Mogen winkels zelf "scalpen"?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.943 views

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:19
Bij Belgische (web)winkel X.be staat er een RX 6800 XT te koop voor € 999, terwijl de AMD website zelf ca. € 660 hanteert. Ook de prijzen van de Nvidia kaarten zijn enorm omhoog gegaan ten opzichte van release half september. Exact dezelfde kaart kost tot 100-150 euro meer. Mogen winkels dit zomaar?

(PS niet zeker of dit het juiste forum hiervoor is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:45

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

(jarig!)
Waarom zou een winkel dit volgens jou niet mogen?

Ze kunnen zichzelf in de voet schieten als ze afspraken hebben met hun leverancier, maar het staat een winkelier vrij om zijn eigen prijs te bepalen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 18:24

Tens

let me drink about it

Denk het wel, je hoeft niet bij die winkel te kopen. Misschien zijn er bepalingen (min max prijs) opgelegd door de fabrikant

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Anoniem: 472287

deSenna24 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:50:
Bij Belgische (web)winkel X.be staat er een RX 6800 XT te koop voor € 999, terwijl de AMD website zelf ca. € 660 hanteert. Ook de prijzen van de Nvidia kaarten zijn enorm omhoog gegaan ten opzichte van release half september. Exact dezelfde kaart kost tot 100-150 euro meer. Mogen winkels dit zomaar?

Sterker nog - veel nederlandse shops deden hetzelfde. Het is effectief anti-scalping, want de kaarten zijn niet in voorraad.

Hiermee voorkom je dat scalpers de kaarten massaal bestellen en dan doorverkopen. Zodra ze wel beschikbaar zijn wordt de prijs normaal.

https://www.alternate.nl/html/product/1694766

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 19-11-2020 09:54 ]

• deSenna24
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:53:
[...]

Sterker nog - veel nederlandse shops deden hetzelfde. Het is effectief anti-scalping, want de kaarten zijn niet in voorraad.

Hiermee voorkom je dat scalpers de kaarten massaal bestellen en dan doorverkopen. Zodra ze wel beschikbaar zijn wordt de prijs normaal.

Op de NL website staan ze dus nog hoger. Dan maar geen nieuwe videokaart in 2020, hopelijk tegen mijn verjaardag in februari dat er wat stock is en de prijs gedaald...

deSenna24 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:59:
[...]

Op de NL website staan ze dus nog hoger. Dan maar geen nieuwe videokaart in 2020, hopelijk tegen mijn verjaardag in februari dat er wat stock is en de prijs gedaald...
Het is ook niet echt scalpen he - "momenteel niet te bestellen"

• deSenna24
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:07:
[...]

Het is ook niet echt scalpen he - "momenteel niet te bestellen"
Als ik dat had geweten had ik gewoon op de site van AMD zelf besteld, daar was het 5-7 dagen verzending. Ik gokte op Alternate (voornamelijk voor de avondlevering) en verloor helaas. 999 ga ik er nooit aan uitgeven als die bij AMD zelf 340 euro goedkoper is.

[ Voor 9% gewijzigd door deSenna24 op 19-11-2020 10:11 ]

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het is al goed dat je zelf weet dat de prijs een stuk hoger ligt, dus hoef je het niet te kopen. Dit is puur door enorme schaarste. Net als mensen die het als particulier proberen te verkopen voor hoge prijzen. Gewoon weg niet kopen is de beste oplossing. Uiteindelijk komt de hardware beschikbaar. Er staan genoeg mensen in de wachtrij die uiteindelijk annuleren / meerdere (dezelfde) kaarten hebben besteld. Dus de vraag is niet helemaal gelijk aan de werkelijke vraag.

...

deSenna24 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:10:
[...]

Als ik dat had geweten had ik gewoon op de site van AMD zelf besteld, daar was het 5-7 dagen verzending. Ik gokte op Alternate (voornamelijk voor de avondlevering) en verloor helaas. 999 ga ik er nooit aan uitgeven als die bij AMD zelf 340 euro goedkoper is.
5-7 dagen verzending is echter ook op de AMD website niet waar. Je kan overal wel wat opschrijven maar dat maakt het nog geen waarheid.

