Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appledaan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-10-2023
Hallo,

Ik overweeg met BF in het vizier en eventueel met kerst als er met BF geen actie komt de Samsung QE65Q800 te kopen. Dit ivm de aanschaf van mijn Playstation 5 en de ondersteuning van 8K dat zal komen(native of niet).

Echter als je kijkt naar Q-led hebben zij geen support voor dolby vision, wat bij OLED wel echt een goed argument is + dat bij de OLED LG GX series alle HDMI poorten 2.1 zijn. Bij de Qled is dat er maar 1 geloof ik.

Voor het 'future proof' zijn kan je beter naar de OLED kijken denk ik naar specs maar ben bang voor spiegeling vanwege zijn hoogglans display. Echter met een ruim belichte kamer is Qled toch wel de beste oplossing(wat ik momenteel ook reeds heb.

Zit toch enigszins met mijn handen in mijn haren wat nu toch het beste advies is wat jullie kunnen geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 22:45
Qled niet over twijfelen ook geen last van inbranders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oled niet over twijfelen ook geen last van niet zulke lekkere zwartwaarden

:P

Hier een vrij eerlijk vergelijk:
YouTube: LG CX OLED TV vs. Samsung Q90T 4K QLED TV | Is OLED still king?

Mijn bottom line is: Wil je het beste beeld? (ook in verlichte kamer)? Oled nemen. Lig je wakker van inbranden? Qled nemen.

[ Voor 66% gewijzigd door JvS op 18-11-2020 22:52 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:44
Inbranden is helemaal geen issue bij OLED behalve bij LG.

Als je een fatsoenlijk merk neemt is het inbranden gewoon beveiligd en valt ook binnen de garantie

Bij een LG oled is het niet beveiligd en is er ook uitsluiting van garantie.

OLED geeft uiteindelijk veel beter beeld met gamen dan de normale LED (of qled zoals samsung dat noemt na hun software truukje)

8k hoef je allemaal niet van wakker te liggen.
PS5 is inmiddels released en er zijn nu al zoveel issues met de resoluties dat je gamen op 8k niet hoeft te verwachten..

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:45
boyette schreef op donderdag 19 november 2020 @ 04:53:
Inbranden is helemaal geen issue bij OLED behalve bij LG.

Als je een fatsoenlijk merk neemt is het inbranden gewoon beveiligd en valt ook binnen de garantie

Bij een LG oled is het niet beveiligd en is er ook uitsluiting van garantie.

OLED geeft uiteindelijk veel beter beeld met gamen dan de normale LED (of qled zoals samsung dat noemt na hun software truukje)

8k hoef je allemaal niet van wakker te liggen.
PS5 is inmiddels released en er zijn nu al zoveel issues met de resoluties dat je gamen op 8k niet hoeft te verwachten..
Inbranden is voor alle OLED schermen. Elk scherm krijgt er na een tijdje last van omdat het scherm uit organisch materiaal bestaat. Maakt weinig uit of het Philips Sony of LG is..

Garantie op burn in geven ze vaak voor de eerste 2 jaar, das lekker makkelijk dan hebben de meeste nog niet genoeg uren gemaakt om er last van te hebben. het komt pas daarna....

Anoniem: 159816

JvS schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:50:
Oled niet over twijfelen ook geen last van niet zulke lekkere zwartwaarden

:P

Hier een vrij eerlijk vergelijk:

Mijn bottom line is: Wil je het beste beeld? (ook in verlichte kamer)? Oled nemen. Lig je wakker van inbranden? Qled nemen.
Moet zeggen dat die vergelijking echt goed laat zien hoe goed de LG OLED's vanuit de fabriek zijn gekalibreerd. Bij de Samsung moet echt nog de kosten van een volledige calibratie meerekenen in de aanschafprijs als je echt lekker beeld wilt.

Als je nooit 's avonds als het schemert of donker is film/tv kijkt is een LCD scherm nog prima te doen, maar als je dat wel doet is het verschil met een OLED echt dag en nacht. Voor games is de instant pixel response tijd ook een flink pluspunt van OLEDs.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 19-11-2020 13:11 ]

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:00
Ik heb zelf (nog) geen Oled, ben er naar aan het kijken. Maar zijn er voor het tegengaan van inbranding niet functionaliteiten op de tv zelf die het tegengaan?

Ben zelf een console gamer dus ik zal redelijk vaak wat uren dezelfde dingen op het scherm hebben staan.

