind die Surfaces ook super, maar qua connectiviteit laten ze wel wat te wensen over. 1 USB-C poort die zelfs niet echt USB-C is, dat is gewoon... jammer. Misschien dat de Surface Pro 8 het beter zal doen wanneer die uitkomt ergens tussen nu en begin volgend jaar, maar dat is toch weer wachten.

Een 13" EVO laptop weegt ook maar zo'n 1,3 kg. Een Surface Pro met het keyboard eraan ongeveer 200 gr minder. Qua omvang scheelt het niets, qua dikte misschien iets. Niets onoverkomelijks, maar dat is wel de reden dat ik bij 13" blijf.

Ik denk gewoon dat hij op lange termijn meer zal hebben aan een "echte" laptop dan aan die Surface, want een echte laptop heeft toch wat meer pk's onder de motorkap. Ook qua connectiviteit zou het beter moeten zijn. Dat is eigenlijk de enige reden. Anders kocht ik inderdaad gewoon blind zo'n Surface Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
op een 13 inch ga je ook geen spelletjes kunnen spelen, daarvoor heb je toch wl 15 inch nodig.

voor schoolwerk is een surface genoeg, voor gamen de playstation.
Een echte laptop klinkt leuk, maar is werkelijk nergens voor nodig (hooguit nog een losse muis erbij, dat is wel handig als je in bovenbouw verslagen moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Misschien heb je wel gelijk. Sowieso zou hij aan die gewone laptop toch een extern scherm moeten hangen.

Ik moet eerlijk zijn dat ik echt wel gecharmeerd ben van die Surface Pro toestellen. Maar dan zou ik wel moeten wachten op de Surface Pro 8. Hopelijk doet Microsoft daar iets beter zijn best qua externe connectoren... En komt het ding binnenkort uit. Als ik de release date van de Surface Pro's van de afgelopen jaren bekijk, dan zou dat toch ieder moment moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 10:48
BartDG schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:42:
Misschien heb je wel gelijk. Sowieso zou hij aan die gewone laptop toch een extern scherm moeten hangen.

Ik moet eerlijk zijn dat ik echt wel gecharmeerd ben van die Surface Pro toestellen. Maar dan zou ik wel moeten wachten op de Surface Pro 8. Hopelijk doet Microsoft daar iets beter zijn best qua externe connectoren... En komt het ding binnenkort uit. Als ik de release date van de Surface Pro's van de afgelopen jaren bekijk, dan zou dat toch ieder moment moeten zijn.
Een Surface Laptop 3 13.5 inch weegt ook 1.288KG en voldoet aan best veel van je eisen.

Ikzelf zit met smart op de Surface Laptop 4 in 15 inch variant te wachten, zou mijn eerste AMD laptop ooit worden. Het is hele ding is allemaal wat vertraagd, maar zal Q1 2021 vast komen d:)b

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik denk vooral dat het zonde is om een laptop te kopen die zwaarder is zodat hij kan gamen, terwijl de laptop altijd veel minder dan de PlayStation blijft. Dan heb je een nutteloos zware laptop die juist nog minder gebruikt wordt omdat hij het "lichte mee te nemen " deel kwijt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
skai21 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:19:
[...]

Een Surface Laptop 3 13.5 inch weegt ook 1.288KG en voldoet aan best veel van je eisen.

Ikzelf zit met smart op de Surface Laptop 4 in 15 inch variant te wachten, zou mijn eerste AMD laptop ooit worden. Het is hele ding is allemaal wat vertraagd, maar zal Q1 2021 vast komen d:)b
Dit is ook een héél goede optie. Die neem ik zeker ook in overweging, hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
99ruud99 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:35:
Ik denk vooral dat het zonde is om een laptop te kopen die zwaarder is zodat hij kan gamen, terwijl de laptop altijd veel minder dan de PlayStation blijft. Dan heb je een nutteloos zware laptop die juist nog minder gebruikt wordt omdat hij het "lichte mee te nemen " deel kwijt is.
Ik snap je punt hoor Ruud, maar om nu te zeggen dat ik het niet moet doen omwille van het gewicht, dat vind ik toch ook overdreven. Een Surface Pro weegt met het keyboard eraan ook meer dan 1 kg. Die kwart kilo meer zal toch echt niet voor veel extra ongemak zorgen. En ik koop hem niet specifiek om te gamen. Het is de bedoeling dat hij het toestel kan gebruiken voor de komende 6 jaar, voor alles wat hij nodig kan hebben voor school. Gamen was in feite een stom voorbeeld, ik denk niet eens dat hij dat veel zal doen daarop. Ik denk dat een gewone laptop dan meer future proof is en meer jaren zal meegaan dan een Surface Pro, maar ik zeg ook eerlijk dat dat een aanname van mij is die ook helemaal verkeerd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ik kan enkel zeggen wat de kinderen hier in Utrecht hebben:
3en Chromebook met 2 GB ram en een ramp van een cpu, word gaat nog net (de app natuurlijk). Maar meerdere tabbladen van internet is een no go. PowerPoint met een gif? Vergeet het maar.
Dit zijn de "laptops" die de school regelt, omdat ze voor elk budget moeten passen.binbpraktijk heeft heel de klas er zo een.

