Rijtjeswoning met doorlopend plat dak: waar is de erfgrens?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stax
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-02 19:53
Ik heb een rijtjeshuis, waarbij de hele rij één doorlopend plat dak heeft. Onlangs heeft mijn buurman zonnepanelen laten plaatsen. Dat wilde ik ook, maar aangezien de dakbedekking al meer dan 15 jaar oud was, heb ik eerst mijn dak laten vernieuwen. Gisteren zijn dan ook bij mij de panelen geplaatst, waarbij de installateur doodleuk opmerkt dat de panelen van mijn buurman 30 centimeter op mijn dak liggen. Daardoor is dus nu die strook van 30 centimeter van mijn dak niet vernieuwd door de dakdekker. Gelukkig pasten mijn panelen nog wel in de overgebleven ruimte.

Ik wil echter geen gedoe met lekkages door de panelen van mijn buurman en ook dat alsnog die laatste strook van mijn dak wordt vernieuwd. Maar hoe weet ik nu zeker waar mijn dak ophoudt en het zijne begint?

Beste antwoord (via stax op 19-11-2020 15:12)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:49

Exigence

dnkroz

Precies op de helft van de woningscheidende spouw of woningscheidende muur. Even beneden kijken welke rij stenen in het midden zit. Deze voeg omhoog volgen en dan weet je het toch?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 20:58

AzzKickah

06-CENSORED

Op de kadastrale kaart kijken?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-07 15:02
@stax normaal gesproken in het midden van de woning scheidende muur is de officiële scheiding.
Dus die lijn doortrekken en je weet het ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

30 cm is best veel, hoe kan daar nu onduidelijkheid over zijn? Dit kun je toch van binnenuit opmeten? En hoe lopen de tuinen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:49

Exigence

dnkroz

Precies op de helft van de woningscheidende spouw of woningscheidende muur. Even beneden kijken welke rij stenen in het midden zit. Deze voeg omhoog volgen en dan weet je het toch?

Anoniem: 224360

Leuk is dat, heeft iemand met de zonnepanelen niet op liggen letten en dan maar doorgelegd in plaats van de buren even te contacteren. Of je hebt het zeldzame geval dat dit echt per ongeluk is gebeurd.

Heb je de buren al gesproken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 13:00

Fiets

A.K.A. Bambi

Maar dan nog, je moet 50cm van de buren af blijven (middelpunt spouw) dus bijna 80cm te ver?

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
Fiets schreef op donderdag 19 november 2020 @ 08:06:
Maar dan nog, je moet 50cm van de buren af blijven (middelpunt spouw) dus bijna 80cm te ver?
Dit lijkt mij ook. Zie ook het rijkoverheid document omtrent dit onderwerp:
https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdf

Dit geldt dan vergunningsvrij. Maar ook met vergunning mag je nog niet op je buren hun huis 'bouwen'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-07 16:36
@ElectronLion
Ik zie in dit document alleen iets over de dakrand, niet de afstand tot de buren, of ik lees er overheen?

@Fiets heb je een bron?

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 13:00

Fiets

A.K.A. Bambi

In de pdf van Rijksoverheid zie ik alleen de 50cm tot de nok staan. Ik kan het mij herinneren van toen ik bij mij zonnepanelen liet leggen. Vind het helaas niet snel terug.

Tenzij je dakrand als dakgrens bekijkt, wat volgens mij de bedoeling is.

[ Voor 18% gewijzigd door Fiets op 19-11-2020 09:53 ]

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:29
Ik heb toevallig het boek 'Ruimtelijk bestuursrecht' van 2020 op mijn bureau liggen (niet geheel toevallig, het is mijn dagelijks werk).Daarin staat letterlijk 'Indien op een plat dak: afstand tot de zijkanten van het dak ten minste gelijk aan hoogte collector of paneel'. Bij rijtjeshuizen en twee-onder-een-kap woningen geldt de grenslijn tussen de woningen als zijkant van het dakvlak.

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
De dakranden zoals benoemd las ik inderdaad ook zoals @Milo85 het schrijft. Het staat niet zo in het document inderdaad, daar tekenen ze alleen de letterlijke fysieke randen.

Met aan het eind een klein kopje 'Verplicht rekening houden met uw buren'. Beetje karig :)

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:20
Fiets schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:50:
In de pdf van Rijksoverheid zie ik alleen de 50cm tot de nok staan. Ik kan het mij herinneren van toen ik bij mij zonnepanelen liet leggen. Vind het helaas niet snel terug.

Tenzij je dakrand als dakgrens bekijkt, wat volgens mij de bedoeling is.
Ik lees in het document niet dat het 50cm van de nok moet blijven, alleen binnen het dakvlak. Dit gaat dan dus over een schuin dak.
Plat dak is door @Milo85 beschreven.

Overigens houd de partij waar ik net een prijs opgevraagd heb zelf 20cm van rand + nok aan als veiligheidsmarge (schuin dak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:29
@Smobbo Dat klopt ook, voor een schuin dak staat dat het in het dakvlak gelegen moet zijn. En geldt niet de afstandsregel die wel voor een plat dak wel geldt. Vraag me echter niet waarom, maar zo staat het beschreven in het wetsboek.

