Dakisolatie buitenzijd icm met dakkapel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 10:11
Beste tweakers,

Heeft iemand ervaring met het isoleren van dak aan de buitenzijde terwijl er al een dakkapel aanwezig is?
Van met name de lood slappen vraag ik me af of en hoe dit gaat.

Hierbij een foto (aan de zijkant zitten verholen goten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SgJlwYGsV_T4yj4scaryZw7C4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5GuD5ESXA2o8U5kJrX9nU7x.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje achtergrond info:
Dakisolatie aan de buitenzijde is geen must, maar een nice-to-have.

Ik ben voortvarend begonnen de binnenzijde van het dak van mijn jaren 50 woning te isoleren met 160mm PIR.
Toen kwam ik er alleen achter dat het bouwpapier op mijn onderdak, mogelijk toch bitumenpapier is en dus dampdicht... Wat niet gaat icm isolatie aan de binnenzijde. Na wat advies van tweakers maak ik me hier minder zorgen over aangezien het papier al grotendeels vergaan is en van ellende uit elkaar valt.
Echter, dat betekent ook dat het niet meer waterdicht is een risico op lekkage meebrengt.
Ook het lood rondom de schoorstenen zorgt nu al voor lekkage aangezien die gescheurd is. De binnenisolatie staat op hold.

De enige manier om de folie te vervangen is alles van het dak halen. Maarja, dan kan je ook vrij eenvoudig aan de buitenzijde isoleren.

Achteraf gezien had ik beter het isoleren van het dak aan de buitenzijde én het plaatsten van de dakkapel tegelijk kunnen doen.... |:(

Er moeten ook zonnepanelen op het dak gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Heel lang verhaal gereduceerd tot de essentie: lekker de binnenkant isoleren en het lood van je schoorsteen vervangen, folie onder je pannen is nutteloos als je pannen goed liggen.

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 12:46
Wat @De Rikster zegt. Daarnaast moet je ook rekening houden dat je pannen hoger komen te liggen als je je dak van buiten isoleert. Dit kan gevolgen hebben hoe je water van de pannen de goten inloopt, als je pannen te ver naar buiten komen, zal je je goot ook moeten verbreden.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 12:19
Het lijkt een hoekwoning. Gaan je buren hun dak ook van buiten isoleren?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13
NESFreak schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:04:
Het lijkt een hoekwoning. Gaan je buren hun dak ook van buiten isoleren?
Ja, anders krijg je een (lekkagevoelig) hoogteverschil tussen jou dak en het dak van de buren. Weet niet of de gemeente dat fijn vindt. Bij ons (Utrecht) zien ze het ophogen van het dak (20cm tbv isolatie) als het vergroten van het volume van je huis.. dus vergunningsplichtig. 20 cm haaks op je dak wordt snel 35 cm in de nok.. En dan komt de welstand ook om de hoek kijken... Zeker in geschakelde woningen gaat het gek worden.

[ Voor 4% gewijzigd door caspervc op 19-11-2020 09:26 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• MWDKing
Dank voor de reacties.

Hier in de wijk heeft een tussenwoning zijn dak geisoleerd aan de buitenzijde. Vergunningsvrij volgende de eigenaar een een lokale dakdekker, maar dat verbaasde mij eerlijk gezegd ook; je vergroot immers het volume van je woning. De aansluiting met de buiten was gedaan met een verholen goot. Zag er redelijk uit.

Maargoed, er oorspronkelijke vraag was; heeft iemand ervaring met het naisoleren icm een dakkapel?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Schoorstenen afbreken; dat is de meest duurzame oplossing :)

Hoeveel cm wil je toevoegen aan de buitenkant?

Je moet in ieder geval de zijkanten van de dakkapel aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-11-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

Hoi @MWDKing, het is inmiddels ruim een jaar geleden. Ben benieuwd hoe het verder is verlopen met de dakisolatie aan de buitenkant. Hoe is omgegaan met het verschil in hoogte met de buren? Moest je je dakgoten ook vervangen? En wat was je in totaal kwijt als ik vragen mag?

Ik zit namelijk ook met een soortgelijke situatie: 2-onder-1-kap waarbij ik het liefst aan de buitenkant wil isoleren. Heb zelf geen dakkapel, maar de buren wel en daarom verwacht ik dat zij niet meegaan met de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Superbeagle schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:05:
Hoi @MWDKing, het is inmiddels ruim een jaar geleden. Ben benieuwd hoe het verder is verlopen met de dakisolatie aan de buitenkant. Hoe is omgegaan met het verschil in hoogte met de buren? Moest je je dakgoten ook vervangen? En wat was je in totaal kwijt als ik vragen mag?

Ik zit namelijk ook met een soortgelijke situatie: 2-onder-1-kap waarbij ik het liefst aan de buitenkant wil isoleren. Heb zelf geen dakkapel, maar de buren wel en daarom verwacht ik dat zij niet meegaan met de isolatie.
Ik heb uiteindelijk langs de binnenkant geïsoleerd. Dat was heel veel werk. Achteraf gezien, als ik meer voorbereidingstijd had gehad, had ik toch geïsoleerd langs de buitenkant.

Maar ik kan je niet helpen met hoe dat bij de dakkapellen e.d. gaat.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

Bedankt! Ik kijk wel verder. :)
Pagina: 1