Dan denk ik dat een surface pro lang zo slecht nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien is dit nog een kandidaat:
https://www.lenovo.com/nl...ad-L13-Yoga/p/22TPL13L3Y1

Edit: Lenovo heeft een heel uitgebreid productgamma, veel modellen kan je zelf samenstellen. Ik denk dat ze niet allemaal in pricewatch verschijnen vanwege AZERTY.

[ Voor 40% gewijzigd door Diederik op 22-11-2020 09:08 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Goeie tip! Hartelijk dank voor deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijsds9
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 17:59
Ik heb de Lenovo C740, en die is misschien ook nog een kanshebber. Is wel 14" maar is naar mijn gevoel niet veel groter dan een 13,3"! In de box zit er al een pen bij, waarmee je op het scherm kan tekenen.
Ikzelf heb deze gekocht bij Fnac, in promotie (999€):
https://www.fr.fnac.be/Le.../a13874299#omnsearchpos=1

Ik heb net gezien dat hij iets meer weegt dan de 1,3 kg (1,4kg)!

[ Voor 8% gewijzigd door Mathijsds9 op 23-11-2020 12:10 . Reden: Ik heb net gezien dat hij iets meer weegt dan de 1,3 kg (1,4kg) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Inderdaad ook een mooie toevoeging! Bedankt Matthijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Volgens dit bericht op de hoofdpagina komt de Surface Pro 8 er zeer binnenkort aan. Ik denk dat ik nog wat ga afwachten dan, want die dingen voldoen eigenlijk aan alle eisen. Het enige wat ik hoop is dat ze de USB-C uitgang echt USB-C gaan maken, en ook Thunderbolt compatible zodat ik er zonder problemen een extern USB scherm aan kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:02

Yucon

*broem*

BartDG schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:34:
liefst iets waar hij zijn volle 6 jaar mee zal kunnen uitzitten.
Is het realistisch om te verwachten dat zo'n computer 6 jaar schoolleven fysiek overleefd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:25
Mijn zoons hebben allebei een Dell laptop (ook via school) De oudste gebruikt deze al 4 jaar en gaat de 6 jaar wel halen. Voor gamen hebben we een PC (en een PS4) thuis; een budget-pc om te gamen is veel goedkoper dan een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Yucon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:15:
[...]

Is het realistisch om te verwachten dat zo'n computer 6 jaar schoolleven fysiek overleefd?
Nee, deze wellicht niet. Maar dat zou met een andere wellicht ook niet gelukt zijn. We zien wel hoe het loopt. Als hij een nieuwe nodig heeft na 3 of 4 jaar, so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
loeberce schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:22:
Mijn zoons hebben allebei een Dell laptop (ook via school) De oudste gebruikt deze al 4 jaar en gaat de 6 jaar wel halen. Voor gamen hebben we een PC (en een PS4) thuis; een budget-pc om te gamen is veel goedkoper dan een laptop.
Dat lijkt enorm op onze use case, en hier zal het wellicht dezelfde weg opgaan. Bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zou je toch nog willen kijken naar een laptop en niet een Surface apparaat; dan zou ik ook even proberen het touchscreen te testen. Volgens mij is de Surface lijn best goed kwa input met de Surface pen en kan het zijn dat een andere laptop daar een veel mindere ervaring geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Goed punt.
Mijn vrouw heeft zelf een HP x360 Spectre, maar wel de 15 inch. Toptoestel, en de touch screen werkt heel goed daarvan, zeker even goed als de Surface. Mocht ik toch nog voor een Dell, Lenovo of misschien ook HP gaan, dan ga ik dat zeker in gedachten houden.
Pagina: 1