PC valt soms uit en start niet goed op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-10 15:09
Mijn vraag
Soms als ik mijn pc gebruik dan valt hij uit. Daarna krijg ik mijn pc niet meer opgestart. De pc lijkt dan aan te gaan maar er is geen video output en als ik de aan/uit knop indruk valt de pc meteen uit. Dus geen paar seconde afsluiten. Wat zou dit kunnen zijn

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP pc
I5 3470
AMD HD7970
500w voeding met 360w op de 12 volt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een gtx 760 in mijn pc geprobeerd (een week), deze bleef wel gewoon werken.

De hd7970 heb ik in een andere pc gedaan en daarop bleef de video kaart wel gewoon werken en valt de andere pc dus niet uit.

Ik denk zelf dat de voeding niet voldoende is of dat de video kaart niet helemaal in orde is. Zouden jullie me kunnen helpen vinden wat dit zou kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik denk inderdaad dat je voeding gaar is- je CPU heeft iGPU, start hij ook goed op zonder videokaart?
Sluit je scherm aan op je moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:51
360w op 12v en dan een 7970 eraan. Ik verwacht niet dat er meer dan 1x PEG 8 aan die voeding zit dus ben benieuwd hoe je de videokaart van prik voorziet,

• Chatman313
99ruud99 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:11:
Ik denk inderdaad dat je voeding gaar is- je CPU heeft iGPU, start hij ook goed op zonder videokaart?
Sluit je scherm aan op je moederbord.
Het is lastig te testen aangezien de fout niet altijd voorkomt. Meestal haal ik de videokaart eruit, dan start de pc na een paar keer proberen op. Daarna opnieuw de videokaar erin en dat werkt die meestal gewoon weer.
Uszka schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:37:
360w op 12v en dan een 7970 eraan. Ik verwacht niet dat er meer dan 1x PEG 8 aan die voeding zit dus ben benieuwd hoe je de videokaart van prik voorziet,
Een 6 pin wordt naar 2 6 pinnen verdeeld en dan van 1 van die 6 pin naar 8 pin. De voeding geeft aan dat er 2 12v rails zijn die ieder 180 watt voor hun rekening nemen, ik verwacht misschien dat door de manier van aansluiten dat de video kaart dus misschien volledig op 1 12v rail zit en dus maar 180watt kan trekken. De voeding is overigens 500 watt aar niet volledig op de 12v rail, daar is 360 watt beschikbaar en die verdeeld over 2 12v rails.

• Styreta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:48
Ik had precies dit probleem met een ryzen 1700x en een Palit 1080. Random crashes en dan bleef de PC in de initiele boot phase hangen, waarbij de fans op full RPM draaide maar nooit beeld gaf of ging posten.

Dit kwam niet heel vaak voor, maar was wel vervelend. Het enige dat werkte was de PC van de stroom af halen, de reststroom eruit trekken door de aan knop in te drukken, een paar minuten wachten en weer aan koppelen.

Het eerste wat ik probeerde was de overclock van mijn cpu en gpu uit te zetten, dat leek een beetje te helpen doordat het minder vaak gebeurde, maar weg was het probleem niet.
Heb uiteindelijk mijn voeding en werkgeheugen vervangen, maar de upgrade van mijn moederbord lijkt te oplossing te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Chatman313 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:41:

Een 6 pin wordt naar 2 6 pinnen verdeeld en dan van 1 van die 6 pin naar 8 pin. De voeding geeft aan dat er 2 12v rails zijn die ieder 180 watt voor hun rekening nemen, ik verwacht misschien dat door de manier van aansluiten dat de video kaart dus misschien volledig op 1 12v rail zit en dus maar 180watt kan trekken. De voeding is overigens 500 watt aar niet volledig op de 12v rail, daar is 360 watt beschikbaar en die verdeeld over 2 12v rails.
Dus jij wilt een 6 pin en een 8 pin aansluiting die samen gespecificeerd zijn voor 225w over een enkele 6 pin van 75w trekken. Dan ben je erg dom en onveilig bezig.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Chatman313 Ben je bezig met adapters/verlopen of is het origineel ?
Welke voeding gebruik je, exact merk en type ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Chatman313
Hackus schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:25:
@Chatman313 Ben je bezig met adapters/verlopen of is het origineel ?
Welke voeding gebruik je, exact merk en type ?
Het zijn adapters en verlopen die ik nog had liggen. Het heeft een jaar goed gedraaid maar de laatste tijd gaat het vaker fout.
Uszka schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:21:
[...]

