Opzoek naar een NAS voor een veiligere opslag foto's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schubkwartje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-07-2021
Ik zoek een?
Ik heb nu verschillende externe harde schijven die ik wil combineren tot een NAS.
Waarom een NAS? Om gebruik te maken van Mirroring (RAID 1 of misschien 5) en om het automatisch ’s nachts naar een cloud kan laten backuppen (Strato of Blackblaze).
Daarnaast ook omdat een NAS overal benaderbaar is en daardoor altijd toegang heb tot mijn foto’s en bestanden.
Daarnaast is dit mijn eerste NAS! Ik heb nu veel externe HDD's waar fotos geparkeerd staan. Maar wil dit gecentraliseerd hebben en daarnaast een algehele mogelijkheid hebben om het naar de cloud te backuppen.

Wat is je budget?
Budget van 500 à 600 euro inclusief 2 harde schijven van 4TB

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een 4-bay NAS zodat ik de toekomst er 2 nieuwe HDD toegevoegd kunnen worden om de capaciteit uit te breidden.
Daarnaast eventueel in de toekomst een mogelijkheid hebben om photoshop of lightroom vanaf de NAS te draaien op een PC.
Maar de NAS moet in ieder geval in staat zijn om:
- Foto’s en documenten te huisvesten en back-uppen naar de cloud
- Website hosten.
- Voor de toekomst eventueel programma’s via de NAS laten draaien.

Eigen onderzoek
Ik wilde eerst 2 HDD van 4 TB (WD-RED lijn) nemen om later 2 nieuwe HDD toe te voegen. Maar wellicht met RAID 5 alle 4 tegelijk erin pluggen.Hieronder staan 3 type NAS 1 van Qnap en 2 van Synology. Maar weet niet zo goed welke bij mijn voorkeuren passen.

pricewatch: QNAP TS-431P3 2GB (Vanwege het uitbreidbaar geheugen)

pricewatch: Synology DiskStation DS418

pricewatch: Synology DS420J

Beste antwoord (via schubkwartje op 04-12-2020 14:30)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:49

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je oude externe harde schijven kan je straks mooi gebruiken voor het bewaren van een backup.

4-bay NAS kost veel meer dan 2-bay, het is zonde om het wel te kopen en niet te gebruiken. Als je het "misschien in de toekomst" gaat gebruiken, kan je naar mijn mening beter nu eerst een 2-bay NAS kopen en als je hem straks echt nodig hebt een 4-bay NAS er bij.

Het is niet verstandig om je NAS rechtstreeks benaderbaar te maken voor iedereen op het internet, vanwege de veiligheid. Zorg dus dat je hem zelf via een VPN of jumpserver kunt benaderen en gebruik hem zeker niet om websites op te draaien.

SSD cache is niet nodig, want je hebt bij jou in huis waarschijnlijk toch maar een Gigabit netwerk en zelfs één SATA harddisk is al sneller dan dat. Je zou een cache alleen merken als je met meerdere mensen tegelijk heel intensief op de NAS zit te werken. Je kunt dat geld beter investeren in RAM geheugen voor je werk-PC, want die gebruikt automatisch vrij RAM geheugen om data van je NAS lokaal te cachen en dat scheelt wel veel.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-08-2025
Ik zou juist kijken naar een 2-bay versie in de +serie van Synology dan de J-serie, zeker als je vanaf de NAS wilt gaan werken en er websites wilt gaan hosten en apps wilt draaien.

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Deze in combinatie met je disken. Mocht je te weinig capaciteit hebben kan je later de disken 1 voor 1 vervangen en je volume vergroten.

• schubkwartje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-07-2021
Oke, thanks. Duidelijk dat ik voor de + serie's moet gaan.

Ik zit alleen dan toch nog te twijfelen tussen een 2bay (220+) of een 4bay (420+).

Waarom zit ik te twijfelen?
Ik wil al mijn foto's hierop zetten (120k of meer), daarnaast ook oproepen via pc en telefoon.
Bij de 420+ zitten 2 sloten om de cache te versnellen met een SSD. Daarnaast nog ruimte voor 4 HDD's.
Ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen, maar verwacht dat het systeem daardoor sneller wordt?

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 25-08-2025
schubkwartje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:24:
Oke, thanks. Duidelijk dat ik voor de + serie's moet gaan.

Ik zit alleen dan toch nog te twijfelen tussen een 2bay (220+) of een 4bay (420+).

Waarom zit ik te twijfelen?
Ik wil al mijn foto's hierop zetten (120k of meer), daarnaast ook oproepen via pc en telefoon.
Bij de 420+ zitten 2 sloten om de cache te versnellen met een SSD. Daarnaast nog ruimte voor 4 HDD's.
Ik weet niet wat ik me hierbij moet voorstellen, maar verwacht dat het systeem daardoor sneller wordt?
SSD cache, ik weet niet hoe dat in de praktijk zich gedraagd op een relatief "huis tuin & keuken" apparaat.

Dit is wel interessant om even te checken:
https://www.techtesters.eu/synology-nas-gids-6-ssd-cache/

Acties:
  • Beste antwoord

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:49

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je oude externe harde schijven kan je straks mooi gebruiken voor het bewaren van een backup.

4-bay NAS kost veel meer dan 2-bay, het is zonde om het wel te kopen en niet te gebruiken. Als je het "misschien in de toekomst" gaat gebruiken, kan je naar mijn mening beter nu eerst een 2-bay NAS kopen en als je hem straks echt nodig hebt een 4-bay NAS er bij.

Het is niet verstandig om je NAS rechtstreeks benaderbaar te maken voor iedereen op het internet, vanwege de veiligheid. Zorg dus dat je hem zelf via een VPN of jumpserver kunt benaderen en gebruik hem zeker niet om websites op te draaien.

SSD cache is niet nodig, want je hebt bij jou in huis waarschijnlijk toch maar een Gigabit netwerk en zelfs één SATA harddisk is al sneller dan dat. Je zou een cache alleen merken als je met meerdere mensen tegelijk heel intensief op de NAS zit te werken. Je kunt dat geld beter investeren in RAM geheugen voor je werk-PC, want die gebruikt automatisch vrij RAM geheugen om data van je NAS lokaal te cachen en dat scheelt wel veel.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”