Papieren launch - de kaart bestaat, maar is niet te bestellen. Enkel om mensen te ontmoedigen nu een RTX3xxx kaart te bestellen.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Waarom zou het niet mogen (eventuele afspraken met een leverancier daargelaten)? Het is letterlijk een kwestie van vraag en aanbod, kapitalisme 1.0 :)

Je zag hetzelfde met mondkapjes aan het begin van de Coronacrisis.

[ Voor 18% gewijzigd door Knul op 19-11-2020 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:45
Daarnaast mogen leveranciers helemaal geen (verkoop)prijzen opleggen aan winkels. Dat zijn verboden prijsafspraken.

bron: https://www.mkbservicedes...er-mij-verkoopprijzen.htm

[ Voor 30% gewijzigd door LordSinclair op 19-11-2020 10:34 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13
LordSinclair schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:34:
Daarnaast mogen leveranciers helemaal geen (verkoop)prijzen opleggen aan winkels. Dat zijn verboden prijsafspraken.

bron: https://www.mkbservicedes...er-mij-verkoopprijzen.htm
En toch zijn er genoeg die het doen, in iedere branche... alleen staat dat nergens op papier :p
Vaak ter 'bescherming' van de fysieke winkels en hun eigen naam.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:05
Dat zijn adviesprijzen. Een advies dus en niet meer dan dat.

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34
deSenna24 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:50:

Ja. Sterker nog, het is goed in een vrije markt. Dat het niet leuk is is iets heel anders!

Idealiter is de vraag en aanbod in balans. Dat is het nu duidelijk niet, anders was er geen tekort en was er overal nog voorraad. Door de prijs te doen stijgen totdat er altijd 1 kaart op voorraad is is het altijd mogelijk die kaart via reguliere kanalen te kopen. De prijs daalt dan weer wanneer de vraag op dat prijsniveau is gedaald of wanneer de voorraad / productie stijgt. Dat is voor luxegoederen zoals dit gewoon gezonde marktwerking.

Zie het als 2 scenario's:
1. De prijs is gelijk aan de door AMD opgelegde adviesprijs. Iedereen koopt maar niemand krijgt. Ergo: niemand heeft een kaart totdat de productie voldoende is toegenomen.

2. De prijs is veel hoger dan de door AMD opgelegde adviesprijs waardoor bijna niemand de kaart koopt maar de kaart nog wel beschikbaar is voor wie hem écht nodig heeft of écht wilt. Er is in dat geval geen tekort maar balans in vraag en aanbod. De meeste mensen hebben net als in scenario 1 geen nieuwe kaart, dus voor hen verandert er helemaal niks. De prijzen dalen tot normaal wanneer de productie op niveau is, en de rest gaat dan ook kopen.

In beide scenario's heeft het gros van de klanten gewoon géén kaart. In scenario 2 is de kaart echter wel gewoon beschikbaar. Marktwerking is in dit geval goed.

Toevoeging: In de algemeenheid stimuleert een hoge marktprijs door extra vraag ook de productie van goederen. Nu is daar op korte termijn niet zoveel aan te doen, maar als dit aanhoudt dan zal er een enorm productievolume op gang komen. De hoge marktprijs rechtvaardigt dan extra dure investeringen / capaciteitsaankopen op de productielijn.

[ Voor 8% gewijzigd door JoeB2C op 19-11-2020 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

De webshops zouden de producten beter niet online zetten zolang er niet besteld kan worden.

March of the Eagles

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 17:31
Blijkbaar zijn de AIB's beter leverbaar vanaf de 25ste, dus dat op zijn minst nog even afwachten. (Betreft de Rx6000)

• deSenna24
XWB schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:46:
[...]

De webshops zouden de producten beter niet online zetten zolang er niet besteld kan worden.
Daar ben ik het wel mee eens. Megekko en Azerty hebben dit zo gecommuniceerd. Tones.be ook een uur na de release.