Dus jij wilt een 6 pin en een 8 pin aansluiting die samen gespecificeerd zijn voor 225w over een enkele 6 pin van 75w trekken. Dan ben je erg dom en onveilig bezig.
Als je iemand dom noemt weet ik al hoeveel jouw kennis/mening waard is. Bedankt voor je reactie maar als het zo moet hoef ik geen hulp.

• Chatman313
Styreta schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:49:
Ik had precies dit probleem met een ryzen 1700x en een Palit 1080. Random crashes en dan bleef de PC in de initiele boot phase hangen, waarbij de fans op full RPM draaide maar nooit beeld gaf of ging posten.

Dit kwam niet heel vaak voor, maar was wel vervelend. Het enige dat werkte was de PC van de stroom af halen, de reststroom eruit trekken door de aan knop in te drukken, een paar minuten wachten en weer aan koppelen.

Het eerste wat ik probeerde was de overclock van mijn cpu en gpu uit te zetten, dat leek een beetje te helpen doordat het minder vaak gebeurde, maar weg was het probleem niet.
Heb uiteindelijk mijn voeding en werkgeheugen vervangen, maar de upgrade van mijn moederbord lijkt te oplossing te zijn.
Dus het probleem was niet weg na het vervangen van je werkgeheugen en voeding? Of heb je meteen heel je moederbord erbij vervangen.

Als ik namelijk mijn moederbord, werkgeheugen en voeding moet vervangen kan ik beter een nieuwe pc kopen aangezien dit vooral het verlengen van het leven van een oude pc is haha.

• Styreta
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 14:48
RAM / PSU vervangen deed eigenlijk niks. Nou wilde ik ook gewoon een stillere voeding en meer geheugen (kost geen drol atm), maar ik had nog steeds crashes. Mijn oude AM4 mobo van 370x naar 450b upgraden werkte iig prima, heb geen crashes meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
@Uszka Is misschien kort/bondig/bot maar hij heeft wel gelijk...
Hij zegt niet dat je dom bent, hij zegt dat je dom bezig bent als je het inderdaad zoals genoemd aangesloten hebt ;)
Hij is niet voor niets karma koning (o.a.) van voedingen dus zijn mening/kennis is wat waard >:)
In het beste geval zit je straks met een geatomiseerde videokaart (met gesmolten stroomstekker, doorgefikte vrm's/etc).
Of er gaat meer kapot...

Dit lijkt een stroom- of temperatuur gerelateerd probleem.
Temperatuur van cpu in orde? Cpu koeler (ventilator?) draait wel?
Airflow goed (genoeg)?

[ Voor 59% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-11-2020 10:40 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Chatman313 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:30:
[...]

Het zijn adapters en verlopen die ik nog had liggen. Het heeft een jaar goed gedraaid maar de laatste tijd gaat het vaker fout.

[...]

Als je iemand dom noemt weet ik al hoeveel jouw kennis/mening waard is. Bedankt voor je reactie maar als het zo moet hoef ik geen hulp.
Het is nooit verstandig zelf verlopen te gebruiken die niet origineel bij de voeding horen.

De voeding moet geschikt zijn om origineel de GPU aan te kunnen sluiten, anders voldoet ie niet.
500W zegt niets, dat is in veel gevallen een stickertje. zoals je ook zegt zijn het twee 15A rails, wat het totaal op 360w maakt ipv 500w

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
foutjes maken hoort bij het leven - leer je van. Maar ik heb liever iemand die zegt "het is dom om dat te doen", en zo van mijn fout te leren dan dat een pc doorbrand oid. (gelukkig klapt je beveiliging er gewoon uit :P )

is het niet een optie om de pc zonder videokaart aan je moeder / neefje / vriend / oma te geven? Waarschijnlijk werkt hij dan perfect, omdat de iGPU veel minder stroom vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatman313
HugoBoss1985 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:34:
@Uszka Is misschien kort/bondig/bot maar hij heeft wel gelijk...
Hij zegt niet dat je dom bent, hij zegt dat je dom bezig bent als je het inderdaad zoals genoemd aangesloten hebt ;)
Hij is niet voor niets karma koning (o.a.) van voedingen dus zijn mening/kennis is wat waard >:)
In het beste geval zit je straks met een geatomiseerde videokaart (met gesmolten stroomstekker, doorgefikte vrm's/etc).
Of er gaat meer kapot...

Dit lijkt een stroom- of temperatuur gerelateerd probleem.
Temperatuur van cpu in orde? Cpu koeler (ventilator?) draait wel?
Airflow goed (genoeg)?
Mee eens dat de mening van Uszka met zijn kennis/karma wat waard is. Ik had namelijk niet gezien dat er een verdeling tussen de 2 12v rails waren. Nu ik dit gezien heb zou ik het niet zo aansluiten.

