Vraag

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 10:47
(Ivm ruimte gebrek wrm (waarom) geschreven in de titel)

Ik heb gezocht naar het antwoord maar kan het niet vinden. Is het niet juist veel lastiger om telefoons up to date te houden als er steeds een nieuwe versies uitkomen, dat betekend veel meer werk voor telefoonproducenten i.t.t. tot patches.

Waarom moet er perse een nieuwe versie komen met zover ik weet vaak kleine veranderingen die best een jaartje kunnen wachten, correct me if I am wrong. Ik word er onrustig van, stel je voor dat windows zo zou worden, ja het is nu al beetje die kant op aan het gaan maar het systeem zit beter in mekaar.

Dus mijn hoofdvraag is waarom elk jaar een nieuwe versie ipv updates?

Alle reacties

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Marketing

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09
Windows is net zo. Alleen die doen alleen onder versie "10".
Kijk maar naar de grote halfjaarlijkse updates.

Ubuntu is net zo. Ook halfjaarlijkse nieuwe versies.
En iedere 4 jaar nieuwe LTS release.

[ Voor 33% gewijzigd door GarBaGe op 19-11-2020 10:15 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Sunrise
Dit geeft mij juist geen goed gevoel maar ik begrijp wat je bedoelt, het is nieuw, beter etc.. Toch zie ik nooit dat een telefoon reclame dat als selling point gebruikt.

• Sunrise
GarBaGe schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:14:

Maar die krijgen toch geen totaal nieuwe 'naam' waardoor de versie ervoor als oud en verlaten aanvoelt?

Het updaten van w10 en linux is ook andere koek, het komt van ( min of meer ) 1 bron en daar zitten geen andere partijen tussen. Bij android moeten de producenten een hele nieuwe rom bakken voor hun bestaande telefoons met alle problemen van dien, een patch is minder problematisch.

[ Voor 25% gewijzigd door Sunrise op 19-11-2020 10:23 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09
Misschien snap ik het niet helemaal.
Je zegt: "waarom elk jaar een nieuwe versie ipv updates?"

Vandaag de dag is een nieuwe versie ongeveer equivalent met een (grote) update.

Waar ik onrustig van wordt, is de halfjaarlijkse Windows updates.
De laatste keren zitten die zo vol met bugs, dat ik hem maar eerst een paar maanden laat liggen, alvorens te installeren.
Android updates heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zowel nieuwe OS versies als kleinere updates.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Sunrise
GarBaGe schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:26:
Misschien snap ik het niet helemaal.
Je zegt: "waarom elk jaar een nieuwe versie ipv updates?"

Vandaag de dag is een nieuwe versie ongeveer equivalent met een (grote) update.

Waar ik onrustig van wordt, is de halfjaarlijkse Windows updates.
De laatste keren zitten die zo vol met bugs, dat ik hem maar eerst een paar maanden laat liggen, alvorens te installeren.
Android updates heb ik eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Zowel nieuwe OS versies als kleinere updates.
Mijn punt is dat er elke keer een nieuwe kernel gebakken moet worden door 3e partijen die elk met een eigen mix van hardware (te) veel bezig zijn met nieuwe bugs. Ik denk dat er weinig zo goed als geen van de producenten zit te juichen bij al dat extra werk. Als google zou aankondigen ze om de 6 maanden een nieuwe versie gaan maken zouden ze de wind van voren krijgen.

Mijn ervaring -> nieuwe versie -> 6 maanden later producent verspreid de nieuwe versie -> bugs -> 6 maanden later bugfixes met nieuwe bugs -> nieuwe versie android. Nu heb zelden flagship telefoons dus het kan zijn dat het daar beter gaat. Geeft mij het gevoel dat er nooit of zelden een zo goed als bugvrije versie is. Misschien is dat ook een utopie.

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:13
Moet zeggen dat ik weinig bugs heb ervaren bij elk Galaxy S toestel die ik heb gehad.

Maar ik denk dat het vooruitgang heet met de bedoeling dat het weer verbeterd is.
Ik zie een versie update ook meer als een grote update maar ik ben geen programmeur.

Een groter probleem lijkt me de constant veranderende hardware.

• Sunrise
Garret1410 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:03:
Moet zeggen dat ik weinig bugs heb ervaren bij elk Galaxy S toestel die ik heb gehad.

Maar ik denk dat het vooruitgang heet met de bedoeling dat het weer verbeterd is.
Ik zie een versie update ook meer als een grote update maar ik ben geen programmeur.

Een groter probleem lijkt me de constant veranderende hardware.
De meeste bugs zijn vaak ook niet echt problematisch maar roepen wel irritaties op.

Er is dus geen verklaring van google ergens te vinden? Dan zal het wel een combinatie van veiligheid en verbetering zijn. Waarschijnlijk is het ook makkelijker om een nieuwe android te bouwen dan een bestaand systeem overhoop te halen.

Bedankt voor alle input :)

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Sunrise schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:16:
Dit geeft mij juist geen goed gevoel maar ik begrijp wat je bedoelt, het is nieuw, beter etc.. Toch zie ik nooit dat een telefoon reclame dat als selling point gebruikt.
Een telefoonreclame misschien niet, maar kijk eens op Pricewatch bij de smartphones. Daar zie je keurig een kolom met "Serie OS". Het gros van de mensen denkt "een hoger nummer is beter" en kiezen een telefoon met Android 11 in de specs. Dat is hoe marketing werkt.

Plus alle gratis reclame. Een greep uit Tweakers' nieuwsberichten:
  • "Google brengt bèta van Android 11 op 3 juni uit"
  • "Google toonde korte tijd Android 11-ontwikkelaarssite"
  • "Google lijkt Android 11 op 8 september te willen uitbrengen - update"
  • "Google kondigt onverwachts eerste bèta van Android 11 aan"
  • "Google brengt stabiele versie van Android 11 uit"

[ Voor 27% gewijzigd door Djordjo op 20-11-2020 13:26 ]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:35
Sunrise schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:07:
[...]

Mijn punt is dat er elke keer een nieuwe kernel gebakken moet worden door 3e partijen die elk met een eigen mix van hardware (te) veel bezig zijn met nieuwe bugs.
Dat is de enigen schuld van die hardware makers.
Als ze gewoon Google One gebruikte en geen eigen rotzooi van een schil dan was het upgraden een eitje geweest.

Dat is ook de reden waarom toen ik nog Android gebruiker was, altijd de Pixel nam. Had ik gewoon het spul van Google, geen schil eroverheen (vind sowieso de meeste schillen niks)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een nieuwe Android versie is ook maar een doorontwikkeling waar dan een nummertje aanhangt.

March of the Eagles

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GarBaGe schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:14:

Iedere 2jaar in april. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-11 14:14
Op zich een goede vraag. Al zou dit geen probleem zijn indien fabrikanten niet zo volhardend blijven vasthouden aan de "2 OS-upgrades per telefoon"-regel.

Uiteindelijk houden deze twee 'systemen' elkaar in stand. Het lijkt gewoon een manier te zijn om meer nieuwe telefoons te kunnen verkopen.
Pagina: 1