• deSenna24
Psyonara schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:52:
Blijkbaar zijn de AIB's beter leverbaar vanaf de 25ste, dus dat op zijn minst nog even afwachten. (Betreft de Rx6000)
Ik hoop van wel, maar in welke winkel nog voor de gangbare prijzen? Ik vond 780 voor een 3080 al veel, maar die zijn nu ook enorm gestegen. Sommige 3080's gaan tot 1100 euro. Ik hoop alleen dat dit met de RX 6000 kaarten niet ook het geval gaat zijn.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13
[...]

Behalve dat die prijs niet normaal wordt maar gewoon hoog blijft omdat gekken het toch wel betalen.
Er word momenteel totaal niet op prijs geconcurreerd en dat gaat voorlopig niet veranderen. En winkels zijn dus gewoon aan het scalpen en lachen zich rot.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ach.... als er een prijsdaling is en er verlies gepakt moet worden roepen we allemaal 'ondernemersrisico'. Dat betalen we nu allemaal even :)

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34
computerjunky schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:38:
[...]

Behalve dat die prijs niet normaal wordt maar gewoon hoog blijft omdat gekken het toch wel betalen.
Er word momenteel totaal niet op prijs geconcurreerd en dat gaat voorlopig niet veranderen. En winkels zijn dus gewoon aan het scalpen en lachen zich rot.
Het is toch prima dat die winkels mooie winsten maken? Niemand is verplicht zo'n kaart te kopen hoor.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
JoeB2C schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:30:
[...]

Het is toch prima dat die winkels mooie winsten maken? Niemand is verplicht zo'n kaart te kopen hoor.
Waar komen die standaard oneliners die dit soort vergevorderde bullshit van kapitalisme en de winst > alles-mentaliteit goedpraten toch vandaan? Daar is niks prima's aan zolang je niet de mogelijkheid hebt om de shit zelf rechtstreeks bij de bron te kopen.

Je vindt het vast ook prima als morgen alle supermarkten morgen ineens alle prijzen met 100% verhogen. Je bent immers niet verplicht om daar je inkopen te gaan doen en het doet deugd om te weten dat supermarkthouders wat meer op hun bankrekening bij kunnen schrijven ofzo?

• stylezzz
  • Nu online
Als albert heijn morgen de prijzen verdubbeld komt er geen hond meer en hebben de jumbo's en aldi's van deze wereld het ineens een stuk drukker. Dat is het wonder van concurrentie en vraag en aanbod..... Als de aardappeloogst wereldwijd mislukt zullen deze ook duurder worden, aan jou dan de keus om toch die dure aardappelen te kopen of wellicht maar wat meer rijst te eten de komende tijd.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:32
@Snowdog Je vergelijkt nu een eerste levensbehoefte (eten) met een een luxe product als een videokaart die praktisch niemand direct nodig heeft. En er zijn al supermarkten die een premium vragen omdat ze ruimere openingstijden hebben of op handige locaties zitten en toch komen er nog steeds klanten.

Daarnaast komt het in de supermarkt soms ook wel voor dat producten duurder worden als de vraag het aanbod overstijgt. Vanille was recent ook nauwelijks te betalen door een mislukte oogst, ookal komt die prijsverhoging eerder van de leverancier dan de supermarkt zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door GWBoes op 19-11-2020 13:47 ]

Flickr - Strava

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Snowdog schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:36:
[...]

Waar komen die standaard oneliners die dit soort vergevorderde bullshit van kapitalisme en de winst > alles-mentaliteit goedpraten toch vandaan? Daar is niks prima's aan zolang je niet de mogelijkheid hebt om de shit zelf rechtstreeks bij de bron te kopen.