Het is de PC van mijn broer dus heb niet zo volledig kunnen testen helaas, dit ga ik eerst eens proberen want als de temperatuur te hoog is kan er natuurlijk een afkoeltijd opzitten voordat deze weer opstart. Dat zou natuurlijk het onlogische opstart/fix gedrag verklaren.
Hackus schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:35:
[...]

Het is nooit verstandig zelf verlopen te gebruiken die niet origineel bij de voeding horen.

De voeding moet geschikt zijn om origineel de GPU aan te kunnen sluiten, anders voldoet ie niet.
500W zegt niets, dat is in veel gevallen een stickertje. zoals je ook zegt zijn het twee 15A rails, wat het totaal op 360w maakt ipv 500w
Mee eens, ik ben er kort geleden pas achter gekomen dat dit zo is. Heb ondertussen al weer veel geleerd over psu's.
Styreta schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:34:
RAM / PSU vervangen deed eigenlijk niks. Nou wilde ik ook gewoon een stillere voeding en meer geheugen (kost geen drol atm), maar ik had nog steeds crashes. Mijn oude AM4 mobo van 370x naar 450b upgraden werkte iig prima, heb geen crashes meer.
Dat is jammer, had gehoopt dat het een goedkope fix kon worden door enkel de voeding te vervangen.
99ruud99 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:41:
foutjes maken hoort bij het leven - leer je van. Maar ik heb liever iemand die zegt "het is dom om dat te doen", en zo van mijn fout te leren dan dat een pc doorbrand oid. (gelukkig klapt je beveiliging er gewoon uit :P )

is het niet een optie om de pc zonder videokaart aan je moeder / neefje / vriend / oma te geven? Waarschijnlijk werkt hij dan perfect, omdat de iGPU veel minder stroom vraagt.
Ik denk dat we gewoon permanent de gtx 760 en hd 7970 omwisselen of de voeding in de pc vervangen. Dit is namelijk met een paar tientjes opgelost en zijn we beide tevreden. (Vooral ik omdat ik zo voor niet een betere video kaart heb haha)

• Uszka
Goed lezen want dat zeg ik namelijk niet.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Uszka schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:53:
[...]

Goed lezen want dat zeg ik namelijk niet.
Inderdaad, je typte het alleen maar :+

Even serieus: hij had je waarschijnlijk net geninja'd en het is hem dus duidelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-11-2020 11:05 ]

• Chatman313
Ik ga eerst de temperaturen in de gaten houden.

Als die in orde zijn ga ik kijken naar een andere voeding, wat natuurlijk sowieso geen slechte investering is.

Ik houdt jullie op de hoogte als ik meer weet.

[ Voor 131% gewijzigd door Chatman313 op 19-11-2020 11:09 ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Geef ook nog even aan welke voeding je hebt en hoe oud deze is.
Zoals @Hackus al gevraagd had.
Het kan zowieso verstandig/nodig zijn om die voeding te vervangen, afhankelijk van de kwaliteit en de leeftijd.

Ik hanteer zelf sinds enige tijd de regel dat ik alleen nog kwaliteitsvoedingen koop.
Dan kost het maar wat meer.
En na enige tijd gewoon (preventief) vervangen en/of periodiek openschroeven en (elco's) inspecteren.

[ Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-11-2020 11:14 ]

• Chatman313
@Hackus @HugoBoss1985
Het is een Chieftec GPS-500AB A

Niet eens een 80 plus label. Ik weet niet hoe oud deze is, hij zat al bij de pc toen we deze 2e hands kochten. Het is wel apart dat de pc ongeveer 1 jaar goed draaide en nu sinds een aantal maanden niet meer.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Chatman313 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:16:
@Hackus @HugoBoss1985
Het is een Chieftec GPS-500AB A

Niet eens een 80 plus label. Ik weet niet hoe oud deze is, hij zat al bij de pc toen we deze 2e hands kochten. Het is wel apart dat de pc ongeveer 1 jaar goed draaide en nu sinds een aantal maanden niet meer.
Wat ik dan altijd doe is even in de pricewatch kijken, dat is redelijk snel gedaan.

pricewatch: Chieftec Smart GPS-500AB-A

Dat ding kan dus maar liefst van 2006 zijn in het slechtste geval :P
Gooi dat ding aub z.s.m. weg, zet die pc daarmee niet meer aan.