• stax
Exigence schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:49:
Probleem is dat het dak flink oversteekt en je dus visueel die voeg moet doortrekken. Dat zal de installateur van de buren ook wel gedaan hebben en dan wijk je dus fors af.

• stax
Al gedaan maar daar kun je niet zover inzoomen dat het ook maar enigszins duidelijk wordt...

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
stax schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:14:
[...]

Probleem is dat het dak flink oversteekt en je dus visueel die voeg moet doortrekken. Dat zal de installateur van de buren ook wel gedaan hebben en dan wijk je dus fors af.
Of heeft jouw installateur met een scheef oog gekeken? Die claimt ten slotte dat er voor 30 cm aan panelen op jouw (plat)dak liggen.

Als ze er liggen, wat wil je dan dat de buurman doet?
Moet hij ze weghalen van je? Wil je het rendement van die 30cm oversteek? Wil je zijn zonnepanelen voor 30 cm gaan "afplakken"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]

Kan je daarvoor iets met een 40x60cm winkelhaak misschien? Mits je een ladder ter beschikking hebt én je overstek is geen 1,5 meter, dan kan je daarmee met wat geluk op de 5CM nauwkeurig de erfscheiding aftekenen. Ik zou deze volgorde aanhouden:

1. muur > dak overstek
2. Dak overstek > boeideel
3. Boeideel > Rand plat dak
En daar bv. een strook afplakband plakken.

Doe dat aan de voor- en achterkant, span een lijn metselkoord tussen deze twee punten en je hebt inzichtelijk waar je erfgrens loopt over het dak.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:10

Part

Helemaal niets.....

[...]

Even een schietlood laten zakken.
Of een stuk touw met iets van gewicht eraan.

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 00:30
plaats eens een foto van google maps voor verduidelijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of even in het schemer met een bouwlaser op de gevel schijnen en bovenaan de dakrand even een markering zetten. Dit doe je aan de voor- en achterkant, daarna kun je tussen die 2 punten een rechte lijn maken, of een touwtje spannen. Van daaruit kun je dan gaan meten.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Volgens mij zou het zo moeten:
- op basis van de bouwtekening vaststellen hoe breed woningscheidende (spouw)muur is.
- binnen meten afstand woningscheidende muur tot eerste kozijn
- deze afstand plus helft dikte woningscheidende muur (met krijt) aftekenen op buitengevel
- met lang waterpas naar dakrand waterpassen en positie markeren
- dit voor voor- en achterkant van het huis doen
- (metsel)koord spannen van voor- naar achterkant op de plek van de markering

Dan is het wel duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 11:05

WhiteDog

met zwarte hond

Laser waterpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-07 21:57
Hoe is de relatie met de buren? Al met hun besproken wat die installateur opmerkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Milo85 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:32:
@Smobbo Dat klopt ook, voor een schuin dak staat dat het in het dakvlak gelegen moet zijn. En geldt niet de afstandsregel die wel voor een plat dak wel geldt. Vraag me echter niet waarom, maar zo staat het beschreven in het wetsboek.
Loop-/werkruimte lijkt me, dat je er voor onderhoud bij kunt. Op een schuin dak heb je daar nog andere mogelijkheden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22

Yucon

*broem*

Milo85 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:32:
Ik kan me voorstellen dat het ermee te maken heeft dat een plat dak bij de buren eventueel nog een dakterras zou kunnen zijn, terwijl je met een schuin dak toch niets kunt.

Daarnaast staan ze op een plat dak vaak schuin omhoog waardoor buren er eerder last van zouden kunnen hebben (denk aaan lichtkoepels oid). Dan heb je een vergelijkbare situatie met bomen en erfgrens. Op schuine daken liggen ze plat en speelt dat minder.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 20-11-2020 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-07 11:45
ik zou het sowieso aankaarten bij de buurman...
Heeft hij zijn dak al vernieuwd, of gaat hij dat ooit nog doen?
En wat gebeurd er dan met die oude strook?
En wat als het daar gaat lekken en je moet erbij? Dan moet je aan zijn panelen en die moet je in zijn meterkast uitschakelen....
En wat bij schade aan de panelen als je met die strook bezig bent.

Genoeg vragen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:31
Je buurman mag mooi z'n panelen 30cm naar zijn kant schuiven. Heb naast me ook hier zo'n grappemaker wonen die dit wilde flikken (anders kwam z'n CV afvoer niet goed uit), dat ging dus mooi niet door toen ik ook polshoogte kwam nemen op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Milo85 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:53:
Ik heb toevallig het boek 'Ruimtelijk bestuursrecht' van 2020 op mijn bureau liggen (niet geheel toevallig, het is mijn dagelijks werk).Daarin staat letterlijk 'Indien op een plat dak: afstand tot de zijkanten van het dak ten minste gelijk aan hoogte collector of paneel'. Bij rijtjeshuizen en twee-onder-een-kap woningen geldt de grenslijn tussen de woningen als zijkant van het dakvlak.
En moet je dat dan zien als hoogste punt van het paneel ten opzichte van het dakvlak? Als ze dan inderdaad al 30 cm op het dak van TS liggen, dan kan het dus zomaar zijn dat ze niet 30, maar 80 cm opgeschoven moeten worden (het dak van de andere buurman op?). :) Dat is namelijk 1/6 huis.