Je vindt het vast ook prima als morgen alle supermarkten morgen ineens alle prijzen met 100% verhogen. Je bent immers niet verplicht om daar je inkopen te gaan doen en het doet deugd om te weten dat supermarkthouders wat meer op hun bankrekening bij kunnen schrijven ofzo?
Jij hebt liever het communistische systeem? Nu bestellen en over 12 jaar geleverd krijgen. Of drie uur in de rij staan voor een brood?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
stylezzz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:43:
Als albert heijn morgen de prijzen verdubbeld komt er geen hond meer en hebben de jumbo's en aldi's van deze wereld het ineens een stuk drukker. Dat is het wonder van concurrentie en vraag en aanbod..... Als de aardappeloogst wereldwijd mislukt zullen deze ook duurder worden, aan jou dan de keus om toch die dure aardappelen te kopen of wellicht maar wat meer rijst te eten de komende tijd.
Nouja, het gaat er dus om dat er geen goedkopere alternatieven zijn dus die concurrentie speelt hier geen rol. Verder is hier ook geen sprake van hogere inkoopprijzen, maar puur winkels die de boel riggen.
GWBoes schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:46:
@Snowdog Je vergelijkt nu een eerste levensbehoefte (eten) met een een luxe product als een videokaart die praktisch niemand direct nodig heeft.

Daarnaast komt het in de supermarkt soms ook wel voor dat producten duurder worden als de vraag het aanbod overstijgt. Vanille was recent ook nauwelijks te betalen door een mislukte oogst, ookal komt die prijsverhoging eerder van de leverancier dan de supermarkt zelf.
Ja, had al wel weer verwacht dat die erin zou komen, gebruik hetzelfde scenario dan voor elk product dat geen eerste levensbehoefte is. Ik zou dat niet direct helemaal prima noemen dat winkels gewoon hun eigen winstmarges gaan bijstellen bij weinig vraag. Een hogere kostprijs is iets anders.
Standeman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:46:
[...]

Jij hebt liever het communistische systeem? Nu bestellen en over 12 jaar geleverd krijgen. Of drie uur in de rij staan voor een brood?
Ja, trek het maar weer helemaal door naar een communistisch systeem en pak dan direct de meest negatieve voorbeelden. Is het teveel gevraagd om gewoon een normale winstmarge te pakken wanneer de inkoopprijs niet wijzigt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Kijk eens op Pricewatch hoe uiteenlopend de prijzen zijn.
Prima toch, degene die bovenaan staat wint, degene die onderaan staat kijk ik niet eens naar.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• stylezzz
  • Nu online
Snowdog schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:52:
[...]

Nouja, het gaat er dus om dat er geen goedkopere alternatieven zijn dus die concurrentie speelt hier geen rol. Verder is hier ook geen sprake van hogere inkoopprijzen, maar puur winkels die de boel riggen.
1. Jij hebt geen inzicht in de inkoopsprijzen, dus dat argument kan meteen van tafel.
2. Er zijn wel degelijk alternatieven. Als je morgen een systeem wil bouwen met een Ryzen 3600 en een 2070 super dan kan dat.... Heb je dan het nieuwste van het nieuwste? Nee. Kun je dan gamen.... Ja.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 18:24

Tens

let me drink about it

GoT schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:53:
Kijk eens op Pricewatch hoe uiteenlopend de prijzen zijn.
Prima toch, degene die bovenaan staat wint, degene die onderaan staat kijk ik niet eens naar.
Heb er ook geen problemen mee. Als je nu beslist mee wilt doen, wil laten zien dat je de mooiste, nieuwste, snelste ****** hebt/kunt betalen betaal je extra. nogmaals het is geen eerste levensbehoefte.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:00
Snowdog schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:52:
[...]
Is het teveel gevraagd om gewoon een normale winstmarge te pakken wanneer de inkoopprijs niet wijzigt?
Wat is volgens jou een normale winstmarge? Liter melk die voor 8 ct bij de boer gehaald is? wat kost die in de supermarkt?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 13:11

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dit is niet de plek voor dit soort discussies.

Daarnaast, het korte antwoord is ja, winkels mogen dat. Soms moeten ze zelfs omdat distributeurs hoge prijzen vragen bij grote vraag en weinig aanbod. Dat is hoe de vrije markt werkt, take it or leave it.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.