Tenkeyless toetsenbord met azerty layout voor kantoorgebruik

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Momenteel gebruik ik een stokoud Microsoft Comfort Curve 2000 toetsenbord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iv_PRP9wC6aQHcDVZGq4c7R9_40=/i/1234799840.jpeg

Ik ben op zoek naar een smaller toetsenbord omdat ik toch wat last krijg van mijn schouders bij het gebruik van de muis. Tegenwoordig vind je wel wat toetsenborden zonder numpad of zelfs zonder het gedeelte met de pijltjes. Na wat onderzoek denk ik dat een tenkeyless toetsenbord prima moet passen.

Nu heb ik wel een aantal eisen waar een toetsenbord aan moet voldoen.
• Azerty layout met een voorkeur voor de Belgische layout
• Maximum €100 maar liefst minder
• Aanwezigheid van Function keys tot en met F12
• Primair gebruik is voor het werk. Gameprestaties zijn niet belangrijk.

Als je zoekt op tenkeyless toetsenborden kom je al snel uit bij mechanische toetsenborden. Ik ben hier wat onzeker over want ik heb geen zin in een luid toetsenbord en wil ook geen zeer hoge toetsen wat veel mechanische toetsenborden wel lijken te hebben.

Zelf vind ik het toetsenbord van oudere Lenovo Thinkpads aangenaam typen. Een T440p had een heerlijk toetsenbord terwijl dat van een X270 of T490 al een stuk minder typt wegens minder travel. Mijn vrouw heeft een Apple magic keyboard maar dat vind ik maar niets, ook vanwege de kleine travel.

Wat ik al zelf gevonden heb:
pricewatch: Sharkoon PureWriter TKL RGB Kailh Red (Qwerty US)
+ Men spreekt over low profile toetsen
+ Voldoende compact
+ Volledige functietoetsen
+ Grote pijltjestoetsen en andere functietoetsen
- Geen ervaring met mechanische toetsenborden
- Franse layout in plaats van Belgische layout
- RGB overbodig

Ergo Compact toetsenbord
+ Zeer compact
+ Betaalbaar
- Lijkt weinig travel te hebben
- Geen volledige functietoetsen

S-board 840
+ Zeer compact
+ Volledige functietoetsen
- Te weinig travel?

De oplossing lijkt om gewoon even te gaan proberen in de winkel maar in België zijn veel winkels nu gesloten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ondanks dat hier geen reactie op gekomen is zal ik toch een update plaatsen. Ik heb nog een aantal toetsenborden overwogen waaronder ook nog de Logitech K780 maar het is uiteindelijk toch de Sharkoon PureWriter TKL RGB met Kailh Red switches geworden. Ik heb hem kunnen vinden met een Belgische layout.

Het is even wennen om een toetsenbord te hebben zonder feedback. Ik typ er voorlopig relatief foutloos op maar het voelt nog wat gek aan omdat je telkens de toets volledig induwt. Ook het geluid is wat vreemd. Het is niet veel luider dan mijn oude toetsenbord maar er zit een soort van "toing" geluidje tussen.