Als het aan de voeding ligt is het niet zo apart, een voeding slijt ook...
Als het aan temperatuur(temperaturen) licht dan kan het ook door stofophoping in een jaar komen.
Of een ventilator (van voeding/cpu koeler/gpu koeler/etc) die de geest gegeven heeft sinds aanschaf van het systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-11-2020 11:23 ]

• Chatman313
@HugoBoss1985 Bedankt voor de tip, ik vond het zelf lastig in te schatten of een voeding uit 2006 risico's kon opleveren. Een andere voeding is niet zo duur dat ga ik sowieso eerst doen, daarna ga ik wel de temperaturen controleren mocht het dan nog voorkomen. Als ik meer moet vervangen wordt het een nieuwe pc en heb ik dus sowieso een nieuwe voeding nodig haha.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Chatman313 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:23:
@HugoBoss1985 Bedankt voor de tip, ik vond het zelf lastig in te schatten of een voeding uit 2006 risico's kon opleveren. Een andere voeding is niet zo duur dat ga ik sowieso eerst doen, daarna ga ik wel de temperaturen controleren mocht het dan nog voorkomen. Als ik meer moet vervangen wordt het een nieuwe pc en heb ik dus sowieso een nieuwe voeding nodig haha.
10 jaar is tegenwoordig normaal voor sommige voedingen, daar wordt ook garantie op gebaseerd.
Ik zou er zelf niet zo lang mee doen.
En ik durf ook wel te wedden dat deze voeding zowieso een gebakje (prijs...) is en i.c.m. het huidige systeem aardig hard heeft moeten werken :P
Dus ook afhankelijk van kwaliteit, onderhoud, koeling, gebruik.

Een voeding (gehele pc) schoonhouden is dus ook belangrijk.
Schoonspuiten met een compressor met olie- en vochtafscheider of busje gecomprimeerde lucht.
Wel even de ventilatoren tegenhouden (zodat deze niet te hard ronddraaien).
Als die ventilator van de voeding überhaupt nog draait / het lager nog goed is :+

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-11-2020 11:30 ]

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-10 06:53
Heb je fouten in de Event Viewer van Windows kunnen vinden? Misschien dat je hier wat uit kan halen, want iedereen is nu wel heel erg gefocust op de videokaart, voeding en moederbord combi.
Niet dat dit niet het probleem is. Maar zometeen ga je geld uit geven, en blijkt het gewoon een software probleem te zijn van een recente update.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Fitzer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:30:
Heb je fouten in de Event Viewer van Windows kunnen vinden? Misschien dat je hier wat uit kan halen, want iedereen is nu wel heel erg gefocust op de videokaart, voeding en moederbord combi.
Niet dat dit niet het probleem is. Maar zometeen ga je geld uit geven, en blijkt het gewoon een software probleem te zijn van een recente update.
Een software probleem zorgt er, denk ik, niet voor dat de pc af en toe helemaal niet aan gaat.
En dan na een tijdje weer wel.

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-10 06:53
True, daar heb je een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Maarja, jij ook.
Wie weet wat er allemaal met zo'n oud ding aan de hand is.

Ik zou het persoonlijk volledig nakijken, schoonmaken, repasten, vervangen wat nodig is, memtest, furmark, etc :P
In een volgorde naar keuze.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fitzer schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:30:
Het is sowieso verstandig om een nieuwe voeding te kopen. lees het topic even door.

@Chatman313 Begin eerst eens met een andere voeding, dat hoeft niet duur te zijn.
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2

De voeding die jij nu nog gebruikt na 14j, was in 2006 al niet goed te noemen. alleen geschikt om zonder GPU te gebruiken, alleen onder de 75w.

• Chatman313
@Hackus daar ga ik inderdaad mee beginnen. Bedankt voor de aangerade voeding, er zijn er namelijk zoveel haha.

Misschien intressant, as we speak krijg ik een foto binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el4xQNJUiHqMg-PAj66dq3JRlMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sU5wNGAV1kxDx9QpyxDCpxak.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga bij hem nu de stekker eruit halen en die gaat pas weer aan met een andere voeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Chatman313 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:42:
@Hackus daar ga ik inderdaad mee beginnen. Bedankt voor de aangerade voeding, er zijn er namelijk zoveel haha.

Misschien intressant, as we speak krijg ik een foto binnen
[Afbeelding]

Ik ga bij hem nu de stekker eruit halen en die gaat pas weer aan met een andere voeding ;)
En, hoe is het nu met het systeem?

[ Voor 90% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-11-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
@HugoBoss1985 Het is een verjaardagscadeau, we weten het volgende week haha
Pagina: 1