Aangespannen hoofd/slapen geeft gespannen/druk gevoel

Pagina: 1
Acties:

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Van nature ben ik iemand die piekert, zich vaak/snel druk/zorgen maakt, best onrustig.
Waar ik onlangs achter kwam, is 't feit dat ik (tot dan toe onbewust) m'n hoofd/slapen vaak aanspan. Nu ik dat besef, lukt het ook om daar bewust te ontspannen. Wanneer ik er echter niet bewust meer mee bezig ben, constateer ik dat het een soort van gewoonte is om dat deel aan te spannen.

Ik denk/vermoed dat 't me helpt als ik dat deel niet/minder aanspan, hoe lastig dat wellicht ook is. Herkent iemand dit? Wellicht tips uit ervaring?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27

Deathchant

Don't intend. Do!

Er zijn geen shortcuts; je zult continu moeten proberen het te ontspannen wanneer je merkt dat je het aanspant. Jezelf dus een nieuwe gewoonte aanleren is de enige manier om het in je systeem te krijgen en dat vereist continu aandacht (totdat het meer automatisme wordt).
De oorzaak (stress) kun je je op focussen om die te verminderen, maar helemaal weg zal dat niet gaan.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Magnesium kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceOdyssey
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:24
Ik heb daar ook episodisch last van. Dat uit zich vooral in het klemmen van de kaken en een slechte houding - vooral de neiging om jezelf op te vouwen waardoor allerlei spieren overbelast raken (vooral de nek). Daar komen allemaal vage klachten uit voort, zoals een pijnlijke temporalis door kaakklemmen. Bij mij is het vooral te herleiden naar stress- en piekergedrag.

Wat kan helpen is mindfulness, ontspannings- en nekoefeningen. VGZ heeft een fijne mindfulness app. Begin bijvoorbeeld eens met een korte ademhalingsoefening gevolgd door een korte bodyscan. Eventueel haptotherapie als je er zelf niet uit komt.

En natuurlijk: genoeg bewegen. Vooral in deze tijd lijkt iedereen zich helemaal op te sluiten (begrijpelijk), maar ga even lekker 5 minuten wandelen en een frisse neus halen. Doet wonderen.

Ik ben zelf ook een enorme piekeraar (en nog veel meer dingen) en ben recent pas gediagnosticeerd met ADHD. Daarmee wil ik niet suggereren dat je dat ook hebt, maar wellicht is het zinvol om je klachten te bespreken bij je POH en van daaruit te kijken of er misschien meer speelt. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
jantje888 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:36:
Van nature ben ik iemand die piekert, zich vaak/snel druk/zorgen maakt, best onrustig.
Waar ik onlangs achter kwam, is 't feit dat ik (tot dan toe onbewust) m'n hoofd/slapen vaak aanspan. Nu ik dat besef, lukt het ook om daar bewust te ontspannen. Wanneer ik er echter niet bewust meer mee bezig ben, constateer ik dat het een soort van gewoonte is om dat deel aan te spannen.

Ik denk/vermoed dat 't me helpt als ik dat deel niet/minder aanspan, hoe lastig dat wellicht ook is. Herkent iemand dit? Wellicht tips uit ervaring?
Uit zich dat ook vaak in het klemmen van de kaken? Zal wat raar klinken, maar als je merkt dat je het aanspant; zit je tong dan plat op de bodem of (deels/met de punt) tegen je gehemelte?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 14:13
Mediteren voor je gaat slapen werkt ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Minder stressen, dan ontspant je lichaam vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
Deathchant schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:58:
Er zijn geen shortcuts; je zult continu moeten proberen het te ontspannen wanneer je merkt dat je het aanspant. Jezelf dus een nieuwe gewoonte aanleren is de enige manier om het in je systeem te krijgen en dat vereist continu aandacht (totdat het meer automatisme wordt).
De oorzaak (stress) kun je je op focussen om die te verminderen, maar helemaal weg zal dat niet gaan.
Begrijpelijk dat dit niet iets is wat ik zomaar 'even' kan veranderen. Best lastig, want de momenten dat je het beseft zijn schaars, maar élke keer als ik eraan denk, merk ik op dat ik het doe. Het blijkt nu eigenlijk nog de standaard te zijn, wellicht moet ik me er door middel van bijvoorbeeld briefjes frequenter aan helpen herinneren.
Dank voor de tip. Die heb ik vorig jaar een periode geslikt, ik ga dat weer eens opstarten.
SpaceOdyssey schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:53:
Ik heb daar ook episodisch last van. Dat uit zich vooral in het klemmen van de kaken en een slechte houding - vooral de neiging om jezelf op te vouwen waardoor allerlei spieren overbelast raken (vooral de nek). Daar komen allemaal vage klachten uit voort, zoals een pijnlijke temporalis door kaakklemmen. Bij mij is het vooral te herleiden naar stress- en piekergedrag.