Ben er ook wel benieuwd naar.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:03
OLED geeft gewoon verreweg het beste beeld. Ben zelf ook een gamer en heb 0 last van inbranden. Elke nacht draait er (automatisch) een programma dat dit soort euvels tegen gaat. Ook tijdens het kijken zitten er wat technieken in die het voorkomen.
Iedereen die negatieve dingen roept over OLED praat gewoon de marketingjongens van Samsung QLED na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, er zijn vele maatregelen tegen. Het is alleen niet gegarandeerd dat het niet gebeurd. De schermen doen een 'cleanup' tegen retentie (alle merken).

Het KAN alleen wel misgaan, ook op een sony, panasonic of een philips oled... Maar in de praktijk hebben niet veel mensen er last van.

Het is dus gewoon een afweging tussen het beste beeld (ook overdag) en de angst voor inbranden. Alleen een zomerzon die recht op het beeld schijnt terwijl de TV aan staat schijnt niet goed te zijn. Mijn TV pakt soms zon, ik heb weleens een hoekje gezien dat verkleurd was, maar dat was direct verholpen na de 'cleanup'

Als je daar slapeloze nachten van krijgt, moet je het niet doen

[ Voor 40% gewijzigd door JvS op 19-11-2020 13:24 ]

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:00
Dan is het voor mij eigenlijk wel een go :D
Nu alleen nog bepalen welk model en grote :P

Thanks voor het antwoord. Hoop dat de TS er ook iets aan heeft

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• appledaan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-10-2023
Ik merk een 75/25 verhouding in t voordeel voor oled als ik de reacties lees. Dank jullie wel. Ik heb het 8k wel een beetje los gelaten. Heb begrepen dat alle oled panels bij LG gemaakt worden. Dus over de kwaliteit van beeld maak ik me geen zorgen.

Mbt garantie valt inbranden tot 2 jaar 100%.

Heeft het hdmi 2.1 nog echt iets? Zag dat 2.1 zo'n 40gbps. Neem aan dat dat nodig is voor net gen gading?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:44
MetalSonic schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:59:
[...]

Inbranden is voor alle OLED schermen. Elk scherm krijgt er na een tijdje last van omdat het scherm uit organisch materiaal bestaat. Maakt weinig uit of het Philips Sony of LG is..

Garantie op burn in geven ze vaak voor de eerste 2 jaar, das lekker makkelijk dan hebben de meeste nog niet genoeg uren gemaakt om er last van te hebben. het komt pas daarna....
dat maakt wel degelijk uit
en bij Philips kan dit niet omdat je na een paar minuten al scherm beveiliging krijgt die je niet kunt blokkeren

dus dan zou je zelf firmware aanpassingen moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30

icecreamfarmer

en het is

JvS schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:22:
Ja, er zijn vele maatregelen tegen. Het is alleen niet gegarandeerd dat het niet gebeurd. De schermen doen een 'cleanup' tegen retentie (alle merken).

Het KAN alleen wel misgaan, ook op een sony, panasonic of een philips oled... Maar in de praktijk hebben niet veel mensen er last van.

Het is dus gewoon een afweging tussen het beste beeld (ook overdag) en de angst voor inbranden. Alleen een zomerzon die recht op het beeld schijnt terwijl de TV aan staat schijnt niet goed te zijn. Mijn TV pakt soms zon, ik heb weleens een hoekje gezien dat verkleurd was, maar dat was direct verholpen na de 'cleanup'

Als je daar slapeloze nachten van krijgt, moet je het niet doen
Hmm dat is wel een punt. Gedurende de dag staat de zon wel op de TV.
En 's avonds op de muur tegenover de TV. De Qled die ik nu heb kan dan al niet genoeg licht gevebn om dat te compenseren en spiegelt de gehele achterwand (wit stukwerk). Hoe zijn de reflecties bij de Oled?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeroFox
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 18:17
icecreamfarmer schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:33:
[...]

En 's avonds op de muur tegenover de TV. De Qled die ik nu heb kan dan al niet genoeg licht gevebn om dat te compenseren en spiegelt de gehele achterwand (wit stukwerk). Hoe zijn de reflecties bij de Oled?
Hier alleen in de ochtend last van de reflecties omdat de zon er dan direct op staat. Dit was bij de QLED een groter probleem dan bij de huidige OLED. De anti reflectie coating is beter bij de OLED, het blijft echter appels met peren vergelijken omdat de QLED's in de afgelopen jaren ook beter zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

icecreamfarmer schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:33:
[...]

zie dit filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:30

icecreamfarmer

en het is

Qled zou iets beter moeten zijn. Maar heel duidelijk is het niet.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Pagina: 1