Heeft de buurman niet gewoon teveel panelen gekocht in de hoop dat niemand wat zo merken? Ik vind 30 cm best een forse "meetfout", nog afgezien van het feit dat hij dus niet voldoet aan de regels voor het plaatsen van die panelen, want dan moet hij dus inderdaad afstand tot de dakrand houden en de scheiding tussen de 2 woningen wordt ook als dakrand gezien.

30 cm is geen meetfout in mijn ogen. Anders kan degene die aan het meten is beter een meetlint met braille markeringen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:42
Er vanuitgaande dat de 30cm klopt...
Laat onderstaande juridisch toetsen, het zijn slechts mijn ideeën... Een oplossing zoeken met minimaal conflict kan ook waarde hebben

Een oplossing kan ook zijn dat de buurman huur gaat betalen voor het gebruik van jouw dak.
Tevens daar in bedingen dat de dakbedekking onder zijn verantwoording valt. Prijs voor gebruik dak inclusief opbrengst van de panelen.

Er staat wat mij betreft ook een vraag open over de dakdekker: je hebt hem waarschijnlijk gevraagd jouw dak te vernieuwen, niet jouw dak tot de panelen van je buurman ;-) De vraag is dus in hoeverre van deze professional verwacht kon worden dat hij het probleem had moeten zien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stax
Dankjewel allemaal voor het meedenken en de tips. Erg nuttig! Probleem is alleen dat we zelf niet het dak op kunnen (huis is 3 hoog en zo'n grote ladder hebben we niet) en dus niet zelf kunnen kijken/meten. De dakdekker komt volgende week terug en dan is die mogelijkheid er wel.

De buren waren een beetje geschrokken en hebben inmiddels contact opgenomen met hun installateur. Ook die komt binnenkort ter plaatse bekijken wat er aan de hand is. Hopelijk komt het allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
stax schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:29:
Dankjewel allemaal voor het meedenken en de tips. Erg nuttig! Probleem is alleen dat we zelf niet het dak op kunnen (huis is 3 hoog en zo'n grote ladder hebben we niet) en dus niet zelf kunnen kijken/meten. De dakdekker komt volgende week terug en dan is die mogelijkheid er wel.

De buren waren een beetje geschrokken en hebben inmiddels contact opgenomen met hun installateur. Ook die komt binnenkort ter plaatse bekijken wat er aan de hand is. Hopelijk komt het allemaal goed.
Ik ben wel erg benieuwd hoe het is afgelopen. Ik heb het zelfde probleem. Ook aangekaart bij de buurman maar die was niet zo onder de indruk. Hij moest nog een manier vinden om op het dak te komen om de panelen “even” zelf te verplaatsen als niet techneut. Het gaat om twee stroken van panelen waarbij 1 strook op ons dak staat. De buurman was helemaal niet geschrokken en het leek zelfs erop dat hij het stiekem wel wist. Ik geef hem nog 1 kans als ik ga vragen wanneer die dingen verplaats gaan worden. Want na 1,5 week nog geen enkel reactie gekregen wanneer die dingen verplaats gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-07 23:56
IUser schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:04:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd hoe het is afgelopen. Ik heb het zelfde probleem. Ook aangekaart bij de buurman maar die was niet zo onder de indruk. Hij moest nog een manier vinden om op het dak te komen om de panelen “even” zelf te verplaatsen als niet techneut. Het gaat om twee stroken van panelen waarbij 1 strook op ons dak staat. De buurman was helemaal niet geschrokken en het leek zelfs erop dat hij het stiekem wel wist. Ik geef hem nog 1 kans als ik ga vragen wanneer die dingen verplaats gaan worden. Want na 1,5 week nog geen enkel reactie gekregen wanneer die dingen verplaats gaan worden.
Heb je geen rechtsbijstand?
Kun je hun vragen hoe je zonder veel (geen) ruzie je buurman zover krijgt dat hij dit zo spoedig mogelijk aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:49
@IUser huur vragen voor de ruimte die ze gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Marc25579 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:32:
[...]

Heb je geen rechtsbijstand?
Kun je hun vragen hoe je zonder veel (geen) ruzie je buurman zover krijgt dat hij dit zo spoedig mogelijk aanpast.
Nee geen rechtsbijstand. Ik heb wel contacten dat mij kan helpen. Dus ik ga nog 1 keer langs om gewoon na te vragen, maar ik verwacht dat de buurman helemaal niks in gang heeft gezet. Dan kan ik niet anders dan een juridische brief sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
rvrbtcpt schreef op zondag 3 juli 2022 @ 09:22:
@IUser huur vragen voor de ruimte die ze gebruiken :-)
Ja precies.
Pagina: 1