Wat kan helpen is mindfulness, ontspannings- en nekoefeningen. VGZ heeft een fijne mindfulness app. Begin bijvoorbeeld eens met een korte ademhalingsoefening gevolgd door een korte bodyscan. Eventueel haptotherapie als je er zelf niet uit komt.

En natuurlijk: genoeg bewegen. Vooral in deze tijd lijkt iedereen zich helemaal op te sluiten (begrijpelijk), maar ga even lekker 5 minuten wandelen en een frisse neus halen. Doet wonderen.

Ik ben zelf ook een enorme piekeraar (en nog veel meer dingen) en ben recent pas gediagnosticeerd met ADHD. Daarmee wil ik niet suggereren dat je dat ook hebt, maar wellicht is het zinvol om je klachten te bespreken bij je POH en van daaruit te kijken of er misschien meer speelt. Succes.
Dank voor je ervaringen. Klemmen van kaken herken ik bij mezelf niet, neigen tot wat slechtere houding wel, maar gevoelsmatig niet gekoppeld aan dit euvel. Dat is vaak een kwestie van (weer) rechtop gaan zitten en voorkomen dat je ik wat onderuit zak.
De VGZ app voor mindfulness heb ik vaker als tip voorbij zien komen, het is me echter nog niet gelukt om de rust te vinden voor mindfulness. Dit wil ik toch weer eens gaan proberen, aangezien ook een korte sessie mogelijk kan helpen. Misschien moet ik het ook iets meer de tijd geven, en niet na een paar mislukte sessies al stoppen.
Met een POH heb ik al eens een paar keer gesproken, met name over het piekeren. 'Piekermomentjes' inlassen was één van de tips, maar dat klonk allemaal toch iets makkelijker dan dit in de praktijk bleek.
Bewegen is inderdaad meer iets dat voor mij helpt, dat doe ik dan ook regelmatig.
WhatsappHack schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:06:
[...]

Uit zich dat ook vaak in het klemmen van de kaken? Zal wat raar klinken, maar als je merkt dat je het aanspant; zit je tong dan plat op de bodem of (deels/met de punt) tegen je gehemelte?
Nee, klemmen van kaken herken ik niet. M'n tong tegen m'n voortanden wel, maar dat is weer een andere euvel ;)
De_Bastaard schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:08:
Mediteren voor je gaat slapen werkt ook..
Ik ga de genoemde app van VGZ weer eens proberen, dank voor de suggestie!
Om mezelf eraan te herinneren dit dagelijks (al is 't maar heel) even te doen, had ik in de app ingesteld herinneringen te pushen, dit vond ik na 3 dagen zo vervelend worden dat ik deze maar weer uitgeschakeld heb, met als gevolg dat ik 't al helemaal nooit meer deed. Een vast moment op een dag kan hierbij wellicht helpen.
Ernemmer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:14:
Minder stressen, dan ontspant je lichaam vanzelf.
Ja, was het maar zo eenvoudig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Is het van buitenaf zichtbaar? Dat is me nu niet helemaal duidelijk maar in dat geval kan het helpen om partner en enkele directe collega's ofzo gewoon te vragen om het te benoemen als ze het zien. Evt met een "beloning/straf" koffie voor hen halen oid.
In dezelfde categorie kan je een timer instellen op je computer waardoor je even getriggerd wordt om te pauzeren en houding te checken.

