Deathchant schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:58:
Er zijn geen shortcuts; je zult continu moeten proberen het te ontspannen wanneer je merkt dat je het aanspant. Jezelf dus een nieuwe gewoonte aanleren is de enige manier om het in je systeem te krijgen en dat vereist continu aandacht (totdat het meer automatisme wordt).
De oorzaak (stress) kun je je op focussen om die te verminderen, maar helemaal weg zal dat niet gaan.
Begrijpelijk dat dit niet iets is wat ik zomaar 'even' kan veranderen. Best lastig, want de momenten dat je het beseft zijn schaars, maar élke keer als ik eraan denk, merk ik op dat ik het doe. Het blijkt nu eigenlijk nog de standaard te zijn, wellicht moet ik me er door middel van bijvoorbeeld briefjes frequenter aan helpen herinneren.
Dank voor de tip. Die heb ik vorig jaar een periode geslikt, ik ga dat weer eens opstarten.
SpaceOdyssey schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:53:
Ik heb daar ook episodisch last van. Dat uit zich vooral in het klemmen van de kaken en een slechte houding - vooral de neiging om jezelf op te vouwen waardoor allerlei spieren overbelast raken (vooral de nek). Daar komen allemaal vage klachten uit voort, zoals een pijnlijke temporalis door kaakklemmen. Bij mij is het vooral te herleiden naar stress- en piekergedrag.
Wat kan helpen is mindfulness, ontspannings- en nekoefeningen. VGZ heeft een fijne mindfulness app. Begin bijvoorbeeld eens met een korte ademhalingsoefening gevolgd door een korte bodyscan. Eventueel haptotherapie als je er zelf niet uit komt.
En natuurlijk: genoeg bewegen. Vooral in deze tijd lijkt iedereen zich helemaal op te sluiten (begrijpelijk), maar ga even lekker 5 minuten wandelen en een frisse neus halen. Doet wonderen.
Ik ben zelf ook een enorme piekeraar (en nog veel meer dingen) en ben recent pas gediagnosticeerd met ADHD. Daarmee wil ik niet suggereren dat je dat ook hebt, maar wellicht is het zinvol om je klachten te bespreken bij je POH en van daaruit te kijken of er misschien meer speelt. Succes.
Dank voor je ervaringen. Klemmen van kaken herken ik bij mezelf niet, neigen tot wat slechtere houding wel, maar gevoelsmatig niet gekoppeld aan dit euvel. Dat is vaak een kwestie van (weer) rechtop gaan zitten en voorkomen dat je ik wat onderuit zak.
De VGZ app voor mindfulness heb ik vaker als tip voorbij zien komen, het is me echter nog niet gelukt om de rust te vinden voor mindfulness. Dit wil ik toch weer eens gaan proberen, aangezien ook een korte sessie mogelijk kan helpen. Misschien moet ik het ook iets meer de tijd geven, en niet na een paar mislukte sessies al stoppen.
Met een POH heb ik al eens een paar keer gesproken, met name over het piekeren. 'Piekermomentjes' inlassen was één van de tips, maar dat klonk allemaal toch iets makkelijker dan dit in de praktijk bleek.
Bewegen is inderdaad meer iets dat voor mij helpt, dat doe ik dan ook regelmatig.
Nee, klemmen van kaken herken ik niet. M'n tong tegen m'n voortanden wel, maar dat is weer een andere euvel

Ik ga de genoemde app van VGZ weer eens proberen, dank voor de suggestie!
Om mezelf eraan te herinneren dit dagelijks (al is 't maar heel) even te doen, had ik in de app ingesteld herinneringen te pushen, dit vond ik na 3 dagen zo vervelend worden dat ik deze maar weer uitgeschakeld heb, met als gevolg dat ik 't al helemaal nooit meer deed. Een vast moment op een dag kan hierbij wellicht helpen.
Ja, was het maar zo eenvoudig