Uit ervaring kan ik melden dat 30x per dag een cue krijgen, vrij effectief is om gedrag te veranderen :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jantje888 schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:24:
[...]
Ja, was het maar zo eenvoudig :)
Dat is het ook, je moet er alleen wel even werk van maken om je stress te verlagen. En dat is op zich ook redelijk eenvoudig. Koop een boek over stress en ga die oefeningen doen. Binnen een paar weken zal je stress aanzienlijk lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
SpaceOdyssey schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:53:
Wat kan helpen is mindfulness, ontspannings- en nekoefeningen. VGZ heeft een fijne mindfulness app. Begin bijvoorbeeld eens met een korte ademhalingsoefening gevolgd door een korte bodyscan.
Ik sluit me hierbij aan.

Apps die je ook nog kunt proberen zijn SonicTonic en The Breathing App.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pen en papier
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-11-2024
Je zou er als volgt een project van kunnen maken:
gedurende een aantal weken besteed je elke dag een half uur aandacht aan je hoofd/slapen. Daarbij voel je wat je aan het doen bent, en je ontspant het bewust. Even later wordt het weer gespannen en dan ontspan je het weer bewust. Dat doe je gewoon een half uur lang. Daarnaast zet je bijvoorbeeld je alarm op je mobiel aan die je elk uur even attendeert op: wat ben je nu aan het doen met je hoofd/slapen, en dat je het dan bewust ontspant.
Bij de activiteit van een half uur aandacht besteden aan het keer op keer ontspannen van je hoofd, kun je het ook op een gegeven moment moeilijker maken door het te combineren met een activiteit. Bijvoorbeeld op 1 been proberen te staan, of de krant lezen.
Je zou ook een vaste activiteit kunnen uitkiezen waarbij je keer op keer je hoofd ontspant, zoals bijvoorbeeld bij het doen van de afwas.
Als je in bed ligt 's avonds, is ook wel een mooi moment om dit een paar keer te beoefenen, dan neem je het misschien mooi je onbewuste in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
Pen en papier schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:42:
Je zou er als volgt een project van kunnen maken:
gedurende een aantal weken besteed je elke dag een half uur aandacht aan je hoofd/slapen. Daarbij voel je wat je aan het doen bent, en je ontspant het bewust. Even later wordt het weer gespannen en dan ontspan je het weer bewust. Dat doe je gewoon een half uur lang. Daarnaast zet je bijvoorbeeld je alarm op je mobiel aan die je elk uur even attendeert op: wat ben je nu aan het doen met je hoofd/slapen, en dat je het dan bewust ontspant.
Bij de activiteit van een half uur aandacht besteden aan het keer op keer ontspannen van je hoofd, kun je het ook op een gegeven moment moeilijker maken door het te combineren met een activiteit. Bijvoorbeeld op 1 been proberen te staan, of de krant lezen.
Je zou ook een vaste activiteit kunnen uitkiezen waarbij je keer op keer je hoofd ontspant, zoals bijvoorbeeld bij het doen van de afwas.
Als je in bed ligt 's avonds, is ook wel een mooi moment om dit een paar keer te beoefenen, dan neem je het misschien mooi je onbewuste in.
Goede tips! Ga ik zeker mee aan de slag. Moet hier voor mezelf even een weg/modus in vinden. Een app die me om de X herinnerde aan het nemen van een pauze werkte op m'n zenuwen aangezien die herinnering natuurlijk altijd op een onhandig/ongelegen moment kwam. Maar ik realiseer me dat dit wel de way-to-go is, aangezien het gaat om bewustwording.
Roozzz schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:36:
Is het van buitenaf zichtbaar? Dat is me nu niet helemaal duidelijk maar in dat geval kan het helpen om partner en enkele directe collega's ofzo gewoon te vragen om het te benoemen als ze het zien. Evt met een "beloning/straf" koffie voor hen halen oid.
In dezelfde categorie kan je een timer instellen op je computer waardoor je even getriggerd wordt om te pauzeren en houding te checken.

Uit ervaring kan ik melden dat 30x per dag een cue krijgen, vrij effectief is om gedrag te veranderen :+
Nee, van buitenaf is het niet zichtbaar. Ik zal dus inderdaad zelf voor een trigger/herinnering moeten zorgen.
Pagina: 1